Koska uutisten kommentteihin aina toisinaan päätyy asiattomia tai muuten vaan foorumin sääntöjen vastaisia kommentteja, katsoin nyt parhaaksi avata niistä ilmoittamiselle oman ketjunsa.
Ilmoita viestissäsi, mistä uutisesta kyse (mieluusti suoraan linkin kanssa), kuka on kommentoinut ja mitä on kommentoitu. Kerro lisäksi, mikä kommentissa on mielestäsi asiatonta / sääntöjen vastaista, jos kyse ei ole aivan päivänselvästä tapauksesta.
"Mistä tunnistan asiattoman tai sääntöjen vastaisen kommentin?" Jos kommentin luettuasi päähäsi tulee "miksi tähän ei ole jo puututtu ylläpidon toimesta" -ajatus, on syytä tarttua toimeen saman tien eikä odottaa, että joku muu tekee sen puolestasi.
"Miksi minun pitäisi tehdä jotain ilmiantoja, eikö se ole ylläpidon vastuulla?" Jokaisella jolla on oikeus kirjoittaa, on myös vastuu huolehtia siitä, että keskustelut pysyvät asiallisina. Osana tuota velvollisuutta kuuluu myös kertoa uutiskommenteissa ilmenneistä epäkohdista. Vastaavasti ylläpidolla on velvollisuus ottaa jokainen ilmoitus vakavasti ja oikeus käyttää ylläpitovaltuuksiaan.
"Joku oli jo raportoinut asiasta, miksi minun pitäisi?" Mitä useampi asiasta ilmoittaa, sitä varmemmin tiedetään, että kommentissa on aihetta jatkotoimenpiteille.
"Mutku se provosoi, miksi sille ei saisi vastata samalla mitalla?" Juuri siksi. Älä provosoidu, vaikka provosoidaan. Muuten edessä on pitkä kierre, ja lopulta kaikkia siihen osallistuneita voidaan rangaista.
"Tein jo ilmiannon, eikä kukaan tee silti mitään! Miksi ylläpito laiskottelee?" Ylläpito ei voi pitää (eikä edes väitä pitävänsä) ympärivuorokautista valvontaa. Vaikka pyrimme reagoimaan ilmoituksiin mahdollisimman nopeasti, kannattaa odottaa vuorokausi alkuperäisestä ilmoituksesta ennen kuin asian nostaa tapetille uudestaan.
PS. Toivottavasti vielä joskus saamme Report bad post -toiminnon ulottumaan myös uutiskommenteihin.
Ilmoita viestissäsi, mistä uutisesta kyse (mieluusti suoraan linkin kanssa), kuka on kommentoinut ja mitä on kommentoitu. Kerro lisäksi, mikä kommentissa on mielestäsi asiatonta / sääntöjen vastaista, jos kyse ei ole aivan päivänselvästä tapauksesta.
"Mistä tunnistan asiattoman tai sääntöjen vastaisen kommentin?" Jos kommentin luettuasi päähäsi tulee "miksi tähän ei ole jo puututtu ylläpidon toimesta" -ajatus, on syytä tarttua toimeen saman tien eikä odottaa, että joku muu tekee sen puolestasi.
"Miksi minun pitäisi tehdä jotain ilmiantoja, eikö se ole ylläpidon vastuulla?" Jokaisella jolla on oikeus kirjoittaa, on myös vastuu huolehtia siitä, että keskustelut pysyvät asiallisina. Osana tuota velvollisuutta kuuluu myös kertoa uutiskommenteissa ilmenneistä epäkohdista. Vastaavasti ylläpidolla on velvollisuus ottaa jokainen ilmoitus vakavasti ja oikeus käyttää ylläpitovaltuuksiaan.
"Joku oli jo raportoinut asiasta, miksi minun pitäisi?" Mitä useampi asiasta ilmoittaa, sitä varmemmin tiedetään, että kommentissa on aihetta jatkotoimenpiteille.
"Mutku se provosoi, miksi sille ei saisi vastata samalla mitalla?" Juuri siksi. Älä provosoidu, vaikka provosoidaan. Muuten edessä on pitkä kierre, ja lopulta kaikkia siihen osallistuneita voidaan rangaista.
"Tein jo ilmiannon, eikä kukaan tee silti mitään! Miksi ylläpito laiskottelee?" Ylläpito ei voi pitää (eikä edes väitä pitävänsä) ympärivuorokautista valvontaa. Vaikka pyrimme reagoimaan ilmoituksiin mahdollisimman nopeasti, kannattaa odottaa vuorokausi alkuperäisestä ilmoituksesta ennen kuin asian nostaa tapetille uudestaan.
PS. Toivottavasti vielä joskus saamme Report bad post -toiminnon ulottumaan myös uutiskommenteihin.
Viimeksi muokannut moderaattori: