Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Enslaved: Odyssey to the West [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TUHOMURSU
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360 Hype]

Alkas olee jo suhteellisen halpaan hintaan Cdonissa, eli 20€. Kohta joutuu poistamaan oman kopionsa ja katsomaan, antoiko demo yhtään kunniaa tälle.

Jo on aika mennyt nopeasti, yli puoli vuotta. Ei uskoisi mitenkään, noh semmosta tää on.. :D Pelin saa korjattua tosi halvalla, 10-15e, kotimaisista sitten en tiedä.

Kymmenen chapteria takana, eli neljä vielä edessä. Peli on aivan jäätävän yksinkertainen, ei huonolla tapaa, mutta vaativimpien pelaajien ei kannata odottaa ihmeitä. Vaikeammalla tasolla on monen monta turhauttavaa seikkaa, jonka takia ns. meidän kasuaalipelaajien on helppo nauttia rennosta pelistä.

Kamera on täysin perseestä. Vaihtaa tarpeen tullen oikein kulmaa, mutta isolla viiveellä. Ottaa myös pienistä liikkeistä outoja "kimmokkeita", joita ei ihan ymmärrä. Itse tuohon on todella vaikea vaikuttaa mitenkään, ja jos sitä koittaa, tuloksena on todellinen megahelvetti.

Liikkuminen on todella suoraviivaista ja melko kiskoilla kulkemista. Putoamisia ei tarvitse pelätä, ja joskus sellaisen vaatiessa sitä on vaikea toteuttaakaan.
Kiipeily niinikään on myös todella yksinkertaista, muiden kiipeilypelien, esim. Assassins Creed, Saboteur tapaista "vapaata kiipeilyä" ei ole, vaan meno on todella rajoitettua. Hyppinen paikasta toiseen korkealla voi olla turhauttavaa, kun siitä keskeltä "Monkey" hyppää pelkästään. Ei mistään sivusta, vaan keskeltä.

Paljon on ollut puhetta bugeista, mutta itelläni ei ole ollut kyllä mitään ongelmia. Toisaalta taas selvästi peliä tehdessä on oltu paikoin laiskoja, joista edellä kirjoitin. Varsinaisia bugeja ei ole.

Nämä mainitut on juttuja, jotka pelaaja määrittelee ekan kahden chapterin aikana itselleen joko totuttelevaksi, tai heittää pelin suosiolla mäkeen. Itsellä oli melkoinen työ tuon omaksumisessa, ja lopulta onnistui vaikka tiukkaa teki.

Todella piristävä hommeli pelissä on tietty kehitettävät health, shield, staff ja combat-kyvyt. Tech-orbeja keräillessä Trip "voi päivittää" näitä juttuja niillä. En tiedä vielä vaatiiko kaikkien täysin päivitys kaikkien orbien keräämistä, vai riittääkö vähempikin.

Peli näyttää tietty hienolta, ja värikkäältä ennen kaikkea. Monkey & Trip ovat ihan jees "pari", vaikkakin törkkään taatusti seuraavalla kommentillani heppini mehiläispesään kun myönnän tykkääväni Tripistä enemmän huomattavasti (en pelkästään tissien takia!).
Monkey ampuu totuttuun tapaan hiukan yli hahmoanimaatiossa; yli-inhimilliset (lievä ilmaisu) olkapäät ja 50-luvun korsettiin runtatun naisen vyötärö. En tiedä mikä tuon Monkeyn silmien puna-alueen juttu on, mutta näyttää käsittämättömän tyhmältä aina vaan. :D

Pigsy ampui yli ja on todella turha viritelmä peliin. Peli on kukassaan viidenteenkuudenteen chapteriin asti, jonka jälkeen meno alkaa hiukan puuduttaa ja combatti plasma-ammusten kanssa vähentyä. Samat minibossit toistuu myös vähän liikaa. Ääninäyttely on kaikilta osin hyvää, ja hahmojen vuorovaikutus myös. Ehkä toivoisi lisää cutscenejä muutenkin kuin chaptereiden alussa/lopussa. Syventäisi kunnolla juonta, joka on melko surkea ja ennalta-arvattava.

Epäselvä tilitys pelistä, jonka olisi toivonut loppua mainitsemaani 5-6 chapteriin, jossa on myös selvästi tärkein päämäärä. Tämän jälkeen hommaa on pitkitetty turhaa. Jokin viiden tunnin peli paremmilla kontrolleilla, kameralla jne. olisi kelvannut, ja mukaan olisi voitu ympätä vaikka co-op, kun kerta siihen olisi ollut mahdollisuus teoriassa. Peli on siitä outo, että vaikka siinä on vikoja helvetisti, niin sitä on kiva pelata, illasta toiseen. Varauksetta tätä ei suosittele mitenkään, ja konsolifinin arvostelu onkin ihan paikallaan, joskin lisäisin vielä miinuksen tuohon arvosanaan; 3-/5
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360 Hype]

Toinen chapter lopeteltu ja peli tuntuu hintaisekseen varsinaiselta kultasuonelta. Kauniit ympäristöt, helposti omaksuttava liikehdintä ja hack'n'slash-tyyppinen taistelu toimii varsin hyvin.
Kameran loikkimisesta pieni miinus, mutta kyllä tämä todellakin 15€-hintalapulla olevaksi peliksi on todella hyvä.
Pitänee kokeilla saada peli pakettiin ennen L.A Noirea kuitenkin, joten kiirettä pukkaa.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360 Hype]

- helposti omaksuttava liikehdintä ja hack'n'slash-tyyppinen taistelu toimii varsin hyvin.
- kameran loikkimisesta pieni miinus
- pitänee kokeilla saada peli pakettiin ennen L.A Noirea kuitenkin, joten kiirettä pukkaa.

- Jos vielä lisäilen hiukan ajatuksiani, niin liikkuminen jotenkin tuntui totutun viiveiseltä. Mitenkään buginen liikkuminen ei ole, mutta hiukan töksivää paikotellen mielestäni.

Mitä tulee taisteluun, niin jätän vaikean tason pelaamisen seuraavaan kertaan. Sitten kun joskus tuon DLC:n (Pigsys perfect 10) saa puoleen hintaan. Välillä näyttävien päättöiskujen jälkeen saa "aikasakon" jolloin ukkeli ei liiku. Myös Dantes Infernosta tuttu (siis tuo vain, että dash on niin heikkoa) dash/evade on vähän huono. Sen jälkeen pitäisi aina hyökätä, ja jos vastassa on blockkaava tai muusta syystä jotain vastaavaa vihollista niin tuon pitäisi olla hiukan sulavampaa, että pelkkä evade kannattaisi. Tuokin tosin helpompi selvittää kun rykäisee vastustajiin tykillä shockkia + radial- upgradella ja sitten upottelee niitä..

- Kameran voisi periaatteessa oppia paremmin omaksumaan, jos pelaisi toisen kerran. Koska milloinkaan ei tiedä millainen huone aukeaa, tai milloin pääset kiipeilyn jälkeen "katolle"/huipulle - ekalla kerralla aina väärään suuntaan juoksemassa... :D "Ai se muuttuikin.."

- Ei ton pelaamisessa kyllä noin kauaa mene. Kymmenen tuntia vaan, paitsi jos jätkä huitaisee tänkin läpi hardilla heti... ;)
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360 Hype]

- Ei ton pelaamisessa kyllä noin kauaa mene. Kymmenen tuntia vaan, paitsi jos jätkä huitaisee tänkin läpi hardilla heti... ;)

En rupea hardilla pelaamaan ihan ensin Shellshock 2 kokemukseni jälkeen :D Hiton peli, eka se oli silkkaa läpijuoksua, mutta kun tulee se vihonviimeinen kenttä, niin auta armias kun jäät jumiin yhteen kohtaan, josta et vain enää pääse eteenpäin vaikeustason tullessa vastaan.

E: Menihän se Shellshock läpi hardilla kun tarpeeksi kyräili. Nimesin pelin "Aivosyöväksi".

Ajattelin, että Enslavedista voisi vaikka nauttiakkin ilman aivoverenvuotoa. Eikä sillä, tälläinen peli on juuri itselleni mieleen. Kevyttä seikkailua, tutkimista ja välillä vähän taistelua. Tulee hyvällä tavalla Spyro the dragonin kolme ensimmäistä osaa mieleen.
Hardilla vetelen läpi sitten joskus, kun on ylimääräistä aikaa. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Hard ei sinänsä vaikeuta peliä. Ongelmakohdat näkisin olevan veemäisiä ihan ns. omasta takaa. Typeriä ajatuspieruja ja pelimekaniikan yleistä avuttomuutta, jotka taatusti huomaa millä tahansa rollaattoriasteella pelaakaan. Jokusessa kohdassa joutui ottamaan vauhtia - useamman viikon tauolla.

Ihan jeppis-peli ja nykyisen 15-25 euroa voi varmaan käyttää huonomminkin. Ehkä.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Typeriä ajatuspieruja ja pelimekaniikan yleistä avuttomuutta, jotka taatusti huomaa millä tahansa rollaattoriasteella pelaakaan. Jokusessa kohdassa joutui ottamaan vauhtia - useamman viikon tauolla.

Mulle tulee mieleen ainoastaan lopusta yksi taistelukohtaus, mut muuten en tiiä kyllä mitä meinaat..? Veikkaan, että kaikki viat ovat hardilla selkeämpiä ja paljon vaikeampia esim. dashit, vihollisten nopeus ja oman hyökkäyksen jälkeinen "aikasakko" lopetusliikkeen jälkeen. Mut muuten en osaa heti sanoa mikä olisi ollut sen ihmeempi.

Peliin olisi tarvittu rutkasti enemmän keskustelua, ehkä jopa Tripin ohjausta, staff-aseelle enemmän ammuksia ja sille enemmän "luokiteltuja tilanteita" - okei, olihan niitä nytkin jo ihan OK, mutta peli on niin yksinkertainen, että tuollainenkin simppeli ase olisi voitu laajentaa muutamalla lisää, tyyliin Dead Space 2, ja niitä sitten hiukan kehittää. Staffin kehityspisteet kun on aika mitäänsanomattomia IMO.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Mulle tulee mieleen ainoastaan lopusta yksi taistelukohtaus, mut muuten en tiiä kyllä mitä meinaat..? Veikkaan, että kaikki viat ovat hardilla selkeämpiä ja paljon vaikeampia esim. dashit, vihollisten nopeus ja oman hyökkäyksen jälkeinen "aikasakko" lopetusliikkeen jälkeen. Mut muuten en osaa heti sanoa mikä olisi ollut sen ihmeempi.

Peliin olisi tarvittu rutkasti enemmän keskustelua, ehkä jopa Tripin ohjausta, staff-aseelle enemmän ammuksia ja sille enemmän "luokiteltuja tilanteita" - okei, olihan niitä nytkin jo ihan OK, mutta peli on niin yksinkertainen, että tuollainenkin simppeli ase olisi voitu laajentaa muutamalla lisää, tyyliin Dead Space 2, ja niitä sitten hiukan kehittää. Staffin kehityspisteet kun on aika mitäänsanomattomia IMO.

En suoraan sanottuna nyt osaa enää muistaa mitään kohtaa konkreettisesti - paitsi tuon lopun räpiköinnin. Hardilla tuli välillä turpaan, mutta jotenkin siinä oli ihan erilainen maku kuin mitä esimerkiksi Bayonettassa, jossa ei edes korpea ottaa pataan kun oma vika se on. Enslavedin urpo kombatti ja kuvakulmahelvetit teki mulle touhusta samanlaista kuin vimpassa Castlevaniassa: täytyi asennoitua tietyllä tavalla taisteluihin, koska a) pelimekaniikka ei veny tai b) koodi on skrulbua, tai c) kumpikin noista. Hirveän keskeneräisen oloista, joka harmittaa aika paljon. Hahmot kiinnostivat, miljööt olivat upeita eikä stoorikaan sinänsä hassumpi.

Hahmon kehityspisteet kyllä vaikuttivat taisteluun, mutta enpä itse muista edes tilannetta jossa olisi staffin slugien läpäisytehosta ollut mitään hyötyä - eli siitä kun paukut menivät useamman vihollisen läpi. Pelityylin muutoksella olisi voinut tuotakin todentaa. Eli olisi tavallaan kerännyt vihut sumppuun ja sitten pinkaissut kauemmaksi. Sitten kun tulevat porukalla kohti voisi olla mahkut, että olisivat perättäin.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Hahmon kehityspisteet kyllä vaikuttivat taisteluun, mutta enpä itse muista edes tilannetta jossa olisi staffin slugien läpäisytehosta ollut mitään hyötyä - eli siitä kun paukut menivät useamman vihollisen läpi. Sitten kun tulevat porukalla kohti voisi olla mahkut, että olisivat perättäin.

Heh, lähinnä achievementin takia tuo upgrade taitaa olla... :D Totaalisen turha, oli noita muitakin. Vähän paremmin olisi saanut näkyä tosiaan upgradet. Tosin en tiedä olisiko vaikealla tasolla tuosta 4x- damagesta mitään hyötyä. Helpommalla pelattaessa ei edes eroa huomannut. Käsittämätöntä sinänsä.

Shieldin- ja evade-attack ainakin ovat ok-upgradeja. Staffin ampumisen nopeustiheydestäkään en ole varma, jotenkin 75%:a nopeampi ampuminen ei näkynyt sekään. Jos oot pelannut heti hardilla, ilman vanhaa läpipeluuta alla niin on ollut kyllä tuuuskaa. Nostan hattua vähintään.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Hyvä peli vaikkakin aika paljon ongelmia. Hahmot ja tarina on hyviä. Andy Serkins tuo kyl jotain tohon Monkeyhin. Battle on sitä perus settiä vaikkakin hyvin toimivana.

Noista upgradeista täytyy sanoa et eipä niillä loppujen lopuksi kovin hirmuisesti ole hyötyä. Piste sinne, piste tänne nii saa 10% tehoa sinne tänne. Just...

Mitä jengi tykkäs lopusta? Itsellä oli ainakin ensimmäinen reaktio lopputekstien aikana:

-Mitä mä just näin, Täh?-

Edellinen kerta kuin sama tuli vastaa oli kun katsoin tubesta jotain Tuksun eksoottisia tanssi videoita. Äärimmäisen tyhmää.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Tykkäsin lopusta ja juoni oli mielenkiintoinen. Yleisesti stoorit joissa ei olla kovin ehdottomia sen kerronnan kanssa on omaan mieleen. Tulkinnanvaraisuudet on niin hienoja juttuja. Tykkään pirusti kun hahmot ovat epävarmoja, inhimillisiä, eivätkä leikkaa kaiken läpi käsikirjoituksen tekijän selkeydellä - samalla kun pelaaja raapii vielä päätään tunti sitten tapahtuneen kanssa.

Jos on lähdettävä jotain stooriheikkouksia mainihemaan, niin jotain substanssia olisi kaivannut sille, että miksi
"pahis" teki mitä teki. Jotenkin heppoinen pelkästään kerrottuna, että tarjoan kauniimman maailman ihmisille ja pelastan ne tästä kurjuudesta. Pelaajan oli ehkä vaikea käsittää "kurjuutta" ja pahiksen motiiveja. Paljon pelaajan käsitystä maailman nykytilasta väritti varmasti pahiksen robotit, jotka nappasivat ihmisiä ja joita koko ajan pieksi. Ympäristöt kun oli niin hemmetin hienoja, joskin toki kauheita tilansa vuoksi myös, niin tätä maailman tilaa ennen robottien ahdisteluita oli ehkä vaikea käsittää perimmäiseksi liikuttajaksi.

Mä tykkäsin siitä että käyttivät ns. livekuvaa noissa "paratiisin kuvausosuuksissa", mutta toisaalta pelin ympäristöt olivat niin saamarin hienoja, että nuo haahuiluosuudet olisi olleet hitosti parempia jos olisivat tehneet yhtäläisellä antaumuksella ne koneilla ja antaneet vaeltaa Monkeyllä niissä.

Jos oot pelannut heti hardilla, ilman vanhaa läpipeluuta alla niin on ollut kyllä tuuuskaa.

Juu, kyllä nuo pelit koitan heti vaikeammalla aloitella. Toki tulee pataan välillä armotta ja ohjain rutisee, mutta useimmiten vika on siellä ohjaimen takana. En tykkää siitä, että pelin läpäsee täysin vaivatta. Tosin, Enslavedin suhteen olisi ollut varmaan fiksuinta pelata normilla. Kerrankin peli jossa oli kaikki muu parempaa kuin itse pelaaminen :D
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Tech orbien keräily ei tainnukkaan olla niin yksinkertaista. Monesta kentästä löytänyt 98% jne. mutta niitä loppuja ei vaan tunnu tulevan vastaan, kun uudestaan pelailee kenttiä. Joutuu varmaan antaa olemaan ja lopettaa haaveet "helposta" tonnista :o
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Tech orbien keräily ei tainnukkaan olla niin yksinkertaista. Monesta kentästä löytänyt 98% jne. mutta niitä loppuja ei vaan tunnu tulevan vastaan, kun uudestaan pelailee kenttiä. Joutuu varmaan antaa olemaan ja lopettaa haaveet "helposta" tonnista :o

Tostahan oli jotain glitchejäkin kai. Moni vakuutti löytäneensä kaikki, mutta ei vain pelin mukaan näin ole. Tietysti, jos et ole katellut oppaiden avulla noita, etkä ole täysin varma ni niistä löytyy tottakai. Mutta siltikin noissa jotain ongelmia on, nimenomaan tech orbien kanssa.

