Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DC ja RGB-Scart

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja achiim
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

achiim

Member
Hei kuulkaa, saako Dreamcastia vanhaan telkkariin kiinni? Minulla on RGB-scart ja se ei tuommoisessa vanhemmassa (6 vuotta) Salorassa toimi. Äänet kyllä kuuluu mutta kuvaa ei näy kummassakaan scartissa; niitä on tuossa töllössä kaksi.

Aiemmin kone on ollut kiinni tuoreemmassa Panasonicin 32" telkkussa, jossa ykkösscart on RGB ja kakkonen "normaali". Siinä homma pelittää hienosti ykkösen kautta mutta kakkonen ei siinäkään toimi. Nyt muuton jäljiltä tilaa on enemmän ja suunnittelin tekeväni konsoleille ikioman nurkkauksen mutta homma kariutui heti alkumetreille kakkostelkkarin yhtyeistyöhaluttomuuden vuoksi.

Eli, onko Dreamcastille saatavana "tavalliseen" scart-paikkaan sopivaa kaapelia? Jos on niin mistä? Kaupasta, muualta? Olen valmis antamaan oman (tarvikejohto, ei alkuperäinen) RGB-johtoni vaihdossa tavalliseen, mikäli joku haluaa siirtyä RGB-aikaan.

EDIT: niin, ja kone on ihan tavallinen Suomesta ostettu PAL-DC.

Moi,
tsekkaa Saloran manuaali. Siellä luultavasti neuvotaan, miten television saa RGB-tilaan.

t. Ola

Mahtaako tuota saada edes RGB-tilaan, sen verran vanha kone on. Käsittääkseni nuo vanhemmat viritykset ei edes tottele RGB-tilaa?

Ja manuaali... no sitä ei ole, kone on pikkuvikainen, kaverilta ostettu Saloran 29-tuumainen 4:3 Waltz. Jos jollakulla on siihen manuaali niin apu kelpaisi, mikäli sen tosiaan saa syömään RGB-signaalia.

EDIT: Jotain infoa löytyi ja pikku tutkailun jälkeen selkisi, että ykkösscartin saa tilaan VIDEO ja S-VIDEO. Kummallakaan ei kuvaa näy. Kakkosscartin tila on vain VIDEO, siihen ei saa koskettua. Eli RGB-tilaa ei töllöstä löydy - pitää saada erilainen kaapeli. Minulla on kyllä antennijohtoon sopiva piuha mutta sen käyttöön en suostu alentumaan....

...vielä ainakaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Oletko testannut, että kaapeli on varmasti hyvin kiinni? Kaverillani oli tuollainen saman ikäinen Salora, ja siinä ykkös-scart tuki RGB:tä.

Eikö konsolisi mukana tullut komposiittivideokaapelia?

Yksi vaihtoehto tietysti on, että ostat DC:n S-video -kaapelin + scart-adapterin.

t. Ola

Lik-sangilta löytyy SCART-adapteriplugi, jossa on RCA- ja S-videoliitännät (reilut 3 euroa). Lisäksi kannattaa ostaa VGA-boksi, sillä siinä on RCA, S-Video, ministereoplugi ja VGA-liitännät kaikki yhdessä paketissa. Postikuluineen tulee maksamaan noin 20 euroa. Tällä hetkellä noita ei tosin näy siellä varastotavarana, joten niitä ei ehkä saa ihan heti...

Vähän halvemmalla pääsee, jos ostaa VGA-boksin sijaan S-videopiuhan ja sitten tuon SCART-adapterin.

http://www.lik-sang.com/info.php?category=29&products_id=1467&

http://www.lik-sang.com/info.php?category=29&products_id=82&

http://www.lik-sang.com/info.php?category=29&products_id=81&

Kiitos molemmille. Johdot on kyllä kunnolla kiinni (uskokaa pois, varmistin _todella_ monta kertaa) mutta TV ei näytä kuvaa.

Komposiittikaapelia ei myyjä minulle antanut kun tuon koneen käytettynä hankin, eli minulla ei tosiaan ole muita kaapeleita kuin tuo RGB-scart ja antennijohtoon tuleva piuha, se tässä harmittaakin. Antennipaikkaan tulevaa johtoa jo kokeilinkin ja se kyllä toimi - sain Soul Calibur -annokseni eilen illalla.

Lik-Sangilta tilatessa ongelma tosiaan ratkeaisi kuin itsestään, mutta koitetaan nyt vielä tätä kautta hetki. Jos joku siis myisi minulle komposiittikaapelin niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Kaapeleista yleisesti:

Ostakaa ihmeessa VGA-boxi! Siinä on samalla sekä RCA, että S-video-ulostulot, joista voi olla hyötyä yllättävissä tilanteissa.

Tuo s-video on vielä itse asiassa parempi kuin se erikseen myytävä s-videojohto; kaikki käsittelemäni s-videojohdot (en muista valmistajaa, mutta Segan omia eivät olleet) ovat hajonneet pienen käytön jälkeen ja vasemman kanavan ääni on alkanut pätkimään. Näin neljän eri käyttämäni kaapelin kanssa!

Itselläni on pari VGA-boxia, joista molemmat on S-videokäytöllä televisiossa kiinni ja toinen vielä VGA:lla läheisessä monitorissa. Koska äänellekin on kahdet ulostulot (RCA ja 3.5mm plugi monitorille), ei kaapeleita tarvitse kiskoilla irti riippuen siitä onko monttu vai telkku käytössä. Ongelmia ei ole ollut.

BTW: minulta löytyy erilaisia ylimääräisiä kytkentäkaapeleita (RCA/SCART, RF) jos joku halajaa ostaa.

Meilläpä on about 15 vuotta vanha Salora jossa toimi RGBn kautta ainakin pleikkarin pelit - sekä PAL että NTSC täydellisesti. :D

Minäkin suosittelen tuota VGA-boksia. Kuvanlaatu on sen kautta huomattavasti parempi kuin telkkarin ruudulla. Ylimääräinen perus-komposiitti-SCART-piuha pitäisi multa kyllä löytyä jostain, ja se voisi lähteä pientä korvausta vasten sinne päin.

Pacdam, kiitos yrityksestä. Tonppa; minulle kelpaisi yksi kappale komposiittikaapelia - saat vaihdossa tuon RGB-kaapelini jos haluat. Laitan privaa. :)

Ylös Bottom