Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DigiTV on kuin VideoCD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prisoner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Prisoner

Active Member
Olen sitä mieltä, että DigiTV tekee televisiolähetyksille saman mitä VideoCD teki VHS:lle. Eli ei juuri mitään kehitystä.

Eurooppaan valittu 80-lukua henkivä digitv-järjestelmä tuntuu aivan älyttömältä idealta. Kuvanlaatu ei parane verrattuna hyvään analogiseen signaaliin. Joskus laatu on huonolla pakkauksella jopa huonompi. Ainakaan meidän kämpässä kaikki kanavat eivät näy lainkaan ilman antennin uusimista. Äänet eivät myöskään parane, koska digitaalista monikanavaääntä ei lähetetä. Monilla on ongelmia myös äänisynkan ja tekstitysten kanssa. Kaiken huippu on se, ettei lomittamatonta kuvaa tueta. Se olisi sentään parantanut kuvanlaatua huomattavasti.

MHP:n luvataan mullistavan sohvaperunoiden elämän, mutta rohkenen epäillä. Itse en ainakaan usko hyötyväni vuorovaikutteisista palveluista mitään. Telkkaria katsotaan löhöten (ja kaukosäädin on aina hukassa) eikä aktiivisessa vuorovaikutustilassa, kuten tietokonetta. Kyllä ne Idols-äänestykset voi hoitaa tekstiviestillä, jos on pakko päästä mukaan tv-lähetykseen sohvalta käsin. Ja monet eivät kai edes tajua, että MHP vaatii paluukanavan eli juuri nettiyhteyden.

Tälle vuodelle on ennustettu digiboksien läpimurtoa. Surullisena täytyy seurata käykö näin. Missä viipyy televisio-puolen DVD?

DigiTV:ssä todellakin on ongelmia, mutta jos siihen panostaa laatu voi olla myös hyvää.

Esimerkiksi eilinen Suomen Robinson. Tsekkasin lähetyksen DigiTV:n puolelta (kanavana tietenkin siis 4) koska analogisignaali on taloyhtiössämme sohjoa. Ihan hyvältä näytti. Vaan ohjelman jälkeen 4+ -kanavalta tullut puolen tunnin lisäprogrammi (2000 - 2030) se vasta hyvältä näyttikin! Lähetys oli anamorfinen, mitä varsinainen pääohjelma ei valitettavasti ollut.

Lipsynkkiä en ole itse vielä nähnyt, mutta kauhukuvia kuullut. Olen tosin niin vähän katsonut DigiTV:tä (subTV:tä lähinnä) etten voi asiaan mitään kommentoida.

MHP:n en usko Suomessa lyövän läpi ainakaan pitkään aikaan.

Kyllä ainakin mulla digi-tv:n kuvanlaatu vie 5-0 analogisten kanavien laatua.

Riittävällä bittivirralla RGB:tä pitkin tuleva anamorfinen (ja myös non-anam.) kuva näyttää kyllä tosi hyvältä. En ole vielä kenelläkään oikeasti nähnyt tilannetta, että kuva analogisignaalilla olisi niin hyvää, ettei digisignaali olisi sitä yleisesti selvästi parantanut, saati sitten huonontanut. Olisi digi-tv:ssä varmasti paljon voitu tehdä paremmin ja tekstitys ja lip-sync -ongelmia on ollut (viim. mainittuja Sub-TV:llä), mutta kyllä kuvanlaadun selvä parannus oli minulle riittävä syy ostaa laite. MHP, superteksti-tv, paluukanava yms. eivät edes kiinnosta, kun netissä voi hoitaa kaiken paljon paremmin.

Minun mielestäni kuvanlaatu ei ole ongelma, vaikka omassa talossani analoginenkin signaali on hyvä. Mutta ärsyttävää on Ylen tekstitys, joka saattaa joskus tulla näkyviin parin minuutin kuluttua kytkemisestä tai joskus ei ollenkaan... En sitten tiedä onko ongelma enemmän digiboxissa vai onko todellakin tekstityksessä ongelmia muillakin?

3 n k ! n E

Itse asun kaapelitaloudessa ja kuvanlaatu parani huomattavasti siirryttäessä digilähetyksiin. Nykyään ei enää oikein kestä katsoakaan analogisia lähetyksiä. Tyytyväinen olen ollut.

