Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Inside Man (Washington, Spike Lee, 2006)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouko Luhtala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jouko Luhtala

New Member
Afroamerikkalaisen elokuvan suurin nimiin kuuluva Spike Lee tulee jälleen pidemmän tauon jälkeen ohjaamaan Denzel Washingtonia. Blackfilm.com sai Leelta pikaisen haastattelun Washingtonin "Julius Caesar" -näytelmää ennen, jossa Lee oli ensi-illassa vieraana. "Aloitamme kuvaukset pian sen jälkeen, kun hän (Washington) päättää Broadway-kiertueensa" (esityksiä jäljellä n. 70 päivää). Elokuva kantaa nimeä Inside Man, ja se sisältää poliiseja sekä roistoja, mutta juuri muuta ei tiedetäkkään. Joblon saamien tietojen mukaan myös Meryl Streep ja vahvasti seuraavaan James Bond -elokuvaan yhdistetty Clive Owen käyvät näyvotteluja castingiin liittymisestä.

25th Hour on hyvä, mutta muita Spike Leen elokuvia ei sitten olekkaan tullut nähtyä. Ehkä olisi syytä.

Vastaus: Inside Man (Washington, Spike Lee, 2007?)

Kuinkas moni kuullut tästä, kuinkas moni odottaa? Itse huomasin trailerin jokunen viikko sitten, ja nyt tuli tylsyyksissään katseltua toistamiseen. Vaikuttaa pirun mielenkiintoiselta, ja ottaen huomioon ohjaajan + näyttelijät, tuntuisi olevan melko varma hitti edessä. (Tosin niin sen Aleksanterinkin piti olla).

Lee tosin menee hieman erilaiselle polulle verrattuna miehen aikaisempiin tuotoksiin, tai ainakin niihin mitä olen itse nähnyt. Ei tätä tunnistaisi Leen leffaksi, ellei sitä trailerissa mainittaisi.

Traileri ei tuntuisi spoilaavan mitään tärkeää, tai en ainakaan kokenut tulleeni spoilatuksi. Tsekatkaa ja puhukaa. Itse jäin ainakin odottamaan mielenkiinnolla.

Traileri

-Pjork

Traileri herätti kyllä kiinnostuksen täälläkin suunnalla. Vaikuttaa erittäin lupaavalta ja kekseliäältä käsikirjoitukselta ja toivottavasti loistavalta elokuvalta. Nimekkäät näyttelijätkin varmasti hoitavat hommansa hyvin Spiken johdolla. Odotuslistalla.

Varmaan koko viestini voisi periaatteessa laittaa spoilertageihin (vaikka koitin pitää homman trailerin infon tasolla), mutta jos elokuva vähäänkään kiinnostaa niin suosittelen tsekkaamaan sen ennen seuraavan lukemista.

Käykääpäs katsomassa vaihteeksi nokkelantuntuinen leffa. Jos pidit Usual Suspectsista, pidät todennäköisesti tästäkin. Itse asiassa elokuvilla on jonkin verran yhteistä, mutta enempää ette halua ennen leffan näkemistä tietää ;) Heitin kaverille ennen näytöksen alkua, että odotan juuri jotain Epäillyt-tyylistä jännäröintiä, eikä kokemus sitten hirveästi keysersozeilusta jäänytkään.

Itse luulin spoilaantuneeni aika pahasti katsoessani tuon trailerin, joka kertookin suht' mittavasti elokuvan tapahtumista. Trailerissa on jopa sellainen kohtuullisen oleellinen paljastus lopun tapahtumista, mutta olin itse onneksi sen unohtanut. Tosiaan keskeisenä happeningina on Clive Owenin näyttelemän neromielen luotsaama suuri pankkiryöstö, ja vaikutusvaltainen blondi (Jodie Foster) tulee sinne sekoittamaan neuvottelija-Washingtonin kuvioita, mutta pohjalla on sokerina muukin kuin holvin pätäkkä. Yllätyin Inside Manin (näppärä nimi muuten) nerokkuudesta, sillä tuo ryöstö on eräistä ovelimmista leffa-heisteistä, mitä olen nähnyt. "Everybody on the fucking floor face down!"

Kovaluokkainen näyttelijäkaarti (edellä mainittujen lisäksi mm. Willem Dafoe rynnäkköjoukon johtajana ja Christopher Plummer pankin hallituksen pj:na) tekevät uskottavaa työtä, ja kronologista etenemistä rikkovat kohtaukset toimivat hyvin. Katsomiskokemuksen aikana miettiikin usein, että "ketä siellä pankissa nyt oikeasti on", sillä "the perfect robbery" kusettaa yhtä paljon niin katsojaa kuin pollareitakin. Tosin tiettyjen tapahtumien ratkaisuja alleviivataan turhaan, jolloin toivoisikin, että ohjaaja noudattaisi Owenin puhetta alussa: "I choose my words carefully and I never repeat myself". Heh, sama puhe tulee muuten leffassa kahdesti, joten "I never repeat myself" = bullocks :p

Denzelin näyttelemälle komisariolle on kirjoitettu kohtuullisesti humoristista läppää eikä kaveri vakavoidu oikeastaan kuin vasta tositilanteessa. Hänen kyttäparinsa (Chiwetel Ejiofor) on hiljaisempi ja vähän kokemattomampi kaveri, joka on kuitenkin mukana kaikessa vaikkakin enemmän taustalla. Hyvä ja uskottava suoritus häneltäkin, mutta Denzel Washington on show'n todellinen tähti - oikeutetusti.

Ohjaaja Spike Lee on sisällyttänyt tapahtumiin melkoisesti - tosin kenties yllätyksettömiä - kannanottoja muun muassa rasismista (9/11:n jälkeistä arabeihin kohdistunutta jne.), mikä onnistuukin helposti, sillä Ison Omenan kulttuuripohjahan on suhteellisen kirjava eikä poliiseilla ole pahemmin tietoja ryöstäjien taustoista. Näin ollen kaikki sisällä olevat haalareihin puetut ihmiset ovat epäiltyjä. Edellisen virkkeen selvennykseksi: ryöstäjät pukevat kaikki pankissa ryöstöhetkellä olleet (asiakkaat, henkilökunnan) samanlaisiin haalareihin kuin heillä itsekin, mikä muistaakseni näytetään jo tuossa trailerissakin.

Ekassa viestissä mainittu 25th Hour oli mielestäni aivan mainio pätkä, ja tarkemmin kun mietin niin en hirveästi Spike Leen aiemmista leffoista muista. Do the Right Thingin ehkäpä ainoastaan, senkin pääpiirteittäin. Vuoden 1999 tai 2000 kesällä tuli tsekattua useita Leen pätkiä, kun maikkari näytti niitä putkessa. Saisivat uusia lähiaikoina saman käytännön. Ohjaajan Malcom X -leffan haluasin tarkistaa, sillä tuota kehuttua pätkää en ole nähnyt muistaakseni ensimmäistäkään kertaa. Ja siinäkin on Denzeli.

e: Otsikko muutettu ja ketju siirretty oikealle alueelle.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Inside Man (Washington, Spike Lee, 2006)

Mielenkiinto leffaa kohtaan heräsi kun kuulin että Spike on tämän ohjannut. Vaikka mies on saanut ohjattua paljon kakkaa on muutama leffa myös kolahtanut (mm. Do the right thing, Jungle Fever, 25th hour, Summer of sam jossain määrin) -> Traileri tsekkaamaan

Malcom X myös minulle sellainen leffa jonka halunnut jo pitempään nähdä, muttei ole tullut tilaisuutta, edes ostaa sitä

Kävin perjantaina ensi-illassa. Tykkäsin kovasti! Genre nerokkaine pankkiryöstöteemoineen lämmittää aina sydäntä ja kyllä se ryöstöporukka oli vaan NIIIIN cool :)

