No, sainpas vihdoin kaksi vuotta harteitani painaneen taakan pois alta. Eli ikuisuusprojektiksi minulla venynyt Grandia 2 on nyt pelattu läpi eilen yöllä. Aloitin pelin pelaamisen suurella innolla ehkä tosiaan parisen vuotta takaperin, mutta se ei ikinä jostain syystä ottanut oikein tuulta alleen. Tahkosin peliä lähinnä pakkopullana luolasto toisen jälkeen. Ikinä en mielissäni palannut pelin pariin. Ehkä olisi pitänyt lopettaa koko peli, mutta perfektionisti kun olen, päätin tässä joku aika sitten pelata pelin loppuun saakka, vaikka kiukulla, jos ei muuten. Kuukausien tauon jälkeen palasin pelin pariin ja sain vihdoin tahkottua sen läpi. Hyvinhän tuo otti tuulta alleen loppua kohden, mutta muuten pidän koko Grandia-sarjaa (kyllä, pelasin aikanaan ykkösenkin läpi) hyvin yliarvostettuna. Tarina on mitä on, tavallista läppää. Ainut hyvä puoli, mikä grandiat erottaa muista rpg:stä on hahmojen uniikit persoonallisuudet ja suhteet. Mutta huonot puolet painavat vaa'assa enemmän. Eli tylsät ja äärimmäisen huonosti suunnitellut luolastot, tai sanoisinko labyrintit, sekä järjetön lineaarisuus. Ei yhtä paha, kuin FFX:ssä, mutta silti kismittää tuollainen. Kylä, luolasto, bossi, kylä, luolasto, bossi-rataa jatkettiin koko hemmetin pelin ajan. Grandia2 ei koskaan jumittanut minua tv:n ääreen samalla tavalla kuin esimerkiksi Arcadia, jossa tuli tahkottua kymmenen tunnin putkia, tai vaikka Panzer Dragoon Saga tai FF7, 8. Olisikos tuo Grandian yleinen arvostus jämiä siitä, että aikoinaan sitä ylistettiin Saturnilla FF7:n kaatajaksi, vaikka ei se ollut sitä. Saturnille piti saada oma "kuningas-rpg".
Huoh, onneksi tosiaan loppu oli sellainen, että ihan hyvä mieli pelistä jäi, vaikka listallani se sijoittuu häntäpäähän, silti Grandia1:sen eteen
Kärjessä on yhä PDSaga, Chrono Trigger ja FF8.
Huoh, onneksi tosiaan loppu oli sellainen, että ihan hyvä mieli pelistä jäi, vaikka listallani se sijoittuu häntäpäähän, silti Grandia1:sen eteen