TUHOMURSU
KonsoliFIN Alumni
Näytä liitetiedosto 7263
Nyt edukkaasti iTunesista!
Intro + gameplayta
Peli jota on tullut jauhettua Chrono Triggerin (poislukien WoW) ohella varmaankin eniten - aina siihen saakka, kunnes Parappa the Rapper rikkoi kolmannen pleikkarin. PSP:tä ei tullut koskaan hankittua epäinhimillisen inhotuksen johdosta, joten ehostettu The War of the Lions -versio tästä jumalpelistä jäi kokematta. Onneksi Kaikkivoipa omena korjailee pelimenetyksiä, vaikka tämän pelin julkaisuversio jättääkin käännöksen suhteen toivomisen varaa - rehellisyyden nimissä, milloin käännöspeli muka ei ole.
TARINAA
Kun lähdetään niputtamaan pelejä joiden tarinat ovat kiinnostavia, tulee FFT yleensä muutaman muun pelin myötä mieleen. Tarina kertoo luokkaerottelusta, ahneudesta ja monien muiden pienempien asioiden summasta, joka purkautuu suuren sodan muodossa. Päähenkilö on maineikkaan ritarikunnan suvusta ja hän matkaa alaluokkaisen ystävänsä kanssa, kunnes väistämätön tapahtuu. Entiset ystävykset ajautuvat sodassa toisiaan vastaan. Asiat eivät ole ikinä niin yksinkertaisia kuin alkuun saattaa odottaa, ja pelin suuri henkilökaarti tukee hienoa draamaa, joka todella pääsee oikeuksiinsa uudestaan tehdyn todella laadukkaan käännöstyön ansiosta - ei, kyse ei ole mistään "thou"-sanan yliviljelystä.
TAKTIKOINTIA
Näytä liitetiedosto 7264
Ammattikaavio
Ammatteja, aseita ja esineitä sun muita salaisuuksia ja jippoja on melkeinpä loputtomasti. Ei ole tämän ilmestymisen jälkeen tullut yhtä tuhtia pakettia vastaan ja pelihän ilmestyi jo miljoona vuotta sitten... mitä hittoa muut pelinkehittäjät tekevät? Enivei, ryhmän hiominen ammatteihin, niistä poimittujen kykyjen asettaminen ja ryhmän varustaminen on niin hilpeätä puuhaa, ettei paremmasta väliä. Jokaisen omalle pelityylille löytyy taatusti tehokas kokoonpano.
KÄÄNNÖKSESTÄ
Pelialustana on iPhone 3G S, joka ei aikaisemmin ole oikein missään pelissä tahmannut (mitä on pelannut), joten käännöstyön suuntaan on jöhminnän puolesta katsottava. Se ei ole varsinaista jöhmintää, vaan kummallista tahmaamista. Loitsut, esineiden käyttäminen ja yleinen combat login näyttäminen pehmentää rullausta melkolailla. Pehmeydestä puheenollen, peli on melko pehmoisen näköinen ja erityisesti runsaalla tekstillä varustellussa pelissä olisi toivonut tarkempaa tekstiä. Se kun on niin pientäkin ja sävyltään lempeästi taustaansa hyvin istuvaa. Valikoiden käytössä saa myös olla tarkkana ja kesti jopa tovin, että jotkut valikot keksin/löysin. Nämä jutut eivät allekirjoittanutta haittaa kuitenkaan pätkänvertaa. Tactics ei alkujaankaan ollut erityisen lempeä käytettävä, vaan asioita oli laiteltu hieman liian erilleen ja valikot monesti sellaisia, joita ei välttämättä hoksannut käyttää koska istuivat niin hyvin grafiikkaan. Vaikea lähteä ihan heti keksimään, että kuinka valikot ja taisteluissa kameran kontrolloiminen olisi toteutettu "fiksummin". Täytyy kuitenkin toivoa, että peliin tehdään päivityksiä ja tahmaaminen häviää - en kuitenkaan S-E:n tuntien pidättele hengitystä. Välillä peli kummasti nopeutuu ja kaikki animaatiot rullaavat todella nopeasti ja lähestyvät sitä miltä 60 freimiä tuntuu.
Joku iPhone 4:n omistaja voisi kirjoitella tuosta tahmauksesta ja retinan vaikutuksesta teksteihin.
VINKKEJÄ
Kivityskolonna
Alku haastaa. Hahmoilla ei ole kunnolla taitoja ja saatavilla olevat ammatit ovat vähissä. Ensimmäinen koitos tulee siinä vaiheessa kun vastaan tulee vihulaisia joilta löytyy counter-taito. Vetävät siis sinun hyökkäyksen jälkeen "ilmaisen lyönnin" takaisin. Hahmot eivät kestä kovin montaa osumaa ja counterit muuttavat taistelujen kulkua merkittävästi. Alussa on ihan hyvä idea opetella jokaiselle squire-ammatista saatava Stone, eli kiven nakkaaminen. Tällaisen jihadistiretkueen kivityskuolmien kylvö on turvallisempaa, sillä hyökkäys tapahtuu kauempaa eikä ole vaaraa saada pataan itse hyökätessä. Vaikka kivittäminen onkin melko hidasta, selviää sen avulla alun haastavimmista taisteluista - kunhan muistaa potionit ja löytyy yksi puistokemisti niitä jakelemaan pitemmänkin matkan päähän - muista, että heitettyjen pottujen lentorata täytyy huomioida, sillä jos joku on esteenä matkalla humpsahtaakin lääke sitten heihin.
Tee aina jotain
Hahmot keräävät yleisiä kehityspisteitä, sekä ammattien kehityspisteitä (job points). Niitä saadaan tekemällä mitä tahansa (paitsi liikkumisesta tai hahmon asettamisesta puolustusasentoon jne). Eräs alkuperäisestä pelistä jäänyt jippo on vetää turpaan omia. Aika urpoahan tuo on, mutta alempitasoisten hahmojen kehittäminen on muutoin hieman hidasta.
Tämä jippo tulee kysymykseen erityisesti kahdessa tilanteessa:
1. kun taistelevat osapuolet ovat vielä kartan eri reunoissa, jolloin vastapuolesta ei ole välitöntä vaaraa vaikka omia rankaiseekin.
2. tilanne on se kun vihollisia on enää muutama jäljellä tai muutoin touhu näyttää olevan viimeistä paria piirtoa vaille paketissa.
Katsokaa vaan ettete kovinta pukaria mene tuikkimaan heikoimmalla niin että tällä on counterit päällä. Helmat pölähtää herkästi. "Nihilistisquadia" kannattaa myös liikuttaa sellaisessa muodostelmassa, että hiilinkiloitsut yltävät mahdollisimman moneen kerralla - eli käytännössä ristimuodostelmassa. Kätevä tapa levutella omia matalatasoisia hahmoja.
Nyt edukkaasti iTunesista!
Intro + gameplayta
Peli jota on tullut jauhettua Chrono Triggerin (poislukien WoW) ohella varmaankin eniten - aina siihen saakka, kunnes Parappa the Rapper rikkoi kolmannen pleikkarin. PSP:tä ei tullut koskaan hankittua epäinhimillisen inhotuksen johdosta, joten ehostettu The War of the Lions -versio tästä jumalpelistä jäi kokematta. Onneksi Kaikkivoipa omena korjailee pelimenetyksiä, vaikka tämän pelin julkaisuversio jättääkin käännöksen suhteen toivomisen varaa - rehellisyyden nimissä, milloin käännöspeli muka ei ole.
TARINAA
Kun lähdetään niputtamaan pelejä joiden tarinat ovat kiinnostavia, tulee FFT yleensä muutaman muun pelin myötä mieleen. Tarina kertoo luokkaerottelusta, ahneudesta ja monien muiden pienempien asioiden summasta, joka purkautuu suuren sodan muodossa. Päähenkilö on maineikkaan ritarikunnan suvusta ja hän matkaa alaluokkaisen ystävänsä kanssa, kunnes väistämätön tapahtuu. Entiset ystävykset ajautuvat sodassa toisiaan vastaan. Asiat eivät ole ikinä niin yksinkertaisia kuin alkuun saattaa odottaa, ja pelin suuri henkilökaarti tukee hienoa draamaa, joka todella pääsee oikeuksiinsa uudestaan tehdyn todella laadukkaan käännöstyön ansiosta - ei, kyse ei ole mistään "thou"-sanan yliviljelystä.
TAKTIKOINTIA
Näytä liitetiedosto 7264
Ammattikaavio
Ammatteja, aseita ja esineitä sun muita salaisuuksia ja jippoja on melkeinpä loputtomasti. Ei ole tämän ilmestymisen jälkeen tullut yhtä tuhtia pakettia vastaan ja pelihän ilmestyi jo miljoona vuotta sitten... mitä hittoa muut pelinkehittäjät tekevät? Enivei, ryhmän hiominen ammatteihin, niistä poimittujen kykyjen asettaminen ja ryhmän varustaminen on niin hilpeätä puuhaa, ettei paremmasta väliä. Jokaisen omalle pelityylille löytyy taatusti tehokas kokoonpano.
