Vastaus: Enchanted Arms
groove sanoi:
Mitenkäs taistelut toimii? Itselle maistuu parhaiten periteinen vuoropohjainen "yksi parantaa-yksi taikoo-yksi hyökkää" -jrpg-taistelu, onko tuossa sitä luvassa?
Myös hahmojen boostauksesta kiinnostaisi saada lisätietoa?
Taistelut ovat vuoropohjaisia. Omassa ryhmässä voi olla enintään neljä jamppaa kerralla ruudukoihin jaetulla taistelualueella. Jokaiselle annetaan käsky (käytä tavaraa, käytä taitoa/loitsua, tai käytä erikoishyökkäystä) ja tämän jälkeen alkaa taistelukierros, jossa omat pamauttavat ensin vihuja kuonoon ja sen jälkeen toisinpäin. Eli juuri sellainen taistelu taitaa olla jota kaipailet.
Osalla hahmoista on erilaisia boosteja mutta ei kaikilla. Näitä ovat mm. eri tehoiset parannukset, statsien boostit, suojaloitsut yms. Lisäksi pääjuonen sankareille saa laitettu (muistaakseni) kuusi erilaista support skilliä. Niitä ei näe/käytetä taistelun aikana eikä niitä voi muuttaa kesken taistelun, mutta ne ovat koko ajan päällä ja niitä voi vaihtaa taistelun ulkopuolella.
Esim hahmolla voi olla yhtä aikaa päällä HP boosti, myrkytyksen poisto, kaukohyökkäysten boosti jne. Eri boost-skillejä on aika mukavasti ja tuo mukavaa vaihtelua ja säätämistä taisteluihin jos esim tietää että jollakin alueella on vihollisia jotka tekevät tiettyjä juttua.
Päähahmojen lisäksi pelissä on noin 100 golemia, joita voi olla mukana kerrallaan vain murto-osa. Eri golemeilla on eri taitoja ja ne ovat myös erikokoisia (vaikuttaa taisteluiden taktiikkaan jos isoa tuhoa tekevä mutta läski golemi peittää paljon ruutuja muilta liikkua

). Golemien taitoihin ei voi vaikuttaa, mutta niiden statseja (HP, EP, Direct damage, Ranged damage yms) saa itse säätää taisteluista kertyneillä pisteillä.
Pelin alkupuolella taistelut ovat pomomatseja lukuunottamatta aika läpihuutojuttua, mutta puolenvälin jälkeen taistelu vaikeutuu sen verran, että kuolema alkaa napsia kohdalle useammin jos ei vaivaudu miettimään mikä on oikea järjestys ja tapa tuhota örmyt. Tosin jos grindaa ukot korkealle tasolle, niin taistelu saatta olla liian helppoa. Itse en ole grindannut pelissä ollenkaan joten vaikea sanoa siitä enempää vielä.
Lisäksi omilla ukoilla voi olla eri elementtejä tietyissä hyökkäysksissä (tuli, vesi, maa, ilma) ja osa vihollisista on tietysti resistansseja tietyn tyyppiselle damagelle

- mutta suurin osa skillien damagesta on fyysistä vauriota.
Olipa sekavaa, toivottavasti sait oleellisen tiedon tästä irti.
Edit: yksi asia vielä pakko lisätä: läpihuutotaistelut on mukava mennä läpi "pikakelauksella" jossa tietokone päättää mitä taitoja omat ukot käyttävät, ja sen jälkeen pitää vain Y-nappia pohjassa ja katsoo animaatiot läpi pikakuvana. Kätevä ominaisuus turhimpiin taisteluihin mielestäni jos ei jaksa itse säätää.