Meinasin tolla "grafiikkapäivityksen ongelmien teetättämisellä" lähinnä niitä ongelmia joita syntyy, kun pelin tutuksi tullutta tunnelmaa ruvetaan sorkkimaan. Tatsi ja fiilishän on FFVII:n kulmakivi, ei niinkään tekniset kikkailut. Tatsia saati sitten fiilistä ei peliin teräväpiirrolla tai reaaliaikaisella valaistuksella tms. mössöllä sorvata, vaikka olisi hienoin peli ever.
Osaavan tiimin puuttumisella en tarkoittanut että teknisesti pätevää porukkaa ei löytyisi. Sitähän Squarella on aina ollut. Lähinnä "henkisesti" pätevästä alkaa olla vajausta...
Mitä Nomuraan tulee, niin KH ja KH2 ovat kyllä ihan hyviä pelejä, mutta ei vielä lähelläkään hyvään Final Fantasyyn tarvittavia aineksia. Sitähän ei tiedä sitten kuinka paljon Disney on ollut jarruna. Ainakin Advent Childrenistä näkee että ohjaajaksi Nomuraa ei kannata ottaa. Squarella on muutenkin paha tapa, että jos jotain vanhaa ruvetaan ronklaamaan, niin ronklataan sitten niin vitusti ettei enää toiste tarvi.
Esirendatuissa taustoissahan näkyy vain se jonka pelintekijät haluavat näyttää. Eli lähinnä vain kaikki olennainen. Taustan kääntäminen 3d ympäristöksi teetättää uuden ympäristön suunnittelua aika helvetin paljon, jos nykyisissä taustapahveissa näkyy about 1/4 tai 1/6 koko oletetusta maisemasta. Eli teetetään nelin/kuusinkertainen määrä katseltavaa, tutkittavaa ja hämmästeltävää, jossa kaikessa on yhtä rautainen tunnelma kuin ennen muinoin. Eipä tule tapahtumaan. Tässä olisikin remaken selvästi suurin kompastuskivi: Miten pitää tunnelma ennallaan läpi pelin, pistäen samalla kaikki muut osa-alueet uusiksi? Lisäksi vapaasti liikuteltava kamera tuottaa vain pahaa mieltä, ilmapiirin latistusta ja "turhaa työtä" jos vertaa vaikka FFX:ä (pseudo 3d) ja FFXII:ta.
Ääninäyttelijät olisikin jo valittu, jos remake ääninäyteltäisiin. Pari jamppaa voisi potkia pihalle ja vaihtaa parempiin jos Advent Childrenin castilla mentäisiin. (Kaamein suoritus jonka olen ikinä kuullut on Mena Suvarin esittämä Aeris Kingdom Hearts kakkosessa.) Mielestäni suurimmassa osassa nykypeleistä on jo aivan tarpeeksi hyvät ääninäyttelijät (Bioshock, MGS, Mass Effect, FFXII...), mutta sopiiko ominaisuus juuri FFVII:n remakeen. Mielestäni ei. Saisi ainakin olla optio että on/off.
Musiikit tuottaisivat lisää vääntöä, sillä alkuperäiset midit edustavat selkeästi useita eri musiikki genrejä ja suuntauksia. Pahinta mitä remaken soundtrackille voisi tapahtua on juurikin koko paskan kääntäminen jonkin eeppisen kuuloisen orkesterin soitettavaksi, josta esimerkkinä käyttäisin FFXII:n soundtrackia, joka on nimenomaan niin tehty. Eeppistä sinfoniaa sinfonian perään, eikä ainoatakaan kappaletta muulla genrellä. En silti meinaa että FFXII:ssa olisi mitenkään päin huonot musat. Toistavat vain itseään ja kaikki kuulostaapi samalta. Jos joku haluaa tutustua jokseenkin pätevään "remakesoundtrackiin" suosittelen seuraavaa:
Voices of the Lifestream. Pari biisiä voisi käydä sellaisenaan suoraan peliin.
Realistinen tai semirealistinen grafiikkatyyli tuottaisi taas lisää uuden suunnittelua ja modaamista, sillä jos esim. Cloud olisi ihmisen kokoinen ja näköinen, olisi rakennusten, mörköjen, huonekalujen, autojen jms jms mittasuhteiltaan myös oltava. Ja kuten muistamme niin ainakaan alkuperäisessä ei ollut lähimainkaan.
Bionic Commandon remakea en ole pelannut.
Tomb Raiderin remake olisi pitänyt olla helppo nakki kun alkuperäinenkin on jo 3d graffoilla, eeppisillä sinfonioilla ja ääninäyttelyllä varustettu ja silti mentiin jossain määrin metsään, sillä alkuperäinen on mielestäni edelleen sarjan paras peli. (ja tietääkseni eniten myynytkin vaikka nykypäivänä pelejä myydäänkin jo leipienkin seassa...
) Viimeksi pelasin vajaa puoli vuotta sitten ja edelleen oli rautaa.
FamaZ:
"...tietyntyyppiset ihmiset (sinä ilmeisesti mukaanluettuna) jaksavat vain valittaa valittamasta päästyään, kuinka alkuperäinen on muka parempi, yleensä vain ja ainoastaan niihin liittyvien nostalgia-tuntemusten takia..."
Jaa. Miten sitten toimin tilanteissa joissa alkuperäinen on oikeasti se parempi peli? Ilmeisesti alkuperäinen peli tai sen jatko-osat eivät ollet teikäläisen mieleen missään vaiheessa?
FamaZ:
"-Kai tajuat, että FFVII:n remakeen ei tehtäisi välttämättä mitään massiivisia muutoksia. Siitä ei tehtäisi kokonaan uutta peliä.
-FFVII on jo valmiiksi erinomainen peli, mitä graffojen päivittäminen muuttaisi? Ei yhtään mitään, that's what.
-Muutenkin nuo ovat sitä pelin PINNALLISTA puolta."
Eipä tähän voi muuta sanoa kuin: Et näyttäisi tajuavan mitä (alkuperäistä paremman) remaken tekeminen vaatii.
Se mitä enemmän näitä juttuja kelailee sitä enemmän tuleepi selväksi että aivan helvetin massiiviset muutokset ovat yksinkertaisesti pakollisia. Pelkkä grafiikkojen päivittäminenkin (ja nimenomaan 2d > 3d) muuttaisi kaiken. Pinnalliseen puoleen en halua edes paneutua, sillä sitähän voi muokata vaikka kuinka ja vitusti ilman, että peli huononee tai paranee lainkaan.
Pelimekaniikka ja juoni tosiaan ovat ainoat osa-alueet jotka ovat heti valmiina, mutta parhaitakaan käänteitä ja herkintä dialogia sisältävä juoni on vain naalinpaska jäätiköllä jos peliltä puuttuu sielu. FFXIII:n taistelumekaniikasta en tiedä mitään, mutta jos se on samanlainen kuin FFXII:n "ottaa ja sählää"-systeemi, niin ei muuta kuin samoilla vauhdeilla hiuksista vittuun. Paras tappelumekaniikka tähän päivään mennessä on FFX:n CTB.
Paskaakaan tästä ei varmaan kukaan tajua mitä tässä tarkotetaan, mutta onko sillä niinkään väliä. Niin paljoa ei jaksa kirjottaa että kaikki tajuaisivat kaiken tai kukaan tajuaisi mitään. Voisi lähteä kadulle messuamaan tästäkin aiheesta nii sais sanottua paljon enemmän lyhyemmässä ajassa...