Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Viimeisimmän podcastin loppupuolella käynnistettiin viikon keskustelu:
http://www.konsolifin.net/bbs/podcast/93387-podcast-006-3ds-julkaistiin-mita.html

Lyhyesti kysymys kuuluu: mikä on kannettavien pelilaitteiden tulevaisuus? Aiheesta käydään perusteellisempi keskustelu ensi viikon podcastissa, mutta siihen asti (eli maanantai 14.3. noin klo 20:00) voi omia mietteitä esittää tässä ketjussa.

Kuuntele alustus! Kommentoi! Väittele! Löydä lopullinen totuus ensi viikolla!
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Luulisin, että käsikonsolit sinällään ovat tulossa tiensä päähän. Ainakin itselleni tuntuu aika kaukaiselta, että perus arkikäyttöä varten kantaisin DS:ää tai muuta konetta taskussa mukana, vain jotta voisi bussissa pelata sen vartin. Kännykkä on mukana aina oli sitten töissä, ulkomailla tai saunassa, joten kenties jonkinlaiselle N-Gage goes latauskaupat olisi aika looginen mahdollisuus etenkin Sonylle. Ihan kokonaan en fyysisiä pelipaketteja vielä kuoppaisi, edes kannettavien laitteiden osalta, mutta iPhone on kuitenkin massiivisten latausvalikoimien kautta lähempänä tulevaa. Laitteen kovalevyltä löytyvät pelit tarjoaa kuitenkin enemmän vaihtelunmahdollisuutta pidemmällekin matkalle. Puhelinpelikone olisi varmastikin myös kannattava valmistajalle, sillä moisen voisi uusia jopa 2-3 vuoden välein ilman suurempaa hämminkiä. Pelikoneen/pelisukupolven vaihtuminen 3 vuoden jälkeen tuntuu aika järkyttävältä idealta varsinaisten pelikonsoleiden osalta, mutta arvelisin että tälläkin foorumilla olijoista suurin osa vaihtaa puhelinta aika säännöllisestikin, eikä siihen edes sen suuremmin kiinnitetä huomiota.

Toki vaikka miten lauletaan ylistyslaulua Applen latauspalveluiden tarjoamista mahdollisuuksista pelinkehittäjille halpojen kustannusten kautta, niin ihan pureskelematta en sitä kuitenkaan niele. Se, että Angry Birds myy 10^(n+1) kappaletta ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kaikki myisivät itsensä voitollisiksi. Valikoimista löytyy tuhansia pelejä, mutta niistä halvasta hinnasta huolimatta osa on kuitenkin laatunsa puolesta täysin sitä itseään. Ja massaan hukkuu kuitenkin oikeasti hyviäkin pelejä, eikä siten eroa juurikaan "isojen pelien" kaupasta. Vaikka miten olisi hyvä peli, niin osa myy silti "liian huonosti".

Pad-tietokoneista en viitsi hirveästi huolestua. Ainakin oman kokeilun perusteella iPadin tai vastaavan kantaminen mukana tuntuisi lähinnä naurettavalta. Yhtä hyvin voi sitten jo kantaa läppäriä mukana, kun ei kuitenkaan niin paljoa eroa kokonsa puolesta.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Jos käsikonsolit ovat tiensä päässä, niin sitten halvaisin nähdä kännykän mobiilipeleiltä vähän enemmän yritystä kuin pelkkää Ängryböördsiä variantteineen. Mä en jaksa tällaisia pilipalipelejä pelata, mielummin surffaan sillä kännykällä sitten netissä.

Tahdon tälle käsikonsolit tappavalle ihmekännykälle pelejä tyyliin tasku GTA:t, NSMB, Prof. Laytonit, Lumines, GoW: Chains of Olympus jne. Sitten kun on tämän tasoisia pelejä saataville kännykälle, niin olen ihan valmis kuoppaamaan käsikonsolit. Sitä ennen, tuskinpa vain. Se DS tai PSP ei laukun pohjalla paljoa paina.