KÄÄNNÖKSESTÄ
Pelialustana on iPhone 3G S, joka ei aikaisemmin ole oikein missään pelissä tahmannut (mitä on pelannut), joten käännöstyön suuntaan on jöhminnän puolesta katsottava. Se ei ole varsinaista jöhmintää, vaan kummallista tahmaamista. Loitsut, esineiden käyttäminen ja yleinen combat login näyttäminen pehmentää rullausta melkolailla. Pehmeydestä puheenollen, peli on melko pehmoisen näköinen ja erityisesti runsaalla tekstillä varustellussa pelissä olisi toivonut tarkempaa tekstiä. Se kun on niin pientäkin ja sävyltään lempeästi taustaansa hyvin istuvaa. Valikoiden käytössä saa myös olla tarkkana ja kesti jopa tovin, että jotkut valikot keksin/löysin. Nämä jutut eivät allekirjoittanutta haittaa kuitenkaan pätkänvertaa. Tactics ei alkujaankaan ollut erityisen lempeä käytettävä, vaan asioita oli laiteltu hieman liian erilleen ja valikot monesti sellaisia, joita ei välttämättä hoksannut käyttää koska istuivat niin hyvin grafiikkaan. Vaikea lähteä ihan heti keksimään, että kuinka valikot ja taisteluissa kameran kontrolloiminen olisi toteutettu "fiksummin". Täytyy kuitenkin toivoa, että peliin tehdään päivityksiä ja tahmaaminen häviää - en kuitenkaan S-E:n tuntien pidättele hengitystä. Välillä peli kummasti nopeutuu ja kaikki animaatiot rullaavat todella nopeasti ja lähestyvät sitä miltä 60 freimiä tuntuu.
Joku iPhone 4:n omistaja voisi kirjoitella tuosta tahmauksesta ja retinan vaikutuksesta teksteihin.
VINKKEJÄ
Kivityskolonna
Alku haastaa. Hahmoilla ei ole kunnolla taitoja ja saatavilla olevat ammatit ovat vähissä. Ensimmäinen koitos tulee siinä vaiheessa kun vastaan tulee vihulaisia joilta löytyy counter-taito. Vetävät siis sinun hyökkäyksen jälkeen "ilmaisen lyönnin" takaisin. Hahmot eivät kestä kovin montaa osumaa ja counterit muuttavat taistelujen kulkua merkittävästi. Alussa on ihan hyvä idea opetella jokaiselle squire-ammatista saatava Stone, eli kiven nakkaaminen. Tällaisen jihadistiretkueen kivityskuolmien kylvö on turvallisempaa, sillä hyökkäys tapahtuu kauempaa eikä ole vaaraa saada pataan itse hyökätessä. Vaikka kivittäminen onkin melko hidasta, selviää sen avulla alun haastavimmista taisteluista - kunhan muistaa potionit ja löytyy yksi puistokemisti niitä jakelemaan pitemmänkin matkan päähän - muista, että heitettyjen pottujen lentorata täytyy huomioida, sillä jos joku on esteenä matkalla humpsahtaakin lääke sitten heihin.
Tee aina jotain
Hahmot keräävät yleisiä kehityspisteitä, sekä ammattien kehityspisteitä (job points). Niitä saadaan tekemällä mitä tahansa (paitsi liikkumisesta tai hahmon asettamisesta puolustusasentoon jne). Eräs alkuperäisestä pelistä jäänyt jippo on vetää turpaan omia. Aika urpoahan tuo on, mutta alempitasoisten hahmojen kehittäminen on muutoin hieman hidasta.
Tämä jippo tulee kysymykseen erityisesti kahdessa tilanteessa:
1. kun taistelevat osapuolet ovat vielä kartan eri reunoissa, jolloin vastapuolesta ei ole välitöntä vaaraa vaikka omia rankaiseekin.
2. tilanne on se kun vihollisia on enää muutama jäljellä tai muutoin touhu näyttää olevan viimeistä paria piirtoa vaille paketissa.
Katsokaa vaan ettete kovinta pukaria mene tuikkimaan heikoimmalla niin että tällä on counterit päällä. Helmat pölähtää herkästi. "Nihilistisquadia" kannattaa myös liikuttaa sellaisessa muodostelmassa, että hiilinkiloitsut yltävät mahdollisimman moneen kerralla - eli käytännössä ristimuodostelmassa. Kätevä tapa levutella omia matalatasoisia hahmoja.
Viimeksi muokannut moderaattori: