Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

HC ja casual pelaajat, peli-ilon puute.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zanis Dust
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zanis Dust

KonsoliFIN Alumni
Koska tuolla konsolisodassa ja muissa ketjuissa, puhumattakaan muista sivustoista ja pelimedioista, jaksetaan aina jauhaa näistä kahdesta pelaajaryhmästä, niin ajattelin, että aiheesta voisi aloittaa keskustelun. Voi olla, että aiheesta on jo oma keskustelunsa, mutta ainakaan minun silmääni se ei osunut, joten jos sellainen löytyy niin modet voivat siirtää tämän postauksen ko. keskustelun jatkoksi.

Vielä jokin aika sitten kuvittelin olevani jossain määrin hc-pelaaja, mutta sittemmin olen törmäillyt eri tulkintoihin tuosta termistä, eikä maailma enää tuntunutkaan niin mustavalkoiselta. Historiaa pelien parissa minulta löytyy jo lähes 21 vuotta, jonka aikana tutuksi ovat tulleet niin tietokonepelit kuin kaikki konsolitkin 8 bittisestä Nintendosta lähtien (tosin tahrana paperilla on täydellinen Saturnin missaaminen aikoinaan). Harrastukseni alkoi 7-vuotiaana C64:n ja Nesin kanssa, jatkuen Master Systemillä, Megadrivella ja Atari ST:llä sekä Amigalla. Noina nuoruusvuosina peliaiheisia lehtiä (siihen aikaan lähinnä Mikrobittiä) tuli toki lueskeltua, mutta peliarvosteluilla ei tuntunut olevan niin suurta painoarvoa kuin nykyään, vaan vastaan tuleviin peleihin tuli suhtauduttua ennakkoluulottomasti ja huonompiakin pelejä tuli pelattua ahkerasti, vaikka suoni otsassa välillä pullistuikin, yleensä huonon pelattavuuden tai turhauttavan vaikeustason vuoksi (välillä syy oli noissa molemmissa).
Koneita on siis vuosien varrella tullut omistettua useampia ja tälläkin hetkellä tv-tasolla tilaa jakavat X360, Wii ja PS2, kaapista taas löytyy Cube ja PS1, tietokoneena parin vuoden takainen kannettava, jolla ei tule pelattua enää kuin äärimmäisen harvoin. Konsoleille pelejä on yhteensä n. 100kpl ja valikoima vain laajenee aina kun mielenkiintoisia pelejä julkaistaan. Pc:lle en ole ostanut mitään peliä enää aikoihin, kun ei vain jaksa kiinnostaa, mikä johtuu II maailmansodan ylitarjonnasta niin fps- kuin strategiapeleissäkin (sama ongelma on osittain myös konsoleilla, lähinnä fps-puolella). Viimeisimmät pc-pelit, joita pelasin ihan tosissani, taisivat olla Blade Runner, Civilization 2 ja ensimmäinen Half-Life.

Kaiken tämän varjossa olisi helppoa luokitella itsensä hc-pelaajaksi, varsinkin kun harrastukseeni on tullut vuosien varrella syydettyä tuhottomasti rahaa. Jokin on kuitenkin alkanut mättämään, sillä pelit eivät vain enää tunnu yhtä tyydyttäviltä kuin ennen. Halua pelaamiseen toki olisi, mutta tuntuu että peleihin suhtaudutaan nykyään liikaa otsa rypyssä. Sota, teiniangsti ja demonit tuntuvat olevan se päivän sana, eikä yksikään noista asioista kiinnosta minua. Sitten kun peleihin vielä yhdistetään suuret 3d-ympäristöt, joissa päämäärättömyys tuntuu olevan kaiken idea, ja kontrollit joissa täytyy muistaa ulkoa 12 napin toiminnot sekä niiden kombot, niin yhtäkkiä hupaisa ajanvietto alkaakin tuntua työltä. Kun tähän vielä lätkäistään päälle 8 tuntia töitä päivässä, opiskelu ja sosiaalinen elämä, niin missä ihmeen välissä noita aikaa vaativia pelejä sitten tulisi oikein pelata? Ja sitten kun sitä aikaa olisi, niin yksinkertaisesti ei jaksa alkaa syventyä massiivisiin peleihin, elleivät ne todella tunnu hyviltä (esim. Metroid Prime).

