Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ihmeparantuminen sairaudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hehe. Jos ihmeiden aika on ohi, niin eikös myös jumalan aika ole ohi? :)

(Veikkaan, että tämä aihe poistetaan pikapuoliin.)

Vastaus: Ihmeparantuminen sairaudesta

No voi! Eikös jonkun tutkimuksen mukaan Jeesuksen ja muiden käyttämissä voiteissa ollut jotain huumausaineita? Joten ei ihme että sokeekin alkaa näkemään. :D

Muuten pidän niitä kyllä tarinoina joissa on erittäin vähän totuutta. Vähän niinkuin mausteena vain, muun uskomuksien ja tarinoiden seassa. Miten sellaiseen raamatun mukaiseen kirjaan vois muka sokeesti uskoa faktatietona. Ne hän on kulkenut tarinoina pitkän ajan enenkuin ne on kirjattu ylös. Ja ottaen huomioon sen ajan elämän jolloin käsitys maailmasta oli suppea ja ajat vaikeat eri kulttuurien välissä.

Löytyisköhän se suomalainen sivusto vielä jostain, jossa oli yhden perheen kokemia ihmeitä ja ne vasta ihmeellisiä ihmeparannuksia olikin. Kun ei mono sopinut jalkaan, niin rukous vaan ja mono oli oikean kokoinen. Pelottavaa oli se että ne tuntui olevan hyvinkin tosissaan. :D

Hienoa että olet ihan virallisesti tuota tutkinut, niin saadaan varmemmin se piste ii:n päälle. Harva olis jaksanut moiseen vaivautua.

Odotan edelleenkin näkeväni omin silmin (ei videokuvan yms. välityksellä) jonkun täysin kaulasta alaspäin halvaantuneen parantumisen(mukaan vähintään kahden erin lääkärin diagnoosit koko ajalta) tapahtumista ja HIV-positiivisen tuomista takaisin kuoleman porteilta.

Ei, en usko ihmeparantumisiin. Pidän aihetta naurettavana. Ja ihmisiä jotka yrittää parantaa / tehdä ihmeparantamisia vähintäänkin huijareina näin lievästi ilmaistuna...

Voisin nimetä pari Suomessakin pyörivää jotka ovat jo erään ystäväni pään sotkeneet näillä tempuillaan, valittevasti mua ei vaan onnistu vakuuttamaan tämmöiset:"ooh tämän henkilön toinen jalka oli 5cm pidempi kuin toinen, nyt ne on saman pituiset" -tempaukset jossain helvetin henkisissä istunnoissa.

Kylläpäs tais tulla provoovaa tekstiä. Ei se mitään. Antaa palaa ja paukkua. :p

Hihhuleiden sekoiluja. Ovat lukeneet liikaa sitä vilkkaalla mielikuvituksella kirjoitettua ristiriitaista kirjaansa.

Olen kyllä aina uskonut että nuo ihmeparantamiset ovat huuhaata, uskon että jeesuksenkin tekemät ihmeparannukset ovat jotain suurenneltua legendaa, eivät taida edes olla koraanissa. Raamattu muutenkin antaa vähän ihannoivan kuvan äijästä. No, ei liity aiheeseen.

Uskon ihmeisiin välittömästi kun todistan sellaisen tapahtuvan. Sitä odotellessa.

Muumendaalen sanoi:
Hihhuleiden sekoiluja. Ovat lukeneet liikaa sitä vilkkaalla mielikuvituksella kirjoitettua ristiriitaista kirjaansa.

Hahah, aika hyvin sanottu :D

Jos erotellaan uskonnollinen puoli kuvioista kokonaan pois, ovat ihmeparantumiset todellisia.

Oma faija makasi 3 kuukautta koomassa teho-osastolla hengityskoneessa kiinni. Jo heti alussa sairaalan johtava neurologian ylilääkäri antoi hyvin vähän toiveita. Pappi kävi antamassa viimeisen siunauksen ja peli näytti aika selvältä. Kunnes eräänä päivänä silmät aukesi. Siitä meni vielä toiset 3 kk ennenkuin myös oma persoona tuli takaisin. Rullatuolista lähdettiin liikkeelle ja nyt ukkeli tallustaa jo ilman keppiä, ajaa autoa ja tekee nyt ainakin puolet siitä mitä terveenä.

Siinä välissä olin itse usein todistamassa tilanteita, jolloin potilaan tilaa seuraava kone ilmoitti faijan olevan käytännössä taivaan portilla. Ei ole mukava istua teho-osaston käytävällä ja kuunnella niitä äkäisiä varoituspiippauksia mitä tälläinen kone antaa silloin kun potilaan tila heikkenee vakavasti. Siinä juoksee lääkäriä ja hoitajaa edestakaisin hermostuneina. Itse yrittää pitää ajatukset kasassa ja tukea mutsia sen minkä pystyy. Keskellä yötä saattoi meikusta tulla puhelu, että nyt ollaan taas lähestymässä taivaan porttia ja jos mahdollista, toivotaan omaisia paikalle jättämään hyvästejä. Nähdä tälläistä kuukausia putkeen on vaikea edes kuvitella potilaan siitä vielä nousevan. Niin vain kävi ja häntä hoitaneiden lääkäreiden mukaan kyseessä oli ihmeparantuminen, jonka tilasta ovat vieläkin kiinnostuneita vaikka tapahtuneesta on jo vuosia. Epikriisi ei pysty antamaan lääketieteellistä selitystä selviämiseen. Lääkäreiden mukaan terveelliset elämäntavat ja säännöllinen liikunta olivat vuosien aikana vahvistaneet sydäntä niin, että se kesti tämän rääkin, vaikka käynistyksiä jouduttiinkin tekemään.

Ei ole mukavaa kuulla hoitavan lääkärin sanovan kaiken lääketieteellisen tehdyn ja nyt kaiken olevan vain kiinni potilaasta itsestään. Samaan aikaan siinä edessä makaa isä hengityskoneessa, sängyn reunalla pussi johon kohonneen aivopaineen vuoksi kerätään aivoneste, välillä imetään imurilla keuhkoon kerääntynyttä nestettä jotta hän ei hukkuisi siihen, ravinto toimitetaan letkua pitkin suoraan mahan kohdalle tehdyn reijän kautta mahalaukkuun.. Kun tätä kestää tarpeeksi kauan, näkee kuoleman jo voittona potilaan itsensä kannalta.

Arvelen jokaisen meistä ristivän kätensä siinä vaiheessa kun kaikki toivo muuten on jo menetetty. Ei sen tarvitse olla välttämättä mikään raamatun Jumala. Se on joku meitä suurempi kaikkien uskontojen yhteinen Ukko (tai Akka) :)

Nisupulla, täytyy sanoo, että todella hienosti kirjoitettu. Ensimmäinen viesti jossa oikeesti oli jotain järkee tässä ketjussa. Mutta kun ihmeparantumisista puhutaan, niin pakostakin vetää hihhuleiden sekoiluksi senki. Eli uskonto sekoittuu heti sen verta vahvasti mukaan ainakin omalla kohdalla. Mitää muuta kuin huonoja kokemuksia...

Mutta myönnän kyllä, että jos ihminen josta todella välitän liikkuu kuoleman rajalla niin pussaisin vaikka pikkukiviä jos se auttas.

Tuo tutkimus PDF tuntuu itse asiassa ihan asiallisesti kirjoitetulta. (Lehtijutusta en ole ihan varma.)

Ja syy miksi mitään ei löytynyt on myös ihan selvä: kriteerit olivat todella tiukat. Siinä nimenomaan haettiin sellaista "Nouse ja kävele." -tyylistä paranemista. Veikkaanpa, että tuo Nisupullankin sinänsä ihmeellinen kokemus olisi raakattu ulos.

Joten: Se tapahtuuko ihmeitä nykyään / Raamatun aikaan on ihan kiinni siitä, mikä on ihme ja millaisia todisteita tarvitaan. :) Varmaa on vain, etteivät lääkärit tai tiedemiehet kaikkea osaa selittää, jos osaisivat, niin mitä pirua ne sitten enää tutkisivat?

Nisupulla sanoi:
Arvelen jokaisen meistä ristivän kätensä siinä vaiheessa kun kaikki toivo muuten on jo menetetty. Ei sen tarvitse olla välttämättä mikään raamatun Jumala. Se on joku meitä suurempi kaikkien uskontojen yhteinen Ukko (tai Akka) :)

Tämä onkin kumma, miten Jumalaan (tai millä nimellä korkeampia voimia haluaakaan kutsua) uskovat ihmiset aina liitetään auttamattomasti johonkin uskontoon. Itse tapaan työni puolesta hyvin paljon suurempiin voimiin/Jumalaan uskovia ja henkistä polkua kulkevia ihmisiä, joilla ei ole mitään tekemistä uskontojen kanssa. Minulle itselleni jo elämä on yhtä suurta ihmettä, jota tulisi kunnioittaa. Omassakin elämässäni on tapahtunut pieniä ihmeitä, jotka ovat saaneet minut olemaan avoimin mielin, vaikka en mielestäni mikään hihhuli olekaan tai seuraa mitään dogmaattista oppia (en edes kuulu kirkkoon).
Tieteenkin suhteen on hyvä muistaa, että vaikka asioita/maailmaa kuinka tutkitaan kehittyneillä laitteilla, ovat tulkinnat viime kädessä aina ihmisten tekemiä. On myös hyvä muistaa se, että tiede on myöskin itseään korjaava, joten se mikä meille annetaan totuutena tänään, voi olla huomenna toisenlaista. Sitä paitsi ihmisen tietoisuudessa on hyvin paljon kehittymisen varaa, mikäli meitä ympäröivää kaikkeutta pyritään ymmärtämään.
Etsivä löytää ja ken koputtaa, hänelle avataan.

Kanta ihmeparantumisiin? Itse en ole sellaisia nähnyt tai itse kokenut mutta hieno homma jos joku on. Syitähän tietysti ihminen lähtee helposti hakemaan jonkin sortin ylemmistä voimista kun ei selitystä löydy totutuista malleista. Itse en koe tähdelliseksi lähteä etsimään minkä kirjan opit natsaisivat minulle parhaiten. Ei minua haittaa se että en tiedä tämän kaiken tarkoitusta saati sitten lähtisin siitä muille paasaamaan 'oikean' tulkinnan löydyttyä. Uskontotutkimus sen sijaan on erittäin mielenkiintoista.

Sana ihme on hieman mutkikas, jos sillä tarkoitetaan jotain yliluonnollista niin pistän ne samantien huuhaa-koriin. Se että ihmiset eivät ymmärrä jotain asiaa ei tee siitä vielä ihmettä vaan ainoastaan tuntematonta.

Ainoat "ihmeet" joihin uskon ovat asioita/tapahtumia joiden ilmaantuminen/tapahtuminen on äärimmäisen epätodennäköistä, eli esim Lotossa seitsemän oikein tai, vaikkapa se että kun ottaa huomioon kuinka monta siementä isukkini on äitiini kylvännyt, että juuri se yksi pääsi perille, tuohon voi halutessaan vaikka lisätä aikaisempia sukupolvia niin todennäköisyyslaskennassa rupeaa tulemaan varmaan aika hurjia lukuja.

Eli käytännössä uskon ihmeisiin vain jos ne ovat selvästi ja todistettavasti mahdollisia.

Slash80 sanoi:
No voi! Eikös jonkun tutkimuksen mukaan Jeesuksen ja muiden käyttämissä voiteissa ollut jotain huumausaineita? Joten ei ihme että sokeekin alkaa näkemään. :D
Taisi olla hasis-öljy, joka sopi kaikkiin Jessen parantamiin vaivoihin.

Tuo Hirsilän tutkimus ei mielestäni ole kovin vakavasti otettava, sillä lähtökohtana on ollut "tuoda faktamuodossa kunniaa Jumalan ihmeteoille". Mielestäni "ihmeparantumiset" on rinnastettavissa lumelääkkeiden parantavaan vaikutukseen -- todellisia, mutta kyse ei suinkaan ole mistään yliluonnollisesta.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Nisupulla sanoi:
häntä hoitaneiden lääkäreiden mukaan kyseessä oli ihmeparantuminen, jonka tilasta ovat vieläkin kiinnostuneita vaikka tapahtuneesta on jo vuosia. Epikriisi ei pysty antamaan lääketieteellistä selitystä selviämiseen.

Haluatko kääntää surkean tuloksen toiseksi? Laita selvityksen tekijälle mailia ja hän antaa sitten osoitetietonsa, johon voit toimittaa aihetta käsittelevät lääketieteelliset matskut, jotka sitten arvioidaan luottamuksellisesti useamman kuin yhden kyseisen alan erikoislääkärin silmien alla.

tabsa sanoi:
Tuo Hirsilän tutkimus ei ole kovin vakavasti otettava, sillä lähtökohtana on ollut "tuoda faktamuodossa kunniaa Jumalan ihmeteoille".

Miten se tekee tutkimuksesta ei-niin-vakavasti otettavan? Minun käsitykseni mukaan kulmia sopisi kurtistaa vasta sitten, jos aineiston käsittelystä paistaisi tarkoitus pyhittää keinot -periaate: kun ei ihmeitä löydy niin muutetaan vaadittua kriteeriä ja muokataan käsitteen "ihme" merkityssisältöä.

Jokaisella tutkimuksella on jokin lähtökohta, mutta se ei ole merkitsevä asia. Tähdellistä sen sijaan on aineisto ja sen käsittely.

FelisLeo sanoi:
Miten se tekee tutkimuksesta ei-niin-vakavasti otettavan? Minun käsitykseni mukaan kulmia sopisi kurtistaa vasta sitten, jos aineiston käsittelystä paistaisi tarkoitus pyhittää keinot -periaate: kun ei ihmeitä löydy niin muutetaan vaadittua kriteeriä ja muokataan käsitteen "ihme" merkityssisältöä.

Jokaisella tutkimuksella on jokin lähtökohta, mutta se ei ole merkitsevä asia. Tähdellistä sen sijaan on aineisto ja sen käsittely.
En ole lukenut kyseistä asiaa käsitteleviä julkaisuja, mutta uskon tuollaisen ennalta valitun lähtökohdan osaltaan heikentävän tutkimuksen objektiivisuttaa. Rationaalisia vastauksia on turha odottaa, jos jo lähtöpisteessä lähdetään etsimään "Jumalan ihmetekoja".

Ylös Bottom