Tulin juuri katsomasta elokuvaa ja tykkäsin kyllä. Hauskaa huumoria ja usein yhdistettynä rasismia käsitteleviin asioihin, hyvä juoni ja näyttelijäsuoritukset. Dialogi oli yllättäen jopa oudompaa ja välillä sellaista bullshittiä (usein hyvällä tavalla), että melkeinpä jäi Tarantinokin kakkoseksi. Muutenkin elokuvassa rikottiin osittain aivan perinteistä elokuvakerrontaa, mikä oli hyvä asia. Olipa mukana myös yksi hauska Spike Leen "moraalinen viesti", koskien nykypelien väkivaltaisuutta. No, olihan tämä jo Clockersissakin.

Sellaiset 4/5 voisin elokuvalle antaa.

Ensi-iltaviikonloppuna tämän näin Tennarissa. Loistoleffa. En muista elokuvaa jonka loppuratkaisuun olisin ollut näin tyytyväinen. Kaikki suurempien roolien näyttelijät olivat erinomaisia, vaikka Clive Owen varastikin shown parissa kohtaa. Iso plussa myös kameran käytöstä.

Itsekin olen aina ajatellut Spike Leen olevan tosikko joka on ottanut elämäntehtäväkseen rasismin ja muiden yhteiskuntaongelmien kritisoinnin. Tässä leffassa Lee kylvi edelleenkin tätä, mutta paljon hienommalla tavalla - huumorilla. Varsinkin GTA-peleihin viittaava videopätkä oli uskomattoman maukas.

Loistava elokuva, hakkasi n. 3 tähden odotukset maan rakoon.

5/5

Tuli katseltua Helsinki-reissuni aikana, ja täytyy kyllä yhtyä aiempiin puhujiin: hieno elokuva. Spoileriherkät lukekoot vasta elokuvan nähtyä:

Ensiksi olen samaa mieltä FolioMiehen kanssa hänen seuraavan lauseen kanssa:

Katsomiskokemuksen aikana miettiikin usein, että "ketä siellä pankissa nyt oikeasti on", sillä "the perfect robbery" kusettaa yhtä paljon niin katsojaa kuin pollareitakin.

Tuohon lisäten kuitenkin, että kyseisestä kerrontatyylistä joko pitää tai ei, sillä katsoja on elokuvan aikana aika yhtä pihalla "suuresta kuviosta" kuin etsivätkin. Ryöstömotiivit ovat hämärän peitossa vielä siinäkin vaiheessa kun Owen näyttää Fosterille lokerosta lipastamaansa dokumenttia, sillä mitään konkreettista ei sen suhteen tehdä. En epäile yhtään, jos monia katsojia nyrpii tälläinen selittelemättömyys, mutta mielestäni tämä on vain elokuvan eduksi. Myös rytmitystä rikkovat kuulustelut ovat piristävä lisä.

Leen tyypilliset kannanotot olivat odotettuja, ja yllättävän hyvin ne toimi tämänkaltaisen elokuvan kanssa. Terrorismiviittaukset kuvastivat hienosti 9/11-jälkimeininkejä, ja amerikkalaisten pelkoja. Videopelikatsaus pisti hymyilyttämään, samoin muukin huumori toimi erinomaisesti. Mm. Pykälä DD44- ja "No, get your own"-kohdat aiheuttivat spontaanit naurut vähälukuisen yleisön joukossa. Itse hihittelin yksikseni taas nerokkaalle musiikin käytölle kohdassa, jossa Plummer lupautuu antamaan yksityiskoneen ryöstäjille tilanteen ratkaisemista varten.

Näyttelytyö oli kauttaaltaan hienoa, eikä huonoja suorituksia löytynyt. Leen kuvaus oli niin ikään hienoa, ja ei elokuvasta juuri tuota kerrontaa lukuun ottamatta voi moittia mitenkään. Ja kerrontakin vain osalle henkilöistä, sillä itseeni tuo alituinen WTF-fiilis oli vain elokuvaa parantava tekijä. Mitä sitä turhia (liiaksi) alleviivaamaan.

Ylös Bottom