Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gradius V

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Orin

KonsoliFIN Alumni
Ah, nyt on tullut ensimmäiset 6h pelattua putkeen Gradiusta V:tä, ja täytyy sanoa, että on upea peli. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Option (Multiple, eli koneen sivulla lentävä pallo) -systeemi on nerokas, ja paljon vaihtoehtoja antava. Muun muassa multiple 2 toimii niin, että R1:stä pitämällä pohjassa voi digiohjaimella ohjata säteitä, ja tehdä esim. nopeaa vauhtia kierroksia säteillä. Toisin sanoen sekunnissa kaikki heikommat viholliset ovat kuolleita. Säteet voi myös kohdistaa määrättyyn kohtaan. Ei multipleistä enempää: lisää sitten itse arviossa. Hienoa on myös se, että esimerkiksi kolmanteen rataan päästyä voi harjoitella siihen asti läpäistyjä ratoja ja erillisiä osioita niissä Ikarugan tapaan. Kaksinpeli onnistuu myös, ja pikkuveljen kanssa pelailimmekin jo tovin jos toisenkin, ja hauskaa oli :> Huomaa kyllä, että Treasure on häärinyt tämän pelin parissa - hyvä niin. Eipä kummempia, halusin vain kertoa alkufiiliksistä. Nyt vain kaikki shootteri-fanit kertomaan mahdollisia ajatuksiaan, taktiikoitaan ja kikkoja itse pelistä! /me väistyy sivuun

Vic Viper flies proudly again!

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gradius V

Reilu viikko sitten napsahti peli postiluukusta, pakkohan se oli heti hankkia kun kerran halpiksena suoraan julkaistiin. Pelisarjan wanhana ystävänä on sanottava että Gradius V on jopa hieman parempi kuin uskalsin varovaisen optimistisesti toivoa. Pelin henki ja tuntuma on täysin oikea. Multiple type 1 oli välittömästi käsittämättömän intuitiivinen ja ihastuin siihen heti, muista Multiple-tyypeistä en niin paljon pitänyt, mutta enpä ole niin paljon vielä kokeillutkaan. Tuo apualuksiin lisätty lisäkontrolli onkin käytännössä ainoa oikea uudistus jo melkein 20-vuotiaaseen reseptiin, mutta ainakaan minua se ei haittaa tippaakaan kun resepti muuten toimii.

Mutta pelin vaikeustasoa on kyllä pahasti liioiteltu. Ensimmäisellä yritykselläni pääsin kolmoslevelin loppupahikseen asti, enkä koskaan pelaa helpotetuilla asetuksilla (eli tuotakin pelataan vain ja ainoastaan normal-tasolla kolmella elämällä ainakin ensimmäiseen läpipääsyyn asti). No, ehkä vain olen niin hyvä ja 15 vuotta sitten Nemesis/Gradius -peleihin upotetut sadat tunnit tuntuvat yhä.

sph sanoi:
Mutta pelin vaikeustasoa on kyllä pahasti liioiteltu. Ensimmäisellä yritykselläni pääsin kolmoslevelin loppupahikseen asti, enkä koskaan pelaa helpotetuilla asetuksilla (eli tuotakin pelataan vain ja ainoastaan normal-tasolla kolmella elämällä ainakin ensimmäiseen läpipääsyyn asti).

Tietääkseni juuri kolme ensimmäistä kenttää ovat helpohkoja, ja siitä sitten alkaa vaikeutumaan. Olen muutamalta henkilöltä kuullut, että Gradius V olisi jopa vaikeampi kuin Ikaruga, ja silloin sen täytyy olla todella vaikea. Ikarugaa olen pelannut kuutisenkymmentä tuntia, enkä ole vieläkään läpäissyt. En tiedä sitten johtuuko kädettömyydestäni vai mistä, mutta yleisesti ottaen olen pitänyt itseäni ihan kohtalaisena shmupien pelaajana.

Gradius V on minulla hyllyssä viikon jo odotellut PSTwon saapumista. Ensi viikolla minäkin pääsen pelin kimppuun.

En halua hirveästi ko. pelistä kirjoittaa, koska arvio valmistuu hyvin pian, mutta sen voin sanoa, että peli on todella vaikea. Jopa very easylla ja usealla crediitillä pelaaminen tuottaa tuskan hien viimeistään viidennessä kentässä. Kenttiä on siis kahdeksan. Pidän itseäni silti hyvänä shmup-pelaajana, mutta normal vaikeustasolla ja muutamlla crediitillä tuota ei läpäistä, sen voin sanoa. Eri asia sitten, jos sattuu olemaan ilotikku kädessä syntynyt shmup-jumala alá WiZ, snapdragon, CCC_Shiner jne. Tai sitten jos on vain kova treenaamaan.

