Sami Turunen
FilmiFIN Moderaattori
Pikaisella söörtsillä en löytänyt alla olevaan aiheeseen liittyvää threadia, joten päätin aloittaa uuden. Infotkaa eli ampukaa ladon takana jos tällainen on jo.
----------
Jatkan täällä KonsoliFIN:issä keskustelua, joka alkoi kaverini kanssa jo vuosia sitten, kun väittelimme siitä, että kummalla on enemmän arvoa, DVD:llä vai konsoli/PC-pelillä. Emme ole vieläkään päässeet ratkaisuun eli yhteisymmärrykseen. Hän kannattaa edelleen pelejä, minä taas leffoja.
Kaikkia asioita ei voi tietenkään laittaa samalle viivalle, koska kyse on suhteellisen erilaisista formaateista, mutta viihteen arvo on ainakin yhteistä.
Alla hyvät ja huonot puolet + versus. Mukana on toistoa ja pinnallisuutta, koska asian esittäminen yksioikoisesti on jokseenkin hankalaa. Lisäksi tässä on vain yllä mainitun keskustelun aiheita, ei kaikkia mahdollisia. Mitä sinulle tulee asian tiimoilta mieleen...???
PELIT - HYVÄÄ
1) Paljon tekemistä
P: Useaksi tai useiksi kymmeniksi tunneiksi.
D: Perussetillä vain parisen tuntia.
2) Oman vaikuttamisen mahdollisuus.
P: Arvaamaton tekoäly, yhä laajentuva valintojen mahdollisuus sekä läpipeluu eri reittiä pitkin (pois lukien lineaariset putkessa juoksemiset)
D: Voit vaikuttaa vain katsomisjärjestykseen ja av-setuppeihin, muttet itse sisältöön.
3) Kaverin kanssa kilpailu ja haastaminen
P: Erilaisten kokemuksien tuotto, välitön interaktiivisuus ja pisteenä i:n päällä mantereet ylittävä verkkopelaaminen.
D: Voit haastaa vain harvinaisella SEE Limited Editionilla tai saamalla elokuvan kaksi viikkoa ennen muita. Muuten elokuva on kaikille "sama" kokemus.
4) Jatkuva kehitys
P: Pelipakettien tekniikka paranee vuosi vuodelta. Grafiikka, äänet ja pelin sisältö kehittyvät edelleen huimaa tahtia.
D: Kiekko polkee paikallaan jämähtäneenä ja perus-spekseihinsä kangistuneena muottiformaattina. Ainoastaan lisää bitti-kapasiteettia tiedossa lähivuosina.
4) Kehittää strategisia taitoja
P: Johtaessasi armeijaa tai ratkaistessasi erilaisia puzzleja, opit kokonaiskuvan hahmottamista ja päättelykykyä. Tämä taito tosin sumentuu lahtaamisen ja kivojen kimallusten lomassa.
D: Tarjoilee myös samaa, herättämällä kysymyksiä tai tarjoilemalla uusia näkökulmia.
PELIT - HUONOA
1) Korkea hinta
P: Uudesta joutuu maksaa pöyristyttävät 70 euroa.
D: Uudesta saa maksaa vain 25 euroa.
2) Lyhytikäinen
P: Vanhenee nopeasti, "kertakäyttöinen". Läpipeluun tai kyllästymisen jälkeen käyttöarvo romahtaa, eikä pelillä tee enää "mitään". Sitä tuskin tulee pelattua enää vuosien jälkeen (poislukien yksi retroilta 10 vuodessa).
D: Kiekon voi kaivaa esiin uudelleen ja uudelleen, kun mieli tekee... vuosienkin jälkeen.
3) Kyllästyminen
P: Läpipeluun tai monen kuukauden intensiivisen "hakkaamisen jälkeen" jälkeen peli unohtuu nurkkaan pölyyntymään. Omistaja siirtyy seuraavan haasteen pariin. Ei varsinaista keräilyarvoa.
D: Hitaampi sykli - ei kyllästymistä. Löytyy keräilyarvoa.
3) Vaatii suurehkoja investointeja
P: Pysyäkseen uusimpien houkutuksien tasalla, on pelaajan hankittava kallis konsoli tai viimeisimmän grafiikkakortin omaava PC (+ jatkuvat päivitykset). Laatu on riippuvainen alustasta.
D: Samalla 100 soittimella pärjää vuosia. Laatu ei ole riippuvainen alustasta/soittimesta.
DVD - HYVÄÄ
1) Käyttöikä
D: Hyvin pidettynä säilyy pitkään ja siitä voi nauttia aina uudelleen ja uudelleen, vuosienkin kuluttua. Keräilyarvoa löytyy vaikka millä mitalla.