Olen huomannut, että pelaaminen on muuttunut omalla kohdallani viihteeksi, jota tulee harrastettua kavereiden kanssa pohjia otettaessa. Noina iltoina sitten tuleekin pelattua lähinnä tiettyjä pelejä, joissa avainsana on juuri yksinkertaisuus sekä nopea aloittaminen ja vielä nopeampi lopettaminen. Sattumaa ei liene, että pelatuimmat pelit minulla ovatkin PGR3 (ehdottomasti XO:n paras peli, enkä malta odottaa seuraavaa osaa), Excite Truck (toi uskoa pelien tulevaisuuteen, sillä se oli helppo omaksua, todella hauskaa ja ennen kaikkea näytti videopeliltä), F-Zero GX (jaksaa viihdyttää vielä vuosienkin jälkeen ja vauhdintunne on mahtava) ja Halo (vaikka onkin sotaa, niin maailma ei ole ruskeanharmaan likainen, ja kontrollit osoittavat kuinka ohjaimen kaikki napit saadaan järkevästi ja helposti käyttöön). Ennen en välittänyt autopeleistä yhtään, mutta nykyään ne lähinnä viehättävät juuri sen vuoksi, että niitä voi pelata sen 15-30 minuuttia kerrallaan tai sitten uppoutua niihin oikein kunnolla, jos aikaa riittää. Netissä en pelaa ollenkaan, koska ei ole aikaa, eikä pelimuodot tunnu kokemusten perusteella kiinnostavilta.

Olenko minä nyt siis sittenkin casual pelaaja, kun etsin peleiltä lähinnä kevyttä viihdettä, enkä mitään sen kummempaa? Ei siinä, aina on mukavaa jos peli rassaa aivoja, eikä ratkaisut ole yksinkertaisimpia, mutta minä nyt vain satun pitämään yksinkertaisesta peliviihteestä - tosin eihän yksikertaisuus tarkoita sitä, etteikö peli voisi olla haastava. Minua ei myöskään kiinnosta se, otetaanko pelit taiteena vai ei, nehän kuitenkin ovat vain videopelejä ja jos ne haluavat lunastaa paikkansa taiteessa, täytyy niissä olla muutakin kuin kaunis ulkokuori - vaikka Michael Bayn elokuvat komeilta näyttävätkin, en niitä kyllä missään nimessä taiteena pitäisi.
Vuodattamista tästä aiheesta varmaan löytyisi vielä monen rivin edestä, mutta eiköhän tällä ole hyvä aloittaa ennen kuin juttu alkaa rönsyilemään liikoja (mitä se taitaa jo nyt tehdä). Joka tapauksessa koko homman pointti ja perimmäinen kysymys tässä on lähinnä se, että miten määrittelet itsesi ja mikä onkaan se hc-pelaajan ja casual-pelaajan määritelmä ja olenko minä kenties ainoa, joka ei ole niin innoissaan pelien nykytilasta, vaikka niitä helmiä kyllä sieltä aina välillä löytyykin.
Pohjimmiltani minä kai olen kuitenkin vain pelaaja, joskin erittäin kriittinen sellainen nykyään ja kai tämä on vain yritykseni katsoa peiliin ja saada rimaani laskemaan pelien suhteen. Tai jotain.. :o

Edit: Jaottelu yleisön pyynnöstä :)

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: HC ja casual pelaajat, peli-ilon puute.

Sinä joka luet ton kokonaan, laitatko tiivistelmän -kiitos... ;)

Olenko minä nyt siis sittenkin casual pelaaja, kun etsin peleiltä lähinnä kevyttä viihdettä, enkä mitään sen kummempaa?

Jos määritteitä välttämättä haluat niin jepulis.

Ja pelit ovat olleet taidetta siitä asti kun ensimmäiset pikseli-ukot on piirretty. Katsos nykyään ei enää taiteella ole mitään rajoja. Elokuvat ovat taidetta myöskin. Ellei leffaa olla tehty sitten muut syyt mielessä. Loppujen lopuksi nimittäin vain TEKIJÄ ITSE tietää onko hänen työnsään taidetta. Koira ei voi luoda taidetta vaikka sen häntään sidottaisiin suti ja taululle ilmestyisi viivoja, sillä ei Koira tajua maalaavansa. Saati tajua mikä on taide :p

Pelaajat on helppo lajitella oikeastaan jo peli-ajan mukaan. Eli miten rakas ja aikaa vievä harrastuksesi on. Et sinä ole oikeastaan "elokuva-harrastaja" jos katsot Lauantaisin Bondin maikkarilta tai teatterissa aina uusimman Aleksi Mäkelän turnauksen. Sama pätee peleihin. Jos olet HC, niin sinä LUOT sitä aikaa niille peleille.

EDIT: Niin ja teksti kannattaa kyllä jaotella. Silmät särkyi luettaessa.

Kotimaisen pelikentän Profeetta, Jumalan armosta: Niko Nirvi, tiivisti pelaajien ääripäät seuraavasti Pelit-lehdessä 2/2005. Lyhennän ja tiivistän.

Niko Nirvi sanoi:
Suorittaja - eläytyjä
Suorittaja pitää peleistä, joissa on paljon saavutettavaa, kerättävää ja optimoitavaa.

Eläytyjä kokee pelit kummitusjunina, roikkuu kyydissä mukana ja on tyytyväinen, mitä enemmän reitiltä tulee vastaan kokemuksia ja yllätyksiä.

Kultasilmä - puusilmä
Kultasilmä pyörittää pelejä maksimiresoluutiolla, kaikki herkut päällä ja näyttökortista on joka nörttimagian loitsu aktivoituna.

Kultasilmän vastakohta on puusilmä, jolle tärkeintä on grafiikan toimivus. Sahalaidat eivät rekisteröidy, 800x600-reso riittää pelaamiseen ja ääripään mielestä toimivin NetHack-grafiikka ovat klassiset ANSI-merkit.

Yksin - monin
Yksinpelaajalle pelaaminen on enemmän ajanvietettä tyyliin tv, kirjat ja elokuvat. Hän eristäytyy tunniksi muutamaksi keinotekoiseen maailmaan, jossa ei tarvitse kestää muita ihmisiä.

Moninpelaajalle sosiaalinen aspekti on tärkein. Yksinpeliä halveksitaan, sillä eihän tekoälystä ole kuin harjoitusvastustajaksi.

Fanipoika - jokamies
Fanipoika ei näe peliä pelinä, vaan puhtaan perinnön vaalijana. Peli otetaan uskisfundamentalismin fanaattisuudella, nimenomaan syntejä kytäten.

Jokamiehen mielestä millään ei ole mitään väliä. Starbuck saa olla nainen, kunhan peli on hyvä. Jokamies on lisenssipelien tekijöiden toiveyleisö.

Realismifriikki - viisveisaaja
Realismifriikille aseiden pitää olla oikean nimisiä ja formulakuskien samoin. Realismifriikit laativat hirveästi realismimodeja, joissa yleensä (mutta ei aina) on korjattu täysin yhdentekeviä juttuja mukaoikeiksi. Niin kuin oikeasta aseesta samplattu pamahdus muutetaan Hollywood-pamaukseksi.

Viisveisaajat eivät välitä vaikka tykit ampuvat kymmenen metriä, antiterot hyppivät kuin jänikset tai että P-90 on liian tarkka pitkällä matkalla. Peliähän se vain on.

Tutkija - kiitäjä
Tutkija nysvää ja tutkii joka kolon, keskustelee joka hahmon kanssa, lukee joka kirjan, kokeilee kaikkea mahdollista ja tiristää pelinsä kuivaksi ennen siirtymistä seuraavaan.

