Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIV

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo nykyajan discord touhu kyllä näin konsolipelaajana kyrsii aika paljon. Tietokoneella ja kahdella näytöllä tuskin ongelmaa on, mutta konsolilla turhauttaa että moni sosiaalinen aspekti on nykyään siirtynyt discordin puolelle pelin omien systeemien sijaan. Niitä joutuu sitten puhelimella käyttämään ja eihän se pelatessa kovin sujuvaa ole.

Hunt linkshellit ja juurikin kielien omat linkshellit ovat näivettyneet ja pahasti. Hyvän FC:n jos löytää niin siellä saattaa olla pelin sisälläkin hyvin keskustelua, mutta monet FC:tkin suosii discordia.
En tiedä ymmärsinkö nyt oikein, mutta ainakin Xboxin puolella discord chat pyörii aivan hyvin. Kai pleikkarillakin?
 
En tiedä ymmärsinkö nyt oikein, mutta ainakin Xboxin puolella discord chat pyörii aivan hyvin. Kai pleikkarillakin?
Mielestäni pleikkarilla toimii vain voice chat ominaisuudet eikä tekstipuoli ollenkaan.

Toimiiko tekstipuoli siis täysin Xboxilla? Tämä on kyllä aika yllättävää kun pleikkarilla tuntuu olevan ihan alkutekijöissään nämä ominaisuudet.
 
Mielestäni pleikkarilla toimii vain voice chat ominaisuudet eikä tekstipuoli ollenkaan.

Toimiiko tekstipuoli siis täysin Xboxilla? Tämä on kyllä aika yllättävää kun pleikkarilla tuntuu olevan ihan alkutekijöissään nämä ominaisuudet.
Äänichattia siis tarkoitin. Jos tekstikanavia tarvitsee, niin silloin kieltämättä konsolilla on vähän huono operoida.
 
Mielestäni pleikkarilla toimii vain voice chat ominaisuudet eikä tekstipuoli ollenkaan.

Toimiiko tekstipuoli siis täysin Xboxilla? Tämä on kyllä aika yllättävää kun pleikkarilla tuntuu olevan ihan alkutekijöissään nämä ominaisuudet.

En ole tarkemmin tutustunut pleikkarin Discordiin, muuta kuin tiedän, että sen kautta nykyään voi linkata suoraan voice chat kanaviin, jotka on luotu Discordin puolella.

Sinänsä discordin tekstipuolen puuttuminen konsoliversiosta ei itseä haittaa lainkaan kun itse pelailee sohvalta ja läppäri vieressä niin tämä kombo riittää varsin hyvin ja on paljon käytännöllisempi omalle kohdalle.

Toki siten konsolilla pelatessa ja in-game chatia käyttäessä minulla on vielä erillinen bluetooth perusnäppis kytkettynä konsoliin, jotta peruskirjoittelut onnistuu joutusasti.
 
Meikä pelasi vuosikaudet pelkällä ps3 ja ps4 kapulalla kirjoittaen heh! Moni sitä ihmetteli. Se oli ihan riittävä sellaiseen perus kommunikointiin vaikka voi kuulostaa alkeelliselta. Voice chat ei mielestäni ole tarpeellinen ellei ole hc raidaaja tai muuten vain sosiaalisuutta kaipaava. Näppis varmasti helpottaa kirjoittamista mutta konsolipelaamisessa ittelläni ainakin ideana on se että pelkällä kapulalla rennosti pärjää (työkseen tulee näppistä hakattua ihan riittävästi).

Eniten ehkä kaipaisin (jos tuohon story moodi projektiin lähden) että voi lurkata jotain keskustelua samalla kun pelaa, ehkä kommentoida jos siltä tuntuu. Randomien kans kuitenkin varsinaiset instanssit (tankkina niin ei tartte jonotella).

Unohdin jo että onhan tässä nuo linkshellit, sekin riittäisi, ei tarvi mitään kilta hommia välttämättä. Sääli toki jos discord on syrjäyttänyt pelin sisäisiä kommunikointi muotoja.
 
Nyt Square Enixillä kuohuu. Alkaako XIV olla jo pikku hiljaa menneen talven lumia? No ei ehkä, mutta tilanne ei näytä kovin hyvältä.

Dawntrail ei todellakaan ole ollut kaikkien mieleen. Se sai todella paljon kritiikkiä tarinasta, ja eräästä todella ärsyttävästä hahmosta. Kyllä, Wuk Lamat.

