Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kommenttiraidat?

Jarmo Hänninen

New Member
Pistetääs klassinen threadi pystyyn kommenttiraidoista. Miten porukkaa yleensäottaen nämä kiinnostavat ja katsellaanko/kuunnellaanko niitä enää laisinkaan.

Mielestäni jotkin kommenttiraidat osaavat olla erittäin informaatiorikkaita, hauskoja ja niin päin pois, mutta monet raidat sortuvat pelkkään kiittelyyn, näyttelijöiden/ohjaajan/käsikirjoittajan/jne/tms/yms perse... nuoleskeluun, siis.

Yksi parhaita kommenttiraitoja ikinä löytyy kyllä From Dusk till Dawn (Hämärästä Aamunkoittoon) elokuvan DVD:ltä. Ja yksi huonoin kommenttiraita tähän mennessä on Farrelyn veljesten Shallow HAL (Hal ja ISO rakkaus) -leffassa. Myös LOTR:n SEE versioiden 4 raitaa per leffa on melkoinen haaste ja ne kannattaa kyllä kuunnella alusta loppuun, nukahtamisenkin uhalla. Sisältävät erittäin paljon triviaa. :cool:

Vastaus: Kommenttiraidat?

Oma mielipide: Täysin turhaa tilanhaaskausta levyllä, koskaan en ole yhtäkään kuunnellut, koska se pilaa elokuvan katselemisen, ellei osaa leffaa jo ulkoa. Eli ne voitaisi jättää poies kokonaan.

Kommenttiraidat ovat itselleni vähän sama asia kuin muutkin extrat DVD-levyillä; on kiva että levy(t) ovat niitä pullollaan mutta mitään erityisen suurta hyötyä niistä ei ole. Elokuvaharrastajat jotka ovat kiinnostuneita elokuvanteosta ja produktion kulusta kusevat varmasti hunajaa kaikkien making of-dokujen ja kommenttiraitojen perään, mutta itseäni ei ole koskaan hirveämmin kiinnostanut. Ehkä sitten joskus kun ei kertakaikkiaan ole muuta tekemistä niin katson elokuvan kommenttiraidan kera. En siis sano että ovat turhia, mutta ei vain ole minun pala kakkua. :cool:

Oma mielipide: Hyvät kommenttiraidat sisältävät uskomattoman mielenkiintoista informaatiota elokuvista kiinnostuneelle harrastajalle. Usein tulee kuunneltua kommenttiraitoja myös ns. huonoista elokuvista ja monesti ne ovat osoittautuneet mielenkiintoisemmaksi kuin itse elokuva. Esimerkiksi Black Hawk Downin kommenttiraita jossa äänessä ovat tapahtumissa mukana olleet solttupojat on paljon mielenkiintoisempi kuin itse elokuva.

Ehdotankin että huonoista elokuvista jätetään kokonaan kuva pois ja levylle laitetaan vain niin monta kommenttiraitaa kuin saadaan mahtumaan.

Hyviä kommenttiraitoja on tullut vuosien varrella vastaan niin paljon etten tässä pysty mitään nostamaan ylitse muiden. Mainitaan nyt vaikka Das Boot director's cut joka taisi aikoinaan olla ensimmäinen yhteen soittoon kuuntelemani kommenttiraita yli kolmetuntisesta elokuvasta.

Muutaman kommenttiraidan olen kuunnellu kokonaan ja useista olen kuunnellut vain tietyn kohdan. Minusta on kiva kuulla miksi ohjaaja on päätynyt tietynlaiseen ratkaisuun, tai millaisessa tilanteessa näyttelijät ovat oikeasti kuvauksissa olleet. Mutta minä vaadin kyllä tekstityksen myös kommenttiraitoihin, ilman sitä seuraaminen on vähän vaikeaa, sekä siihen myös väsähtää jos ei ihan kaikkea ymmärrä. Futuraman jaksoja olen jaksanut seurata ilman tekstitystäkin kun ne on niin lyhyitä jaksoja.

Jos elokuva on hyvä ja kiinnostaa paljon, niin yritän kyllä nuo kommenttiraidat yleensä myös katsoa. Mutta tälläkin hetkellä on jonossa monta elokuvaa, joiden kommenttiraidat on katsomatta. Tosin joidenkin elokuvien kohdalla voi käydä niin, että kun alkaa katsoa kommenttiraitaa tekeekin mieli katsoa elokuva normaalisti (esim. LOTR:n EE:t).

Itse ainakin yritän hankkia mahdollisimman monista elokuvista versiot, joissa on kommenttiraita mukana. Parhaimmillaan kommenttiraidat voivat opettaa elokuvantekoprosessista erinäisiä asioita ja kertoa hauskoja yksityiskohtia elokuvasta/teosta.

Jos kommenttiraita on kiinostava ja hauska sen kyllä jaksaa katsoa suosittelen erityisesti evil dead 2 kommentiraitaa. Jossa kyllä selvästi näkee että elokuva on tehty "rakkaudella". Tosin joskus monotoonisella äänellä niitä näitä pälpättävä puuduttava kommenttiraita toimii hyvänä uni lääkeenä :p

Kommenttiraidat voivat parhaillaan kuulua estroista mielenkiintoisimpiin tarjoten roppakaupalla informaatiota ja viihdyketta. Joskus kommentit ovat jopa kiinnostavampia kuin itse elokuva. Kyllä näitä kuuntelee mielellään.

Kyllä yhdyn monien mielipiteeseen kommenttiraitojen hyvyydestä. Valitettavasti leffojen kertyessä, on niin kommenttiraitojen kuin muidenkin extrojen katseleminen jäänyt vähemmälle kun niitä uusia elokuviakin pitäisi katsella. Arvostelukierroksellahan nuo viimeistään tulevat tutuiksi.