Pelin jakelun vois sen sijaan siirtää mun puolesta kokonaan eetteriin, tai kauppoihin latauslipukkeille. En mä niitä pelien kansia jaksa kotona muutenkaan säilytellä, turhaa ja rumaa muovitauhkaa. Ja pelikasettien mukana roudaaminen on vähintäänkin aika vanhanaikaista.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Täällä liputetaan tabien nimeen, vai ovatko ne jo syksyyn mennessä hybridejä. Mene ja tiedä.

Jos ajatellaan, mikä nykyisessä mobiilipelaamisessa on se rajoittavin tekijä, on se ainakin täällä jo ihan tuo näytön koko. Kosketusnäytöllä miehen sormi painaa kerralla kolme kirjainta virtuaalinäppäimistöltä. Puhumattakaan tiukassa tilanteessa mahdollisista ikoneista peliruudulla. Kuva sinne lähelle 10" ja alkaa kosketusnäytön käytettävyyskin näyttäytymään jo ihan toisella tasolla. Kosketusnäyttö? Eiköhän tuo kännykkäpuoli aika hyvin kerro mihin mobiilipelaamisen saralla ollaan menossa.

Entä softakauppa? Keskitetysti yhden tiskin takaa nykyisten Store-puotien tapaan ykkösinä ja nollina. Puhelimet toimivat nyt näiden palveluiden sisäänheittäjinä. Ehkä se varsinainen sulkasato kynitäänkin vasta seuraavassa vaiheessa.

Mobiilipelaamisen käsite on laajennettava perinteisestä taskussa kulkevasta. Kännykkä hoitaa sen tontin parhaiten, on aina mukana. Itsenäinen laite, joka taipuu myös pelaamiseen. Laitetaan se laite siihen olohuoneen pöydälle niin, että kuka tahansa perheenjäsen voi sen koska tahansa poimia. Pelaaminen onnistuu jo parivuotiaalta. Lisäarvona se kaikki muu kiva minkä tämä ihmevempain mahdollistaa. Jokaiselle jotakin.

[video=youtube;Q9NP-AeKX40]http://www.youtube.com/watch?v=Q9NP-AeKX40[/video]
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Vaikka nuo tabletit ja älypuhelimet ovat ruvenneetkin kiinnostamaan niin silti itselleni se kannettava pelilaite on edelleen PSP, koska ei noille älypuhelimille ei ole vielä sellaisia isoja pelejä. Onhan niillä hyviä, pieniä ja nopeasti sisäistettäviä pelejä kuten Angry birds, joita on ihan mukava pelata kiireessä, mutta esimerkiksi pitkillä ajomatkoilla on mukava ottaa PSP esiin ja ottaa työn alle jokin suurempi peli kuten lähiaikoina on tullut pelailtua Valkyria chronicles 2:sta ja AC: Bloodlinesia.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Tuo podcastissa mainitsemani juttu oli tosiaan VG247:n tarjoama: GDC 11: Iwata isolated as iPad 2 signals Apple intent | VG247.

Artikkelissa keskitytään Game Developers Conferenceen ja erityisesti Satoru Iwatan antamaan puheeseen, jossa Nintendon toimitusjohtaja jopa hyökkäsi Applea ja iOS-laitteita vastaan. En ole ehtinyt tuota Iwatan GDC-puhetta katsomaan tahi kuuntelemaan, joten en tiedä kuinka pahasti värittynyt VG247:n juttu mahdollisesti on, mutta ainakin se sisältää mielenkiintoisia argumentteja. Erityisesti Iwataa huoletti App Storeen ilmestyvien pelien määrä.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Täällä liputetaan tabien nimeen, vai ovatko ne jo syksyyn mennessä hybridejä. Mene ja tiedä.