Minun mielestä digitv:n kuva ei normaalitelkkarilla ole oikeastaan yhtään parempi kuin analoginen, paitsi ehkä mökillä. Isommissa telkkareissa ja videotykeissä eroa rupeaa tulemaan, koska analoginen kuva kärsii enemmän suurennettaessa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan uusi käyttäjä
Tässä oli kyllä asiantunteva kommentti... :rolleyes:
Voi myös koittaa ymmärtää hassulta kuulostavaa kommenttia, sen sijaan, että on heti rolleyes-hymiön kanssa pätemässä ja kasvattamassa omaa virtuaalipippeliä.

Homman nimi oli kai, että pienemmällä näytöllä kuvan laatuerot eivät näy niin selvästi. Digi-TV:n tuoma parannus johonkin vanhaan 21-tuumaiseen on paljon pienempi, kuin isossa televisiossa.

No pointti kuitenkin on se, että tekniset parannukset ei todellakaan ole niin isoja, että ne houkuttelisi hankkimaan uuden antennin ja uuden purkin telkkarin viereen. Tekstitys- ja äänisynkka-ongelmat on todella surkeita lastentauteja, jotka tappavat viimeisenkin mielenkiinnon laitteisiin. Ja oma lukunsa on vielä se ohjelmoidun äänittämisen vaikeus eri kanavilta. Siihen ongelmaan on kai nyt tulossa jotain monen sadan euron kovalevytallentimia. Näppärää! Ennen sama asia hoitui 90 euron videolla.

Jos uuteen tekniikkaan siirrytään, tulisi etujen olla huomattavat. Nyt meille myydään keskeneräistä tekniikkaa väärien mielikuvien varjolla. Jenkeissä kai siirrytään suoraan lomittamattomaan kuvaan tv-lähetyksissä. Vaikka muuten en jenkkejä ymmärräkään niin näissä av-tekniikka-asioissa ne tuntuu olevan sentään ajantasalla paremmin kuin Eurooppa. Myydäänkö meille viiden vuoden päästä uudet digiboksit, joissa myös kuvan- ja äänenlaatu on nykyaikaisella tasolla?

Eli tuleeko teidän näkemyksen mukaan nyky Digi TV:stä Video CD:n kaltainen välivaihe?

Ei minusta digi-tv:tä voi verrata video-CD:hen. Video-CD:n tuoma parannus oli aika mitätön ja sitä ei tukenut täällä kukaan. Digi-TV:n parannuksen huomaa selvästi, (vaikka monta asiaa olisikin voitu tehdä paremmin) ja digi-tv:tähän selvästi tuetaan.

Vaikka monta lupausta ja mahdollisuutta on jäänyt toistaiseksi toteutumatta, kannattaa mielestäni miettiä mitä kuitenkin saa ja millä hinnalla. Sillä, että viiden vuoden päästä voi tulla parempi tekniikka käyttöön ei mielestäni ole väliä. Halvallakin digi-sovittimella kun saa jo nyt paremman kuvan. Minusta ei ole syytä jättää parannusta periaatteellisten syiden takia käyttämättä.

Hmm.. itse taas ajattelen niin, että laitteen pitää olla oikeasti hyödyllinen ja tarpeellinen / huomattavasti parempi kuin vanha ennenkuin lähden ostoksille. Toistaiseksi mikään näistä ei toteudu.

Antenniremontti, kallis nauhoitusjärjestelmä, ääni/tekstiongelmat, tv:n rajoitettu scart-liitin määrä... Yksinkertaisesti mun silmissä digiTV on totaalinen floppi. Jos laitteet paranee ja halpenee niin ehkä.. EHKÄ mäkin innostun tästä joskus. Toivottavasti sinä päivänä kuvakin on jo lomittamatonta ja ääni 5.1 muotoista.

edit: Onko kaikissa digibokseissa RGB-scartin läpivienti? Tällöin säästyisi ainakin yhdeltä ongelmalta. Sekään ei kyllä liikaa lohduta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Voi myös koittaa ymmärtää hassulta kuulostavaa kommenttia, sen sijaan, että on heti rolleyes-hymiön kanssa pätemässä ja kasvattamassa omaa virtuaalipippeliä.
Homman nimi oli ehkä vähän muistuttaa, että ihmiset vois kirjottaa viesteihin mitä tarkoittavat eikä jotain sinne päin.

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Homman nimi oli ehkä vähän muistuttaa, että ihmiset vois kirjottaa viesteihin mitä tarkoittavat eikä jotain sinne päin.
Aika usein olet rolleyes-hymiön kanssa "muistuttamassa".

Kokeile kirjoittaa vaikka asiaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Hmm.. itse taas ajattelen niin, että laitteen pitää olla oikeasti hyödyllinen ja tarpeellinen / huomattavasti parempi kuin vanha ennenkuin lähden ostoksille. Toistaiseksi mikään näistä ei toteudu.

Antenniremontti, kallis nauhoitusjärjestelmä, ääni/tekstiongelmat, tv:n rajoitettu scart-liitin määrä... Yksinkertaisesti mun silmissä digiTV on totaalinen floppi. Jos laitteet paranee ja halpenee niin ehkä.. EHKÄ mäkin innostun tästä joskus. Toivottavasti sinä päivänä kuvakin on jo lomittamatonta ja ääni 5.1 muotoista.

edit: Onko kaikissa digibokseissa RGB-scartin läpivienti? Tällöin säästyisi ainakin yhdeltä ongelmalta. Sekään ei kyllä liikaa lohduta.
Sori, jos vaikuttaa jo inttämiseltä. Se ei ole tarkoitus. Perustelen vielä hiukan:

Ikävä juttu on, että mitään selvästi parempaa ei ole tulossa vähään aikaan. Mitä tulee tekstitys ja lip-sync -ongelmiin, korjaantunevat lähettäjän ongelmat aikanaan ja oman pään ongelmat päivityksillä. Jos ongelmat joskus käyvät liikaa häiritsemään, voi toki käyttää analogipuolta. Jos tallennus on tärkeää, on parannusta varmasti tulossa pian, kun ko. laitteita tulee lisää ja ne halpenevat. Itse päätin olla odottelematta, koska perusboksi on aika edullinen ja jos hankkii myöhemmin nauhoittavan mallin, voi vanhan viedä vaikka mökille. Olen ymmärtänyt, että kuvanlaatu on sinulle erittäin tärkeä juttu. Jos et ole omalla tykilläsi digiboksia kokeillut, suosittelen testaamaan. Vaikka kuva ei progea olekaan, on se silti selvästi parempi.

Ai niin, kuvanlaadun parantumisen lisäksi toinen kokemani selvä etu on Teeman leffat. Ja kaapelittomassa taloudessa SubTV:kin on kiva lisä.

Joo, kyllä mäkin Teeman ja Subin haluaisin, vaikken telkkaria juuri katsokaan. Harmittaa silti, kun näin tärkee tekninen uudistus munataan näin monella tavalla ilman mitään järkevää syytä. Pienellä harkinnalla oltais saatu kunnon systeemit, jotka ois kantaneet pitkälle tulevaisuuteen. Mutta tää kai on nykypäivän trendi. Kaikki laitteet tuntuu muutenkin kestävän nykyään vain päivän yli takuuajan eikä tuotteiden tarvitse nykyään edes uutena toimia. Ei kovin kestävää kehitystä.

Videotykkiä en omista eikä nyt ole varaa uuteen antenniin eikä edes perusmallin boksiin. Digivirittimellä varustetun VHS-nauhurin tai kovalevytallentimen voisin ehkä ostaa 100 eurolla. Jään odottamaan ihmeitä.

Tässä oli kyllä asiantunteva kommentti... :rolleyes:

Ja tässä näköjään vielä parempi

Eli nyt voit Pepto lopettaa tämän jatkuvan rolleyssien ja trollauksien postauksen. Mikäli ei ala menemään(yksikin rolleyes riittää) jakeluun, poistan "uusi käyttäjä"(+ muut) -nimimerkkisi lopullisesti.

Minulle on tällä viikolla tullut jo ihan tarpeeksi mainintoja käytöksestäsi useilta eri jäseniltä.

Ylös Bottom