Kingdom Come Deliverance
Ostin tämän PC:lle, ihan lähinnä siksi kun pleikkariversio olisi ollut lukittu 30fps ja huomattavasti karumman näköinen kuin mitä PC:llä saa. Peli tosiaan näyttää erittäin hyvältä ja pyörii mukavasti, ohjaintukikin on mainio. Syystä tai toisesta itselle on kuitenkin jotenkin epämieluisempaa pelailla PC:llä kuin Pleikkarilla, tähän on muutamia syitä, mm. mukavuus, sekä trophyjen puute. Pleikalla trophyt saattavat auttaa motivoimaan sellaisenkin pelin läpipeluuseen, joka ei muuten nappaa. Toisena suurena syynä, oli ihan yksinkertaisesti pelin vaikeus. Peliä ei tosiaan vaan rennosti voi juoksennella läpi, vaan pelaajalta odotetaan paneutumista systeemien opetteluun ja niissä kehittymiseen. Itse olen sellaista tyyppiä, että tykkää laittaa yksinpelikokemuksissa vaikeustason yleensä sille helpoimmalle, ja keskittyä haasteen sijaan paineettomaan nautiskeluun. Tässä pelissä sellaista mahdollisuutta ei ole, ja sen valinnan kehittäjien puolelta toki ymmärrän. Tämä on tarkoituksella tehty ratkaisu ja pelin on tarkoitus olla perusluonteeltaan haastava ja karu. 11h näkyy että pelailin, mutta sen jälkeen jäi kesken.
Pelin jatko-osaa odottelen kyllä jokseenkin mielenkiinnolla. Sen voisi hyvällä mielin hankkia konsolille, ja ehkä gameplay systeemeihinkin olisi tullut vähän parannuksia. Idealtaan ja toteutukseltaan todella kiinnostava pelisarja, ainakin tämä ensimmäinen osa oli vaan minulle liian raskas pelailtava.
Last of Us Part I
Tämä on nyt itseasiassa kolmas kerta, kun kyseinen peli taitaa jäädä minulla kesken. PS3- ja PS4-versioita koitin aikanaan kumpaakin aloitella, mutta ei napannut silloin. Nyt latailin tämän Remaken PS Plussasta, ja tarkoituksena oli koittaa nyt vihdoin puskea peli läpi. Näyttää kuitenkin siltä, että jää taas alkutekijöihinsä. Peli on todella laadukkaan tuntuinen ja komean näköinen. Hahmot ja heidän välinen kanssakäymisensä toimii ja kiinnostaa. Se mikä kuitenkin tökkii, on pelaaminen itsessään. Peli on tuntumaltaan minun makuuni kovin raskas ja "painava". Monihan tuota nimenomaan kehuu, mutta minusta tappeleminen ei vaan tunnu miellyttävälle, ja sitä tunnutaan tekevän kovin usein.
Myös pelin hyvin ns. sinemaattinen toteutus ei oikein miellytä minua. Tuntuu välillä liikaa pelin pelaamisen ja elokuvan katsomisen yhdistelmältä. Ja en siis tarkoita, että lineaarinen kenttäsuunnittelu haittaa ja että vaatisin peliin vapaata maailmaa, sitä en meinaa. Vaan tuota ns. elämysjunamaisuutta joka on tyypillistä Naughty Dogin moderneissa peleissä. Ei vaan minulle iske. Yhtenä asiana voisin kai myös mainita, että näin tunnelmaltaan ja sävyltään synkät pelit eivät yleisesti ole minulle kovin mukavia pelata. Nykyään en esim. mitään kauhupeliä lähtisi pelaamaan, niitten pelaaminen kun yksinkertaisesti tuntuu epämiellyttävältä. Tämä ei toki kauhupeli ole, mutta melko trillerimäinen ja painostava kuitenkin.
Tarinan kulun tiedän kyllä jotenkuten, kun tuli joskus aikoinaan joku läpipeluu katseltua. Peli nyt ei vaan kertakaikkiaan tunnu olevan minulle hauska pelata.