Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Jump! Super Stars

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rapuparvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rapuparvi

New Member
http://www.nintendo.co.jp/ds/ajsj/index.html

8.8. on ihan pian! Odotan, joskin sitä vähemmän mitä enemmän tästä näen matskua: keväällä tää oli hyvin pitkälti mun odotetuin peli pienellä varauksella, nyt oikein pelottaa. Silti, idea, graafinen ynnämuu tyylittely sekä meininki vaikuttaa edelleen tosi herkulliselta.
Animaatio näyttäisi olevan hiukan pökkelöä, harmi, minä kun haaveilin helvetin huolella tehdystä 2d-äksönistä. No, ei toi sentään miltään hirveältä vaikuta! Toisekseen taistelu näyttäis olevan aika... eeppistä: "X räjäyttää planeetan, jolla olet, Y:stä saat kutsuttua enkelit taistelemaan puolestasi ja A:lla isket joka suuntaan ympärillesi!" ja eeppisyydessään pelottavan yksinkertaista.
Eniten mua kuitenkin edelleen huolestuttaa se tosiasia, että ilmeisesti tossa oletetaan peukalolla paineltavan mätön ohessa alaruudulta noita erikoisiskusarjakuvaruutuja. En hyväksy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Peukalolla ruudun paineleminen kammottaa todella paljon, pariin otteeseen tullut kokeiltua millasta jälkeä syntyy ja voehan vidurillos, niitä saa hankaa hinkata mikrokuituliinalla tuoreeltaankin niin kuin naantalin aurinkoa varmaan joudutaan hinkkaamaan. Miksei alaruudulta voisi hoitaa perusmättämistäkin styluksella virtuaalinapeilta?
No, kai tän jossain saa myytyä samaan hintaan kuin ostikin, jos osoittautuu arvoiltaan sopimattomaksi. :)

Enivei, se mikä mua tässä eniten kutkuttaa, on pelin idea jonka mä japania taitamattomana oon venyttänyt suorastaan nerokkaisiin mittoihin. Oon pitkään kelannu, että tarttis rakentaa tetriksen kaltainen peli, jossa älyttömyyksiin asti abstraktien palikoiden sijaan pelattais merkityksillä. En selittele tässä enempiä, liian rasittavaa eikä se varsinaisesti tähän liity kuin johdantona.
Tämä pelin mä nimittäin kuvittelen pyrkivän jollain tapaa samaan: tohon on luotu kourallinen merkityksiä, jotka sopivat toisiinsa saumattomasti. Näin pelaamisessa on abstraktin älyllisyyden(mekaanisen laskennan) tason ohella kulkeva merkitystaso joka oikein rakennettuna on yhtä kuin loppumaton varasto mahdollisia juonikuvioita.

Jostain syystä mä pelkään pahoin pettyväni odotusteni kanssa. :D

Vastaus: Jump! Super Stars

Ei se kosketusnäytön koskeminen ole jossain vaiheessa enää niin kamalaa. Mikäli ikinä hankit Daigasso Band Brothersia tai sitten länsimaisen Jam With the Bandiä, joudut tottumaan ruudun koskettelemiseen peukalolla. Mitä sitten vaikka ruutuun tulee muutama sormenjälki, jotka eivät edes näy pelaamisen aikana (ellei sitten ole käsittämättömän paljon paskaa sormissa), ne voi pyyhkiä pelaamisen jälkeen paidalla tms.

Mutta asiaan. En saa tätä ihan heti ostettua, mutta toivottavasti mahdollisimman pian. Mikäli joku kavereista hankkisi DS:n, voisin ostaa pelin heti, mutta ottaen huomioon, että tämä (kuten Super Smash Broskin) pääsee oikeuksiinsa vasta moninpelinä, en näe kannattavaksi tämän ostamista heti. Onhan SSBM:kin ihan hauskaa mättöä yksinpelinä, mutta oikeasti sitä pelaa loppujen lopuksi vain saadakseen lisää hahmoja ja kolikoita patsaiden osteluun.

Azu sanoi:
Ei se kosketusnäytön koskeminen ole jossain vaiheessa enää niin kamalaa. Mikäli ikinä hankit Daigasso Band Brothersia tai sitten länsimaisen Jam With the Bandiä, joudut tottumaan ruudun koskettelemiseen peukalolla. Mitä sitten vaikka ruutuun tulee muutama sormenjälki, jotka eivät edes näy pelaamisen aikana (ellei sitten ole käsittämättömän paljon paskaa sormissa), ne voi pyyhkiä pelaamisen jälkeen paidalla tms.

Offtopic: Niitä touch screen kohtia ei tarvitse tehdä Band Brothersissa. Saa silti täydet pisteet jos kaikki menee täydellisesti ;)

Sendou sanoi:
Tukeeko tämä peli Single-cartridge Multiplayta?

Tukee, mutta pakan (pelihahmojen) valintaa on rajoitettu niin, että pelaajille arvotaan pakat neljästä valmiista pakasta, joita ei voi itse muuttaa. :-(

Eikö tätä käännetä koskaan? En ymmärrä japania! Ja onko se oikeasti hyvä, jos ei ole elämässään lukenut yhtäkään mangaa tai katsonut muuta animea kuin Hayao Miyazakeja? Tappelupeli DS:lle 150 hahmolla varustettuna saa kyllä veden kielelle.

edit: Wikipediasta (mistäs muualta) selvisi, että käännöstä hankaloittavat importtaajien oikeudet, niin ettei siitä tule koskaan mitään. Ja vielä: Jos tämän tilaa Lik-Sangista, joutuuko maksamaan tulleja tms?

Viimeksi muokannut moderaattori:

napsikas sanoi:
Eikö tätä käännetä koskaan? En ymmärrä japania! Ja onko se oikeasti hyvä, jos ei ole elämässään lukenut yhtäkään mangaa tai katsonut muuta animea kuin Hayao Miyazakeja? Tappelupeli DS:lle 150 hahmolla varustettuna saa kyllä veden kielelle.

Kyllä tästä voi ilon saada irti ilman japanintaitoja tai mangafaniutta, mutta kannattaa varautua lukemaan GameFAQs'ista tai vastaavasta ohjeita. Itse asiassa jos ei lue japania sujuvasti ja tunne jokaista pelissä esiintyvää mangasarjaa hyvin, kannattaa varautua lukemaan ohjeita netistä. Pelistä varmaankin saa enemmän irti jos tuntee mangasarjat ennalta, mutta en usko että se on mitenkään välttämätöntä jotta pelistä voi nauttia. Itse tunnen vain muutaman sarjoista, mutta se ei ole häirinnyt. Tämä vain hieman toisenlainen tapa tutustua sarjoihin. :-)

Edit: (Pitkä selitys siitä, missä tässä pelissä tarvitsee osata japania ja tuntea mangasarjoja, tai käyttää GameFAQs'in apua.) Voisin vielä tarkentaa, että ei GameFAQs'in apua sentään loputtomiin tarvitse. Lähinnä kaksi asiaa pelissä vaatii sitä. Pelin seikkailumoodissa (J-Adventure) on jokaisessa kentässä tiettyjä haasteita. Haaste voi olla esim. "tyrmää kaikki viholliset kerran" tai "tuhoa kaikki seinät". Yleensä kentässä on jokin päähaaste, ja 3-5 sivuhaastetta. Päähaasteen suorittamalla pääsee seuraavaan kenttään, ja sivuhaasteita suorittamalla saa palkinnoksi uusia "komia" eli pelihahmojen ilmentymiä. Joissain tapauksissa haasteet ovat melko itsestään selviä, tai ne voi arvata kun hetken kokeilee, mutta etenkin sivuhaasteita varten voi olla kätevää katsoa apua netistä. Toinen kohta pelissä, johon apua luultavasti tarvitsee, on komien kokoaminen. Komathan siis ovat sarjakuvapaneeleita. Ne on rakennettu neliön muotoisista paloista, ja niitä on eri kokoja 1-7 neliötä. Yhden neliön komat ovat help-komia, ja ne on valmiiksi "koottu". Niitä on yksi per jokainen pelin hahmo (joita on siis suunnilleen se 150). Loput komat saadaan aluksi tyhjinä eli "serif-komina". Näissä komissa näkyy vain hahmon ääriviivat, sekä tärkeämpänä puhekupla, jossa lukee jotain hahmolle tyypillistä. Nämä tyhjät komat pitäisi sitten yhdistää oikeaan help-komaan, joskus useampaankin. Ei liene vaikeaa uskoa, että jos mangasarja ei ole tuttu, eikä osaa japania, on täysin mahdotonta arvata, mikä hahmo tyhjään komaan pitäisi yhdistää. Ääriviivat voivat auttaa, mutta usein niitä tulkitsee väärin tai ne ovat liian yleisiä ("kas, sillä on piikikäs tukka"). Tähän lisänä; jos joku aikoo hankkia tämän pelin, suosittelen tutustumaan komienyhdistelysysteemiin varhaisessa vaiheessa peliä, ennen kuin komia on kerättynä toista sataa. Vaikka lukisi netistä ohjeita, hommaa helpottaa jos vaihtoehtoja on vähemmän.

"150 hahmoa" on sikäli mainosmiesten puhetta, että jokaisella näistä hahmoista ei valitettavasti pääse tappelemaan. 34:llä pääsee tappelemaan, 47 voi kutsua taistelukentälle avukseen ja 76 hahmoa ovat lähinnä "bonusesineitä", ja niitä ei nähdä itse taistelussa lainkaan. Wikipediassa on hieman tarkempi selitys sekä lista hahmoista: http://en.wikipedia.org/wiki/Jump_Superstars

napsikas sanoi:
edit: Wikipediasta (mistäs muualta) selvisi, että käännöstä hankaloittavat importtaajien oikeudet, niin ettei siitä tule koskaan mitään. Ja vielä: Jos tämän tilaa Lik-Sangista, joutuuko maksamaan tulleja tms?

Tulleja voi joutua maksamaan. Tämä tarkoittaa käytännössä 3.5% tullimaksua ja 22.0% arvonlisäveroa. 26.27% yhteensä (ei, se ei ole yhteenlasku, vaan ALV maksetaan myös tullimaksusta). Itse jouduin maksamaan, tosin minulla oli tilauksessa samalla toinenkin peli. Tietääkseni tullia ei tarvitse maksaa, jos tullattava summa on alle 10 euroa, mitä se tosin valitettavasti ei ole normaalihintaisen (50 dollaria) pelin kanssa. Laskeskelin että 38 euroa olisi kipuraja. Ymmärtääkseni pelit eivät aina silti jää tulliin, mutta itselläni ei ole kokemusta tästä. Jos peli maksaa yli 38 euroa, varautuisin siihen että verot ja tullit voi joutua maksamaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:

No niin! Siinä on tyyppi joka tietää mistä puhuu! Kiitos tästä informatiivisesta esitelmästä. Pitää katsoa, saisiko sen jostakin käytettynä. Niinkuin esimerkiksi täältä.

Minulla ei ole jäänyt yksikään yksittäinen Lik-Sangista tai Play-Asiasta tilattu peli tulliin (tosin nythän käy niin, että kunhan oman Ouendanin tilaan, niin sehän jää toki tulliin ;) ).

Nyt on tullut joku uusi JSS-haastaja, Naruto 4. Odottelen innolla IGN:n silmäilyjä... Enkä ole vieläkään saanut aikaiseksi tilata tuota Superstarsia. Mieli kyllä tekisi.

Ylös Bottom