Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Football Manager (SEGA/Sports Interactive)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käkikotka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Football Manager (SEGA/Sports Interactive)

Mitä lie versiota haet, mutta itselläni on kokemusta 2006 versiosta sekä tietokoneella että XO:lla. Tietokoneella on vain tullut niin vähän tahkottua (enkä ole noin kuukauteen Boksillakaan manageria vääntänyt), etten uskalla mitään syvällistä analyysiä vääntää. Boksilla on sitten tunteja kertynyt 100+ ja varmasti vielä lisääkin, ellen sitten päivitä jossain vaiheessa uudempaan versioon. Kuvittelen, että olet kiinnostunut uusimmasta, joka on 2007 ja on ollut kuukausia kaupoissa ja luultavasti 2008:kin löytää tiensä Boksille, mutta eivät kai erot ole niin suuria 2006/2007.

Käyttöliittymä FM 2006:ssa on toki erilainen XO:lla kuin PC:llä, eikä pelattavaksi saa monia sarjoja kerrallaan (näin ainakin muistelisin) sekä varmasti joitain pieniä eroja on siellä täällä, mutta vaikka olisi aikaisemmin PC:llä pelannut Managereita (itse olen pelannut 97 lähtien), niin eivät erot ole niin suuria, etteikö tätä Manageriksi tunnistaisi. Vielä kun mukana on varsin hyvin suunnitellut achievementit ja voi löhötä sohvalla hieromassa taktiikoita ja pelaajakauppoja, niin ainakin itse olen myyty. Ohjaimella pelaamiseen pitää ensin tosin tottua, että pääsee sisälle pelaamiseen, mutta lopulta kapulalla pystyy navigoimaan valikoissa lähes hiiri+näppis yhdistelmän sulavuudella. Kirjoittaminen on ainoa ongelmallisempi puoli (ymmärtääkseni peli kuitenkin tukee näppistä?), mutta lyhentämällä nimiä selviää helpommalla.

avanto sanoi:
Mitä lie versiota haet, mutta itselläni on kokemusta 2006 versiosta sekä tietokoneella että XO:lla. Tietokoneella on vain tullut niin vähän tahkottua (enkä ole noin kuukauteen Boksillakaan manageria vääntänyt), etten uskalla mitään syvällistä analyysiä vääntää. Boksilla on sitten tunteja kertynyt 100+ ja varmasti vielä lisääkin, ellen sitten päivitä jossain vaiheessa uudempaan versioon. Kuvittelen, että olet kiinnostunut uusimmasta, joka on 2007 ja on ollut kuukausia kaupoissa ja luultavasti 2008:kin löytää tiensä Boksille, mutta eivät kai erot ole niin suuria 2006/2007.

Käyttöliittymä FM 2006:ssa on toki erilainen XO:lla kuin PC:llä, eikä pelattavaksi saa monia sarjoja kerrallaan (näin ainakin muistelisin) sekä varmasti joitain pieniä eroja on siellä täällä, mutta vaikka olisi aikaisemmin PC:llä pelannut Managereita (itse olen pelannut 97 lähtien), niin eivät erot ole niin suuria, etteikö tätä Manageriksi tunnistaisi. Vielä kun mukana on varsin hyvin suunnitellut achievementit ja voi löhötä sohvalla hieromassa taktiikoita ja pelaajakauppoja, niin ainakin itse olen myyty. Ohjaimella pelaamiseen pitää ensin tosin tottua, että pääsee sisälle pelaamiseen, mutta lopulta kapulalla pystyy navigoimaan valikoissa lähes hiiri+näppis yhdistelmän sulavuudella. Kirjoittaminen on ainoa ongelmallisempi puoli (ymmärtääkseni peli kuitenkin tukee näppistä?), mutta lyhentämällä nimiä selviää helpommalla.

Onko kovinkin vaikee peli?

käkikotka sanoi:
Onko kovinkin vaikee peli?

Miten sen nyt ottaa, jotkut taitavat pitää melko vaikeana, mutta Manageriin on itselläni syntynyt sellainen rutiini, että melko helposti saa pelin pyörimään. Toki jonkinlainen tietämys jalkapallosta oikeassa elämässä auttaa suuresti, varsinkin, jos ongelmia on selkeästi jossain tietyssä osa-alueessa (maalinteko, puolustus, laitapeli jne.). Jos tavoitteena on vaikkapa nousu sarjaporrasta ylöspäin tai vaikkapa La Ligan voitto, puhumattakaan Euroopan valloituksesta, niin silloin ongelmia on ensikertalaiselle varmasti tiedossa. Peli ei kuitenkaan ole vaikea, kunhan vain mekaniikan ymmärtää ja pääsee sinuiksi pelaamisen kanssa.

Peli ei ole todellakaan helposti lähestyttävä, eikä tekeleessä ole minkäänlaista harjoitusmoodia, vaan kylmästi pelatessa olisi tarkoitus oppia. Internetistä löytää kyllä runsaasti tietoa ja varmasti oppaitakin jostain löytyy, joten aivan tyhjän päälle ei tarvitse hypätä. Onpahan myös suomalainenkin fanisivusto olemassa, joka on melko kattava paketti kaikkea peliin liittyvää. Voin luvata, että harjoittelu on aikansa väärti, sillä itselläni on takana tunteja pelin kanssa satoja, eikä kyllästymistä ole tullut vieläkään. Ja kaveripiirreissä on useita koukuttuneita, monet näistä eivät oikeastaan muuten edes pelaa mitään.

Ylös Bottom