Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy Tactics - The War of the Lions [iOS]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TUHOMURSU
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

TUHOMURSU

KonsoliFIN Alumni
Näytä liitetiedosto 7263
Nyt edukkaasti iTunesista!

Intro + gameplayta

Peli jota on tullut jauhettua Chrono Triggerin (poislukien WoW) ohella varmaankin eniten - aina siihen saakka, kunnes Parappa the Rapper rikkoi kolmannen pleikkarin. PSP:tä ei tullut koskaan hankittua epäinhimillisen inhotuksen johdosta, joten ehostettu The War of the Lions -versio tästä jumalpelistä jäi kokematta. Onneksi Kaikkivoipa omena korjailee pelimenetyksiä, vaikka tämän pelin julkaisuversio jättääkin käännöksen suhteen toivomisen varaa - rehellisyyden nimissä, milloin käännöspeli muka ei ole.

TARINAA

Kun lähdetään niputtamaan pelejä joiden tarinat ovat kiinnostavia, tulee FFT yleensä muutaman muun pelin myötä mieleen. Tarina kertoo luokkaerottelusta, ahneudesta ja monien muiden pienempien asioiden summasta, joka purkautuu suuren sodan muodossa. Päähenkilö on maineikkaan ritarikunnan suvusta ja hän matkaa alaluokkaisen ystävänsä kanssa, kunnes väistämätön tapahtuu. Entiset ystävykset ajautuvat sodassa toisiaan vastaan. Asiat eivät ole ikinä niin yksinkertaisia kuin alkuun saattaa odottaa, ja pelin suuri henkilökaarti tukee hienoa draamaa, joka todella pääsee oikeuksiinsa uudestaan tehdyn todella laadukkaan käännöstyön ansiosta - ei, kyse ei ole mistään "thou"-sanan yliviljelystä.

TAKTIKOINTIA

Näytä liitetiedosto 7264
Ammattikaavio

Ammatteja, aseita ja esineitä sun muita salaisuuksia ja jippoja on melkeinpä loputtomasti. Ei ole tämän ilmestymisen jälkeen tullut yhtä tuhtia pakettia vastaan ja pelihän ilmestyi jo miljoona vuotta sitten... mitä hittoa muut pelinkehittäjät tekevät? Enivei, ryhmän hiominen ammatteihin, niistä poimittujen kykyjen asettaminen ja ryhmän varustaminen on niin hilpeätä puuhaa, ettei paremmasta väliä. Jokaisen omalle pelityylille löytyy taatusti tehokas kokoonpano.

KÄÄNNÖKSESTÄ

Pelialustana on iPhone 3G S, joka ei aikaisemmin ole oikein missään pelissä tahmannut (mitä on pelannut), joten käännöstyön suuntaan on jöhminnän puolesta katsottava. Se ei ole varsinaista jöhmintää, vaan kummallista tahmaamista. Loitsut, esineiden käyttäminen ja yleinen combat login näyttäminen pehmentää rullausta melkolailla. Pehmeydestä puheenollen, peli on melko pehmoisen näköinen ja erityisesti runsaalla tekstillä varustellussa pelissä olisi toivonut tarkempaa tekstiä. Se kun on niin pientäkin ja sävyltään lempeästi taustaansa hyvin istuvaa. Valikoiden käytössä saa myös olla tarkkana ja kesti jopa tovin, että jotkut valikot keksin/löysin. Nämä jutut eivät allekirjoittanutta haittaa kuitenkaan pätkänvertaa. Tactics ei alkujaankaan ollut erityisen lempeä käytettävä, vaan asioita oli laiteltu hieman liian erilleen ja valikot monesti sellaisia, joita ei välttämättä hoksannut käyttää koska istuivat niin hyvin grafiikkaan. Vaikea lähteä ihan heti keksimään, että kuinka valikot ja taisteluissa kameran kontrolloiminen olisi toteutettu "fiksummin". Täytyy kuitenkin toivoa, että peliin tehdään päivityksiä ja tahmaaminen häviää - en kuitenkaan S-E:n tuntien pidättele hengitystä. Välillä peli kummasti nopeutuu ja kaikki animaatiot rullaavat todella nopeasti ja lähestyvät sitä miltä 60 freimiä tuntuu.

Joku iPhone 4:n omistaja voisi kirjoitella tuosta tahmauksesta ja retinan vaikutuksesta teksteihin.

