TLDR-versio:
Eilen tapahtui jotain erittäin mielenkiintoista. Tim Schafer päätti kokeilla hieman erilaista rahoitusta pelille, jota mainstream-julkaisijat eivät suostu rahoittamaan, koska pelityyppi on kuulemma kuollut eikä sille ole markkinoita. Lahjoitus/ennakkotilausvaroilla projekteja rahoittavaan Kickstarteriin ilmestyi projekti, jossa Schaferin yhtiö Double Fine (Psychonauts, Brutal Legend, Costume Quest, Stacking, Iron Brigade) hakee rahoitusta wanhan koulukunnan seikkailupelille, jossa on mukana myös yhtiöön viime vuonna liittynyt Ron Gilbert (DeathSpank). Parivaljakko on todellinen legenda, mutta miehet eivät ole tehneet yhteistyötä sitten 1990-luvun äärettömän legendaaristen Lucasarts-seikkailujen Monkey Island, Monkey Island 2 ja Day of the Tentacle. Jos nämä seikkailupelien kirkkaimmat klassikot sanovat yhtään mitään odottaa tätä uuttakin projektia todennäköisesti ainakin jollakin tasolla. Pelien keskeisimmästä kolmikosta puuttuu vain Dave Grossman, joka työskentelee nykyään Telltalen episodimuotoisten seikkailujen parissa.
Tavoitteeksi Schafer oli asettanut varsin maltilliset 400 000 dollaria kuukaudessa, mutta projekti rikkoi kaikki mahdolliset Kickstarterin ennätykset saavuttaen miljoona dollaria alle vuorokaudessa. Tätä on jo pidetty näpäytyksenä pelijulkaisijoille, jotka luulevat tietävänsä mitä pelaajat haluavat ja rampauttavat pelit DRM:llä koska pelaajat muka haluavat kaiken ilmaiseksi, mutta jo yli 30 000 pelaajaa on sitoutunut maksamaan pelistä, josta ei vielä tiedetä käytännössä mitään. Monelle projektin tukijalle oli aivan varmasti "Schafer & Gilbert" ja "seikkailupeli" samassa lauseessa riittävä peruste, eikä projekti sen kummempaa esittelyä tarvinnut. Peliä ei ole vielä tehty, mutta se on jo tuottanut paremmin kuin valtaosa peleistä, nähtäväksi jää vaikuttaako tämä enemmänkin pelien rahoittamiseen ja rahoitusmalleihin. "Ylimääräiset" rahat Schafer on luvannut käyttää mm. pelin kääntämiseen muille kielille, sekä porttaamiseen muille alustoille, kuten i-laitteille ja konsoleille. Lähes yhtä kiinnostava kuin itse peli on aikomus dokumentoida pelin tekeminen alusta loppuun videomuodossa, ja pelin ennakkotilanneet pääsevät tietysti seuraamaan myös näitä videoita koko kehitysajan.
Osallistu pelin rahoittamiseen täällä: Double Fine Adventure by Double Fine and 2 Player Productions - Kickstarter
Double Finen oma julkistus: Double Fine™ - Action News
Lue Tim Schaferin reaktioita Twitteristä täällä: Twitter
Rock, Paper, Shotgunin pohdintaa tämän merkityksestä: Thought: Double Fine’s Kickstarter Asks Big Questions | Rock, Paper, Shotgun
Työnimi: Double Fine Adventure
Pelityyppi: Klassinen point and click -seikkailupeli
Julkaisuaika: Lokakuussa 2012, toivottavasti
Alusta: Ainakin PC (Steam), todennäköisesti Mac, resurssien mukaan iLaitteet ja konsoleita
Tekijät: Tim Schafer ja Ron Gilbert, miehet mm. Monkey Islandien ja Day of the Tentaclen takana
Eilen tapahtui jotain erittäin mielenkiintoista. Tim Schafer päätti kokeilla hieman erilaista rahoitusta pelille, jota mainstream-julkaisijat eivät suostu rahoittamaan, koska pelityyppi on kuulemma kuollut eikä sille ole markkinoita. Lahjoitus/ennakkotilausvaroilla projekteja rahoittavaan Kickstarteriin ilmestyi projekti, jossa Schaferin yhtiö Double Fine (Psychonauts, Brutal Legend, Costume Quest, Stacking, Iron Brigade) hakee rahoitusta wanhan koulukunnan seikkailupelille, jossa on mukana myös yhtiöön viime vuonna liittynyt Ron Gilbert (DeathSpank). Parivaljakko on todellinen legenda, mutta miehet eivät ole tehneet yhteistyötä sitten 1990-luvun äärettömän legendaaristen Lucasarts-seikkailujen Monkey Island, Monkey Island 2 ja Day of the Tentacle. Jos nämä seikkailupelien kirkkaimmat klassikot sanovat yhtään mitään odottaa tätä uuttakin projektia todennäköisesti ainakin jollakin tasolla. Pelien keskeisimmästä kolmikosta puuttuu vain Dave Grossman, joka työskentelee nykyään Telltalen episodimuotoisten seikkailujen parissa.
Tavoitteeksi Schafer oli asettanut varsin maltilliset 400 000 dollaria kuukaudessa, mutta projekti rikkoi kaikki mahdolliset Kickstarterin ennätykset saavuttaen miljoona dollaria alle vuorokaudessa. Tätä on jo pidetty näpäytyksenä pelijulkaisijoille, jotka luulevat tietävänsä mitä pelaajat haluavat ja rampauttavat pelit DRM:llä koska pelaajat muka haluavat kaiken ilmaiseksi, mutta jo yli 30 000 pelaajaa on sitoutunut maksamaan pelistä, josta ei vielä tiedetä käytännössä mitään. Monelle projektin tukijalle oli aivan varmasti "Schafer & Gilbert" ja "seikkailupeli" samassa lauseessa riittävä peruste, eikä projekti sen kummempaa esittelyä tarvinnut. Peliä ei ole vielä tehty, mutta se on jo tuottanut paremmin kuin valtaosa peleistä, nähtäväksi jää vaikuttaako tämä enemmänkin pelien rahoittamiseen ja rahoitusmalleihin. "Ylimääräiset" rahat Schafer on luvannut käyttää mm. pelin kääntämiseen muille kielille, sekä porttaamiseen muille alustoille, kuten i-laitteille ja konsoleille. Lähes yhtä kiinnostava kuin itse peli on aikomus dokumentoida pelin tekeminen alusta loppuun videomuodossa, ja pelin ennakkotilanneet pääsevät tietysti seuraamaan myös näitä videoita koko kehitysajan.
Osallistu pelin rahoittamiseen täällä: Double Fine Adventure by Double Fine and 2 Player Productions - Kickstarter
Double Finen oma julkistus: Double Fine™ - Action News
Lue Tim Schaferin reaktioita Twitteristä täällä: Twitter
Rock, Paper, Shotgunin pohdintaa tämän merkityksestä: Thought: Double Fine’s Kickstarter Asks Big Questions | Rock, Paper, Shotgun
Viimeksi muokannut moderaattori: