Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Frendit - Mitkä versiot pitäisi hankkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
Auttakaa!!!

Frendit - TV-sarja on julkaistu useina eri painoksina (ympäri maailmaa.) Mikä versio minun tulisi hankkia sarjasta?

Jenkeissä on julkaistu selkeät "special edition" -kausipainokset, joissa itse jaksoissa on enemmän materiaalia (eli ovat "extended edition" -versioita). Suomessa tällaisia ei ole julkaistu, mutta miten on UK:n suhteen?

Aluekoodilla ei ole väliä, mutta PAL-kuva on yleensä parempi kuin NTSC, eli mielelläni ottaisin enkku-teksteillä varustetun PAL-extended edition-sarjan kuin NTSC-extended -sarjan. Ns. originaaleja lyhyitä versioita en haluaisi hankkia.

Pystyisikö joku auttamaan? Kuulin huhuja sellaisista R2-levyistä, joista toisella puolella oli alkuperäinen TV-versio ja toisella puolella samaiset jaksot extended editioineina...

Vastaus: Frendit - Mitkä versiot pitäisi hankkia?

Ohhoh, enpä ole itse moisista extendedeistä kuullutkaan, mutta ihmetyttää kuinka moni jakso tuolleen voi mahtua edes levylle?? Normistihan nuo ovat kaksipuolisia ja näin jokaisella levyllä on 8 jaksoa, eli vaikea uskoa että paljoa extraa tuohonkaan enään mahtuisi lisää... Tosin olihan ensimmäisten kausien suomi-kiekoissakin jotain extraa, mm. britannian visiitti.
Itselläin on nuo kaikki ihan PAL ja suomiversioina.

Tonppa sanoi:
Aluekoodilla ei ole väliä, mutta PAL-kuva on yleensä parempi kuin NTSC, eli mielelläni ottaisin enkku-teksteillä varustetun PAL-extended edition-sarjan kuin NTSC-extended -sarjan. Ns. originaaleja lyhyitä versioita en haluaisi hankkia.

Ota huomioon, että kun kyse on jenkki-tv-tuotannosta, on PAL-kuva lähdemateriaaliin verrattuna joko nopeutettu tai lomitettu (mikä verottaa kuvanlaatua huomattavasti). Äänelle on tehty sama juttu. Elokuvat ovat yleensä parempilaatuisia tai vähintäänkin autenttisempia NTSC-versioina. Lisätietoa.

Nämä vain yleisiä huomioita DVD-teknologiasta ja esimerkkinä siitä, että PAL ei tarkoita parempaa.

Extended jenkki-season-boxit näyttäisi tulevan neljällä levyllä. Muut seasonithan ovat olleet kolmella levyllä.

Itse kerään Frendeistä Jenkki-julkaisut, syynä ekstrat jotka PAL-versioista uupuvat tyystin. Plussaa myös jenkkiversioiden paremmista ja tyylikkäämmistä koteloista. Hintakin on R1-versioilla kohdillaan, DVDSoonista irtoavat reilulla 20€:lla.

Ylös Bottom