Jos ajatellaan, mikä nykyisessä mobiilipelaamisessa on se rajoittavin tekijä, on se ainakin täällä jo ihan tuo näytön koko. Kosketusnäytöllä miehen sormi painaa kerralla kolme kirjainta virtuaalinäppäimistöltä. Puhumattakaan tiukassa tilanteessa mahdollisista ikoneista peliruudulla. Kuva sinne lähelle 10" ja alkaa kosketusnäytön käytettävyyskin näyttäytymään jo ihan toisella tasolla. Kosketusnäyttö? Eiköhän tuo kännykkäpuoli aika hyvin kerro mihin mobiilipelaamisen saralla ollaan menossa.

Entä softakauppa? Keskitetysti yhden tiskin takaa nykyisten Store-puotien tapaan ykkösinä ja nollina. Puhelimet toimivat nyt näiden palveluiden sisäänheittäjinä. Ehkä se varsinainen sulkasato kynitäänkin vasta seuraavassa vaiheessa.

Mobiilipelaamisen käsite on laajennettava perinteisestä taskussa kulkevasta. Kännykkä hoitaa sen tontin parhaiten, on aina mukana. Itsenäinen laite, joka taipuu myös pelaamiseen. Laitetaan se laite siihen olohuoneen pöydälle niin, että kuka tahansa perheenjäsen voi sen koska tahansa poimia. Pelaaminen onnistuu jo parivuotiaalta. Lisäarvona se kaikki muu kiva minkä tämä ihmevempain mahdollistaa. Jokaiselle jotakin.

[video=youtube;Q9NP-AeKX40]http://www.youtube.com/watch?v=Q9NP-AeKX40[/video]

Tabien menestykseen pelikäytössä en kyllä jaksa uskoa, en alkuunkaan. Ainakin omaan käsitykseeni ja ymmärrykseeni moisen "vähän sitä ja vähän tätä, muttei kuitenkaan tosissaan mitään" -laitteen pärjääminen tuntuisi aika omituiselta. Toki näyttö on jo riittävää kokoa, mutta se on taas jo niin iso ettei sellaista viitsi mukana raahata. Ja jos koko perhe pelaa, niin ainakin omaan fiilikseen voidaan silloin pitää olohuoneen pöydällä joko pelikonsolin ohjainta tai ihan läppäriä, joilla voikin sitten jo pelata ainakin tähän hätään "oikeita" pelejä. iPad ja kilpailijoiden viritelmät tuntuvat ainakin vielä olevan vain isomman ruudun omaavia surffilautoja sen sijaan että olisivat vakavasti otettavia pelilaitteita. Ja tabi kirjaimellisesti kannettavana laitteena, eli muuallekin vietävänä ei taas tunnu järkevältä. Siis kun normaaliin taskuun sitä ei saa millään (toinen tarina on true-lökäpöksyt, mutta tuskin niihinkään), jolloin seuraava keino kantaa sitä on kantolaukku, jolloin läppäri ajaa saman asian.

Mitä tulee älypuhelimien näytön koon pienuuteen, puhut asiaa. Turhan pieniä ovat, mutta sellainen 4" kyllä jo ajaa asiansa ihan hyvin, mikäli vain saisivat resoluutiotakin hilattua vähän ylöspäin. Jos neljää tuumaa lähdetään suuremmin kasvattamaan, alkaa taas käytännöllisyys kannettavana laitteena kärsimään.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Mulla on DS, PSP ja "älypuhelin". Eniten pelikäytössä on ollut...älypuhelin. Tylsinä hetkinä se pelastaa kun aina se taskusta löytyy. Pelipuolella ne ei vielä kovinkaan loista ja tarjoavat juurikin hetken naputtelua. Psp:llä ja DS:llä tulee pelattua enimmäkseen juuri kotona. Ei niitä mukana tule raahattua kuin erittäin harvoin.

Tietty Nintendoa huolettaa kännykät ja tabletit kun niille julkaistaan samoja pelejä kuin DS:lle ja huomattavasti huokeempaan hintaan.

Uskon että tabletit ja älypuhelimet tulevat syömään paljon käsikonsolien myyntiä tulevaisuudessa. HC-pelaajia tietty heikot kontrollit ja "pikku-pelit" eivät tule mielyttämään, mut satunnaispelaajille juuri pienet naputtelupelit ovat sitä mitä he hakevat, eli hetken viihdettä. Ja tuo joukko tulee olemaan isoryhmä, mikä pelikehittäjiä varmana kiinnostaa.

Sonyllä on mahdollisuudet levitä tablet markkinoille helposti, mut Nintendon liikkeet onkin sit toinen juttu. Saako nipa pidettyä mielllenkiinnon niin vahvasti peleissä että massat ostais 3DS:ää samalla vimmalla kuin edellistä DS-mallia. Älypuhelinta halvempi hinta tietty houkuttaa vanhempia ostamaan sellaisen muksuille.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Laitetaan nyt vaikka tähän ketjuun viimeisimmät Angry Birds -myyntipäivitykset ja Wiredin pitkä juttu aiheesta: Pelin teko maksoi 100 k€ ja tuotto tähän mennessä noin 50 M€. Pelkästään mainosrahoitettu Android-versio tuottaa melkein miljoona taalaa kuussa ja pehmolelumyynti saman verran lisää. Yhteensä oheissälä (lisenssimaksut ja oheistuotteet) vastaa jo 40 prosenttia tuotoista ja osuus tulee oletettavasti yhä kasvamaan.

Vaikea kuvitella että yhtä menestyksekästä brändiä olisi pystytty luomaan näin lyhyessä ajassa konsoleilla.

Angry Birds revenues at $70m from $140k costs | News

In depth: How Rovio made Angry Birds a winner (and what's next) (Wired UK)
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Lempilapseni käsikonsoleista on DS ja nykyään sekin on mallia XL. Kokonsa puolesta ei tosiaankaan hirveän mielellään kantele tuota mukana ja sama ongelma vaivasi myös PSP:tä, jonka sitten epäkäytännöllisyyden/käytönpuutteen takia möin. Puhelimellani en pelaa juuri lainkaan, mitä nyt edellä mainittua vihalintu peliä toisinaan, kun käyn täysistunnolla.

Juuri julkaistut käsikonsolit ei vielä himota kovin paljoa hintansa takia, odotellaan aikoja parempia ensin.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Omalla kohdalla psp oli kovassa käytössä mutta ei ole enään kun se on rikki :(
Minun mielestä psp on todella siisti laite, aku ankan taskupokkarin kokonen laite jolla voi pelata ratchet & clankkia, motorstormia, metal gear solid jne...

Omistan myös android älypuhelimen jolla tulee joskus pelattua angry birdsiä mutta android ja iphone pelit eivät ole samanlaisia kuin psp:llä oleva ratchet&clank.

Olisihan se kiva pelata "oikeita pelejä" kännykällä mutta kun ei pysty niin psp vie :D
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Löytyi erittäin hyvä esittely Motorola XOOM -taulutietokoneesta. Ajankohtaiseksi videon tekee myös sen sisältämä aineisto pelaajille. Tässä operoidaan 10,1" ruudulla ja molemmilla käsillä kolmiulotteisessa tilassa, eikä näytä lainkaan heikolta. Paras esimerkki löytyy kohdasta 17:38. On siellä aiemmin tietty myös hitunen Angry Birdsiä.

Motorola XOOM: YouTube - Motorola Xoom Android Tablet Review
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Tässä samainen rouva esittelee iPad 2:sta ja tietysti huomioitu on jälleen kerran myös pelaajat, alkaen kohdasta n. 11:50.

Apple iPad 2 : YouTube - Apple iPad 2 Review

Vielä ei sellaista varsinaista killer'uppia ole tullut vastaan. Kännyköiltä pöllitty Angry Birds ei siihen ihan riitä, tältä alustalta haetaan jo syvällisempiä kokemuksia. Myöskään tutut pelisarjat tv-konsoleiden puolelta ei kiinnosta. Tylsin näky on autopeli, jossa tabletti toimittaa ratin virkaa.. huh. Jotain ihan uutta ja merkityksellistä, johon ei ylletä ilman kosketusnäytön antamia mahdollisuuksia. Laajennettu todellisuus kahden kameran kautta avaisi myös ovia uudenlaisiin elämyksiin. Gyroskooppi tähän vielä mukaan ravistelemaan perinteisiä malleja. Yhteisöllisiä puolia unohtamatta. Pikapelejä, mutta myös pikatallennuksen kautta helposti jatkettavia pidempiä tarinoita.

Videossa nähty miekanheiluttelu muuttuisi heti mielenkiintoisemmaksi, jos pelaaja toimisi enemmän taustalla ja jättäisi arkirutiinit koneen huoleksi. Taustalla hääräävä haltija, joka sekoittaisi litkut ja ihmettelisi virne naamalla niiden tuottamia lopputuloksia kentällä :D
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Vielä ei sellaista varsinaista killer'uppia ole tullut vastaan.
Sen kummemmin muuten asiallista viestiä kommentoimatta, tarkoitat varmaan "killer appia", joka on siis lyhenne sanoista "killer application". =)
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

En usko kännyköiden ja tabletien syrjäyttävän Sonyn ja Nintendon käsikonsoleita koskaan täysin. Myyntilukuja ne voivat kyllä karsia sillä tämä muutamassa vuodessa pinnalle noussut mobiilipelaaminen toimii oikeasti myös lyhyissä sessioissa. Ei tulisi enää mieleenkään ottaa PSP:tä tai DS:ää mukaan esim. työmatkoille. Puhelin on aina mukana ja pelit ovat sopivan yksinkertaisia lyhyisiin sessioihin. Jos olisin mökkeilyä harrastava ihminen, ottaisin jonkun käsikonsolin taatusti mukaan. Pienen kokonsa aniosta helposti kannettavissa ja kehittyneempien peliominaisuuksiensa ansiosta mahdollistaa pidempiin sessioihin soveltuvat pelit. Nämä siis omia mietteitäni.

Saa nähdä miten esim. iOS-laitteet tulevat menestymään jatkossa nimenomaan pelilaitteena. Ostetaanko sille nassikalle se 270€:n 3DS + peli 40-50€:lla vai jopa hieman halvempi iPod Touch ja siihen jopa jopa 50 peliä tuolla 50€:lla. On totta etteivät nuo alle euron pelit pysty välttämättä laajudessaan kilpailemaan jollekin Zeldalle tai Pokemonille mutta välittääkö se lapsi edes moisesta?

iPod Touchin myynnit olivat pari vuotta sitten noin kolmanneksen iPhonesta. Jos prosentit ovat edelleen samaa luokkaa, olisivat iPod Touchin myynnit nyt noin 33 miljoonaa. Siihen päälle iPhonen 100 miljoonaa ja iPadin 15 miljoonaa niin päästäänkin jo huimiin lukuihin. Taitaa ohittaa Nintendo DS:nkin pelialustana. Apple on vieläpä tehnyt hyvää työtä ekosysteeminsä kanssa. Periaatteessa kaikki pelit toimivat kaikilla laitteilla ja uudempaan rautaan päivittäminen saattaa jopa parantaa pelin ominaisuuksia ja grafiikkaa jos kehittäjä on nähny vaivaa.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Tätä muodikasta kasuaalipelaamista nuo mukana kulkevat aparaatit suosii. Jo ergonomiasta johtuvien seikkojen vuoksi pidempiä sessioita ei voi ajatellakkaan. Toisaalta facebookin pikkupelit tuntuvat koukuttavan monia. KYllä niillä bisnestä pystyy tekemään.

Ehkä HC-pelaajille näistä gadgeteistä olisi iloa jos niiden kautta pystysi taydentämään varsinaisella pelikoneella pelattavien pelien pelikokemusta. Vähän kuin GT5:ssä on mahdollista ajattaa B-spec kuskia netin kautta.
Mitä se sitten voisi ollakkaan niin sen toivottavasti pelintekijät keksivät :D
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Itsellä ei ole muuten kokeilua älypuhelimella pelaamisesta paitsi, että olen pelannut N-gagea (QD malli, tykkäsin niin paljon että ostin ekan hajottua toisenkin). Nykyään tulee taskupelaaminen vanhalla Gameboy Advance SP:lla, suurimmaksi osaksi Zeldaa ja Pokemonia.

