Vastaus: Hyvä peli TV, LG3000 Floppi!
Näissä uusissa telkuissa ja HD-konsoleissa tuntuu olevan ongelmia ihan rasittavuuksiin asti. Pistän nyt tähän vähän omia kokemuksia ja vastaan tulleita outouksia.
Ensiksikin, osa pelien "sumenemisesta" ja/tai "häntimisestä" (mitä lie) voi olla tyystin pelikohtaista. PS3:lla useat pelit sumenevat liikkeessä ihan tarkoituksella, piti siitä tai ei. Esimerkiksi Uncharted ja Orange Box (Half-Life 2) sisältävät ko. efektin, joka itse asiassa näyttää mielestäni varsin typerältä.
Sitten ihan oikeisiin ongelmiin. Itse olen törmännyt mm. viime Assemblyilla, jossa pelattiin XO-turnauksia, ilmiöön, että upouudella Samsungilla ja KOMPONENTILLA liitetyllä XO:lla pelatessa pelitapahtumat päivittyivät viivellä (eli kuva "lagasi"). Ongelma ratkesi vaihtamalla XO Elite-malliin ja liittämällä se HDMI:llä. Valistunut arvaus on, että eri kaapeleilla kulkeva kuva vaatii teknisesti jotenkin erilaista skaalausta ja toisella kuva päivittyy reaaliajassa ja toisella tulee viivettä. Merkillistä mutta totta. Ja varsin perseestä.
Itselläni on niinikään 32" LG mutta kyseessä on vähän vanhempi ja hieman halvempi malli kuin tuo mainitsemasi (ei digiviritintä, vähemmän HDMI-liittimiä...). Jännittävää on se, että ainakin HDMI-kaapelilla sekä PS3 että XO toimivat moiteetta eikä minkäännäköistä viivettä esiinny. Telkkarini natiiviresoluutio on 1366*768 (HD Ready) mutta se ottaa mukisematta vastaan 1080p:tä ja skaalaa sen nollaviiveellä. PS3 haistoi TV:n tukeman signaalin ja se työntää sinne juurikin tuota 1080p:tä ja minkäännäköistä ongelmaa kuvan skaalauksessa ei ole. Tosin, hyvin harva PS3-peli käyttää tuota resoluutiota oikeasti, että ehkä silläkin on jotain tekemistä asian kanssa...
Eli siis, on syytä tarkistaa:
- mitä resoluutioita TV parhaiten tukee
- mitä resoluutiota konsolisi ylipäätään työntää telkkariin
- millä kaapelilla konsoli on kiinni (esimerkiksi jos omaan töllööni laittaisi konsolin komponentilla niin sieltäpä telkku ei enää suvaitsekaan ottaa vastaan 1080p:tä...)
- onko jo mainittuja kuvan"parannus" -tekniikoita päällä
- onko peli vaan paskan näköinen ihan luonnostaan