Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Eläinten kapina (George Orwell´s Animal Farm 1954)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FelisLeo

Gamereactor
Eläinten kapina eli Animal Farm on mahtianimaatio vuodelta 1954. Siinä eläimet tekevät kapinan eli ajavat isäntänsä pakoon ja alkavat itse hallinnoida maatilaa. Alku menee hyvin, mutta sitten. . .

Eläinten kapina on poliittinen satiiri, joten sen viesti on jossain muualla kuin maatilan eläimissä. Yleisesti otaksutaan, että elokuvan vanha porsas kuvaa Marxia ja Leniniä, Napoleon-sika Stalinia ja valkea sika Snowball taas Stalinin aikana toiminutta oppositiojohtajaa, joka pääsi hengestään. Toisin sanoen kyse on kommunismin nousun kuvauksesta. Itse kirja päättyy ankeasti, mutta animaatio on suorastaan profeetallinen ennustaessaan kommunismin romahtamisen. Tällaisestahan ei ollut tietoakaan vuonna 1954.

Lapsena tuo oli huomattavan pelottava, ja siksi se piti nyt DVD:lle hankkia. Harmi vain, että tekstitystä ei ole lainkaan. Äitini mielestä leffa on vieläkin ankea ja ahdistava.

Kokemuksia Eläinten kapinasta?

(Aiheesta on vuonna 1999 tehty ihan tavallinen näyteltykin tv-elokuva)

Vastaus: Eläinten kapina (George Orwell´s Animal Farm 1954)

Näin lapsena poliittisesti korrektin piirrosversion, jossa suurin sika oli kuvattu Hitlerinä, ei Stalinina. Liekö sama animaatio kyseessä? Vasta koulussa luettu kirja avasi silmät. Myöhemmin lukioaikana tein aiheesta jopa tutkielman. Missäköhän sekin on nykyään..?

BTW: Snowball taisi olla Trotski.

Vastaus: Eläinten kapina (George Orwell´s Animal Farm 1954)

Olen nähnyt kyllä ei-animaatio version koulussa ja tykkäsin paljon.

Edit: Jep, eli olen nähnyt tuon Tv-elokuvan.

Ylös Bottom