VINKKEJÄ

Kivityskolonna

Alku haastaa. Hahmoilla ei ole kunnolla taitoja ja saatavilla olevat ammatit ovat vähissä. Ensimmäinen koitos tulee siinä vaiheessa kun vastaan tulee vihulaisia joilta löytyy counter-taito. Vetävät siis sinun hyökkäyksen jälkeen "ilmaisen lyönnin" takaisin. Hahmot eivät kestä kovin montaa osumaa ja counterit muuttavat taistelujen kulkua merkittävästi. Alussa on ihan hyvä idea opetella jokaiselle squire-ammatista saatava Stone, eli kiven nakkaaminen. Tällaisen jihadistiretkueen kivityskuolmien kylvö on turvallisempaa, sillä hyökkäys tapahtuu kauempaa eikä ole vaaraa saada pataan itse hyökätessä. Vaikka kivittäminen onkin melko hidasta, selviää sen avulla alun haastavimmista taisteluista - kunhan muistaa potionit ja löytyy yksi puistokemisti niitä jakelemaan pitemmänkin matkan päähän - muista, että heitettyjen pottujen lentorata täytyy huomioida, sillä jos joku on esteenä matkalla humpsahtaakin lääke sitten heihin.

Tee aina jotain

Hahmot keräävät yleisiä kehityspisteitä, sekä ammattien kehityspisteitä (job points). Niitä saadaan tekemällä mitä tahansa (paitsi liikkumisesta tai hahmon asettamisesta puolustusasentoon jne). Eräs alkuperäisestä pelistä jäänyt jippo on vetää turpaan omia. Aika urpoahan tuo on, mutta alempitasoisten hahmojen kehittäminen on muutoin hieman hidasta.

Tämä jippo tulee kysymykseen erityisesti kahdessa tilanteessa:

1. kun taistelevat osapuolet ovat vielä kartan eri reunoissa, jolloin vastapuolesta ei ole välitöntä vaaraa vaikka omia rankaiseekin.
2. tilanne on se kun vihollisia on enää muutama jäljellä tai muutoin touhu näyttää olevan viimeistä paria piirtoa vaille paketissa.

Katsokaa vaan ettete kovinta pukaria mene tuikkimaan heikoimmalla niin että tällä on counterit päällä. Helmat pölähtää herkästi. "Nihilistisquadia" kannattaa myös liikuttaa sellaisessa muodostelmassa, että hiilinkiloitsut yltävät mahdollisimman moneen kerralla - eli käytännössä ristimuodostelmassa. Kätevä tapa levutella omia matalatasoisia hahmoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy Tactics - The War of the Lions [iOS]

Kummasti peliin on pystynyt tunteja ajamaan, vaikka tuntuukin, ettei juuri tällä hetkellä ole aikaa ja jaksamista mihinkään. Ilmeisesti untenmaille mennessä se uinahdus antaa odottaa itseään, kun on vielä pakko hioa parille ammatit ja kyvyt kuosiin...

Paljon on näköjään ehtinyt pelistä unohtua, vaikka yksi omista suosikeista onkin ja soundtrackia tulee pyöriteltyä tasaisesti soittimessa (vaikkei se mikään vallan hulppea olekaan). Käännöstyä i-alustoille on tuonut mukanaan ensimmäisestä pleikkarista asti olevia bugeja, tai "ominaisuuksia", kuten esimerkiksi tuo yllä mainittu oman tyypin rusikointi ja siitä saatavat kokemuspisteet. Eräs räikeimmistä jipoista on vihollisten kuollessa kerätä niiden jättämät energiakristallit, joista voidaan valita joku niiden taidoista omalle hahmolle ilman että sitä täytyy Job Pointseilla ostaa - tässä kohden kun valitsee vihulaisen kristallin tarjoamista kyvyistä alimmaisen, saa kaikki kyvyt itselle.

Hieman erikoisesti oma ryhmä on tällä hetkellä levutuksen, ammattien ja taitojen räätälöinnin myötä 10 tasoa suurempia kuin vastustajat, mutta tästä huolimatta vihulaiset pistävät hanttiin lyöden ja osuen yleisesti samalla onnistumisprosentilla kuin samoilla tasoilla olevat viholliset - tarinatehtävissä vihollisilla on "asetetut" tasot, mutta satunnaistaisteluissa kartalla matkatessa viholliset peilaavat ryhmän korkeimman tasoa. Omat aseet tuntuvat uppoavat hieman paremmin alempitasoisiin, mutta muutoin mitään eroa ei tunnu olevan. Viholliset jopa torjuvat lyöntejä samoilla todennäköisyyksillä. Ei sillä että valittaisin, sillä hyvähän se on että haastetta piisaa jos sattuu olemaan tämmöinen ruuvinpyörittäjäluonne joka tykkää säädellä kaikkia vipuja. Tässä vaan on hieman sellaista makua, että kaikkien vipujen säätelyllä ei ns. ole mitään virkaa. No, on niillä, mutta juunou.

