Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Disgaea 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AjN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

AjN

Member
Tästä en löytänyt haulla ketjua. Eli kyseessähän on uusin osa pelisarjasta, joka on kaikkien SRPG-pelien isä, äiti ja pikkusisko. Julkaisu tapahtuu ensi perjantaina 9.9.

Pelissähän on pähkinänkuoressa kyse täysin päättömästä juonesta, raudanlujasta taistelumekaniikasta ja omien hahmojen ja varusteiden loputtomasta parantelemisesta. Taistelu on pelin A ja O, ja se tapahtuu vuoropohjaisesti ruudukolla. Taistelumekaniikka kuuluu kategoriaan "helppo oppia, vaikea hallita", sillä kustomisaatiota on aivan tolkuttomasti niin hahmojen kuin varusteidenkin suhteen. Levelikatto on vaatimattomat 9 999 ja kun pelkkään läpipeluuseen mennee se 50 tuntia, 100 % läpäisy vienee taas sen 1000 h.

Me vanhat konkarit olemme varmasti heti kuin kotonamme ja uusillekin tulokkaille on kuuleman mukaan hyvä tutoriaaliosio alussa. Tosin, jos et aiemmin ole diggaillut Disgaeoista, ei tämä osa muuttane mitään asian suhteen. Itse olen odotellut tätä pitkään ja kyllä tämä tulee syrjäyttämään muut pelit toistaiseksi allekirjoittaneen konsoleista (mukaan lukien loistava Xenoblade), koska Disgaea nyt vaan on Disgaea.

Vastaus: Disgaea 4

Pikaisen tutkimisen perusteella Disgaea 4:n euroopan julkaisu on nyt tainnut lipsahtaa lokakuun puolelle. Jenkeissä peli on jo ulkona ja arvostelujen perusteella vaikuttaisi odotetusti olevan tuttua ja turvallista Disgaeaa.

Itse olen vaan pahasti jälkeenjäänyt Disgaea-sarjan suhteen. Sain itseasiassa vasta eilen viimeinkin läpäistyä ensimmäisen Disgaean psp-version ja kakkosta sekä kolmosta olen vain pikaisesti testannut...käytännössä ne odottelee siis vielä pelaamista. Haluan käydä Disgaeat läpi järjestyksessä eli tällä aikataululla nelosen kimppuun pääsen ehkä about muutaman vuoden sisällä. Mutta eipä se ennenkään ole estänyt hankkimasta peliä, etenkin premium edition houkuttelee kyllä kovasti (vielä kun Konsolinet näyttäisi myyvän sitä ennakkoon ihan kohtuuhintaankin, jos pieni mainos sallitaan).

Hiukan vaan ahdistaa Disgaeoissa se sisällön järkyttävä määrä. Kustomosointia ja erilaisia grindausmahdollisuuksia oli jo ykkösessä omaan makuun ehkä jopa liikaa ja sisällön määrä on ilmeisesti vain lisääntynyt peli peliltä. Eli kun Disgaean alottaa niin muille peleille on tosiaan vaikea löytää aikaa. Mutta jokatapauksessa kyllä itsekin odottelen Disgaea 4:sta innolla ja kaiken nähdyn perusteella peli vaikuttaa kyllä loistavalta. Pitäisi vaan kaksi Disgaeaa vielä ehtiä käydä läpi ennen nelosta, mutta Disgaean tapauksessa se on kyllä vaan positiivinen ongelma.

Itse hain tämän ihan suomalaisesta kivijalkakaupasta julkaisupäivänään, ja olen ehtinyt n. 25 tuntia pelailla. Mitä tästä nyt sitten sanoisi, muuta kuin että sitä samaa vanhaa potenssiin kaksi. Eli mainio idioottimainen tarina kaikilla edellisosien peliteknisillä kikoilla ja lisänä vielä roppakaupalla uutta.

Eihän Disgaea ole kaikkien peli, eikä edes yritä olla, mutta jos pelille jaksaa omistautua ja antaa aikaa, palkitsee se äärettömän syvällisellä pelillä. Itse asiassa Disgaea on siitä mukava, että kun pelaamisen kerran kunnolla oppii ja sisäistää, ei pidemmätkään tauot sinänsä haittaa (jos niitä nyt edes haluaa pitää!), eikä tarvitse pelätä että seuraavat 200 arvokasta pelituntia on varattu vain tietylle pelille. Itsekin olen tässä uusimman Disgaean lomassa pelaillut mm. Gears of War 3:sta, mutta sitten veri vetää taas takaisin Disgaeaan. :)

Edit. Suosittelen odottamaan PS Vitaa jos on vasta aloittelemassa Disgaea 3:a, nimittäin siitä tulee paranneltu versio käsittääkseni lähes Vitan julkaisun yhteydessä. Minulle pelkästään ko. peli riittää syyksi konsolin ostoon, sillä myös minulla jäi kolmososa väliin. Parempaa taskukonsolipeliä lukemattomille työmatkoille ja hotelliyöpymisille on lähes mahdotonta kuvitella.

Pitäisi vaan kaksi Disgaeaa vielä ehtiä käydä läpi ennen nelosta, mutta Disgaean tapauksessa se on kyllä vaan positiivinen ongelma.
Itse asiassa hiinä ja hiinä kannattaako... Sarja alkaa toistaa itseään kenties jo vähän liikaakin. Mitä enemmän Disgaeaa on takana, sen enemmän se alkumetreillä tökkii. Älyvapaa juoni on toki aina uusi ja kiehtova mutta kun pariin kertaan on hahmojaan sinne 9999-tasolle levuttanut niin alkuvaiheen nysväys kismittää kahta kauheammin. Suoraan viimeisimpään mahdollisimpaan osaan vaan; jatkumoa ei oikeastaan ole ja juoni näissä on kuitenkin vain 10% ylettömiin mittasuhteisiin yltyvän, hillittömän koukuttavan grindaamisen kattaessa ne loput 90% :D

Suosittelen odottamaan PS Vitaa jos on vasta aloittelemassa Disgaea 3:a, nimittäin siitä tulee paranneltu versio käsittääkseni lähes Vitan julkaisun yhteydessä. Minulle pelkästään ko. peli riittää syyksi konsolin ostoon, sillä myös minulla jäi kolmososa väliin. Parempaa taskukonsolipeliä lukemattomille työmatkoille ja hotelliyöpymisille on lähes mahdotonta kuvitella.
Olen kyllä harkinnut ihan samaa. Disgaea-tyyliset strategiapelit sopivat kyllä loistavasti käsikonsolille. Hankin aikoinaan ensimmäisen Disgaean PS2:lle, mutta en syystä tai toisesta koskaan tullut pelanneeksi sitä kotikonsolilla. Jotenkin kynnys todella paljon aikaa vievän pelin aloittamiseen oli jo sillon suuri, varsinkin kun pitkiä pelejä oli sillonkin useampi kilpailemassa huomiosta. Sittemmin hankin pelin Afternoon of Darkness - version PSP:lle ja vasta nyt viime kesänä aloin aktiivisesti pelaamaan peliä. Nyt viimeviikolla sain viimein läpäistyä pelin ja pelikello näytti lukuisten lyhyiden sessioiden jälkeen noin 75 tuntia. Yllättävän kivuttomasti sujui hahmojen ja varusteidenkin grindaus kun ei ollut sidottu TV:n ja konsolin eteen aina pelatessa. Aina lyhyissä sessioissa tuli vähän kerrassaan grindattua hahmoja/varusteita paremmaksi ihan kotioloissakin esim. TV:tä katsellessa tai nukkumaan mennessä.

Itse hain tämän ihan suomalaisesta kivijalkakaupasta julkaisupäivänään, ja olen ehtinyt n. 25 tuntia pelailla.
Disgaea 4:ssa on siis ilmeisesti sama tuttu ja turvallinen meininki…eli on erikseen story-episodit ja item-world, jossa voi yksitellen kehittää jokaista vehjettä? Minkälaiselta Story-moodin vaikeustaso tuntuu...vaatiiko Story-moodissa eteneminen paljon grindaamista? Itse jäin kyllä ajoittain kaipaamaan ykkösessä vähän nopeampaa hahmojen kehittymistä. Story-moodissa vihollisten kaataminen nostaa kyllä leveleitä nopeasti, mutta siis vain siltä hahmolta, joka iskee sen lopullisen kuoliniskun. Tästä syystä joittenkin hahmojen kehittäminen tuntui ainakin aluksi toivottamalta.

Suoraan viimeisimpään mahdollisimpaan osaan vaan; jatkumoa ei oikeastaan ole ja juoni näissä on kuitenkin vain 10% ylettömiin mittasuhteisiin yltyvän, hillittömän koukuttavan grindaamisen kattaessa ne loput 90% :D
Olen kyllä tätäkin vaihtoehtoa miettinyt…eipä se kronologinen järjestys tosiaan niin tärkeää taida olla Disgaean tapauksessa, jokaisessa osassa on ilmeisesti eri hahmotkin. Ehkäpä päädyn Disgaea-backlogin kanssa semmoseen ratkasuun, että pelaan kerrankin uusinta sarjan osaa nyt lähes julkaisun aikoihin ja käyn aiemmat (2, 3 ja tavallaan myös Phantom Brave) läpi sitten myöhemmin käsikonsolilla jos intoa ja aikaa riittää.

Joo, meininki on ihan niinkuin ennenkin, tarinamoodia mennään eteenpäin ja item worldissa voi käydä aina halutessaan parantelemassa aseita ja muuten vain grindaamassa. Itse asiassa item worldissakin on uutuuksia, LIEVÄ SPOILER item worldin tason 5 (muistaakseni) jälkeen voi valita keskittyykö enemmän itemiin vai innocenteihin SPOILER LOPPUU.

Vaikeustaso on edelleen se minkä haluaa sen olevan, itse tykkään pelata sillä tavalla että käyn aina kun mahdollista senaatilta pyytämässä vahvempia vihollisia. Saa grindattua nopeammin ja matseissa on enemmän haastetta.

Muitakin muutoksia/lisäyksiä on roppakaupalla, joten peli tuntuu tietyllä tavalla tuoreelta vaikka loppujen lopuksi kyse on vain saman kaavan parantamisesta.

Hiljaista tuntuu täällä olevan D4:n suhteen? Onko syksyn AAA-pelien tulva hukuttanut Disgaen alleen? Vaikka eihän D4 mikään suuren yleisön peli olekaan.. :)

Takana nyt n. 60 h peliä ja se vain paranee edetessään, mikä tietysti ei ole sarjaa pelanneille mikään yllätys. Komppaan edelleen itseäni, juoni on taattua diipadaapaa ja hahmonkehitys äärimmäisen palkitsevaa. Sarjan paras osa - ehdottomasti - joka parantaa oikeastaan jokaisella osa-alueella edeltäjistään (tai niinno, kolmosta en ole pelannut, mutta asiasta on silti kyllä vahva, perusteltu epäilys). Koko tuotos huokuu laatua, onhan pelimekaniikka ehtinyt hioutua huippuunsa jo kolmen osan verran ennen tätä. Eli genrestä tykkäävä ei mielestäni juurikaan mennä mennä vikaan tätä hankkiessaan, jos ei älyttömän pitkä peli sitten pelota.

Tähän mennessä D4 on minulle vuoden peli (OT WARNING vaikka samalle syksylle on jo osunut niin Xenoblade, Uncharted 3 kuin Batman: Arkham Citykin. No Zelda ja Skyrim on vielä kokematta OT LOPPUU).

Disgaea 4: A Promise Revisited julkaistaan toivottavasti piakkoin PS Storessa Vitalle, fyysinen versio on tiettävästi ainakin jenkkilässä jo ulkona. Tämähän tarkoittaa sitä, että meikäläinen aloittaa D4 projektin sitten alusta, koska kyllähän sarja on käsikonsolilla kuin kotonaan. Ja onhan D4 sen verran hyvä peli!

Edit. Tänään 3. syyskuuta julkaistiin PS Storessa.

Viimeksi muokannut moderaattori:

On tämä Disgaea melkoinen tapaus. Tullut viikonlopun aikana pelattua parikymmentä tuntia, eikä tällaiseen enää kovinkaan moni peli osaltani kykene. Fire Emblem Awakening viimeksi, peleillähän on toki paljon yhteistä vaikka myös eroavatkin merkittävästi toisistaan.

Ja tällainen vuoropohjainen strategia on tosiaan kuin kotonaan kannettavalla pelikonsolilla. Graafinen ilme on tarpeeksi hieno ja selkeä, eikä se ole missään tapauksessa pelissä muutenkaan mitenkään tärkeässä roolissa. Helppo pelata lyhyissä tai pitkissä pätkissä, ja tarvittaessa laittaa konsoli unitilaan vaikka kesken pidemmän grind-laahauksen. Sellaista pick'n'play-meininkiä parhaimmillaan.

Vita-versio tosiaan on definitiivinen versio pelistä. PS3-versioon lisänä on kaikki julkaistut DLC:t joita on massiivisesti. Pelihän on muutenkin kokoluokaltaan lievästi sanottuna valtava, joten pelattava ei todellakaan lopu kesken.

Seuraa geek-puhetta pelistä, jos et ole pelannut Disgaea-sarjaa aiemmin ei allaoleva kiinnostane sinua yhtään.
Myös pientä mukavaa lisäparannusta on tehty, jotka on osittain tuotu edellisestä PS3-osasta Disgaea D2. Cheat shop on hyvä lisä. Siellä pystyy vaihtamaan lennosta vihollisten tasoa sekä mana-, HL- ja exp-kertymiä. Siten, että jos haluaa grindata esim. expaa, voi siihen lisätä ekstraprosentteja vaikka 150% ja ottaa vastaavasti manasta osan pois. Loistavaa! Myös innocent-"pankki" on hyvä. Sinne voi siirrellä saatuja innocenteja ja vapaasti siirtää muihin aseisiin.

Jos Vitan muistista löytyy Disgaea 3:n tallennus, saa tässä kaksi uutta hahmoa, Stella ja Rutile. Viimeksimainittu on yksi suosikkihahmoistani, käyttää nyrkkejä (big bang!), osaa myös parantaa ja hänellä on eräs loistava evility, joka palauttaa magichangen jälkeen monsterin takaisin baseen, joka on siten taas seuraavalla vuorolla käytettävissä.

Muitakin pikkuparannuksia on alkuperäiseen nähden vaikka kuinka, sellaisia jotka helpottavat kummasti rutiinisuorittamista. Nuoli, joka näyttää rintamasuunnan on hyvä, samoin move-komennon viilaus.

Ylös Bottom