Kiitäjä etenee juonessa kuin Pendolino Tampereelle. Keskustelut käydään äkkiä läpi, kaikessa pyritään tehokkuuteen.

Terveisin: Eläytyjä-Kultasilmä-Monin-Jokamies-Realismifriikki-Kiitäjä :D

Heh noita kun kiva soveltaa tuttuihin ja itseensä. Niitä pitäisi vain olla lisää! -> NNirville postia.

Terveisin: Suorittaja-Eläytyjä-Yksin-tutkija.

Eläytyjä-kultasilmä-yksin-jokamies-viisveisaaja-kiitäjä

Zoukka sanoi:
Jos määritteitä välttämättä haluat niin jepulis.

Ja pelit ovat olleet taidetta siitä asti kun ensimmäiset pikseli-ukot on piirretty. Katsos nykyään ei enää taiteella ole mitään rajoja. Elokuvat ovat taidetta myöskin. Ellei leffaa olla tehty sitten muut syyt mielessä. Loppujen lopuksi nimittäin vain TEKIJÄ ITSE tietää onko hänen työnsään taidetta. Koira ei voi luoda taidetta vaikka sen häntään sidottaisiin suti ja taululle ilmestyisi viivoja, sillä ei Koira tajua maalaavansa. Saati tajua mikä on taide :p

Lähinnä nuo määritelmät ovat vain itseäni ihmetyttäneet. Minulle sinänsä on ihan sama pidetäänkö minua hc- vai casual-pelaajana - lähinnä tuntuu etten ole oikein kumpaakaan. Minua vain kiinnostaa se, miten muut pelaajat itsensä näkevät ja onko kaltaisiani pelaajia edes olemassa (tästä on tosin viitteitä).
Tuo taide homma nyt on hieman kaksipiippuinen juttu, sillä yhtä hyvin se taide voi myös olla teosta arvostelevan/katsovan henkilön mielessä. Se, mikä jollekin muulle on taidetta, ei sitä välttämättä ole jollekin muulle. Sen takia en sen suuremmin tuohon aiheeseen tekstissäni sitten pureutunutkaan.
Tuosta ajan järjestämisestä voisin sanoa sen verran, että kun omaa ajankäyttöä määrittävät niin paljon ulkoiset tekijät, peleihin tuntikausiksi uppoutuminen ei ole niin helppoa. Kyllähän niitä hetkiä toki on, jolloin peleihin voi tunneiksi uppoutua, mutta yleensä se seuraava sopiva hetki on niin pitkän ajan päässä, että pelin aikaisemmat tapahtumat ovat jo ehtineet unohtua.

Niin kyllähän jotkut rajat on silti hyvä vetää taiteesta puhuttaessa. Ja minusta teoksen luoja on aika tärkeässä osassa.

Ja määritteet nyt ovat turhia sen jokainen tietää, mutta kun kerran kysyit niin vastasin. Kyllä minä ainakin tulen aina pitämään huolen siitä, että aikaa pelaamiselle riittää. Ellei se harrastus sitten yhtäkkiä johonkin kuihdu tai jotain. (hyvin epätodennäköistä)

Tuollaisten määritelmien kannalta tärkeintä on olla pragmaattinen, eli rajata ryhmät siten, että ne palvelevat jotain tarkoitusta. Jako HC- ja casual-pelaajiin kuulostaa joltain skenen aktivistien kastijaolta, jossa tärkeintä on tehdä pesäero meidän ja muiden välile. Markkinoinnillisesti tuollainen jako ei olisi kovin kiinnostava, todennäköisesti pelaajat ryhmitellään huomattavasti hienojakoisempiin segmentteihin.

