Vastaus: FlatOut [Hype]
On tässä tullut jonkun aikaa testailtua E3-messujen esittelykoodiin perustuvaa pelattavaa demoa, ja tässä siitä vähän tunnelmia.
Esittelytekstejä ja kuvakaappauksia katsellessa FlatOut ei mitenkään erotu muista autopeleistä. Ratkaiseva tekijä on kuitenkin se fysiikkamoottori. Autojen käyttäytyminen on aidon näköistä, mutta tähän on lisätty vielä uskomaton määrä ympäristössä olevia esineitä, jotka kaikki reagoivat hienosti saamiinsa osumiin, kuten myös autot itsessäänkin. Aidat pirstoutuvat, telineet ja sillat sortuvat, sekä autonosia lentelee ympäriinsä. Lisäksi esineet eivät mystisesti häviä, vaan jäävät paikoilleen koko loppukisan ajaksi. On se vain nautittavaa kiilata kilpakumppani päin kaikkia mahdollisia esteitä. Kaiken huippuna kovissa nokkakolareissa kuski sinkoutuu maastoon ja kimpoilee räsynukkefysiikoiden säestämänä pitkin maita ja mantuja.
Vaikka pelin voidaan sanoa olevan melko suoraviivainen arcade-tyylinen rymistely, on ajotuntuma paljon parempi ja aidompi kuin arcade-kaahauksissa yleensä. Autot, jotka kaikki - ainakin demossa olevista - ovat takavetoisia ja käyttäytyvät juuri niin kuin voi vain toivoa. Mutkiin pitää jarruttaa reilustikin, ja hiekalla ajettaessa kaasun käyttöä on hillittävä, ettei perä karkaa alta. Autot hajoavat lähinnä ulkoisesti, lukuunottamatta huippunopeuden tippumista ja ohjauksen puoltamista. Autovalikoima on demossa yksipuolinen, mutta eiköhän täysversiosta löydy jo hieman erityyppisiäkin kärryjä.
Ratoja demossa on viisi, ja lisäksi stunt-rata, jossa on tarkoitus suorittaa erilaisia temppuja kuskin ja auton yhteistoimintana, eli nappia painamalla kuski singotaan ulos autosta oikeassa paikassa oikeaan aikaan tarkoituksena osua äijällä esim. tikkataulun kymppiin tai keilaradan keiloihin. Ajatuksena vähintäänkin naurettava, mutta ihan hauskaa hupia hetken aikaa. Muuten radat ovat hyvin suunniteltuja ja sisältävät mukavasti kaikenlaisia esteitä ja liikkuvia osia.
Graafisesti peli on ihan hieno. Etenkin autojen ulkoinen vauriomallinnus on monipuolisuudessaan erittäin hienon näköistä. Ei ruudunpäivityskään ihan diashowksi taannu, mutta paljon on vielä Bugbearilla viilattavaa, jotta peliä saataisiin edes vähän sulavammaksi mm. useiden autojen ollessa samaan aikaan näytöllä. FlatOutin tapauksessa suuren osan konetehosta vievät tietenkin myös radan ympäristöt.
Puhuttu verkkopelin puuttuminen PS2-versiosta on kyllä todella syvältä. Tämä peli on kuin luotu verkkopelaamiseen, eikä välttämättä kestä yksinpeliä tai jaetun ruudun kaksinpeliä kovinkaan kauan. Olisiko sitten konetehojen puute syynä vai mikä, sitä pitää kysyä pelin tekijöiltä itseltään. FlatOut olisi Burnout 3:n ohella syksyn ehdottomasti odotetuin verkkoajelu, joten sääli sinänsä.