Erinomainen peli ja fiilikset on yhtä lujat kuin muinoin tätä pelaillessa. Löytyypä pelistä lisäsisältöä War of the Lions -version myötä.
 
Vastaus: Final Fantasy Tactics - The War of the Lions [iOS]

Osaakos joku sanoa onko tämän vaikeustaso yhtä sadistinen kuin Pleikkariversiossa? Luin jostain että PSP-versio olisi vähän helpompi, mutta eikös tämä ole juuri PSP porttaus?
 
Vastaus: Final Fantasy Tactics - The War of the Lions [iOS]

Osaakos joku sanoa onko tämän vaikeustaso yhtä sadistinen kuin Pleikkariversiossa? Luin jostain että PSP-versio olisi vähän helpompi, mutta eikös tämä ole juuri PSP porttaus?

PSP-versiota en ole pelannut, mutta peli kyllä osaa haastaa. Itse en esimerkiksi selvinnyt yhdestä ketjutetusta taistelusta ilman että palautin hahmojen ammatit niiksi joita olin jo harjoitellut ja joissa saattoi käyttää järeämpiä aseita ja haarniskoita - tuolla hetkellä kun sattui puolet olemaan Chemist-ammatissa harjoitellakseen Auto Potion -kyvyn. Nuo eivät kestä oikein mitään ja tekevät ihan urposti tuota vahinkoa. Pari yritystä kokeilin, mutta pakko oli laittaa ryhmä kuosiin että tuosta matsista selvisi. Samalla kemistien konklaavilla tuli myös aika roimasti turpaan satunnaismatsissa, mutta siinä nyt olikin jokaisella vihulaisella ärsyttävät Confuse-spellit käytössä.
 
Vastaus: Final Fantasy Tactics - The War of the Lions [iOS]

No tulipa tämä nyt sitten ostettua, ja parisen tuntia sitä jaksoinkin pelata kunnes akku pääsi loppumaan. Jeps, vaikeutta piisaa. Mikä pahinta, pääsi unohtumaan että kuollut tiimiläinen katoaa lopullisesti joukosta. On se kivaa ostaa varusteita niille, ja sitten rahat meneekin hukkaan. Ja ne *** Chocobot on todella rasittavia kun ne parantaa kaikkia vähän väliä. En tiedä kannattaako niistä päästä ensin eroon, vai niistä muista. Ja sama homma luurankojen kanssa. Ne kestävät vielä enemmän iskuja kuin Chocot. Ainoa ilon aiheen jonka tajusin pelistä löytyvän on se, että hahmot saa myös tekoälyn ohjattaviksi, ja niille voi antaa "rooleja" kuten parantaja, tankki, hyökkääjä jne. Hahmoille voi myös antaa tietyn kohteen, jota tämä hakkaa niin kauan kunnes jompikumpi on kaadettu. En tiedä montako kertaa noita voi säätää taistelussa kun en päässyt enää ohjaamaan ollenkaan omia hahmoja ekan sähläyksen jälkeen. Ainakin tämän ansiosta säästää monet turhan liikkeet.

iPod Touch 4:lla tätä pelaillaan, ja onhan tuo aika tahmaisen näköinen, ja tekstit aika pienellä. Ja taikoja tehdessä peli tykkää hidastella.

//

Tulipas mieleen samalla yksi kysymys. Miksiköhän peli jatkuu siihen mihin se jäi jos sen sammuttaa kesken taistelun? Olisi paljon nopeampaa ladata edellinen tallennus mutta peli tykkää jatkua siihen mihin se viimeksi jäi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy Tactics - The War of the Lions [iOS]

No tulipa tämä nyt sitten ostettua

Parantajat tietysti kannattaa teilata ensimmäisenä, ellei ole varma, että saa jonkun hyökkääjän kumoon ennen kuin joku sitä parantaa. Kun tulee sinun vuoro toimia, painappa Cancel ja valitse alalaidan AT, vai mikä olikaa, siitä näet toimintavuorolistan ja voit vähän miettiä kuka ehtii ja kuka ei. Suosittelen myös hankkimaan päähahmoille Auto Potion -kyvyn Chemistin Jobista. Vetävät automaattisesti potionin naamaan saadessaan vahinkoa. Helpottaa kummasti elämää.

Onko siinä jotain vikaa että peli jatkuu siitä mihin jäi kun lopetat? Itse tykkään että pääsee heti takaisin ilman mitään alkuvalikoita tai pakollisia demoja. Suoraan pelin käynnistysikonilla. Final Fantasy 3 teki tätä samaa ja tykästyin jo tuolloin tähän.
 
Ylös Bottom