Minä en pidä itseäni HC-pelaajana, en ole koskaan pitänytkään. Videopelit ovat minulle harrastus muiden joukossa, joskus konsolit voivat olla viikon koskematta, kun olen saanut jonkin TV-sarjan DVD-boksin ja aika menee sen katsomiseen, joskus innostun lukemaan hyvää kirjaa (vaikka sitä on tapahtunut huolestuttavan harvoin viime aikoina), ja joskus urheilu kiilaa edelle. Silti kulutan pieniä omaisuuksia peleihin ja pelilaitteisiin ja saatan jumittua kiinnostavan pelin ääreen pikkutunneille vaikka seuraavana päivänä pitäisi töihinkin mennä.

Mitä peli-iloon tulee, niin minulle se on juuri se, miksi pelaamista harrastan. Minä en ole suorittaja, joka saa tyydytystä siitä, että parantaa Gran Turismossa aikaa yhdellä tuhannesosasekunnilla. En ole myöskään kovin kilpailuhenkinen pelaaja, joka haluaa hakata kaverit NHL-kiekkoilussa tai Pro Evolution Soccerissa. Olen yksin tarinavetoisia pelejä läpäisevä pelaaja, vaikka PS3:n myötä olen löytänyt sisälläni piileskelleen verkkopelaajan.

Mistä peli-ilo sitten syntyy? Se on kai jokaisen kohdalla vähän eri juttu. Kuten sanoin, minä nautin tarinallisista peleistä, vieläpä aika suoraviivaisella tarinalla varustetuista sellaisista. Siksi pidin GTA3:sta enemmän kuin Vice Citystä. God of War, Ratchet&Clankit ja Second Sight putoilivat myös hyvin. Liian vaikeat pelit nakertavat peli-iloa, samoin huono pelattavuus tai ärsyttävät ratkaisut pelisuunnittelussa.

Ainakaan toistaiseksi en ole vielä törmännyt sellaiseen yleiseen pelaamiseen kyllästymiseen. Ajatuksena se kuulostaa suunnilleen samalta kuin elokuvien katsomiseen kyllästyminen tai syömiseen kyllästyminen. Yksittäiseen peliin voi kyllästyä, jopa ennen kuin sen on kokonaan pelannut läpi (itselleni kävi näin Killzonen kanssa, mutta aion kyllä joskus vielä aloittaa sen alusta, kun se kerran toimii PS3:ssakin), mutta pelaamiseen yleensä? Ei tapahdu mulle.

Tuota peliharrastajan profilointia voisi vähän tutkailla. Luultavasti pelitalojen markkinointiosastoilla asiaan on perehdytty perusteellisemminkin, tiedä sitten kuinka paljon julkista materiaalia aiheesta on saatavilla.

edit: NNirvi-luokituksella olen Eläytyjä, muiden jakojen kohdalla olen ihan välimallin jätkä

En noista jaotteluista tiedä. En ole oikeastaan hc, enkä casual pelaaja. Jotain siltä väliltä ehkä. Kirjoittelin itsekin joskus hieman samaisesta aiheesta Pelaaja lehden yleisöpalstalle. Lähinnä peli-ilon katoamisesta. Se on totta, että nykyään aikaa pelaamiselle löytyy huomattavasti vähemmän kuin ennen. Kyllähän sitä aikaa tietysti löytyis, jos vain hylkäis muun elämän, mutta kun sekään ei ole niin helppoa. Ei oikein työpäivän jälkeen jaksa mitään kovin massiivista peliä välttämättä pelata. Viikonloput on minulla nykyään sitä aikaa milloin tulee pelailtua eniten. Viikollakin toki ajoittain, mutta hieman vähemmän ja lyhyempiä sessioita.

Itse luokittelisin itseni pelaajaksi. Ei siinä sen kummempia nimikkeitä tarvi. Kaikilla, tai ainakin lähes kaikilla, pelaajilla kuitenkin se perimmäinen syy pelaamiseen on sama. Halu pelata ja saada kokemuksia sitä kautta. Oli ne sitten yksin kotona pc:n äärellä, kaverin luona kaljan ja Halon parissa tai miten tahansa hommattuja. Pelaaminen on parhaimmillaan äärimmäisen hauskaa puuhaa ja taas pahimmillaan sitä repii hiukset päästä ja wiimotet lentelee telkun lasista läpi. Jokatapauksessa tulen varmasti pelaamaan pelejä, ainakin jossain määrin, kuolinvuoteelleni asti.