Tuossa joku aika sitten uutisoitiin pelaajakadosta. Kuulemma yli miljoona pelaajaa on jättänyt pelin, koska peli ei tarjoa oikeastaan mitään kontenttia uusissa päivityksiä. Dawntrail on ollut raidaajien unelma, mutta kasuaalipelaajat saavat kykkiä yksinään Limsa Lominsassa. Patch 7.2 tuo taas loppukuusta kasuaaleille uusia raideja mutta nämä on varmasti taas näitä, mitkä voitetaan heti ekalla yrittämällä. Jossain live letterissä oli myös juttua, että Dawntrail saisi tänä vuonna enää vain 2 isoa päivitystä (7.2 ja 7.3). Ei siinä mitään, mutta kun näissä päivityksissä on aina vaan vähemmän ja vähemmän kontenttia. Olisi edes uudet relicit mitä voisi grindata, mutta ei.

Tänään oli jotain juttua, että YoshiP olisi siirtymässä syrjään ohjaajan pallilta. Tästä on vähän eri tietoa, mutta ei tämä hyvältä näytä. No, onhan pelillä jo ikää, mutta toivottavasti FF14 pääsisi vielä vanhaan loistoonsa.
 
Kk maksullinen mmo maksullisilla lisäosilla ei taida olla enää nykypäivää. WoW toki poikkeus mutta siihen pätee muutenkin niin eri fysiikan lait että ei ole sikäli hyvä vertailu kohta. Muistan jo 8 vuotta sitten (kun aktiivisesti FF14 vielä pelasin) että veikkailtiin pelin siirtymistä f2p malliin. Jengi on myös valittanut kontentin köyhyydestä jo ekan lisärin ajoilta, joten se ei ole sikäli uutta. Ehkä nyt on vain markkinat ja toimintaympäristö oikeasti muuttunut että on aika tehdä peliliikkeitä tai kamelin selkä katkeaa, joko sitten f2p tai vastaavaan malliin tai jollain muulla tapaa radikaalisti uudistaa pelin kaavaa. Ohjaajan vaihdos kuulostaa loogiselta askeleelta.

Tosiaan, ns. "midcore" sisällön puutteesta oli jo tuolloin kauan sitten puhetta, peli kun on todella kasuaali ystävällinen ja hc porukkaa on myös pikku hiljaa näköjään palvelultu enemmän ja enemmän. Itse en kokenut koskaan midcore (johon itsekin eittämättä kuuluin) sisällön köyhyyttä ongelmana koska on muitakin pelejä pelattavana, mutta tiedän että moni ei ajattele samoin vaan haluaa että yksi peli tarjoaa ns. kaiken. Varsinkin jos on kuukausi maksullinen tuote. Lopetinpa sitten itsekin pelin kokonaan, ehkä sisällön itseään toistavuus alitajuisesti vaikutti tähän, who knows.

-----

Mun FFXIV "uusio tarinallinen matka" josta tuolla ylempänä kirjoitin ei ole alkanut niin sutjakkaasti kuin odotin (joku 20 tuntia pelattu vuoden alusta lähtien). Aluksi oli innostus mutta nyt aika harvoin jaksanut loggautua sisään. Noi 2.0. questit on niin kyllä sitä turhinta mmo tauhkaa että tunnin jaksaa kerrallaan pelata. Alkupään luolastot myös muistini mukaan oli paljon haastavampia, noita on helpottu aivan valtavasti (ihan ymmärrettävistä syistä joo...), nyt nuo voi vetää täysin vasemmalla kädellä ja pääsee alta 10 minuuttiin. Saapa nähdä miten jaksaa jatkaa kun 3kk maksu loppuu, mutta nostalgista on ollut ainakin.
 
En sinänsä ihmettele, jos Yoshi P astuisikin sivuun. Nyt olisi hyvä aika.

Itsellä Dawntrail jäi väliin ihan siitä syystä, että Endwalkeriin kun pääsi käsiksi ja sen sai päätökseen, pelitunteja on silloin takana monta sataa tuntia. Massiivinen investointi, joka tulee Endwalkerissa viimeiseen päätökseensä. Se viimeinen kliimaksi jolloin kaikki kosmot räjähtää. Itselle tuli ainakin henkinen ulospuhallus tarinan osalta ja on ollut vähän hankala asennoitua pelin pariin.

Toisaalta jos Dawntrailin olisi ohjannut joku muu, niin olisi sekin ollut kenelle tahansa epäkiitollinen paikka. Endwalkerin lopun jälkeen, miten ihmeessä voikaan viedä tarinaa tuosta eteenpäin? Oli siis pakko tehdä sellainen lisäosa, joka himmailee huomattavasti verrattuna edellisosien eeppiseen menoon. Sinänsä Yoshi P kuuluikin vetää vielä tämä uusi tarinan alku.

