Vastaus: Joulupelipäätös
En ole huomannut tätä kysymystä, mielelläni yritän elävöittää GBA-aluetta. Vaikeaan kysymykseen epäreilu vastaus: mielestäni hutiin et voi mennä valitsitpä miten tahansa. Tarkoitus on kuitenkin auttaa sinua, joten annan vähän lisämietteitä

.
Itse hommasin juuri Final Fantasy I & II: Dawn of Soulsin, sillä olen lähdössä jossain vaiheessa pariksi viikoksi Espanjaan ja muutamaksi päiväksi Tukholmaan. Tarkoitus ei ole läpäistä kyseisiä pelejä matkojen aikana, mutta eipä lopu varmasti pelaaminen kesken. Vuoropohjaisten ystävänä tässä on mukava paketti, varsinkin kun pelit ovat minulle uusia.
Viime vuonna olin tammikuussa Espanjassa ja paikallisesta kännykkäkaupasta löysin mukavaan hintaan Mario & Luigi: Superstar Sagan. Peli on jokseenkin lyhyt, ei siis mitenkään häiritsevästi, mutta olisin mielelläni jatkanut vielä. Ei se silti niin lyhyt ole, että sitä yllättyisi "perkele, nytkö tää jo loppu". Peli on täynnä huumoria, vuoropohjainen, veljeksien suusta kuuluu myös hauskaa italiankuuloista mongerrusta, muutenkin hyvin tehty peli. Voisin sanoa, että se on hyvän mielen peli, jonka taatusti jaksaa pelata läpi. Alussa peli on hyvinkin addiktoiva tapaus. JA vaikka itse väsähdin kesken N64:n Paper Marion, koska tappelut olivat todella hitaita esim. vasaraa sai ladata mielestäni aivan liian kauan iskua ajoitettaessa. Ainoa keino, jolla iskun sai epäonnistumaan oli ajatusten karkaaminen virikkeellisemmille metsästysmaille. Peli jäi pelaamatta läpi, mutta GBA-versiossa tempo on käsikonsolille uskollisesti nopea - tottahan pelin pituutta saadaan venytettyä keinotekoisesti, mutta Mario&Luigissa näin ei ole tehty. Pelissä tappelut ovat muutenkin paremmat kombojen ansiosta ja kahta veljestä on ilo käyttää, Paper Mario 1:ssä apurit olivat lähinnä statistin rooleissa verrattuna tähän. Jos peli olisi julkaistu SNES:n kulta-aikana minun ei tarvitsisi perustella, sillä me kaikki tuntisimme tämän pelin kiistämättömänä klassikkona, tänä päivänä peli ei hyvästä myynnistä huolimatta saa niin paljoa huomiota osakseen. Jos tämän vielä olet halvimmalla löytänyt, niin minun ehdotukseni on tässä sama kuin feldonilla (edit. näemmä myös Kanis luottaa tähän), kannattaa silti varautua läpipeluun toteutuvan vähän liian aikaisin. Saisivat jatko-osan työntää ulos jossain vaiheessa.
Zeldan Minish Cap kummitteli myös omissa joululahjatoiveissa, mutta päädyin ostamaan FF:n. Täysin siitä syystä, että matkoja on edessä ja Zelda on lukemieni arvostelujen perusteella erinomainen peli, mutta liian lyhyt. Pahimmassa tapauksessa olisin ehtinyt "hieman kokeilla" peliä ennen matkaa, eikä minulla siten olisi enää uutta peliä matkaseurana. Itse aion tämän hankkia ilman muuta ja varmasti sinunkin kannattaa niin tehdä rahatilanteen parantuessa, peli on ainakin täysin uusi kokemus ja ilmeisen hyvä sellainen. Keväällä on aikaa ostaa tämä tuotos pelikirjastoon. Jos jollain on itse pelistä kokemuksia, niin tänne vaan markkinoimaan tämän puolesta.
Lisäehdotuksia on hieman vaikea antaa, mutta Fire Emblem on kokemisen arvoinen. Mielestäni yksi vuoden parhaita GBA-pelejä ellei paras. En tietenkään ole kaikkia ehtinyt pelata. Muita roolipelejä ei tule nyt mieleen. Tiedän, että yhden helmen poimiminen muiden joukosta on vaikeaa, mutta toivottavasti en tehnyt valintaa ainakaan vaikeammaksi

.