Jarmo Hänninen
New Member
Ohjaaja Joel Coen ja tämän käsikirjoittajavelipoika Ethan Coen (joka on tehtaillut kässäreitä toki muihinkin leffoihin) ovat tehtailleet hemmetin vähän, mutta toisaalta taas mielettömän hyviä elokuvia.
Ladykillerssiä ja Sietämätöntä julmuutta on vielä katsomatta, mutta muut Coenin veljesten yhteisprojekteista on katsottu ja joistakin on aikaa aivan liian kauan. Veljesten elokuvista tällä hetkellä kolme on IMDB:n top250 parhaat leffat -listalla. Fargo on korkeimmalla sijalla 91, Big Lebowski 230 ja Miller's Crossing 247.
Joel ja Ethan Coen ovat omasta mielestäni jotain Tarantinon ja Lynchin välimaastoon sijoittuvia elokuvantekijöitä omalla suosikkilistallani. Jälki on hyvää ja jaksaa elähdyttää elokuvasta toiseen. Homman suola on erikoiset ja lähestulkoon mahdottomat asetelmat, henkilöhahmot ja näiden käsittämättömän huono tuuri sekä luonnollisesti dialogi.
Omat Coen-suosikkini ovat tässä:
1. Big Lebowski (5/5)
Täydellinen elokuva, joka rikkoo rajoja joka suhteessa ja jokainen voi löytää oman sisäisen The Dudensa. Tässä leffassa on niin käsittämätöntä vetovoimaa meikäläistä kohtaan, että ei voi kuin ihmetellä. Elämän kolhima ja melko relanoloisen Duden elämään mahtuu monenlaista. Duden kaverit.. kylpytakki, CCR, valkovenäläisiä, matto ja keilaus.
Turturro, Goodman, Bridges ja Buscemi. Puhumattakaan Stormaresta. Log jammin'!!!
2. Barton Fink (4½/5)
Aivan hemmetin hieno kuvaus, ohjaus ja leikkaus ryyditettynä hienolla tarinalla ja henkilöillä. Tällaista tarinaa ei voi syntyä kuin Coenin veljesten yhteensulautuneesta mielestä.
3. Fargo (4/5)
Taistelee kolmannesta sijasta Miller's Crossingin ja Hudsuckerin kanssa, mutta voittaa ihan vain pelkästään Buscemin ja Stormaren dialogin perusteella. Siinä kaksi miestä, jotka ovat tämän leffan sydän ja sielu.
---
Enempää en jaksa ruveta analysoimaan vaan haastan muutkin kertomaan mielipiteensä Coenin veljesten tuotannosta ja muusta mikä mieltä painaa Coeneista puhuttaessa. Alla bonuksena veljesten filmografia.
Ladykillerssiä ja Sietämätöntä julmuutta on vielä katsomatta, mutta muut Coenin veljesten yhteisprojekteista on katsottu ja joistakin on aikaa aivan liian kauan. Veljesten elokuvista tällä hetkellä kolme on IMDB:n top250 parhaat leffat -listalla. Fargo on korkeimmalla sijalla 91, Big Lebowski 230 ja Miller's Crossing 247.
Joel ja Ethan Coen ovat omasta mielestäni jotain Tarantinon ja Lynchin välimaastoon sijoittuvia elokuvantekijöitä omalla suosikkilistallani. Jälki on hyvää ja jaksaa elähdyttää elokuvasta toiseen. Homman suola on erikoiset ja lähestulkoon mahdottomat asetelmat, henkilöhahmot ja näiden käsittämättömän huono tuuri sekä luonnollisesti dialogi.
Omat Coen-suosikkini ovat tässä:
1. Big Lebowski (5/5)
Täydellinen elokuva, joka rikkoo rajoja joka suhteessa ja jokainen voi löytää oman sisäisen The Dudensa. Tässä leffassa on niin käsittämätöntä vetovoimaa meikäläistä kohtaan, että ei voi kuin ihmetellä. Elämän kolhima ja melko relanoloisen Duden elämään mahtuu monenlaista. Duden kaverit.. kylpytakki, CCR, valkovenäläisiä, matto ja keilaus.

2. Barton Fink (4½/5)
Aivan hemmetin hieno kuvaus, ohjaus ja leikkaus ryyditettynä hienolla tarinalla ja henkilöillä. Tällaista tarinaa ei voi syntyä kuin Coenin veljesten yhteensulautuneesta mielestä.
3. Fargo (4/5)
Taistelee kolmannesta sijasta Miller's Crossingin ja Hudsuckerin kanssa, mutta voittaa ihan vain pelkästään Buscemin ja Stormaren dialogin perusteella. Siinä kaksi miestä, jotka ovat tämän leffan sydän ja sielu.
---
Enempää en jaksa ruveta analysoimaan vaan haastan muutkin kertomaan mielipiteensä Coenin veljesten tuotannosta ja muusta mikä mieltä painaa Coeneista puhuttaessa. Alla bonuksena veljesten filmografia.
The Ladykillers (2004)
Intolerable Cruelty (2003)
The Man Who Wasn't There (2001)
O Brother, Where Art Thou? (2000)
The Big Lebowski (1998)
Fargo (1996)
The Hudsucker Proxy (1994)
Barton Fink (1991)
Miller's Crossing (1990)
Raising Arizona (1987)
Blood Simple. (1984)