Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Game Developers Conference (GDC)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hartzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hartzu

KonsoliFIN Alumni
Vuoden 2009 konferenssi alkoi eilen ja sieltä alkanut valua julkistuksia ja lausuntoja

Melko paljon painotusta ensimmäiseltä päivältä sai mobiili pelaaminen, etenkin iPhone kehitys. "iPhone on parempi kuin DS/PSP".

Sony laskee PS3 devkittien hintaa.

Bioshock tulossa mobiililaitteille.

Uusi pelikonsoli Zeebo julkistettiin, kohteena kehittyvät markkinat, erityisesti Brasilia, Kiina, Intia ja Venäjä.

Game Developers Conference 2009 Press Information Kits and Press Releases - Trade Show Event Information
Game Developers Conference 2009 - Kotaku
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Gametrailersin haastattelussa kovin innostuneen oloinen kaveri hehkuttaa uutta Onlive-palvelua, jossa pelit pyörivät jossain serverifarmilla, ja pelaajan mopompikin PC riittää siis striimaamaan vaikka Crysista täysillä herkuilla.

Aivan kuin olisin kuullut vastaavan idean joskus ennenkin? Ai niin, sen nimi oli silloin Phantom. ;)
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Kovin koomista on myös lukea Apple-kultin saarnaa miten Apple keksi ja mullisti kaiken alkaen leikatusta leivästä:

"Young delved into the viability of publishing. Why do developers need publishers now that the iPhone App Store has essentially eliminated the need? "The App Store revolutionized game distribution, but not game publishing," he explained. "Publishers help you get your games in front of as many people as possible."

GDC: Neil Young Sees Handheld Revolution | Edge Online

Luulisi pelialalla olevien kehittäjien kuulleen sellaisista palveluista kuin Xbox Live, PSN ja Steam? Totuuden nimissä sanottakoon, että Appstoreen on helpompi saada pelejään myyntiin, koska Apple ei harrasta minkäänlaista laadunvalvontaa, mutta toisaalta ottaa muistaakseni 30% rojaltit jokaisesta myydystä pelistä. Mikä tahansa sonta kelpaa, senpä takia Appstoresta on todella vaikea löytää niitä helmiä, ja toisaalta pelintekijöiden erottua keskinkertaisuuden ja surkeuden massasta. Määrä ei korvaa laatua, varsinkaan peleissä.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Kännykkäpelifirmoillehan tuo App Store on iso juttu. Ennen firmat joutuivat tietääkseni ainakin jenkki-markkinoilla tekemään paljon yhteistyötä erinäisten tahojen kanssa (kuten operaattorit jne), jotta pelejä saatiin levitykseen. Nyt pelin voi lykätä App Storeen ja luulisin että tuo Applen siivu on pienempi kuin entisten välistä vetäjien yhteenlaskettu määrä. Eli casuaalituotoksiin keskittyville firmoille hyvä homma, mutta en tiedä löytyykö iPhonen käyttäjiltä vielä kiinnostusta "syvempiin" peleihin.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Kännykkäpelifirmoillehan tuo App Store on iso juttu. Ennen firmat joutuivat tietääkseni ainakin jenkki-markkinoilla tekemään paljon yhteistyötä erinäisten tahojen kanssa (kuten operaattorit jne), jotta pelejä saatiin levitykseen.

Useimmilla julkaisijoilla on ollut omat digitaaliset jakelukanavat känny-peleille jo pitkään, mutta Appstore toi keskitetyn jakelun, mutta vain iPhonelle jonka markkinaosuus edelleen on tippa meressä. Nokia yrittää samaa Ovi Application Storen kanssa. Indie-devaajille hyvä keino saada peli markkinoille, mutta erottautuminen ja huomion saanti on sitäkin hankalampaa. Kuulemma Appstoren julkaistaan keskimäärin 165 sovellusta/peliä päivässä :eek: Etsi siitä sitten helmet ja huomion arvoiset tapaukset.

Isoille julkaisijoille, kuten EA, Applen 30% siivu aikamoinen tulojen menetys. Mobiilipelit eivät tähän päivään asti ole kuitenkaan olleet mikään rahasampo kenellekään.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Useimmilla julkaisijoilla on ollut omat digitaaliset jakelukanavat känny-peleille jo pitkään, mutta Appstore toi keskitetyn jakelun, mutta vain iPhonelle jonka markkinaosuus edelleen on tippa meressä.
App Store toimii myös iPod Touchin kanssa - ja hienosti toimiikin! En välttämättä kuulosta tässä Macbook Proni edessä kauhean vakuuttavalta, mutta minusta App Store on oikeasti todella loistava palvelu. Vallankumouksellisuutta en välttämättä ihan allekirjoita, mutta joka tapauksessa se tuntuu välillä suorastaan taikuudelta.

Ei sillä, etteikö PS Storesta taikka Xbox Live Marketplacelta ostaminen/lataaminen olisi helppoa, mutta ainoa kokemani vertailukohta kannettavien laitteiden osalta on PSP:n Store. Siihen verrattuna App Store on taivas niin monipuolisuudeltaan kuin käytettävyydeltäänkin. Ja siinä missä konsolien devkitien saaminen on kallis operaatio, voi iPhonen SDK:n ostaa ilmeisesti vain n. 100 dollarilla. Sitten vain uutta iDon'tCare-sovellusta koodaamaan ja toivomaan, että siitä tulee hitti. :)

Kuulemma Appstoren julkaistaan keskimäärin 165 sovellusta/peliä päivässä Etsi siitä sitten helmet ja huomion arvoiset tapaukset.
Sitä varten kaikkia App Storen softia voi arvostella niin pelkkinä tähtinä kuin ihan kirjallisestikin. Kyllä siellä hyvin helposti jyvät erottuvat akanoista, kun selaa vaikka vain Top 25 -listaa kustakin kategoriasta. Sillä lailla olen tuohon Touchiini saanut löydettyä monta, monta hyvää hyödyllistä softaa sekä hauskaa pikkupeliä. :)

Isoille julkaisijoille, kuten EA, Applen 30% siivu aikamoinen tulojen menetys. Mobiilipelit eivät tähän päivään asti ole kuitenkaan olleet mikään rahasampo kenellekään.
Ei isoille julkaisijoille, mutta pienille indie-julkaisulle kylläkin. Jos tuuri käy, tulee siitä 0,79 euron hintaisesta iFart2++:stasi hetken hitti, ja tienaat sillä kolmen vuoden nettopalkan.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Tarvii siihen myös kalliin Macintosh -tietokoneen. :(
Apple-kultistilla sellainen on joka tapauksessa. :) Ja halvimmat Macit maksavat kai enää 499 e.

Ja vakavasti puhuen, uskoisin kokonaiskustannuksien ja byrokratian jäävän silti hyvin kauaksi perinteisten konsolidevkitien hommaamiseen verrattuna.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Forbes jo ehti arvioimaan Zeebon menestysmahdollisuudet, ja pitää niitä kohtuullisina. Omasta mielestä $199 hinta on aivan älytön, jos ajatellaan, että kohteena on käytännössä kehitysmaiden kuluttajat. Heille lienee muutakin osoitetta rahoilleen, kuin pelilaite ja 3G verkon käyttökulut. Toisekseen, näissä maissa 3G verkon peitto ei ole sitäkään mitä Suomessa, mutta toisaalta ko. maissa ei ole kovinkaan laajaa infrastruktuuria kiinteän verkon yhteyksille, joten jos halutaan on-line jakelua on 3G verkko ainoa vaihtoehto, vaikkakin kallis käyttäjille.

Why Zeebo Game Console Makes Sense - Forbes.com

Vehkeen speksit http://www.zeeboinc.com/#hardware :

BREW-based OS
ARM CPU at 528MHz
Qualcomm Adreno 130 graphics core
1GB NAND flash memory
128MB DDR SDRAM+32MB stacked DDR SDRAM
VGA (640 x 480) - 4:3 aspect ratio
Quad Band GSM/GPRS/EDGE (850/900/1800/1900) MHz
Tri Band UMTS/HSDPA/HSUPA (850/1900/2100) MHz

Käytännössä kännykkäsuorituskykyä isossa kotelossa ilman puheominaisuuksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Isoille julkaisijoille, kuten EA, Applen 30% siivu aikamoinen tulojen menetys. Mobiilipelit eivät tähän päivään asti ole kuitenkaan olleet mikään rahasampo kenellekään.

Niin juu isoille toki ikävää moinen, ajattelin itse lähinnä kehittäjien kannalta, mutta siitä nyt ei niin kyse ollutkaan. Ehkei rahasampo, mutta kyllä noita firmoja on isot kasat syntynyt viime vuosina. Tosin heikoimmat kaatuvat tässä taloustilanteessa rytinällä...

Isoimmat keynotet tänä vuonna GDC:ssä on ilmeisesti Kojiman ja Iwatan esitykset? Onko mitään kummempia odotuksia näitten suhteen? Itse en hirveästi pelijulkistuksia noista odottelisi, Kojimalta korkeintaan teaseria seuraavasta pelistä jos sitäkään, Iwata varmaan todistaa jonkin kasuaali-pointin esittelemällä lisää Sports Resorttia. Katsotaan kuinka pieleen menee ennustukset.

Mielenkiintoisin esitys olisi varmaan Hellgate: London-kehittäjän esitys: miten kaikki voi mennä pieleen :) Etukäteen hypetetty peli, mutta floppasi pahoin ja jälkimainingeissa firma menetti oikeutensa peliin ja samalla vielä konkurssiin. Olisi hauska kuulla kehittäjän omia mietteitä että missä mentiin vikaan.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Forbes jo ehti arvioimaan Zeebon menestysmahdollisuudet, ja pitää niitä kohtuullisina. Omasta mielestä $199 hinta on aivan älytön, jos ajatellaan, että kohteena on käytännössä kehitysmaiden kuluttajat.
Lisäksi tuo on hintaansa nähden aivan törkeän alitehoinen laite, ja pelien on luvattu olevan jotain parinkymmenen megan kokoisia pikkurävellyksiä.

Aika hiljaista saatta olla tuolla rintamalla.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Lisäksi tuo on hintaansa nähden aivan törkeän alitehoinen laite, ja pelien on luvattu olevan jotain parinkymmenen megan kokoisia pikkurävellyksiä.

Aika hiljaista saatta olla tuolla rintamalla.

Totta, ja rivien välistä paistaa, että laitteen yksi suurimpia motiiveja on estää pelipiratismi digitaalisen jakelun ihmeen avulla. Siitä varmasti kuluttajat maksavat mielellään preemiota, jos kerran ovat tottuneet saamaan pelinsä "torilta".
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Onkos tuosta CryEngine 3:sta jo saatavilla HD-materiaalia? Toi yksi pätkä mikä löytyy IGN:stä on turhan pieni, vaikka näyttää sekin kohtalaisen vakuuttavalle. HD:nä silti tekisi mieli nähdä tuota matskua niin näkisi mihin CryEngine pystyy XO:lla ja pleikkarilla :-)

Laitoin kysymyksen tähän threadiin koska tuollahan nuo taitavat tuota moottoriaan demota. On ollut jo paljon mielenkiintoista juttua GDC:llä, harmi ettei noita luentoja (vai miksi niitä nyt sanotaan) pääse katsomaan netissä missään.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Luvattu yhden millisekunnin latenssi kuulostaa uskomattomalta...
Ilman PS3:lta lainattua 4D-teknologiaa ei taida onnistua. Ellei sitä ilmoiteta silleen, että se on "oma pingisi + 1ms". :)

IGN:n Chris Roper tosin oli vakuuttunut näkemästään. Vaan eiköhän tuolla ole ihan demotusta varten kaikki serverit paikan päällä vähintään gigabitin kuituyhteyksien päässä, eli ei "ihan" se realistinen tilanne loppukäyttäjän kannalta. Ja siltikään aivan todelliseen 60 fps:n sulavuuteen ei päästy.
Do the games run at 60fps? Technically, yes, but the video stream makes it feel less so. They're still smooth, but Burnout wasn't as brisk as it is on a PS3, for instance.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Onkos tuosta CryEngine 3:sta jo saatavilla HD-materiaalia? Toi yksi pätkä mikä löytyy IGN:stä on turhan pieni, vaikka näyttää sekin kohtalaisen vakuuttavalle. HD:nä silti tekisi mieli nähdä tuota matskua niin näkisi mihin CryEngine pystyy XO:lla ja pleikkarilla :-)
IGN Insider -oikat saa alle parillakympillä vuodeksi käyttöönsä, ja sitten pääsee lataamaan myös HD-versioita. Suosittelen! :)

Vaan vaikka tuo näyttikin hienolta, ei siinä ollut kuitenkaan mitään merkittävää hyppäystä eteenpäin. Ehkäpä jossain vaiheessa tulee vertailuvideo CE3:n ja aiempien versioiden välillä.
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Ja vakavasti puhuen, uskoisin kokonaiskustannuksien ja byrokratian jäävän silti hyvin kauaksi perinteisten konsolidevkitien hommaamiseen verrattuna.

Syväkurkkujen mukaan Apple ei olekaan niin devaaja ystävällinen kuin antaa ymmärtää. Apple on tunkemassa kehittäjien kurkusta alas melko raskaan sopimusmuutoksen koskien kuluttajien oikeuttaa peruuttaa ostopäätös 90 päivän kuluttua.

Uuden sopimuksen perusteella myyjä eli kehittäjä palauttaa asiakkaalle täyden hinnan, jos kuluttaja niin haluaa, mutta joutuu silti maksamaan Applen 30% komission omasta pussistaan.

90 päivässä pelaa pelin kuin pelin läpi, ja sitten voi vielä palauttaa sen ja saada rahansa takaisin. Todella kuluttajaystävällinnen mutta kehittäjävihamielinen systeemi.

Rumor: Apple Putting The Squeeze On iPhone Developers
 
Vastaus: GDC (Game Developers Conference)

Syväkurkkujen mukaan Apple ei olekaan niin devaaja ystävällinen kuin antaa ymmärtää. Apple on tunkemassa kehittäjien kurkusta alas melko raskaan sopimusmuutoksen koskien kuluttajien oikeuttaa peruuttaa ostopäätös 90 päivän kuluttua.
Refund on ollut mahdollista tähänkin asti, mutta ilmeisesti ilman tuota 100 prosentin "omavastuuta". Kiinnostavampaa on silti tietää, kuinka paljon palautuksia on tähän asti tehty. Ja vaikka tuo tavallaan toki mahdollistaakin aikamoisen "sutkauksen", uskoisin suurimman osan ihmisistä edelleenkin vaativan rahojaan takaisin vain, jos ohjelma ei toimi luvatulla tavalla.
 
Ylös Bottom