Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Digikameran ostovinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

DarkShadow

Well-Known Member
Elikkäs vanha digikamera sanoi sopimuksensa irti ja uutta pitäisi ruveta kattelemaan.
Hinta saisi olla maximissaan siinä 200 euron paikkeilla. En itse osaa päättää minkä ostaisi. Mallilla/merkillä ei niin väliä kunhan olisi suhteellisen pienikokoinen jotta helppo roudata mukana.
Ja mielellään tietysti laadukas. Mielipiteitä kiitos!

Vastaus: Digikameran ostovinkkejä

Canon Ixus on aika varma valinta. Sellainen tupakka-askia pienempi kapine, joka kulkee helposti matkassa vaikka etutaskussa. Joudut budjettia ehkä hieman kasvattamaan (50-100 ), jos tähän haksahdat. Katso vaikka verkkokauppa.comista omaan budjettiin sopiva malli.

Aikoinaan ostin HP:n vähän alta 200. Surkea vehje :D Akku loppuu, tai siis paristot/akut, alta aikayksikön jos näyttö päällä. Etsimen kautta tilanne vähän parempi. Heilahtaneita kuvia tulee tosi paljon käsivaralla vaikka kuinka koittaisi olla paikallaan...

Nykyään halvalla varmaan saakin jo ihan ok laatua. Ehkä sellainen kamera on parempi jossa oma akku tai 4:llä paristolla toimiva. Se HP oli kahdella paristolla.

Tuo toimintansa päättänyt (putosi siis kiven päälle) kamera oli just HP ja malli
HP photosmart R817
Akulla toimi ja hyvä kamerahan tuo oli vaikka aika "möhkäle" verrattuna nykyisiin :)

Tuossa luokassa on kolme järkevää vaihtoehtoa:

Canon Digital IXUS 75
Panasonic Lumix DMC-FX33
Ricoh Caplio R6

Muita ei kannata edes ajatella. Tuon hintaluokan värkeissä on tietty kompromisseja, kannattaakin itse vertailla noita kolmea ja valita omaan käyttöön se sopivin.

Tuossa luokassa on kolme järkevää vaihtoehtoa:

Canon Digital IXUS 75
Panasonic Lumix DMC-FX33
Ricoh Caplio R6

Muita ei kannata edes ajatella. Tuon hintaluokan värkeissä on tehty kompromissejä, kannattaakin itse vertailla noita kolmea ja valita omaan käyttöön se sopivin.

Kompromisseja? Itselläni on sekunda samsung ja itse olen ollut pirun tyytyväinen vaikka kyseessä ei todellakaan ole mikään huippukamera, vaan silkkaa roskaa. Kuvat on hyviä ja tarkkoja siihen nähden että kyseessä ei ole edes 200e värkki. Seuraavana varmaan sitten joku järkkäri, jos tarvetta tulee.

Kompromisseja? Itselläni on sekunda samsung ja itse olen ollut pirun tyytyväinen vaikka kyseessä ei todellakaan ole mikään huippukamera, vaan silkkaa roskaa. Kuvat on hyviä ja tarkkoja siihen nähden että kyseessä ei ole edes 200e värkki. Seuraavana varmaan sitten joku järkkäri, jos tarvetta tulee.

Kyllä, kompromisseja. En tarkoittanut tuolla tietenkään sitä, etteikö tuon hintaluokan laitteeseen voisi olla tyytyväinen. Ne puutteet vaan kannattaa tiedostaa, ettei pety siihen uuteen laitteeseen.

Kyllä, kompromisseja. En tarkoittanut tuolla tietenkään sitä, etteikö tuon hintaluokan laitteeseen voisi olla tyytyväinen. Ne puutteet vaan kannattaa tiedostaa, ettei pety siihen uuteen laitteeseen.

:) Niinpä niin. Oletko ihan harrastajia/ ammattikuvaaja? Kirotusti piti itsekkin plarata kaikenmaailman vertailuja vaikka sen halvan kuitenkin sitten ostin. :) Kyllä toki tuotteisiin kannattaa tutustua, sokkona ei mitä tahansa roskaa kannata mennä haalimaan nurkkiinsa, säästyy pettymyksiltä. Asiasta tuli muuten mieleeni, millainen järkkäri olisi hyvä aloittelijalle? :rolleyes:

Kannattaako noita pokkareita ylipäätään keräillä? Jos tarkoituksena on kuvata paljon, olosuhteet vaihtelevat("roudaaminen mukana") ja laatu on yksi kriteeri, niin eikö kannattaisi harkita mieluummin vähän kalliimman järkkärin hankkimista?

Hinin:
Asiasta tuli muuten mieleeni, millainen järkkäri olisi hyvä aloittelijalle?

Canon EOS 450D

Viimeksi muokannut moderaattori:

Asiasta tuli muuten mieleeni, millainen järkkäri olisi hyvä aloittelijalle?
Minä taas suosittelisin aloittelijalle Sonyn a200, a300 tai a350 malleja. Itselläni on tuo a350 ja pelittää ihan sairaan hienosti.
Täältä sais ton a200 mallin halvalla.
Koska Sonyn kameroissa on optinenkuvanvakaaja rungossa, joka tekee sen että jatkossa kun ostat lisää objektiiveja kameraan niin pääset halvemmalla. Nikonin ja Canonin käyttäjät maksavat objektiiveista tuntuvasti enemmän koska vakaaja on objektiivissa EIKÄ kameran rungossa.

Ostin tuossa noin vuosi sitten Canonin Ixus 70:n. Tarkoitus oli saada edullisesti pieni kamera, joka tulee otettua reissuun mukaan eikä jää ison kokonsa takia kotiin.

Plussat ja miinukset:
+ Kulki tosiaan mukana kätevästi ryyppyreissuilla

- Ei kestä kolhuja joita ryyppyreissuille väkisin tulee

Kamera toimii edelleen, vaikka osa sen toiminnoista (mm. näyttö) ei enää pelaa. Akkutilan kansi aukeaa aika helposti täysin tahattomastikin ja tämä onkin johtanut akun katoamisiin. Mitään ihmeellistä kuvanlaatua ei tämän hintaluokan kameroilta voi odottaa, eikä tämä ole siinä suhteessa mikään poikkeus.

:) Niinpä niin. Oletko ihan harrastajia/ ammattikuvaaja?

Perusharrastaja olen, lähinnä Canonin ja Panasonicin tuotteita käyttänyt.

Kuitenkin mielestäni 450D ei tarjoa niin oleellista parannusta 400D:hen että kannattaisi maksaa paria sataa euroa siitä. Kuvan laatu kun ei nouse niin paljoa mitä teoriassa pikselit antaisivat ymmärtää (20%). Eli aloittelijan valinnaksi suosittelisin kuitenkin 400D:tä. Toki jos ei ole niin hinnasta kiinni, tarjoaa 450D paljon miellyttävämpää kuvausta.

Kiitos vastauksista, vaikka nyt tuo kyseinen ketjun omistaja jäi hiukan paitsioon. :)

No harm done! :) Olen saanut kyllä itsekin mukavasti vinkkejä ja kyllähän täälä kaikki saa ks.aihealueeseen liittyvästä kysellä/keskustella. :p

Jos nyt noista järkkäreistä aletaan puhua niin myös Nikon D40 irtoaa tällä hetkellä aika yleisesti alle 400 euroon ja vieläpä salaman kanssa.. Ei ehkä ihan Canon D450 veroinen, mutta tuohon hintaan fiksu valinta kuitenkin.

Jos nyt noista järkkäreistä aletaan puhua niin myös Nikon D40 irtoaa tällä hetkellä aika yleisesti alle 400 euroon ja vieläpä salaman kanssa.. Ei ehkä ihan Canon D450 veroinen, mutta tuohon hintaan fiksu valinta kuitenkin.

Vaikka itse olen Canon miehiä niin pakko sanoa että tuo Nikonin kampanja on loistava ensimmäistä digirunkoa ostavalle.

Tuli ostettua muutama kuukausi sitten tuollainen Canonin "halppis" digikamera (PowerShot A560) ja ihan hyvin on ajanut asiansa tälläiseen normaaliin käyttöön. Vaikkei löydykkään optista kuvanvakainta, on kuvien otto helppoa ja vaivatonta, eikä ainakaan minulla paljon epätarkkoja kuvia ole tullut. Hintaa taisi olla 119 ja tyytyväinen olen ollut.

millainen järkkäri olisi hyvä aloittelijalle? :rolleyes:
Täältäkin suositukset Nikon D40:lle. Siinä on hinta-laatusuhde todellakin kohdallaan. Esim. Verkkokauppa myy tota houkuttelevana kittinä alle 400 euron ja mukana tulee oikein pätevä putki sekä hyvä salama. Kannattaa toki käydä jossain kokeilemassa ennen ostopäätöstä. Toinen vaihtoehto on etsiä jostain hyvä käytetty runko, mutta niiden kanssa saa aina olla vähän varuillaan.

Täältäkin suositukset Nikon D40:lle. Siinä on hinta-laatusuhde todellakin kohdallaan. Esim. Verkkokauppa myy tota houkuttelevana kittinä alle 400 euron ja mukana tulee oikein pätevä putki sekä hyvä salama. Kannattaa toki käydä jossain kokeilemassa ennen ostopäätöstä. Toinen vaihtoehto on etsiä jostain hyvä käytetty runko, mutta niiden kanssa saa aina olla vähän varuillaan.

Tuo kyllä vaikuttaa asialliselta vehkeeltä. :)

Ylös Bottom