Japsiversiota on pelattu vajaa 20 tuntia ja pääsen defaulteilla ja yhdellä krediitillä seiskatasoon. Kasitaso on oikeasti älyttömän helppo, kunhan jaksaisi seiskaa harjoitella niin se olisi siinä.

Viimeinen taso on kyllä helppo, true that. Hyvä sinulle, että pääset yhdellä crediitillä niin pitkälle :> En tiedä miten sen teet, mutta hieno suoritus silti. Itse pääsen parhaimmillaan neljänteen tasoon menettämättä elämää, siis normal tasolla. Cheqs, oletko muuten www.ikaruga.co.uk saitilla jäsen? Pojat siellä ovat sairasta sakkia, mitä nyt olen juttuja lukenut. Ihme guruja siis.

Cheqs = jälleen uusi tapa kirjoittaa mun nick. :p

Harjoittelua, ei se muuta vaadi. Vitostason pomo ja kutostason vihreä lima saattavat yhä katkaista pelin huonona päivänä.

Kyllä mä noita forumeja seurailen, mutta en kirjoittele. Keskustelun taso kun on siellä vähän...olematonta välillä, enkä mä Ikarugaa juuri pelaa. Ainoat tosihyvät pelaajat siellä ovat CCC_Shiner ja rjpageuk, muut ovat kuolevaisten tasoisia. Vaikutan enemmän http://www.shmups.com:issa.

Ghegs sanoi:
Kyllä mä noita forumeja seurailen, mutta en kirjoittele. Keskustelun taso kun on siellä vähän...olematonta välillä, enkä mä Ikarugaa juuri pelaa. Ainoat tosihyvät pelaajat siellä ovat CCC_Shiner ja rjpageuk, muut ovat kuolevaisten tasoisia.

Minä olen rekisteröitynyt tuonne, ja onhan siellä toki parempiakin pelaajian kuin nuo mainitsemasi. Pistetilastojen mukaan parempia ovat ainakin CVM, Valgar, Xer Xian, Jason, PLASMO ja Jugem.

Mutta jos palaamme aiheeseen, kenelläkään edistystä Gradius V:ssä?

Onko tuo halpiksena ilmestynyt ? Mistä ostit itse tuon Orion ? Ilmeisesti www.play.com on 17 punnan hintaan, mutta näköjään varastosta loppu.

Tukeeko PAL-versio 60 Hz tilaa ?

Eipä tässä muuta .. ei kyllä varmaankaan pitäisi ostaa uusia pelejä kun on vanhatkin vielä pelaamatta läpi, mutta kyllä Lifeforce on vielä sen verran hyvin muistissa NES-ajoilta että kait tuo Gradius V on pakko-ostos.

Lgo, pelaamani Gradius V oli lehdistöversio, josta pitäisi tänään tulla arvio tänne konsolifiniin. Ainakin omasta versiostani löytyi 60hz tuki, joten eiköhän se pelin retail-versiostakin löydy :>

Nyt pääsin minäkin tätä pelaamaan. Täytyy myöntää, että tuo sph:n "ensimmäisellä yrityksellä kolmosen loppupahikselle ilman jatkoja" on aika hurja suoritus. Olen nyt kymmenisen kertaa pelannut, ja pääsen vasta kakkosen bossille kolmella aluksella. Toisaalta tikku vaikuttaa hieman suoritukseen, kun ensimmäistä kertaa sellaisella pelaan.

On muuten loistava tuo Gradius V:n viidennen kentän bossin remix Life Forcesta:> Samaista biisiä kuuntelen juuri nyt, tosin tämä remix on ZoE2:sta, ja biisin nimi on "Leo! Leo!". Loistava. Muistatte varmaan ZoE2:sta sen, että Leo Stenbuck (ZoE1:n päähahmo) ohjaa Viv Viperiä ko. pelissä. On muuten pirullinen vastus :<

Hmm.

Melkein 11 tuntia peliaikaa takana, ja neloskenttä häämöttää vielä edessä päin. Miten ihmeessä tuon kolmosen bossin voi päästä? En ole sittenkään kovin hyvä näissä peleissä. Alkaa oikeasti tuntua, että Ikaruga on helpompi.

tuhnu sanoi:
Hmm.

Melkein 11 tuntia peliaikaa takana, ja neloskenttä häämöttää vielä edessä päin. Miten ihmeessä tuon kolmosen bossin voi päästä? En ole sittenkään kovin hyvä näissä peleissä. Alkaa oikeasti tuntua, että Ikaruga on helpompi.

