Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Olisipa mielenkiintoista tietää millaisia odotuksia tällä porukalla on tulevaisuuden tekniikasta (mm. pelit, tietokoneet, televisiot ja muut vempeleet) ja maailmasta
En itse usko että arkielämässä tapahtuu mitään nopeata teknistä mullistusta tai harppausta. Ehkä joskus viiden vuoden päästä alkaa olla yleisiä kamerakännykät missä on nopea nettiyhteys 3G-verkon läpi. Tekstareiden lisäksi voi lähetellä kavereille kuvia ja videopätkiä, suoran videoyhteydenkin voi ottaa jonkun frendin kännyyn, mutta maksaa kuitenkin sen verran että ei viitsi käyttää kun TOSI tärkeällä hetkellä. Nettiyhteys kulkee kätevästi mukana niin voi bussia odotellessa tsekkailla videostreameja ja imuroida jotain musaa kuunneltavaks.
Enemmän kyllä kiinnostaa pelien kehitys, toivoisin että mentäisiin yhä kehittyneempiin virtuaalimaailmasovelluksiin.
Kiinnostus sai alkunsa joskus 10v. sitten eräillä tietotekniikan messuilla. Taisi olla Hewlett-Packard jolla oli osastollaan vetonaulana virtuaalikypärä ja sitä sai kokeilla 10min per henkilö kunhan ehti varaamaan ajan. Siellä oli sitten HP9000-sarjan unix-mylly (siis sellainen pesukoneen kokoinen tehokas serveri) missä sovellus pyöri. Moottoripyöräkypärän näköisestä vehkeestä lähti nippu johtoja koneeseen ja kypärän sisällä oli oma näyttöruutu molemmille silmille 3D-efektien mahdollistamiseksi. Esittelijä antoi mulle käteen "kapulan" mitä pidin nyrkissä ja se liikutti käpälää virtuaalimaailmassa oman kädenliikkeiden mukaan. Kapulassa oli muutama painike: liikkuminen eteen/taakse ja nappula millä tarttua esineisiin.
Ei ollut oikein ennakko-odotuksia miten homma toimii, joten kypärä päähän ja kokeilemaan. Kypärä eristi tehokkaasti aistit ulkomaailmasta ja huomasin että horisontti keinuu aika rajusti. Keskityin pitämään päätä hetken paikallaan ja keinunta tasoittui. Grafiikka oli aika pelkistettyä viivagrafiikkaa ja pintoja, mutta huomasin että kääntelemällä päätä vähän rauhallisemmin pystyi katselemaan ympärilleen virtuaalimaailmassa kolmiulotteisesti! Olin heti aivan kickseissä, seurasin kuinka virtuaalinen käsi seurasi mun omaa kättä ja saatoin katsella ja liikkua joka suuntaan. Demo oli sisällöltään aika tylsä näkymä asunnosta, mutta se että tosiaan tunsin olevani sen maailman sisällä oli täysin uusi kokemus. 10min kului ihan hetkessä enkä olis millään halunnut lopettaa sen kanssa leikkimistä.
Virtuaalimaailma ei välttämättä ole kuitenkaan kaikille SE juttu. Seuraavaksi kokeilemaan tullut kaveri huojui ja meinasi kaatua kypärä päässä, kiskoi sen sitten pois ja poistui paikalta hieman merisairaan näköisenä
Olen siitä asti odotellut milloin samanlainen tulisi kaupallisille markkinoille. On olemassa laseja mitkä päässä voi pelata konsoli- tai tietokonepelejä, mutta niistä puuttuu se olennaisin, kypärässä ja kädessä olevat asento- tai liiketunnistimet mitkä mahdollistavat sen että voisi olla virtuaalimaailman sisällä. Laseillahan sitä katselee vain läheltä, mutta silti ulkopuolelta.
Nykyisellä tietokoneiden teholla ja hinnalla kunnon virtuaalikypärän luulisi olevan jo ihan realistinen sovellus kaupallisestikin.
Eli mun odotus tulevaisuuden tekniikalta on se että voi halutessaan siirtyä virtuaalimaailmaan seikkailemaan niin että se olis aika hyvin todentuntuinen. Kun on huonot fiilikset tai pimeä talvi-ilta masentaa niin lataa vaan koneeseen haluttuja maailmoja tai pelejä. Vähenis suomen kansan alkoholinkulutus kun ei tarvittaisi enään viinaa fiilistä nostamaan tai pakoilemaan pahaa maailmaa joka potkii päähän