Oma ajatelma olisi, että voiko nuo viholliset vaikuttaa keräiltäviin tech orbeihin joita saadaan ne tuhottaessa, mitkä lasketaan mukaan tasossa? Sillä esim. broadcastaava vihu tuo lisää orbeja uusien vihollisten mukana. Orbeja niistä saa, mutta lasketaanko ne, vai pelkästään maasta löytyvät orbit?
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Tostahan oli jotain glitchejäkin kai. Moni vakuutti löytäneensä kaikki, mutta ei vain pelin mukaan näin ole. Tietysti, jos et ole katellut oppaiden avulla noita, etkä ole täysin varma ni niistä löytyy tottakai. Mutta siltikin noissa jotain ongelmia on, nimenomaan tech orbien kanssa.

Oma ajatelma olisi, että voiko nuo viholliset vaikuttaa keräiltäviin tech orbeihin joita saadaan ne tuhottaessa, mitkä lasketaan mukaan tasossa? Sillä esim. broadcastaava vihu tuo lisää orbeja uusien vihollisten mukana. Orbeja niistä saa, mutta lasketaanko ne, vai pelkästään maasta löytyvät orbit?

Loogisesti ajatellen luulisi olevan vain maastosta löytyvien orbien hakemista tämä. En sitten tiedä, peli kun ei vaikuta niin loppuun asti hiotulta, vaikka ihan hyvää meininkiä on ollutkin tähän 10chapteriin asti :cool:
E: Ja ilman opasta keräilen juuri nyt. Ei jaksa vaivautua ainakaan vielä kaivamaan esiin.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Loogisesti ajatellen luulisi olevan vain maastosta löytyvien orbien hakemista tämä. En sitten tiedä, peli kun ei vaikuta niin loppuun asti hiotulta, vaikka ihan hyvää meininkiä on ollutkin tähän 10chapteriin asti :cool:
E: Ja ilman opasta keräilen juuri nyt. Ei jaksa vaivautua ainakaan vielä kaivamaan esiin.

Niin, ehkä tuo selviäisi kunnon oppaalla, missä näkee mitä kerätään, mikä vaikuttaa, ja että oikeasti se PLING-achi pamahtaa ruutuun. :D

Yllättävän helposti noita saa täydennettyä ilman oppaita. Monesta oli täydet, joistain taas ei löydy millään muutamaa puuttuvaa. Peli on todella mutkaton loppujen lopuksi, ja ainoat "salapaikat" löytää tosi helposti yleensä. Tosin itsellä oli ainut missattu iso rypäs tuossa chapter kakkosen alussa, vähän noloa. Crash site on täysin vittumainen, ja ekalla kerralla ainakin bugasi sen helvetin Tripin takia kun ei voinut aluetta tutkia kun se paukautti heti pään paskaksi.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

On kyllä surkuhupaisaa tuo orbien keräily. Pelasin 10chapterin niin silmät auki kuin voi vain pelata, mutta 97% :o

Pakko varmaan kaivaa opas esiin, ei noita muuten löydä.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Tämäkin tuli viimein vedettyä läpi. Ihan hauska kokemus. Pakko sanoa, että peli on varsin erilainen verrattuna siihen, mitä muuta tämä sukupolvi on tuonut tullessaan.
Loppuvastus oli kyllä liian pitkäksi venytetty. Alkoi kyllästyttää todenteolla.

8-/10

E: Osa tech orbeista glitchaa, eli menevät itsestään piiloon, jolloin et näe niitä, vaikka ne paikallaan olisivatkin. Hienoa toimintaa.
 
Vastaus: Enslaved: Odyssey to the West [X360]

Tulipa tämäkin halpiksena hankittua.. oikeastaan tuon 3d tuen takia jos ostaa se yhden lisäosan ;) Toimii ihan asiallisesti 3d:nä, pientä bugitusta grafiikassa (hahmon reunoissa) joskus johtuen 3d tekniikasta... (TriOviz INFOCOLOR 3D) toimii siis ihan 2d telkuissa jos hommaa trioviz lasit.. ns. vähän paremmat kuin viher-puna lasit. Itselläni ihan oikea 3D telkku ja peli tulee lisäosan hommaamisen jälkeen 2 3d moodia, vierekkäiset/päällekkäiset stereokuvat.
 
Ylös Bottom