P: Pelin pelaa kerran tai maksimissaan pari kertaa läpi. Harvaa pakettia katselee enää vuoden tai kahden kuluttua. Ei keräilyarvoa ellei perusta museota.
2) Sama taattu laatu
D: Perustasoinen julkaisu kelpaa AV-arvojensa puolesta aina - hyvin vuonna 1999 masteroitu kiekko toimii mainiosti vielä 2000-luvullakin.
P: Alustasta tai takakannessa lukevasta vuosiluvusta riippuu pitkälti laadun taso - vuonna 1999 julkaistu peli näyttää ja kuulostaa kankealta.
3) Tarjoaa enemmän tosielämää
D: Runsaasta tarjonnasta löytyy myös maanläheisiä, yhteiskunnallisesti opettavaisia ja sivistyksellisesti kehittäviä sekä haastavia "tarinoita".
P: Moni peli tarjoilee vain pelkkää fantasiaa ja lyijynkatkuista leikkiä. Ei varsinaista opettavaa arvoa (poislukien lasten opetuspelit).
DVD - HUONOA
1) Hetkellinen
D: Parin tunnin passiivisen elämyksen jälkeen homma on ohi. Lisämateriaalit saavat viipymään vielä hetken, mutta sitten edessä on kaappiin säilöminen. Plussana hetken palaaminen.
P: Hetki on pidempi. Miinuksena hetken kertakäyttöisyys.
2) Passiivinen kokemus
D: Ei vaikuttamisen mahdollisuutta, Interaktiivisuus puuttuu.
P: Kaikki on nimen omaan interaktiivista, sinun tekemääsi.
3) Rajoittunut tekniikka
D: Formaattina erittäin kankea ja rajoittunut tarjoillakseen teknisesti mitään uutta.
P: Alustat ja pelit kehittyvät koko ajan.
PELIT JA DVD - YHTEISTÄ
1) Sopivat sohvaperunoille.
2) Vaativat television, tykin tai näytön. Kaiuttimet kuuluvat joskus myös kuvioon.
3) Paketin mukana tulee paljon piuhoja.
4) Jatkuva kokemuksesta nauttiminen saa usein tyttöystävän/vaimon tulistumaan.
5) Kallis harrastus - ylläpitäminen vaatii jatkuvaa investointia.
6) Ajan tai sen kohdan löytyminen voi olla joskus hieman hankalaa.
7) Ovat tavallaan riippuvaisia toisistaan. Nykypelit dvd-formaatin tarjoamasta kapasiteetista <> dvd-formaatti pelimaailman tuomasta taloudellisesta hyvästä.
----------
Jatkan täällä KonsoliFIN:issä keskustelua, joka alkoi kaverini kanssa jo vuosia sitten, kun väittelimme siitä, että kummalla on enemmän arvoa, DVD:llä vai konsoli/PC-pelillä. Emme ole vieläkään päässeet ratkaisuun eli yhteisymmärrykseen. Hän kannattaa edelleen pelejä, minä taas leffoja.
Kaikkia asioita ei voi tietenkään laittaa samalle viivalle, koska kyse on suhteellisen erilaisista formaateista, mutta viihteen arvo on ainakin yhteistä.
Alla hyvät ja huonot puolet + versus. Mukana on toistoa ja pinnallisuutta, koska asian esittäminen yksioikoisesti on jokseenkin hankalaa. Lisäksi tässä on vain yllä mainitun keskustelun aiheita, ei kaikkia mahdollisia. Mitä sinulle tulee asian tiimoilta mieleen...???
PELIT - HYVÄÄ
1) Paljon tekemistä
P: Useaksi tai useiksi kymmeniksi tunneiksi.
D: Perussetillä vain parisen tuntia.
2) Oman vaikuttamisen mahdollisuus.
P: Arvaamaton tekoäly, yhä laajentuva valintojen mahdollisuus sekä läpipeluu eri reittiä pitkin (pois lukien lineaariset putkessa juoksemiset)
D: Voit vaikuttaa vain katsomisjärjestykseen ja av-setuppeihin, muttet itse sisältöön.
3) Kaverin kanssa kilpailu ja haastaminen
P: Erilaisten kokemuksien tuotto, välitön interaktiivisuus ja pisteenä i:n päällä mantereet ylittävä verkkopelaaminen.
D: Voit haastaa vain harvinaisella SEE Limited Editionilla tai saamalla elokuvan kaksi viikkoa ennen muita. Muuten elokuva on kaikille "sama" kokemus.
4) Jatkuva kehitys
P: Pelipakettien tekniikka paranee vuosi vuodelta. Grafiikka, äänet ja pelin sisältö kehittyvät edelleen huimaa tahtia.
D: Kiekko polkee paikallaan jämähtäneenä ja perus-spekseihinsä kangistuneena muottiformaattina. Ainoastaan lisää bitti-kapasiteettia tiedossa lähivuosina.
