Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kaveripiirin vaikutus konsolisodan ratkeamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jatakanen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jatakanen

New Member
Hei, hieman taustaa ja näkökulmaa ensiksi aiheeseen:

Ostin muutama kuukausi sitten itselleni elämäni ensimmäisen konsolin, joka on Xbox 360. En tiennyt konsolista juuri mitään - enkä edeltävistäkään vaan tähän asti pelaaminen oli ollut vain PC-pelaamista. Kun perheeni pienokainen on hieman kasvanut ja peleistä kiinnostunut, tuli konsolin hankinta hyvin ajankohtaiseksi ja varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Aluksi vierastin ajatusta hankkia konsoli joka maksaa 400 euroa. Tämän lisäksi luin netistä sen verran, että pelit eivät näyttäisi juuri vanhoja konsoleita paremmilta tavallisella televisiolla, joten aloin harkitsemaan jonkin vanhan konsolin hankkimista -> PC ei ollut vaihtoehto koska se on myös työkoneena ja en halua lastani sen äärelle sotkemaan tiedostoja.

Sitten kävi niin, että työkaverini kuuli aikeistani ja "käännytti" minut ostamaan 360:n. Perusteluja oli tietenkin valtava läjä, mutta niissä tuntui olevan paljon totuusperää. Ja kun kyseisellä herralla on itsellään myös PS niin ajattelin että ei ole varmaan hirveän puolueellinen. Eniten hämmästyin sitä, että tavallisella televisiolla pelien grafiikka näyttikin hyvältä, eikä ollenkaan niin huonolta kuten olin lukenut monesta eri lähteestä. Kävi vieläpä niin, että innostuin itsekin pelaamaan ja minusta tuli "konsolifani" (kotona on nyt iskän ja pojan välillä pelivuorot ;-) ).

Viime aikoina on tullut luettua lähinnä poikkeuksetta tätä foorumia ja olen erittäin kiinnostunut aihepiiristä (konsolit) ja etenkin tuo konsolisodan seuraava voittaja on minua mietityttänyt monessakin mielessä. Ensinnäkin omasta näkökulmastani puhuminen "sodasta" tuntuu hieman oudolta ja huvittavaltakin, mutta niinpä se näkyy vain olevan että bisness on todella raakaa. Mutta yhdestä asiasta ei juurikaan yksinoikeuspelien, suorituskykyjen ja innovatiivisten ominaisuuksien lomassa puhuta, eli nimenomaan tuosta kaveripiiristä joka vaikuttaa omiin mielipiteisiin. Minähän olen ihan tavallinen uusi konsoli-ihminen jolla ei vielä pari kuukautta sitten ollut konsoleihin mitään kiinnostusta tai tietoa, ja kaveripiiri oli se joka vaikutti ostamiseen. Kun ystäväni näki (ja pelasi) Dead or Alive 4:sta kotonani, hän innostui todella paljon ja niinhän siinä kävi että hänkin osti itselleen tämän 360 konsolin.

Eli tässä tarinassa oli ainakin kaksi ihmistä joiden suoraan ostopäätökseen vaikutti tuttavapiiri. Periaatteessa juurikin sellaisia ihmisiä, joita jokainen konsolivalmistaja haluaa kosiskella ja saada heidän kukkaronsa avattua. Moiset temputhan eivät vaikuta fanipoikiin ja asioista perille oleviin, niin kuin täälläkin lukiessani olen alkanut havainnoida - ja totta puhuen jos aihealue olisi itsellenikin ollut tutumpi, niin.. no konsolin olisin ostanut, mutta ainakin olisin ollut perilla asioista sen sijaan että nyt ostaminen tapahtui melko mutu-pohjaisesti.

Onkohan minun kaltaisia ihmisiä paljonkin - tarkoitan siis siinä mielessä että lähipiirissäni pikaisen gallupin ohella valtaosa ei edes tiedä mikä on Wii, saati sen innovatiivisesta uudesta ohjaimesta... 360:stä tiesi muutama (ja nyt päivittäin enemmän kun vaikea olla töissä enää puhumatta ko laitteesta kun kolmelta ihmiseltä se jo löytyy niin siitä tulee väkisin puhuttua) ja PS3:sta kaikki tiesivät merkin, mutta suurin osa ei mitään sen ominaisuuksista (muutamalta löytyy ps 1 tai 2 kotoa). Ja ainoastaan tuo kaveri joka sai houkuteltua ostamaan 360:n, on varsinainen HC-konsolimies.