:D Shoottereilla on tapana pistää mies nöyrtymään! Noh, hyvä että olet ostanut pelin ja vieläpä pelannut sitä noin paljon. /me arvostaa
Jos en nyt ihan väärin muista, niin kolmannen radan bossi on se sydän, right? Itselleni kyseinen bossi ei niinkään tuota ongelmia, mutta rata kylläkin. Huoh sitä limaa, kun menettää aina muutaman continuen, ellei sitten kerkeä sinne laitaan oikealla kohdalle täsmälleen heti :rolleyes: Itse tosiaan vetäsin pelin 11h istumalta läpi heti kun pelin sain. Continueita tosin meni paljon jne, mutta läpi meni!

Kolmostason bossi on se Walker. Todellakin ärsyttävä pomo ennenkuin löytää sopivan strategian.

Oma taktiikkani on seuravaanlainen: en edes yritä vahingoittaa bossia aluksi vaan keskityn sen ammusten väistelyyn/tuhoamiseen ja pikkuvihollisten tappamiseen (pelaan siis Type 2:lla). Helpoiten tämä onnistuu kun menee aivan kentän vasempaan reunaan. Kun bossi pudottelee laatikoita ja ammuskelee keltaista laseriaan niin sieltä on helppo pujahtaa turvaan toisten laatikoiden alle. Kun kolmas laatikkopari putoaa niin menen Walkerin vasemmanpuoleisten jalkojen väliin ja tulitan täysillä kunnes se on kerennyt ruudun alareunaan asti. Hyvällä tuurilla bossi kuolee tässä vaiheessa, keskellä oleva Core kertoo värillään aika hyvin sen jäljellä olevan energian. Jos se ei kuitenkaan tuhoudu, äkkiä pois jalkojen välistä ruudun yläreunaan, tähtään Optionit alaspäin ja liikun kahdeksikkoa kun bossi ammuskelee. Sitten homma alkaakin alusta.

Aa, niinpäs onkin ^-^' Joo, ei tuo Walker kyllä ongelmia tuota. Eri asia tietysti jos on jämävarusteet päällä - silloin tekee tiukkaa, kuten muissakin vastuksissa. Itse käytän Direction -multipleja, ja annan bossin tulla alas asti samalla itse ampuen alaspäin suunnatuilla multipleilla. Aina, kun olen tuhonnut laatikoiden päältä vihut, käännän multiplet ylös, lennän vastuksen "silmän" alapuolelle ja painan jatkuvasti alas/ylös tulittaen silmään. Tällä tavalla jokainen multiple menee yhteen riviin tuottaen suurta vahinkoa bossille. Kun Walker on pysähtynyt, lennän vasemmalta jalkojen väliin ampuen jatkuvasti. Tässä vaiheessa Walker lähtee kävelemään ylöspäin, ja lennän ruudun ylälaitaan kääntäen multiplet alaspäin. Tässä vaiheessa yleensä bossi kuolee eli ennen vaihetta, jossa se alkaa tulittamaan tulipalloilla. Toivottavasti oli jotain apua :>

Ahaa, eli sitten vasta kannattaa aloittaa toiminta, kun ollaan alhaalla asti. Ei ihme että olen kuollut aina melkein heti. Käytän Type 4:ää, joten tuo teidän taktiikka ei onnistu. Parasta olisi varmaan mennä kurittamaan sitä vasempien jalkojen välistä. Täytyy heti kokeilla.

Edit: No niin, pääsin vihdoinkin neloskenttään. Jäi vieläpä kaksi alusta jäljelle walkerista. Hienoa!

Noniin. Nyt ensimmäistä kertaa näin multiple-thiefin. Yritti varastaa multipleni kun taistelin Walkerin kanssa, mutta väistin mokoman varkaan ja säästyin rikokselta :> Sain myös ennätykset, jotka eivät tosin ole kovinkaan suuret: noin 900.000 pojoa.

Hommasin pelin eilen, ja noin puolisen tuntia olen pelaillut. Vielä en mene minkääntasoisesta progressiosta puhumaan - katsotaan sitten muutaman tunnin vääntämisen jälkeen. Mutta nyt... Peli päälle!

Multiple thief on rasittava, varsinkin jos tulee tiukassa paikassa. Kerran vei minulta kolme(!) multiplea tärkeässä kohdassa ja menetin sen takia koko pelin. Tällä hetkellä pääsen neloskentän "uudelleensyntyvän kudoksen" tienoille yhdellä kreditillä. Siellä sitten kuolee yleensä aika nopeasti.

Edit: Nyt pääsin nelosen loppuviholliselle, mutta oli vain yksi alus jäljellä enkä tuntenut hyökkäyspatterneja. Hupi siis loppui melko lyhyeen. Kuolin siihen, kun niskaan tuli tonni laseria tai jotain muuta tappavaa sädettä.

Ylös Bottom