Olen kyl rehellisesti sitä mieltä että niin kauan kuin pelataan vain kosketusnäytöllä, eikä löydy D-padia ja A&B nappeja, niin en pidä puhelinpelaamista käsikonsolipelaamisen uhkana. Sony Ericsonin tuleva Play -puhelin näyttää hyvältä, mutta speksit eivät ole tarpeeksi hyvät verrattuna hintaan.

Mikäli oikeasti tehtäisiin kunnollinen käsikonsoli-puhelin alusta, jolle tulisi yhtä paljon pelejä kuin esim. PSP:lle ja DS:lle, niin uskon että siinä olisi voittajan ainekset kasassa. Tosin tässä tulisi ongelmaksi hinta: kyseisen laitteen loppuhinta kuluttajalle voi helposti yltää 600 euroon, jolloin mielummin kaupasta hakee sen Nintendo DS:n ja normaalin halvan puhelimen.

Näkisin kyllä että aiheessa puhutaan kahdesta eri kuluttajakunnasta: älypuhelinpelaajat ovat useimmiten ns. kuolevaista "ei-pelaaja" kansaa, joka nyt on ostanut sen iPhone Doomin tai muun sellaisen kokeilumielessä ja kuluttavat tylsät aikansa siten. Sitten on nämä pelaajat, jotka oikeasti panostavat pelaamiseen ja tahtovat myös pelata ns. "oikeita" pelejä samalla kun menevät parin tunnin junamatkaa maaseudulle tai on hyppytunti luentojen välillä. Tai sitten kun ei voi sitä pleikkaa aina raahata mukana kun vanhemmille menee viikonlopuksi.

Eli en usko että nämä laitteet paljoakaan toisiltaan pois ottavat, päinvastoin, saadaan uusia peli-innovaatioita alalle, sekä ehkä pelaajien mainettakin parannettua yhteiskunnassa. Myös aloittelevat pelinkehittäjät pääsevät peli-alalle helposti kun älypuhelin-pelin tuottamiseen ei tarvitse niin isoa riskiä ottaa.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Jos käsikonsolit ovat tiensä päässä, niin sitten halvaisin nähdä kännykän mobiilipeleiltä vähän enemmän yritystä kuin pelkkää Ängryböördsiä variantteineen. Mä en jaksa tällaisia pilipalipelejä pelata, mielummin surffaan sillä kännykällä sitten netissä.

Tahdon tälle käsikonsolit tappavalle ihmekännykälle pelejä tyyliin tasku GTA:t, NSMB, Prof. Laytonit, Lumines, GoW: Chains of Olympus jne. Sitten kun on tämän tasoisia pelejä saataville kännykälle, niin olen ihan valmis kuoppaamaan käsikonsolit. Sitä ennen, tuskinpa vain. Se DS tai PSP ei laukun pohjalla paljoa paina.
Puhelinpelit ovat jo nykyään muutakin kuin yksinkertaisia matopelejä tai flash-pelejä. iPhonelle on saatavilla mm. GTA: Chinatown Wars ja Final Fantasy I (no, milleköhän sitä ei ole), ja puhelimet ovat vasta nousussa suurena pelialustana, joten tämä on vasta aivan alkua. Tuskin menee kauan että isoista hittipeleistä aletaan miettiä myös puhelinversioita, jos ne vain on järjellisellä vaivalla toteutettavissa. Jotkin multiplatform-pelienginetkin ovat alkaneet hissukseen tukea iPhonea, tai ainakin luvanneet sitä. Kännykät ovat olleet nousussa pelialustana vasta suunnilleen sen aikaa kun on vähänkin isomman pelin kehitysaika, ja ovat nykyään näkyvillä myös pelimessuilla muiden pelien rinnalla, joten aika pian alkaa varmasti myös niitä isompia pelejä tulla.

Jo surullisenkuuluisa N-Gage yritti vähän vakavampia pelejä, mutta dramaattiseen epäonnistumiseen johtaneet ongelmat taisivat olla muualla kuin varsinaisesti peleissä, joista ilmeisesti löytyy pari todellista helmeäkin (kuten RedLynxin vuoropohjainen sotataktikointi Pathway to Glory). "Vakavammilla" peleillä on kyllä sitten omat ongelmansa. Vähänkin isommassa pelissä on pakko olla vapaamuotoinen tallennus koska tahansa, tai muuten käy hassusti kun bussi pääsee perille tai akku alkaa varoittaa tyhjenemisestä. Suoraviivainen DS-tyylinen pikanukuttaminen ei välttämättä kännykän tapauksessa ole ratkaisu, kun kännykän yleensä haluaa pitää päällä puhelinkäytössä ja nykyiset älypuhelimet voivat imeä akkua melkoista vauhtia, eli tilanne pitäisi saada dumpattua flashille muodossa tai toisessa.

Mulla on DS, PSP ja "älypuhelin". Eniten pelikäytössä on ollut...älypuhelin. Tylsinä hetkinä se pelastaa kun aina se taskusta löytyy. Pelipuolella ne ei vielä kovinkaan loista ja tarjoavat juurikin hetken naputtelua. Psp:llä ja DS:llä tulee pelattua enimmäkseen juuri kotona. Ei niitä mukana tule raahattua kuin erittäin harvoin.
Kun on jo ostettu jopa viidensadan puhelin jolla voi pelatakin niin miksi ostaa enää jopa kolmensadan pelilaitetta jolla ei voi tehdä muuta kuin pelata. Itse en omista modernia pelikelpoista älypuhelinta, puhelimen vakiopelivalikoimassa on käytännössä vain Lumines jota joskus pelailen, mutta siltikin DS on mukana lähinnä vain kun lähden kotoa pitemmäksi aikaa johonkin. Vielä kun puhelinpelit maksavat eurosta kymppiin ja käsikonsolien pelit 30-50 euroa niin on helppo nähdä miksi puhelinpelit ovat monille niin paljon houkuttelevampia.

Kotona taas käsikonsolilla pelaaminen ei useimmiten tunnu järkevältä kun hyllyssä on monta isoa konsolia joilla saa kuvan telkkarista ja äänen surroundina. On ollut suorastaan harmittavaa, kun joitakin kiinnostavia pelejä on tullut vain PSP:lle, ja ne ovat siksi jääneet kokonaan pelaamatta. GTA Storiesit sentään tajuttiin portata PS2:lle, menivät ilmeisesti niin hukkaan kehityskustannuksiin nähden pelkästään PSP:llä. Ennen DS:n tulemista pelasin kaikki GBA-pelitkin käytännössä televisiosta Gamecuben GB Playerilla erityisesti paremman näytön vuoksi.

Jollain tasolla kyseenalaistan isompien isokonsolipeleihin verrattavien mobiilipelien tarpeen juuri tämän vuoksi, isot pelit pelaa mieluummin isolta näytöltä kunnon äänentoistolla, kun taas matkan päällä harvemmin on tarvetta kymmenien tuntien peliprojekteille. Reissussa tai satunnaisessa odottelussa riittää yleensä pienimuotoisempikin pelattava, joka toimii lyhyissä sessioissa. Jos isompaa peliä tekee niin tekee sitten samalla vaivalla alustalle jolle se sopii paremmin, tai miksei molemmillekin jos se onnistuu helposti. Toisaalta itse omistan niin ison pinon konsoleita että ehkä isommilla peleillä tahdotaan luoda valikoimaa myös niille joilla se DS tai PSP on ainoa konsoli koko taloudessa, tai joilla ei välttämättä ole aina vapaana televisiota jolla pelata.

Kiinnostavimmaksi mahdollisuudeksi käsikonsoleilla jäänee edelleen mahdollisuus niiden hyödyntämiseen isoveljiensä kanssa. Jostain syystä vaan DS:n hyödyntäminen Wii-peleissä on tuntunut jäävän lähes olemattomaksi, GBA:ta hyödynnettiin enemmän Gamecuben kanssa. Se taas sitten ei ole kivaa jos osan pelin sisällöstä voi nähdä vain jos omistaa käsikonsolinkin.

Puhelimien suurin kompastuskivi on kuitenkin minun ja monien muidenkin mielestä kontrollit. Pelkän kosketusnäytön käyttäminen kontrolleihin vaatii sen, että on vartavasten kosketusnäytölle suunnitellut kontrollit, eikä yritetä vaikkapa matkia ristiohjainta. Shadow Complexin kehittäneen Chairin edustaja kertoi juuri ettei innostu ajatuksesta siirtää konsolikontrolleja kosketusnäytölle, koska samalla menetetään tarkkuus. Puhtaista nappuloita ollenkaan käyttämättömistä kosketusnäyttökontrolleista toimivat hyvänä esimerkkinä vaikkapa DS:n Zeldat, eli kyllä sellaiset toteutettavissa on. Toisaalta esimerkiksi tabletin kohtuullisen kokoisella näytöllä ja multitouchilla saattaisi pystyä toteuttamaan mielenkiintoisia käyttöliittymiä pelityyppeihin jotka eivät ole olleet konsolien vahvoja alueita, kuten strategiapelit.

Vaikka olenkin niitä ihmisiä jotka tykkäävät kerätä hyllyn täyteen ihan fyysistä pelikokoelmaa olen sitä mieltä että kannettavissa pelilaitteissa aika on ajanut fyysisten pelien ohi. Jo DS:n pelikortit ovat niin pieniä että jonnekin pudotessaan hukkuvat melkoisen helposti. Tietysti kaupasta saatava fyysinen paketti ja pikkukortit voivat olla ihan ok, kunhan pelin saa sitten helposti ja sujuvasti kopioitua jollekin omalle ison kapasiteetin flash-kortilleen jolla pitää kaikkia mukana kulkevia pelejä. Kunhan vain pääsee eroon pelikorttien kanniskelusta ja vaihtelusta liikenteessä.

Yhteenvetona olen sitä mieltä, että käsikonsolien aika alkaa olla ohi. Puhelin on kaikilla, se on aina mukana ja pelit ovat halvempia sekä kehittäjälle että pelaajalle. Puhelimet eivät kuitenkaan kokonaan tapa käsikonsoleita sen enempää kuin pelikonsolit PC-pelaamista, mutta käsikonsolit profiloituvat marginaalisempaan asemaan hieman erilaiselle yleisölle ja hieman erilaisiin peleihin, aivan kuten on käynyt PC-peleille mainstreamin siirryttyä enemmän konsoleihin. Näin ensimmäisenä aaltona kännyköille lienee odotettavissa ainakin paljon multiplatform-pelejä ja portteja isompien koneiden klassikoista ja miksei uudemmistakin peleistä.
 
Vastaus: Käsikonsolit, taulutietokoneet, älypuhelimet

Tosiaan semmonen näkökulma vielä, että mukana kuljetettavat pelilaitteet on pelaajan kannalta vähän sama asia kuin leffaharrastajalle leffojen katselu vaikkapa puhelimen näytöltä. Toki se ajanvietteenä menee mutta ei siinä mitään syvällisempää kokemusta pysty saamaan.

Toisaalta taas esim. älyluurit pystyvät yhdistämään reaalimaailman pelimaailmaan GPS:n, kompassin ja gyroskooppien auvulla. Aika vähän noita antureita + kameroita&mikrofonia hyödyntäviä pelejä on mutta tuollaisissa augmentet reality tyyppisillä peleillä olisi mahdollista saada aikaan ihan uusia kokemuksia.
 
Ylös Bottom