Tulinkin siihen tulokseen, että taitaa olla niin, että monet meistä "tavallisista" kuluttajista käännyttää lähipiiri, ei firmojen markkinamiesten puheet tai yksinoikeuspelit tai muukaan alan asiantuntijamedia tms - mitä me tavikset emme päivittäin seuraa juuri lainkaan. En todellakaan väitä että markkinointi olisi turhaa tai hyödytöntä. Mutta ainakaan itseäni ei tähänkään päivään asti ole yhdenkään konsolin mainos viimeisen vuosikymmenen aikana saanut minua konsolia ostamaan, eikä saanut nytkään, vaan kaveri.

Mitä luulette? Vaikuttaako tämä konsolisodan "voittajaan"? Itse veikkaan että loppujen lopuksi voittajia ovat pelaamista rakastavat ihmiset - kilpailu harvoin on pahasta missään bisneksessä.

Vastaus: Kaveripiirin vaikutus konsolisodan ratkeamiseen?

Erittäinkin paikkansapitäviä havaintojahan nuo ovat, ja toki yleensäkin ihmisten ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa hyvinkin paljon oma tuttavapiiri. Tämä on asia, jonka pohjalle pelikonsolien markkinointi on oikeastaan pakkokin rakentaa, siinä määrin kuin se nyt on mahdollista.

Joka alalla on tietysti oma harrastajakuntansa, joka jaksaa perehtyä aiheeseen ja kuluttaa siihen aikaa (rahasta puhumattakaan), mutta valtaosalla kuluttajista mielenkiinnon keskeiset kohteet ovat muualla, ja ostopäätökset tehdään lyhyemmän kaavan mukaan.

Alalla kuin alalla muun kuin aktiivisimman harrastajakunnan hankintoihin taitavat vaikuttaa lähinnä kolme asiaa:
1) oman tuttavapiirin puheet ja esimerkki (muillakin on, se on kuulemma hyvä)
2) tuotteen markkinointi (onko nimi kuultu joskus aikaisemminkin)
3) testit ja arvostelut (jos hankinta on isohko ja viitseliäisyys riittää).

Monet firmat pyrkivätkin hyödyntämään tätä sosiaalisen verkoston kautta hoituvaa markkinointia paitsi lahjoittamalla ilmaista roinaa julkkiksille, myös yrittämällä saada kontakteja sellaisiin kohderyhmän edustajiin, joiden katsotaan olevan oman alansa mielipidevaikuttajia. Tämän näkee konkreettisesti esim. suoranaisesti omaan alaan liittymättömien tapahtumien sponsorointina, jota näkee konsolialalla Suomessakin ainakin Microsoftin ja Sonyn tekevän.

Hyvä triidi ja hyvä kirjoitus muutenkin.

Onhan tilanne kuitenkin se, että esim. juuri sinun tapauksessasi konetta suositteleva ukko on seurannut alaa ja mainontaa. Hän on luultavasti ostanut koneen saamiensa tietojen perusteella, ja "mainostanut" konetta nyt eteenpäin sinulle. Kyllä kehittäjien pitää siis saada konetta esille mahdollisimman paljon(ylläri), ja ainakin omassa tuttavapiirissä on selvää konsolifaniutta. Xbox-ihmiset haukkuvat aina pleikkaria ja sen grafiikkaa ja PS-ihmiset haukkuvat Xboxia, sen kokoa ja sen pelitarjontaa. Gamecube ei ole edes päässyt tämän kaiken mylläkän keskelle omassa tuttavapiirissä.

Isolta osalta konsolin ostopäätökset riippuvat kuitenkin siitä, mitä konsolia aktiivisemmat pelaajat suosittelevat epäaktiivisemmille. Tietoa kysytään siltä, joka "tietää enemmän"

Pelikonsoleiden kohdalla voisi väittää tuttavapiirin vaikutusta jopa tavanomaista isommaksi. Muun viihde-elektroniikan kanssa ei ole loppujen lopuksi niin suurta väliä, mihin ratkaisuun kukin päätyy, koska kaikki laitteet kuitenkin noudattavat yhteisiä standardeja.

Pelikonsoleiden kanssa on kuitenkin viisasta valita sama vaihtoehto kuin muillakin ihan sen takia, että pääsee lainaamaan ja vaihtamaan pelejä kavereiden kanssa - ja tietysti jakamaan yhteisiä pelikokemuksia, vaikka jokainen ostaisikin omat pelinsä erikseen.

Totta... Kuitenkin formaattivaihdosvaiheessa muissakin laitteissa saatetaan ajatella tuttavapiiriä. Esimerkiksi ostaako HD-DVD:n vai Blu-Rayn. Sama homma oli myös aikanaan DVD:n tullessa. Moni sanoi, ettei osta sitä koska monella tutulla ei ole sitä ja VHS:iä voi lainailla kaikkialta pilvin pimein. Nykyään tilanne tietenkin tuossa toinen kun kaikilla on jo DVD.

Kaveri- ja tuttavapiiri on perinteisesti ollut suuri vaikuttaja konsolin valinnassa, tosin omista näiden kuvioiden ulkopuolisista kavereista kukaan ei ole innostunut hankkimaan Cubea tai X360:stä, vaikka varsinkin Cubea olen joillekin lähes tyrkyttänyt. Pelikonsolin hankinnan tekosyynä ovat usein perheen lapset, jolloin PS2:n muita laajempi suomenkielisten pelien tarjonta on painanut vaakakupissa paljon.

Se suuri yleisö, joka loppujen lopuksi muodostaa 80-90 prosenttia pelimarkkinoista, ei vielä ole oikein edes herännyt uuteen konsolisukupolveen. Xympyrän mainonta pelimedian ulkopuolella on ollut melko vaimeaa ja Sony ja Nintendo aloittavat tykityksensä vasta syksyllä.
Joulumarkkinoilla käydään varmasti kovaa kamppailua ja saapa nähdä, menettääkö PS2 vihdoinkin kärkipaikkansa.

Juu, kyllähän tuo kaveripiiri vaikuttaa paljon. Monelle pikkuveljen kaverille on tullut Cube toiseksi konsoliksi meikäläisen konsolin takia.

Asia voi mennä myös toisin päin, joskin tietysti paljon harvemmin. Itsellä ja omalla piirillä on nimittäin tapana hankkia juuri ne laitteet, joita muilla ei ole. Esimerkiksi tyttöystäväni hankki DS:n, joten hankin siksi itse PSP:n. Joku muu hankki sitten PS2:n, toinen siksipä halusi kokeilla Xboxia jne... eli on olemassa piirejä, joissa halutaan tällä tavalla saada mahdollisimman laajalta alalta kokemuksia eri laitteista hankkimalla jokainen omanlaisensa.

Oma cubeni on kaveripiirissäni saanut kolme ostamaan cuben myös. Itse en ole yhtäkään konsolia ostanut kavereiden vaikutuksesta. Olen tosin ostanut kaikki konsolit muutenkin :)

Kerran vaikutti työkavereiden "mainostus" konsolin ostoon ja kyseessä oli Xbox. Jonkun aikaa pelailin sillä, mutta ajan kanssa peliminuutit sillä vähenivät puoleen tuntiin parissa viikossa. Cubella kuitenkin pelailen joka päivä ainakin 30min. Kun käyttöä ei enää boxille löytynyt asensin siihen modipiirin ja kovalevyn ja möin veljelleni mediakoneeksi.

Olen aloittanut pelaamisen jo C64 vehkeellä, joten kyllä sitä jo itse tietää sellaiset pelit joista pitää. Tosin nuorempiin olen yrittänyt vaikuttaa niin, etteivät pelaisi k-18 pelejä vaan sen takia kun ne ovat k-18 pelejä. Lopuksi nämä nuoremmat pitävät kuitenkin myös peleistä kuten Zelda ja Animal Crossing. Mielestäni pelaamisen kuuluu olla mukavaa ja hilpeää. Itse ahdistun jo peleistä kuten DOOM 3, mutta taas RE4 oli sopivan jännittävä (tosin ihmiset ovat erilaisia). Itselläni on sellainen tasomittari peleille, että jos joku peli ei naurata ääneen se on huono peli. (en nyt tarkoita mitään turhautumisesta johtuvaa naurua:))

Palatakseni otsikkoon, kyllä minulle on jopa nälvitty, kun pelailen mielummin Cubella kuin Xboxilla koska Cubelle tulee vaan "säälittäviä hypi pompi pelejä". Myös konsolin pelien "lapsellinen grafiikka" on saanut työkavereiltani kritiikkiä.

Eipä vaikuttanu kaverit siihen että ostin Aikanaan Xboxin ja Cuben...En tiennyt yhtään kenellä olisi kyseiset konsolit kun kaikkilla oli PS2...PSTwo tuli hankittua vain siksi että sain halvalla...PSTwo+4peliä=45e

Itse olen kaveriporukassani uranuurtaja konsolipuolella, sillä olen harrastukseni parissa viettänyt jo n. 20 vuotta. Vaikutuksestani parilla kaverillani on Cube ja Ds, entisellä tyttöystävälläni X-Box, siskollani Cube ja X-box ja eräällä kaverillani myöskin Cube ja X-box sekä yhdellä kaverilla X-box. Hmm, ehkä pitäisi alkaa vaatia Nintendolta ja Microsoftilta provikkaa jokaista vaikutuksestani ostettua konsolia kohtaan. :rolleyes:

Kun itse aloitin konsolipelaamisen "uudestaan"(aikaisemmin oli vain SNES), siihen vaikutti lähinnä yksi peli. En ollut seurannut konsolirintamaa ollenkaan, mutta pelikaupassa vierailtuani päädyin kokeilemaan Donkey Kongaa ja olin myytyä miestä. Aluksi olin hieman epävarma, mutta kun kaverini osti myös Cuben, oli vanhemmille joululahjapyyntö helppo perustella: "säästyy rahaa kun voi lainailla pelejä kavereilta". Muutenkin kaverini osto saattoi vähän vaikuttaa omaan päätökseeni. Ennestään melkein koko luokkani pojilla oli PS2, mutta minuun se ei vaikuttanut ollenkaan.

Nyt olen seurannut pelimediaa aktiivisesti, siis Cuben hankinnasta lähtien. Kun aloin harkitsemaan DSn ostoa, siihen ei vaikuttanut enää mikään ulkopuolinen tekijä. Kaikki kaverit olivat todella pessimistisiä sen suhteen, "haukkuivat" sitä jne.. Kun koitin ehdotella, että pyytäisivät sitä synttärilahjaksi, sain lähinnä vihaisia katseita. No, seurailin n. puolivuotta DSn kulkua(olin kiinnostunut jo heti kun kuulin siitä, ennen julkaisua), ei voinut enää lykätä ostoa, ja konsoli tarttui mukaan hinnanalennuksen jälkeen. Sitä sitten koko syksyn koulussa pelailin, annoin kavereiden pelata ja ehkä hieman "mainostinkin", niin kierre lähti pyörimään. Pian yksi kaverini ja toinen hieman tuntemattomampi tuttuni hankki DSn. Siitä sai jo hyvät Mario Kart-moninpelit pystyyn, ja konsolit kiersi ja lahjontaa harjotettiin, että pääsisi pelaamaan. Vuosi ehti kulua jouluun, kun jo 7 kaverillani oli DS, lähinnä minun "ansiostani". Loppuvuoden välkät oli sitten pelkkää pelaamista. Eli tässä tapauksessa kaverit vaikutti asiaan melko paljon muiden kohdalla.

Paras tapa saada kaveri ostamaan joku konsoli on mielestäni antaa heidän itse pelata sillä. Ja kun he tietävät, että jollain kaverilla se sama konsoli, on ostopäätös paljon helpompi, kun ei tarvitse ostaa ns. "sikaa säkissä".

Itse aloitin konsolipelaamisen silloin kun Nintendo 64 tuli. Todella hyvä laite oli kyllä. Kavereitten kanssa tuli pelattua ja hubaa oli. Noh tietysti vuosien päästä kone oli jo vanha ja eikä sille tehty enää pelejä. Ps2 oli tullut jo ja Xbox ja GameCube olivat juuri tulossa markkinoille. Itse ehdotin Nintendo kantaa tietysti kun edellinen kone oli Nintendon. Noh Iso veli ei siihen suostunnu koska oli jo niin vanha eikä enää kiinnostonnu mario peleistä vaan halusi auto pelejä. Noh PS2 tuli sitten. Hyvä laitehan se oli ja hyviä pelejä tuli oston yhteydessä, kuten Vice City ja Need for speed. Parin vuoden päästä olin vähän kyllästynny Ps2 ja halusin jotain uutta. Kaverilla pelasin ensimmäistä kertaa Xboxia ja Haloa. Johan yllätyin miten voi olla noin hauska/haastava peli. Noh eka ajattelin että Xbox pitää saada. Parin kuukauden päästä kyllä ajatukset muuttu GC päin koska hinta oli halpa ja monia kiinnostavia pelejä. Noh sen sitten ostin ja hyvin mielin pelailin. Gc myös jäi sitten vähän syrjää koska DS:n olin ostannu ja uusi sukupolki koputteli jo ovea. Xbox 360 hankin jouluna melkein sen perusteella että olin kokeillut vanhaa Xboxia kaverilla ja liveä. Jos en liveä olisi kokeillut ei olisi varmaa Xboxiakaan täällä talossa. Sen verran jäi himo siihen että piti ostaa se. Kavereistani 2 omistaa vain Xbox360 joka on kyllä harmi. Sanovat että ei ole rahaa ja vähän vitsailevat että olen kauhea peli friikki koska omistan kaikki laitteet. Nintendo DS on kyllä hyvin menestynny kaveri piireissä. Jopa luokanvalvoja on kiinnostunnu siitä! Itse pidän siitä että on monia eri laitteita myynnissä. Itse voisin sanoa että keräilen niitä. Mitään en heitä pois ikinä. Pelejä ehkä mutta laitteet ovat pyhijä!

Sitten viellä näistä peleistä. Pidän paljon Nintendon peleistä kuten Mario, Pokemon jne. Myös Räiskintä sopii esim Halot, CoD2 jne. Kauhusta en pidä koska pienemäpä pelkäsin kaikkea kauhu elokuvia ja pelejä nii en ole tottunnut niihin. Aina kun pelaan jotain tai katon jotain kauhu elokuvaa tulee ahdistunnu olo.

Xbox:n ostin kaverilla saaduista kokemuksista mutta seuraavan eli xbox360 jo ihan omilla "tiedoilla" .

Moni tuttava osti Xbox:n koska he kokeilivat sitä kämpälläni.

Kaveripiirin vaikutus on kyllä olennainen. Parasta mainosta konsolista on vertaistensa positiiviset kokemukset. Bill Gatesin puulaaki on tässä kyllä ehdottoman epäonnistunut uuden lootansa kohdalla, aiempi oli parempi esitys. Nyt on syötetty pajunköyttä ja aika pahasti. Hyviä pelejä löytyy, mutta rauta on mitä heikointa laatua. Jokaiselta pelifoorumilta löytyy erikseen xbox360 vikoja koskeva pitkä ketjunsa. Puhuu omaa rakaa kieltänsä. Tällä hetkellä tämän konsolin hankintaa en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelle.

Itse olen aina hankkinut peli koneet oman mieltymykseni mukaan ja tietenkin raha tilannetta aina on pitänyt katsoa.
Pelikoneita en niinkään ole koskaan pelannut kavereiden luona, paitsi pentuna ollessa kun ei ollut itsellä pelasin vanhaa kunnon Nesiä serkun luona aina silloin tällöin

Ja kaveritkaan (jos niitä nyt edes on) eivät niinkään välitä pelikonsoleista vaan pelaavat vain jonkun verran tietokoneella

Itseeni ei vaikuta kavereiden peli-ostokset, vaan yleensä minä vaikutan kavereideni peli-ostoksiin:D

Nisupulla sanoi:
Tällä hetkellä tämän konsolin hankintaa en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelle.

Jaa minä kyllä voin suositella vaikka mummolleni :D

Itselläni eikä kelään kaverilla ole mitään ongelmia ole ollut vaikka jo puoli vuotta konsolit olleet.

Nisupulla sanoi:
Kaveripiirin vaikutus on kyllä olennainen. Parasta mainosta konsolista on vertaistensa positiiviset kokemukset. Bill Gatesin puulaaki on tässä kyllä ehdottoman epäonnistunut uuden lootansa kohdalla, aiempi oli parempi esitys. Nyt on syötetty pajunköyttä ja aika pahasti. Hyviä pelejä löytyy, mutta rauta on mitä heikointa laatua. Jokaiselta pelifoorumilta löytyy erikseen xbox360 vikoja koskeva pitkä ketjunsa. Puhuu omaa rakaa kieltänsä. Tällä hetkellä tämän konsolin hankintaa en suosittelisi edes pahimmalle vihamiehelle.
XBoxiO tuotiin vain liian aikaisin markkinoille. Itse olen ollut aika sony miehiä, mutta Wii:n mainokset (netissä) ja suht. halpa hinta saivat harkitsemaan senkin ostoa. Kavereitten kanssa pohdittu tätä ja muutkin ovat huomanneet saman.

Ylös Bottom