Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kahvi- ja teehifistely

Fly

Toimittaja, graafikko
Ylläpitäjä
Suomalaiset ovat tunnetusti kahvikansaa ja vannovat Juhla Mokan nimeen. Kovasti kuitenkin yritetään sivistyä ja nykyään kelpaa muukin kama kuin perus markettipuru. Kertokaahan kokemuksia kahvi- ja teetottumuksistanne: Jauhatko pavut itse, millaista keitintä käytät, presso- vai mutteripannu? Entä millainen tee on oikeasti hyvää eikä mautonta kuraa?

Itse hankin vihdoin viime vuoden lopulla Moccamasterin ja elektronisen myllyn sekä noudan pavut Jyväskyläläisestä Coffea kahvikaupasta. Omistaja on mukava ulkomaalainen mies, joka jeesaa keittämiseen liittyvissä asioissa. Järjestävätpä myös ihan baristakursseja. Myynnissä lisäksi erilaisia teelaatuja.

Olen myös lukenut paljon faktaa kahvinkeittoon liittyen ja huomannut, että tietyillä asioilla on kotioloissakin huomattavaa vaikutusta kahvin makuun. Veden tulisi olla raikasta, kylmää eikä sitä saa kaataa keittimeen kahvipannulla, suodatinpusseissa kannattaa suosia hapella valkaistuja ja ne kannattaa taittaa sivulta sekä alhaalta asianmukaisesti ennen kuin ne asettaa suodattimeen. Kahvia tulisi myös sekoittaa lusikalla samalla, kun se vielä tippuu pannuun. Tällöin ilmeisesti aromi tulee paremmin esille.

Kahvin säilyttämiseenkin taitaa olla parikin eri kuppikuntaa. Toiset säilövät jääkaapissa ja pimeässä, kun taas toisten mielestä pelkkä tiivis rasia riittää. Mitäs mieltä tästä olette?

Tässä ketjussa voit jakaa ajatuksiasi muiden samanmielisten kanssa.
 
Vastaus: Kahvi- ja teehifistely

Mutteripannulla tulee kotona aina sumpit pihauteltua, ja töissä on Aerobie AeroPress. Kahvina yleensä jotain valmiiksi jauhettua Lavazzaa, tai halpaa Lidlin Bellarom French blendiä.
Harion käsimyllykin löytyy, mutta eipä sillä kovin usein tule jauhettua, lähinnä silloin jos haluaa herkutella jollain vastapaahdetulla laatukahvilla.
Valmiiksi jauhetut kahvit säilytän viileässä pimeässä komerossa, ja kun ostan tuoretta papuina pakastan osan.
Karsta Katriinat yms. "Suomalaiseen makuun" paahdetut vaaleat kahvit ei enää maistu, ja suodatinkahvia tulee keiteltyä enää vieraille jotka ei hyvän päälle ymmärrä.
 
Vastaus: Kahvi- ja teehifistely

Meillä on töissä Philipsin perushalpa keitin, joka ajaa asiansa. Kahvi nyt ei mitenkään kummoiselta maistu mutta eipä sitä kerkeäkään töissä hirveästi makustella.

Enpäs tiennytkään, että papuja voi pakastaa. Hyvä vinkki. Pitää kokeilla ensi kerralla kun ostaa jotain laadukasta. Ilmeisesti jääkaappiin jauhettuja kahveja ei kannata laittaa? Luin jostain artikkelista että se saattaa muuttua kitkeräksi, jos on liian kylmässä.
 
Vastaus: Kahvi- ja teehifistely

Meillä on töissä Philipsin perushalpa keitin, joka ajaa asiansa. Kahvi nyt ei mitenkään kummoiselta maistu mutta eipä sitä kerkeäkään töissä hirveästi makustella.

Enpäs tiennytkään, että papuja voi pakastaa. Hyvä vinkki. Pitää kokeilla ensi kerralla kun ostaa jotain laadukasta. Ilmeisesti jääkaappiin jauhettuja kahveja ei kannata laittaa? Luin jostain artikkelista että se saattaa muuttua kitkeräksi, jos on liian kylmässä.

Minusta elämä on liian lyhyt "huonon" kahvin juomiseksi ja sen vuoksi tulee töissäkin hieman hifisteltyä, jos yleensä Aeropressillä Lidlin halpis kahvin uuttamista voi hifistelyksi sanoa?
Luin jonkin artikkelin (linkki taisi olla ristretto foorumilla) missä testasivat kahvin pakastamista, ja tuoreen vastapaahdetun papukahvin saa sen mukaan säilymään hyvänä noin 8 viikkoa, joten ei kannata kovin pitkäksi aikaa unohtaa pakastimeen, mieluummin ostaa pienemmän määrän useammin ja juo kahvin tuoreena. Jääkaapissa en ole koskaan kahveja säilyttänyt.
 
Kappas meinasin tehdä uuden ketjun, mutta löytyikin jo joten herätellääs tätä jos saadaan yhtään keskustelua aikaiseksi. :) Itse lopetin kahvin kuluttamisen obaut 16 vuotta sitten ja teetä en juonut koskaan kunnes noin puolisen vuotta sitten halusin kokeilla kaffetta vihdoin uudestaan ja päädyin teen juojaksi :D Nyt olen aivan koukussa teen ihmeelliseen maailmaan ja kokoajan löytyy uusia makuja. Tämän hetkiset suosikit ovat musta earl gray sekä vihreä Nippon green. Toki hyviä makuja on useita kymmeniä ja se tässä "harrastuksessa" hauskaa onkin, että aina löytyy uusi suosikki.

Mulla oli joulukalenterina teekalenteri joka oli mainio idea! Sain joululahjaksi haudutinpannun joten nyt alkaa teebaggeily vähenemään ja irtoteen maailma avautumaan. On tää hienoo. :D löytyykö muita alan harrastajia? Mitä merkkejä ja makuja suosittelette? Saako teehen laittaa hunajaa? Entäs maitoa? (Yök)
 
Itse olen kahviholisti. Varmaan nyt tulee 23v putkeen kahvinjuontia ja loppua ei näy. Olen onneksi vähentänyt, ja nykyään sellainen 2-3 kuppia menee päivässä.

Kotiin ostettiin Lidlistä kympillä kahvimylly, joka toi uuden ulottuvuuden kahvinjuontiin. Nyt laitettiin tilaukseen kahvikone, joka jauhaa pavut ja joka työstää normikahvin lisäksi espressot ja maitokahvi juomat. Kallis sijoitus, mutta kodin kahvihampaille iloinen asia.

Teetä juon joskus, lähinnä flunssaisena. Teehen voi laittaa hunajaa, mutta ei maitoa (hyh tosiaan). Myönnän kyllä sitäkin lapsena tehneeni. Suosikkia ei teessä ole, mutta vahvasti aromikkaat maistunee eniten. Perus keltainen/vihreä/musta tee ei toimi.

Kahvi mennee maidolla tai kermalla, ei sokeria.
 
Nuo hegmannin kahvit, muffinsit ja ne kuppikakut ovat aivan taivaalisen hyviä. Käykääpä tekin hegulla hörppäämässä. ;)
 
Ylös Bottom