Tuli palattua pelin pariin tuossa muutama viikko takaperin. Olin Endwalkerin jälkeen jäänyt tarinassa 6.2 päivitykseen. Täytyy sanoa, että tuo tarinakokonaisuus Endwalkerin ja Dawntrailin välillä oli kyllä erinomainen. Sehän oli tuollainen oma tarinansa, mikä ei varinaisesti liittynyt Endwalkeriin tai myöskään seuraavaan lisäosaan Dawntrailiin. Myös erityisesti viimeinen trial taistelu oli erinomainen ja musiikki tässä taistelussa yksi parhaista.
No, nyt pari päivää sitten sain myös Dawntrailin taputeltua ja täytyy sanoa, että se ylitti kyllä odotukseni. Olin lukenut niin paljon kritiikkiä tarinasta, että ei se lopulta ollut ollenkaan niin huono, kuin etukäteen ajattelin. Tarina lähtee todella hitaasti liikkeelle ja kaksi ensimmäistä aluetta olivat aikamoista pakkopullaa, mutta sen jälkeen tarina kyllä otti tuulta siipiensä alle. Oli tarinassa senkin jälkeen heikkoja hetkiä, mutta myös erinomaisia hetkiä ja kokonaisuudessaan sanoisin sen olleen jopa ihan hyvä.
Jotenkin ehkä nyt kuitenkin tuo tarinan rytmitys ärsytti itseäni enemmän, mitä se on aiemmin tehnyt. Tätä samaahan on siis ollut kaikissa aiemmissakin lisäosissa ja jopa saman tiimin toisessa teoksessa: FF XVI:ssä. Saatat yhdessä hetkessä olla keskellä eeppistä taistelua ja olet aivan sisällä tarinassa, kun sitten seuraavassa hetkessä oletkin keräämässä kukkia joen varressa.. Jotenkin nuo pakotetut tarinan hidastamiset näkyivät tässä todella pahasti, tai sitten oma sietokyky niitä kohtaan on vain laskenut sitten viime pelikerran.
Pelasin molemmat uudet jobit 100 leveliseksi, Viperin ja Pictomancerin. Täytyy sanoa, että SE on kyllä kehittynyt jobien suunnittelussa, sillä mielestäni molemmat ovat erinomaisesti toteutettuja. Varsinkin Pictomancerista pidin todella paljon, sillä jobin rotaatio on hyvin vapaamuotoinen, eikä raiteilla kulkeva, kuten monella muulla.
Vielä olisi tarinaa jäljellä, jotta ollaan ns. nykyhetkessä, kun 7.3 on uusin päivitys. Paljon kaikkea muutakin toki olisi nähtävänä ja tehtävänä uusien raidien muodossa ja myös uusi endgame alue Occult Crescent olisi tutkittavana. Aiemmistä lisäosista nuo endgame alueet (Eureka ja Bozja) ovat olleetkin itselleni parhainta sisältöä pelissä, joten OC:lta odottelen paljon, mutta mitä olen siitä lukenut, niin se ei ole kyllä niin lämmintä vastaanottoa saanut kuin aiemmat.