Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Empiren 500 parasta elokuvaa

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Taas on listattu leffoja, ja parhaat viisisataa löytyvät Empiren sivuilta:
http://www.empireonline.com/500/

Ainahan ongelmia syntyy, kun kuka tahansa kaduntallaaja pääsee osallistumaan tällaiseen äänestykseen eikä mieleen tule muuta kuin viimeisin Batman joka "oli ihan paras leffa ikinä koskaan". Klassikot ovat kuitenkin menestyneet ja omasta top-3:stani kaksi löytyi tuolta listalta. (Dogvillen puuttuminen on huutava vääryys!)

Listan ykkösen näkeminen vaatii jonkin verran naputtelua, enkä sitä heti viitsi paljastaa, mutta mitä filmejä itse olisitte tuonne äänestäneet? Minkä listalta löytymistä ette pysty sulattamaan? Mikä on yli-/aliarvostettu? Mikä näistä huipuista on vielä näkemättä?

Itse pidän vääryytenä sitä, että Pulp Fiction löytyy sijaa korkeammalta kuin Fight Club ja kolmosena olevaa Empire Strikes Backia en rankkaisi edes kymmenen parhaan joukkoon (ehkä nihkeästi jonnekin top-100:aan). Ja Michael Bayn Transformers ei listalle kyllä rehellisesti sanottuna kuulu lainkaan (vaikka onkin ihan kivaa mättöä).
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

Kolmossija aiheuttti kyllä aikamoisen repeämisen. Ja mitä Dark Knight tuolla top-15:ssa tekee?

Oma top-10:

Shawshank Redemption
Godfather
Raiders of the Lost Ark
Pulp Fiction
Goodfellas
The Good, the Bad and the Ugly
Fight Club
Blade Runner
Godfather: Part 2
The Shining
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

No olipa taas lista. Oli lista mikä tahansa, niin samat kymmenen pätkää siellä huipussa aina on.
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

Nopsasti vilkaisin koko TOP-500:n läpi.

Tässä muutama aliarviointi joka itselle jäi mieleen:
Sweeney Todd menisi omalla listalla jos ei top10 niin ainakin top25.
The Crow
V for Vendetta
Monthy Python and the Holy Grail
Downfall

Listalla oli monia muitakin huutavia vääryyksiä kun ottaaa huomioon minkälaista roskaa top100:ssakin oli, esim. listan kahdeskymmeneskolmas.

Yliarvioinnit:
Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back
Raiders Of The Lost Ark
Moulin Rouge!
A. I. Artificial Intelligence

Suurin vääryys, jota en laittaisi koko listalle: Back to the Future

Spoilerissa em. elokuvien sijoitukset.

Sweeney Todd (490)
The Crow (468)
V for Vendetta (418)
Monthy Python and the Holy Grail (381)
Downfall (247)
Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back (3)
Raiders Of The Lost Ark (2)
Moulin Rouge! (211)
A. I. Artificial Intelligence (265)
Back to the Future (23).
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

Siis kyllä back to the future kuuluu tuohon listaan.
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

Siis kyllä back to the future kuuluu tuohon listaan.

Se loistava asia tässä on se, että niin sinä kuin minäkin olemme oikeutettuja mielipiteisiimme. Itse elokuva ei ole huonoin mitä olen nähnyt, mutta pointti onkin se, että on nii-iin paljon parempiakin elokuvia kuin Back to the Future.
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

Se loistava asia tässä on se, että niin sinä kuin minäkin olemme oikeutettuja mielipiteisiimme. Itse elokuva ei ole huonoin mitä olen nähnyt, mutta pointti onkin se, että on nii-iin paljon parempiakin elokuvia kuin Back to the Future.

Minä taas ihmettelen miten keskinkertainen musikaali, joka on lähes suora kopio lavaversioista voi olla tuolla lainkaan. Visuaalisesti hieno elokuva, mutta muuten ansiot aika nollassa.

Samoin vaikka Pythonit ovatkin visionäärejä ja varsinkin sarjan sketsit erinomaisia melkein kaikki, ei tuollainen sketseistä yhteen nivottu keskiaikaparodia mene millään 500 parhaan elokuvan joukkoon. Noista Python -leffoistakin se on ylivoimaisesti huonoin.

Siinä ollaan kyllä samaa mieltä ettei sinne mikään Indiana Jones kuulu, saati Spielbergin raiskaama A. I..

Näitä listoja nyt tulee ja menee vähän väliä.
 
Vastaus: Empiren 500 parasta elokuvaa

Näitä listoja nyt tulee ja menee vähän väliä.

Näinhän se on. TOPx-listatkin ovat suhteellisia, varsinkin kun mitään arvosteluperusteita ei ole annettu. Sweeney Todd kuuluu minun listalle korkealle siksi, että se on ainut musikaali joka on ollut mielestäni hyvä. Vaikuttavammaksi teki se, että minulla oli jo valmiiksi ennakkoluuloja musikaalia kohtaan, mutta Johnny Deppin (Saksikäsi Edwardin) takia päätin katsoa ja yllätyin todella. Monthy Pythoneiden vitsit on parin katselukerran jälkeen nähty. V for Vendetta on jees elokuva, mutta ei paras sarjakuvafilmatisointi. On monta parempaakin elokuvaa kuin ne mitkä minusta olivat aliarvostettuja, mutta kun ottaa huomioon mitä tuolla listalla oli ylempänä, niin olisivat nuo minusta kuuluneet korkeamalle.
 
Ylös Bottom