Minä olen entinen pc pelaaja, joka on viime vuosina kääntynyt lähestulkoon kokonaan konsolipelaajaksi. PC:llä tulee pelattua vain yhden kaverin kanssa Neverwinter Nights 2:sta kahdestaan netin välityksellä. Olohuoneen media-alttarilta löytyy PS3, Wii ja Xbox + muuta hi-fi sälää. Sekä PS3, että Wii ovat langattomasti netissä, mutta enpä ole vielä jaksanut syöksyä nettipelaamisen ihmeelliseen maailmaan juurikaan. Ne harvat kerrat mitä olen verkossa pelejä pelannut, eivät ole juurikaan olleet kovinkaan innostavia kokemuksia, joten en ole jaksanut alkaa niihin kuvioihin syventymään.

Tein tuon Nisun postaaman testin ja sain seuraavan tuloksen:
Suorittaja-Puusilmä-Monin-Fanipoika-Realismifriikki-Tutkija :D

Hah, tulipahan kirjoitettua YO-aineessa hieman tästä aiheesta, kun lähtökohtana oli Tuomas Harmaalan artikkeli, jossa hän luokitteli pelaajia. Saapas nähdä, mitä YTL:ssä tykättiin.

Turha tommosilla kysymyksillä HC- ja casual-pelaajista on päätänsä kovin paljoa vaivata.
Kukin tavallaan, myös pelien kanssa. Jos videopelit miellyttävät, niin sitten niitä kannattaa vain pelata. Jos taas ei nappaa, käyttää lyhyen aikansa täällä maan päällä jotenkin muuten.

Jos jotain olisi pakko sanoa, luokittelisin itseni Hardcore-pelaajaksi. Pelejä olen harrastanut n. 14 vuotta, 4-18v. Vielä ei kyllästymistä näy, ja pelikoneina Xbox 360, DS ja PC.
Mun vinkki olisi että älkää miettikö tollasia turhuuksia, vaan nauttikaa niistä videopeleistä joista tykkäätte. :)

Eläytyjä eli pelit kuten Fina Fantasy VII ja Ico potkii pelkällä ilmapiirillään, vaikken peleistä muuten välitäkkään. Olenkohan elämäni aikana pelannut vain kourallisen pelejä läpi asti, muuten ne jäävät kun "elämys" hiipuu.

Mutta sitten on tämä synkkä toinen puoli eli perjantai + kaljaa + äijäkööri ja änäri, eli jos sohvaperunana VOI saada sykkeen kahteensataan ja isot äijät kiroamaan/halailemaan, niin se on tuo jääkiekko, ihan sekopäänä HC ÄNÄRIÄ siis :D

Ei pidä käsittää asiaa niin, että minä täällä sydän verellä pohdin tällaisia asioita ja hoidan harrastukseni sen mukaan. Halusin vain aloittaa keskustelun tällaisesta aiheesta, kun nämä termit ovat olleet niin paljon viime vuosina käytössä. Muistan kuinka nuorempana tuo pelaaminen oli oikeastaan itsestäänselvyys omassa kaveriporukassa ja kaikki sitä tuntui harrastavan jossain määrin, eikä koskaan ollut puhetta siitä, että kuka oli hc ja kuka ei. Minua ylipäänsä vain ihmetyttää tuollaiset kummalliset luokittelut, varsinkin kun joidenkin näkemysten mukaan hc-pelaaminen on sitä, että pelaa mitä monimutkaisimpia pelejä, kun taas joidenkin mielestä se on sitä kun syytää tuhottomasti rahaa harrastukseensa. Ylipäänsähän tällainen jaottelu todella on aika typerää - en minäkään ole hiphoppari, vaikka usein käytänkin hupparia ja välillä kuuntelen rappia.
Ja tällä hetkellä minulla on tylsää töissä, joten on reilusti aikaa tällaisiin pohdintoihin. :)

Ylös Bottom