Voisi tehdä ihan hyvää jos tuosta ottaa vastuun joku muu. Yoshi P voisi vaikka keskittyä uusiin finaleihin.
 
koska peli ei tarjoa oikeastaan mitään kontenttia uusissa päivityksiä.
Tämä on kyllä ollut ikävän selkeä trendi jo pitkään. Muistaakseni Stormbloodin patcheistä valiteltiin paljon kun sisältö senkus väheni ja väheni verrattuna aiempaan. Shadowbringers aikoihin aloinkin suhtautumaan peliin isona yksinpelinä, johon tulin vain kokemaan tarinan ja sitten siirryinkin taas muihin peleihin.

Itsellä Dawntrail jäi väliin ihan siitä syystä, että Endwalkeriin kun pääsi käsiksi ja sen sai päätökseen, pelitunteja on silloin takana monta sataa tuntia. Massiivinen investointi, joka tulee Endwalkerissa viimeiseen päätökseensä. Se viimeinen kliimaksi jolloin kaikki kosmot räjähtää. Itselle tuli ainakin henkinen ulospuhallus tarinan osalta ja on ollut vähän hankala asennoitua pelin pariin.
Täällä ihan vastaavia kokemuksia, mutta ehkä hahmosidonnaisesti. Alkuperäiselle hahmolleni on kertynyt ainakin 3000 tuntia vuoden 2015 jälkeen, mutta sillä pelaaminen loppui kuin seinään Endwalkerin tarinan läpäisyn jälkeen. Jotenkin vain tuntuu että kyseisen hahmon tarina on tullut päätökseensä eikä sitä kuulukaan enää jatkaa.

Uudella hahmolla pelailin "teen kaiken" asenteella aikalailla Shadowbringersin alkuun ennenkuin ähky iski. Pitää katsoa jaksaako tuota hahmoa jatkaa jossain kohtaa, mutta vähän kyllä mietityttää että iskeekö tämänkin hahmon kanssa sitten sama fiilis Endwalkerin päätteeksi.
 
Tämä on kyllä ollut ikävän selkeä trendi jo pitkään. Muistaakseni Stormbloodin patcheistä valiteltiin paljon kun sisältö senkus väheni ja väheni verrattuna aiempaan. Shadowbringers aikoihin aloinkin suhtautumaan peliin isona yksinpelinä, johon tulin vain kokemaan tarinan ja sitten siirryinkin taas muihin peleihin.
Katsoin tänään ihan mielenkiinnosta A Real Rebornin trailereita. Niihin aikoihin saatiin aina kolme uutta dunkkua ja yhden trialin. Nyt saamme yhden dunkun, ja hyvällä tuurilla yhden trialin. Ei aina. Ja patchit tuli ulos joka kolmas kuukausi. Nyt niitä odotellaan jopa 4kk. Ja nämäkin jaettu tyyliin 4.1, sit odottelet 2kk, että saadaan 4.15 jne.

Jos ideat alkaa loppua, niin tekisivät "hard versiot" niistä vanhoista dunkuista kuten ARR-aikoina. Olisi edes vähän vaihteilua päivittäisissä expert -ruleteissa. Alliance rul... Anteeksi Crystal Tower-raideja en edes jaksa enää tehdä.

Harmittaa ihan älyttömästi tämä tilanne. XIV on oikeastaan ainoa peli jota pelailen aktiivisesti, mutta nyt olen alkanut pitämään vähän pidempiä taukoja.
 
XIV:n ympärillä oli valtaisa hype päällä, hurjat pelaajavirrat ja paikka napata mmo-kuninkaan titteli ikiaikaiselta hallitsijalta WoWilta tuossa pari tai reilut pari vuotta sitten, mutta eivät japanilaiset onnistuneet niin sanotusti laittamaan avopaikasta sisään. Nyt on WoWi taas mennyt ohi vasemmalta, oikealta, ylhäältä ja alhaalta. Blizzard tekee enemmän, monipuolisemmin ja laadukkaammin.

Todella toivoisin, että Square Enix pääsisi edes lähelle samaa tasoa. Seuraava päivityshän tulee kohta, mutta koska viime aikoina jälki on ollut niin heikkoa, niin eivät odotukset kovin korkealla voi realistisesti olla, vaikka kuinka toivoisi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom