Pelejä voidaan arvioida eri näkökulmista: hyvä pelattavuus, hyvä tunnelma, hyvät grafiikat ja äänet, kiva juoni, omaperäisyys, mieliinpainuvat hahmot, tekoäly, verkkopeliominaisuudet jne. Joskus jokin peli voi toimia yhdellä osa-alueella niin hyvin, että muuten surkeasta pelistä tulee ihan mielenkiintoinen kokemus, joskus taas jokin mättää niin pahasti, että muuten hyvään peliin ei ilkeä koskea metrisellä halolla.
Mutta miten on käsikonsolipelien laita? PSP:tä on kritisoitu rankasti siitä, että sille julkaistaan vain käännöksiä PS2-peleistä, mutta onko tämä enemmän hyvä vai huono asia? Jos peli on hyvä olohuoneessa, eikö se voisi olla hyvä myös bussin takapenkillä? Miksi joku haluaa pelata Gran Turismoa kotona, mutta kirskuttelee hampaita kun peliä tarjotaan käsikonsolille?
Kysymykseni on siis tällainen: mikä tekee hyvän käsikonsolipelin?
Itselleni tulee muutama seikka, joiden vuoksi käsikonsoleilla pelaaminen on merkittävästi erilaista kuin kotikonsoleilla.
Ympäristö
Käsikonsoleilla pelataan erilaisissa ympäristöissä; en tarkoita pelkästään sijainnillisesti, vaan myös muilta puitteilta. Esimerkiksi bussia odotellessa voi olla pari minuuttia luppoaikaa, jonka haluaa täyttää jonkinlaisella tekemisellä. Tällöin peli täytyy voida aloittaa nopeasti mutta lopettaa vielä nopeammin. Minkäänlaista pitkäjänteisyyttä ei voi edellyttää.
Sosiaalisuus
Kun pelilaitteen voi ottaa esille kahvilassa tai koulun pihalla, tarjoutuu uudenlaisia mahdollisuuksia sosiaaliseen pelaamiseen; käsikonsoli voi olla eräänlainen 2000-luvun vastine korttipakalle. Hyvä peli voisi mahdollistaa suurenkin joukon pelaamisen vuorotellen ja nopeasti. Tällöin yksinkertaiset kontrollit ja selkeä tavoite olisivat hyvän pelin rakennuspalikoita.
Verkkopelaaminen
Käsikonsoleita on vaivatonta roudata yhteen paikkaan isompikin kasa, joten WLAN-partyjen järjestäminen on yksinkertaista. Hyvä verkkomoninpeli voisi ottaa huomioon sen, että pelaajat ovat kaikki yhdessä tilassa sen sijaan, että kukin kökkii kotonaan. Hyvä peli ei välttämättä vedä kaikkea huomiota konsolin näyttöön, jolloin vastustajien välittömät reaktiot omiin hyviin suorituksiin voivat tuottaa ylimääräistä onnistumisen iloa.
Itselläni on tosiaan käsikonsoli ollut vasta vajaan viikon, joten varmasti kaikkia aspekteja en ole huomannut, mutta tässä muutama tällainen pikainen ajatus. Mitä mieltä itse olette: pitäisikö käsikonsolipelejä arvostella enemmän juuri tästä käsikonsolinäkökulmasta, ja mitä muita elementtejä hyvässä käsikonsolipelissä pitäisi ottaa huomioon?
Kommentteja.
Mutta miten on käsikonsolipelien laita? PSP:tä on kritisoitu rankasti siitä, että sille julkaistaan vain käännöksiä PS2-peleistä, mutta onko tämä enemmän hyvä vai huono asia? Jos peli on hyvä olohuoneessa, eikö se voisi olla hyvä myös bussin takapenkillä? Miksi joku haluaa pelata Gran Turismoa kotona, mutta kirskuttelee hampaita kun peliä tarjotaan käsikonsolille?
Kysymykseni on siis tällainen: mikä tekee hyvän käsikonsolipelin?
Itselleni tulee muutama seikka, joiden vuoksi käsikonsoleilla pelaaminen on merkittävästi erilaista kuin kotikonsoleilla.
Ympäristö
Käsikonsoleilla pelataan erilaisissa ympäristöissä; en tarkoita pelkästään sijainnillisesti, vaan myös muilta puitteilta. Esimerkiksi bussia odotellessa voi olla pari minuuttia luppoaikaa, jonka haluaa täyttää jonkinlaisella tekemisellä. Tällöin peli täytyy voida aloittaa nopeasti mutta lopettaa vielä nopeammin. Minkäänlaista pitkäjänteisyyttä ei voi edellyttää.
Sosiaalisuus
Kun pelilaitteen voi ottaa esille kahvilassa tai koulun pihalla, tarjoutuu uudenlaisia mahdollisuuksia sosiaaliseen pelaamiseen; käsikonsoli voi olla eräänlainen 2000-luvun vastine korttipakalle. Hyvä peli voisi mahdollistaa suurenkin joukon pelaamisen vuorotellen ja nopeasti. Tällöin yksinkertaiset kontrollit ja selkeä tavoite olisivat hyvän pelin rakennuspalikoita.
Verkkopelaaminen
Käsikonsoleita on vaivatonta roudata yhteen paikkaan isompikin kasa, joten WLAN-partyjen järjestäminen on yksinkertaista. Hyvä verkkomoninpeli voisi ottaa huomioon sen, että pelaajat ovat kaikki yhdessä tilassa sen sijaan, että kukin kökkii kotonaan. Hyvä peli ei välttämättä vedä kaikkea huomiota konsolin näyttöön, jolloin vastustajien välittömät reaktiot omiin hyviin suorituksiin voivat tuottaa ylimääräistä onnistumisen iloa.
Itselläni on tosiaan käsikonsoli ollut vasta vajaan viikon, joten varmasti kaikkia aspekteja en ole huomannut, mutta tässä muutama tällainen pikainen ajatus. Mitä mieltä itse olette: pitäisikö käsikonsolipelejä arvostella enemmän juuri tästä käsikonsolinäkökulmasta, ja mitä muita elementtejä hyvässä käsikonsolipelissä pitäisi ottaa huomioon?
Kommentteja.