4) Kehittää strategisia taitoja
P: Johtaessasi armeijaa tai ratkaistessasi erilaisia puzzleja, opit kokonaiskuvan hahmottamista ja päättelykykyä. Tämä taito tosin sumentuu lahtaamisen ja kivojen kimallusten lomassa.
D: Tarjoilee myös samaa, herättämällä kysymyksiä tai tarjoilemalla uusia näkökulmia.
PELIT - HUONOA
1) Korkea hinta
P: Uudesta joutuu maksaa pöyristyttävät 70 euroa.
D: Uudesta saa maksaa vain 25 euroa.
2) Lyhytikäinen
P: Vanhenee nopeasti, "kertakäyttöinen". Läpipeluun tai kyllästymisen jälkeen käyttöarvo romahtaa, eikä pelillä tee enää "mitään". Sitä tuskin tulee pelattua enää vuosien jälkeen (poislukien yksi retroilta 10 vuodessa).
D: Kiekon voi kaivaa esiin uudelleen ja uudelleen, kun mieli tekee... vuosienkin jälkeen.
3) Kyllästyminen
P: Läpipeluun tai monen kuukauden intensiivisen "hakkaamisen jälkeen" jälkeen peli unohtuu nurkkaan pölyyntymään. Omistaja siirtyy seuraavan haasteen pariin. Ei varsinaista keräilyarvoa.
D: Hitaampi sykli - ei kyllästymistä. Löytyy keräilyarvoa.
3) Vaatii suurehkoja investointeja
P: Pysyäkseen uusimpien houkutuksien tasalla, on pelaajan hankittava kallis konsoli tai viimeisimmän grafiikkakortin omaava PC (+ jatkuvat päivitykset). Laatu on riippuvainen alustasta.
D: Samalla 100 soittimella pärjää vuosia. Laatu ei ole riippuvainen alustasta/soittimesta.
DVD - HYVÄÄ
1) Käyttöikä
D: Hyvin pidettynä säilyy pitkään ja siitä voi nauttia aina uudelleen ja uudelleen, vuosienkin kuluttua. Keräilyarvoa löytyy vaikka millä mitalla.
P: Pelin pelaa kerran tai maksimissaan pari kertaa läpi. Harvaa pakettia katselee enää vuoden tai kahden kuluttua. Ei keräilyarvoa ellei perusta museota.
2) Sama taattu laatu
D: Perustasoinen julkaisu kelpaa AV-arvojensa puolesta aina - hyvin vuonna 1999 masteroitu kiekko toimii mainiosti vielä 2000-luvullakin.
P: Alustasta tai takakannessa lukevasta vuosiluvusta riippuu pitkälti laadun taso - vuonna 1999 julkaistu peli näyttää ja kuulostaa kankealta.
3) Tarjoaa enemmän tosielämää
D: Runsaasta tarjonnasta löytyy myös maanläheisiä, yhteiskunnallisesti opettavaisia ja sivistyksellisesti kehittäviä sekä haastavia "tarinoita".
P: Moni peli tarjoilee vain pelkkää fantasiaa ja lyijynkatkuista leikkiä. Ei varsinaista opettavaa arvoa (poislukien lasten opetuspelit).
DVD - HUONOA
1) Hetkellinen
D: Parin tunnin passiivisen elämyksen jälkeen homma on ohi. Lisämateriaalit saavat viipymään vielä hetken, mutta sitten edessä on kaappiin säilöminen. Plussana hetken palaaminen.
P: Hetki on pidempi. Miinuksena hetken kertakäyttöisyys.
2) Passiivinen kokemus
D: Ei vaikuttamisen mahdollisuutta, Interaktiivisuus puuttuu.
P: Kaikki on nimen omaan interaktiivista, sinun tekemääsi.
3) Rajoittunut tekniikka
D: Formaattina erittäin kankea ja rajoittunut tarjoillakseen teknisesti mitään uutta.
P: Alustat ja pelit kehittyvät koko ajan.
PELIT JA DVD - YHTEISTÄ
1) Sopivat sohvaperunoille.
2) Vaativat television, tykin tai näytön. Kaiuttimet kuuluvat joskus myös kuvioon.
3) Paketin mukana tulee paljon piuhoja.
4) Jatkuva kokemuksesta nauttiminen saa usein tyttöystävän/vaimon tulistumaan.
5) Kallis harrastus - ylläpitäminen vaatii jatkuvaa investointia.
6) Ajan tai sen kohdan löytyminen voi olla joskus hieman hankalaa.
7) Ovat tavallaan riippuvaisia toisistaan. Nykypelit dvd-formaatin tarjoamasta kapasiteetista <> dvd-formaatti pelimaailman tuomasta taloudellisesta hyvästä.