Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tolonhe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

teme1986 sanoi:
Kehno varmaan huomasivat möhläyksen ja päivittivät hinnan pikimmiten

Tulipa tällainen viesti takaisin konsolinetistä:

Hei,

Tilasit meilt� Splinter Cell: Double Agent-pelin Wiille jonka hintaan oli p��ssyt virhe. Tuotteen oikea hinta on 25 euroa 5 euron sijaan. Voit joko peruuttaa tilauksen ilmoittamalla asiasta vastaamalla t�h�n postiin tai ottaa tuotteen sen oikealla tarjoushinnalla 25 euroa.

Jos ehdit jo maksaa pelin ja haluat peruuttaa tilauksen, voit l�hett�� tilinumerosi meille maksun palautusta varten. Jos haluat maksaa hinnan erotuksen 20 euroa, voit tehd� sen itse samoilla maksutiedoilla kuin ensimm�isenkin maksun.

Pahoittelut virheest�,
Konsolinet Asiakaspalvelu

Mitenkähän on, liekkö tällainen veto firmalta laillinen? Että ostan tuotteen hinnalla X jonka jälkeen perästä tulee viesti että sori, oli väärä hinta ja maksa tämä Y jos tuotteen itsellesi haluat.

Onko kellään mitään kokemusta mitenkä toimia tällaisessa tilanteessa?
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Ei minun mielestäni ainakaan ole laillista tuo hinnan muuttaminen. Varsinkin jos olet jo ehtinyt maksaa... en sitten tiedä jos mitään ei ole vielä tapahtunut.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Eiköhän riidan sattuessa tuon suuruinen moka mene firman piikkiin. Kyseisen kaltaisissa "painovirheissä" on yleensä sovellettu maalaisjärkeä, eli jos normaalisti tonnin hintaista tuotetta myytäisiin tarjouslehteen tulleen painovirheen takia vaikkapa kymmenellä tai sadalla eurolla, niin silloin sovellettaisiin käytäntöä, että kyseessä on selkeä virhe, jonka kuluttajankin pitäisi tajuta mahdottomaksi.

Kun kyseessä on kuitenkin pelitarjous, jossa 25 e on lipsahtanut 5 euroksi, niin kuluttajalla ei ole mitään syytä olettaa, etteikö 5 euron hinta voisi olla yhtä hyvin oikea hinta, koska siihenkin hintaan satunnaisesti myydään alennuspelejä. Uskoisin siis, että riitatilanteessa asia ratkaistaisiin kuluttajan hyväksi.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Itse luulen että kuluttajavirasto tulkitsisi tapauksen niin, että 5e Wii-peli on selkeä hinnoitteluvirhe. Vaikka esimerkiksi PC- ja PS2-pelejä tuohon hintaan alelaareista löytyykin niin niitä ei voi suoraan verrata uusiin Wii-peleihin. Nettikauppaa koskee samat säännöt kuin postimyyntiä joten 14 pv palautusoikeus on voimassa, eli kaupan voi perua jos siltä tuntuu ja Konsolinet tuossa jo tarjoutuikin rahat palauttamaan.

Näitä oudon halpoja hintoja kun huomaa niin voihan sen tilauksen aina tehdä, mutta kannattaa varautua siihen että kauppias ilmoittaa että sori, virhe... Isommat kaupat (useimmiten ulkomaalaiset) voivat noilla virhehinnoilla kyllä joskus tavaransa toimittaakin, koska eivät halua joko huonoa mainosta tai nähdä vaivaa. Nimim. Cdonista Band of brothers DVD-boksi 11,95e...
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Kyllä tässä tapauksessa tulkittaisiin selkeästi kuluttajan eduksi tuo. Hinnoitteluvirhe kun ei ole tosiaan mikään räikeä. Itse kuitenkin kuluttajana joustaisin sen verran että en peliä tuohon hintaan vaatisi.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Josp sanoi:
Kyllä tässä tapauksessa tulkittaisiin selkeästi kuluttajan eduksi tuo. Hinnoitteluvirhe kun ei ole tosiaan mikään räikeä.

Ai, 80% ekstra-alennus ei ole "räikeä", tai toisin päin tulkuttuna 400% hinnan lisä? Kyllä mun mielestä jos tavara maksaa vain viidenneksen tarkoitetusta, niin hinnoitteluvirhe on vähintään todella merkittävä.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Jooseppi sanoi:
Mitenkähän on, liekkö tällainen veto firmalta laillinen? Että ostan tuotteen hinnalla X jonka jälkeen perästä tulee viesti että sori, oli väärä hinta ja maksa tämä Y jos tuotteen itsellesi haluat.

Onko kellään mitään kokemusta mitenkä toimia tällaisessa tilanteessa?
Kyllähän tuossa viime syksynä kävi PS3-puolella Amazon-tilausten kanssa samalla tavalla. Amazon myi ennakkoon esim. Folklorea alle puoleen hintaan, kun peliä ei oltu edes julkaistu. Tällöin Amazon kylmänrauhallisesti perui kaikki tilaukset ja ilmoitti, että kyseessä oli hinnoitteluvirhe.

Ja niin, kyllähän tuo on noin laaduttomankin pelin kuin Wiin Double Agent kohdalla melko selvä hinnoitteluvirhe, kun sitä muka myydään viidellä eurolla. Harvemmin pelikaupat myyvät edes todella vanhoja pelejä alle kymmenellä eurolla uutena (käytetyt erikseen), puhumattakaan noin vuoden vanhoista peleistä, joista ei ole edes mitään ale-hintaisia Platinum tms. julkaisuja.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

KenSu sanoi:
Ai, 80% ekstra-alennus ei ole "räikeä", tai toisin päin tulkuttuna 400% hinnan lisä? Kyllä mun mielestä jos tavara maksaa vain viidenneksen tarkoitetusta, niin hinnoitteluvirhe on vähintään todella merkittävä.

no mutta kyseessä on kuitenkin sen verran b-luokan peli, jota mm cdon:kin myy johonkin 15euron hintaan (tai vastaavaan) niin tuo 5euroa on paljon uskottavampi kuin 25euroa :)

hieman olen pettynyt kun ehdin jo tuotteen tilata ja maksaa, mutta eipä voi mitään. empä tuosta pelistä 5euroa enempää maksaisi.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Oletteko lukeneet konsolinetin ehtoja, yleensä niissä lukee jotain nuista hinta jutuista joten aika turha valittaa mihinkään kuluttajamiehelle.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

runkaballe sanoi:
Oletteko lukeneet konsolinetin ehtoja, yleensä niissä lukee jotain nuista hinta jutuista joten aika turha valittaa mihinkään kuluttajamiehelle.
Kuluttajansuojalaki nyt vaan sattuu ajamaan noiden ehtojen yli.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

**rkele!
En kyllä suostu maksamaan Konsolinetille 20 lisää, saavat korjata virheensä, joko palauttamalla maksamani 5, tai toimittamalla tuotteen. Kitoos!
Ihan vaan periaatteesta en maksa lisää, vaikkei 25 talouttani kaataisikaan.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

tolonhe sanoi:
**rkele!
En kyllä suostu maksamaan Konsolinetille 20 lisää, saavat korjata virheensä, joko palauttamalla maksamani 5, tai toimittamalla tuotteen. Kitoos!
Ihan vaan periaatteesta en maksa lisää, vaikkei 25 talouttani kaataisikaan.
Kyllä ne sen 5 euroa palauttaa, kuten hieman ylempänä lukee...
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

No, kai se pitää konsolinetin hyväksi asia ratkaista ja peruuttaa tilaus. Kyrpii kyllä tuollainen.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Jooseppi sanoi:
Mitenkähän on, liekkö tällainen veto firmalta laillinen? Että ostan tuotteen hinnalla X jonka jälkeen perästä tulee viesti että sori, oli väärä hinta ja maksa tämä Y jos tuotteen itsellesi haluat.

On. Myös myyjällä on oikeutensa. Yritys saa pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin, jonka jälkeen asiakkaalle jää ostopäätöksen tekeminen... eli ostaa tai perua kauppa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuluttajansuojalaki

"Lain mukaan ensinnäkään markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai muutoin kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä, kuten harhaanjohtavaa mainontaa tai antaa virheellistä informaatiota tuotteen ominaisuuksista."

Lue: ominaisuudet = hinta. Mutta koska firma tarjoaa kaupan purkua inhimilliseen erheeseen vedoten, ei asiasta auta vääntää mihinkään, ei tule käsittääkseni menemään läpi moinen suomessa.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Ainakin x-bokseja myytiin väärällä hinnalla ja myyjä yritti perua kauppojaan, mutta saihan ne loppujen lopuksi siihen hintaan minkä olivat nettikauppassaan luvanneet. Kauppa lähetti ensin postia että hinnassa oli virhe, ja että pitäisi maksaa 399/kpl mutta pienellä nurinalla paketin sai kuitenkin tarjoushintaan :D

http://www2.lut.fi/~ssaikko1/
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

chauron sanoi:
On. Myös myyjällä on oikeutensa. Yritys saa pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin, jonka jälkeen asiakkaalle jää ostopäätöksen tekeminen... eli ostaa tai perua kauppa.

toi kuulostaa enemmän siltä että jos esim mainoksessa annetut hinnat eivät täsmää paikan päällä jne. tässä tapauksessa tuote oli kuitenkin jo maksettu..
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Jos tuotteen on pystynyt ostamaan väärällä hinnalla, mielestäni liikkeen on aivan turha siinä vaiheessa vedota yhtään mihinkään. Tässä tilanteessa fiksu liike myöntäisi virheensä ja ottaisi vastaisuudessa opikseen.

Asiakaspalvelu vaan on Suomessa täysin tuntematon ilmiö. Asiakas tuntuu olevan liikkeelle aina Aasiakas.
 
Ylös Bottom