Viimeisimmistä kommenttiraidoista suosittelen todellakin tuota 25th Hourin käsikirjoittaja David Benioffin raitaa. Loistavan informaatiorikas ja syventää elokuvaa huomattavasti. Suosittelen.

Muita hyviä ovat Oliver Stonen (Salvador, Platoon.. jne) kommenttiraidat, Evil Dead -trilogian vastaavat, sekä Kurt Russelin ja Carpenterin kommentit. Jälkimmäisissä ei ehkä sitä informaatiota tule ihan niin paljoa kuin muiden kommenteilla, mutta Russelin hysteerisissä naurupyrähdyksissä on jotain mielenkiintoista kuunneltavaa. (Kuuntelin ~5 satunnaista pätkää Big Trouble in Little Chinasta, ja 4/5 kohtauksessa Russel nauroi).

Itselleni tärkeintä noissa kommenttiraidoissa ovat todellakin nuo lisäinfot ja varsinkin tehosteisiin yms. liittyvät. Itse nimittäin satun tuota elokuvantekoa harrastamaan jossain muodossa (Kässäreiden kirjoittelua, haaveilua, jne..), joten - varsinkin halpojen budjettien (Evil Deadit) kohdalla - yleensä nuo mielenkiintoisimmat asiat tulee ilmi, kuten miten mikin kohta on tehty ja miten mitäkin on saatu aikaiseksi.

-Pjork

Kommenttiraita on ainoa ekstra joka saattaa levyllä jäädä väliin. Hyvä kommenttiraita on kuitenkin erinomainen lisä ja pakottaa kuuntelemaan toisellakin korvalla.

Suosikkini on Kummisetä-boksissa, jossa ohjaaja/käsikirjoittaja Francis Coppola on äänessä elokuvien miltei yhdeksäntuntisen keston. Elokuvan tekijää on aina mielenkiintoisempi kuunnella kuin vaikka jotain historioitsijaa tai kriitikkoa. Huonoimmat raidat ovat sellaisia, jotka on kursittu haastatteluista ja/tai joissa pompitaan kommentoijasta toiseen.

Välillä tulee kuunneltua. Ikävän harvoin kommentit silti erityisen kiinnostavia ovat. Mielellään kuuntelisi syvällisiä erinäisistä valinnoista, mutta liian usein kuulee turhanpäiväisiä tapahtumia kuvauksesta ja nippelitietoa. Tuntuu, että ohjaajat itsekin sortuvat tähän ikävän usein. Yleensä parhaat kommenttiraidat tarjoavat alan asiantuntijat, jotka ovat perehtyneet ko. elokuvan tekemiseen ja pitävät siitä jäsennellyn esityksen.

Mun mielestä aika turhia. Koskaan en oo kokonaan leffaa kattonu kommenttiraitojen kanssa, koska mielenkiinto ei oo riittäny koko leffan ajan. Toisaalta en muutenkaan hirveästi noita ekstroja katsele, korkeintaan silloin kun on oikein tylsää. Mun mielestä kaikki extrat voisi jättää levyiltä pois, keskityttäisiin sitten enemmän kuvan ja äänen laatuun.

Yhtäkään kommenttiraitaa en muista kokonaisuudessaan kuunelleeni, mutta joitakin pätkiä tulee aina silloin tällöin kuunneltua, jos jonkin kohtauksen tekeminen tai vastaava kiinnostaa oikein kovasti. Suurin syy kommenttiraitojen kuuntelemattomuuteeni lienee huonohko enklannin taitoni ja aika harvasta julkaisusta löytyy tekstityksiä kommenttiraidoille. Vieraan kielen kuunteleminen vaatii jo jonkinlaista työtä ja siihen väsähtääkin nopeasti, jos ei kaikkea ymmärrä.

Tuleehan nuo kommentturaidat joskus katsottua, mutta harvemmin. Yleensä ne on mielestäni hiukan tylsiä.

Kyllähän noita tulee katsottua.
Paras on ehdottomasti Freddy got fingered:in kommenttiraita. :)
Herra Green melkein kuoli kommenttiraidan nauhoituksissa...

Bubba Ho-tepin Elviksen kommenttiraita on tähän mennessä eteen tulleista ehdottomasti hauskin... Parhaasta en lähde kiistelemään...

Itse olen sitä mieltä että noilla kommenttiraidoilla ei tee tasan mitään. Turhaa tavaraa. Bleh.

Paria kommenttiraitaa olen yrittänyt kuunnella mutta kuolema tuli heti ja olen tullut siihen tulokseen ettei näitä ole mua varten tehty.

Jokaisesta elokuvasta mistä kommenttiraita löytyy, pitää se myös tarkastaa. Jos se vaikuttaa hyvältä/mielenkiintoiselta, kuuntelen lisää.

Mielestäni raidalla pitää olla ohjaaja ja/tai näyttelijöitä, eikä mitään tutkijoita. Haluan kuulla tekijöiden mielipiteitä ja muisteloita sekä pikkutietoa, jota niiltä löytyy. Puhetta pitää myös kuulua koko ajan, eikä hiljaisia taukoja saa olla.

Tässä on hyvin onnistunut LOTR: SEE:t, joista kaikista löytyy valtava määrä tietoa ja hauskoja yksityiskohtia.

Noista muiden tekemistä kommenttiraidoista pitää kehua Henkien Kätkemän raitaa. Siinä oli muistaakseni Pekka Lehtosaari ja sitten se suomenjapanilainen ravintolan pitäjä. Ensimmäinen puhui elokuvasta ja toinen kertoi Japanin kulttuurista.

Ylös Bottom