koneen oireilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja horna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

horna

New Member
Tämmöttinen tilanne: dvd- ja cd-pelit toimii mainiosti, dvd-leffat ei niinkään. Kun levyn tunkee sisään ja kone "tarkastaa" tjsp levyn niin tämä tapahtuu hirveän napsumisen kera, yleensa 2 terävää napsausta parin sekunnin välein. Tosin viime aikoina alkanut löytymään levyjä jotka jää vaan tohon napsuvaan looppiin. Voiko se lukupää levitä käsiin tolleen että pelit toimii, leffat ei? Takuukin pamahti modauksen myötä joten se ei ole nyt vaihtoehto. Voiskohan laserin trimmaamisella olla vaikutusta?

Toinen nyttemmin ilmennyt "vika" on joku kerpeleen lämpölaajenemisilmiö kun koneeseen tuikkaa/sammuttaa virrat, semmosta vaimeaa kitinää ja napinaa sieltä kuuluu. Pitikö ruveta tinaamaan uudet komponentit tilalle?

Rikas mies jos oisin niin laittaisin uuden koneen. Vois tietty käyttää konetta auki jos nukkumiselta sais aikaseksi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan horna
Toinen nyttemmin ilmennyt "vika" on joku kerpeleen lämpölaajenemisilmiö kun koneeseen tuikkaa/sammuttaa virrat, semmosta vaimeaa kitinää ja napinaa sieltä kuuluu. Pitikö ruveta tinaamaan uudet komponentit tilalle?

Mullakin on tommosta napsumista ilmennyt. Lienee ihan normaali lämmön aikaansaama ilmiö. Jos kone toimii muuten moitteetta, niin syytä huoleen ei liene.

...Joo, tuommoista vaimeaa naksuntaa kuuluu munkin koneesta, ja on kuulunut jo pitemmän aikaa. Mutta toimii silti...

...knok,knok,knok... :)

3 n k ! n E

jos kone kuumenee niin paljon, että napsumista rupee kuulumaan, on jossain varmaan vikaa. Ongelmiahan tosta täytyy seurata. Ottakaapa imuri ja puhdistakaa tuuletusaukot koneen edestä ja takaa. Ja jos takuu on mennyt, avatkaa kone ja imuroikaa pölyt sisäpuoleltakin. Mulla ainakin loppu napsuminen heti.

Itselläni on ruvennut kuulumaan naksumista vain DVD- pelien kohdalla, ja nekään eivät enää käynnisty kunnolla, esim GT3:sta valittaa sitä tuttua ja turvatonta DISC READ ERROR:ia.
Mutta cd pelit toimivat nätisti ainakin Half Lifen kohdalla ja psone pelit myös.
Koneen ostin puolitoista vuotta sitten eli takuu on ummessa.
Ja kaiken lisäksi koneen luukku ei suostu aukeamaan pystyasennossa ollenkaan, joten onko viisasta maallikolla mennä imuroimaan koneen sisälmykset ja mennä rämpläämään luukun koneistoa?

Jo ilmanottoaukkojen imurointi ihan kotelon ulkopuoleltakin tekee takuulla koneelle hyvää.. Mitä taas tulee sen levyaseman räpläämiseen, niin ihan oman itseluottamuksen mukaan... Itse varmaan jo ihan uteliaisuudesta avaisin koneen ja katsoisin mikä siellä jumittaa, mutta kannattaa varmaan itse harkita asiaa... :)

Itse viikkkosiivouksen yhteydessä imuroin aina etuilmanottoaukot, takaa tuulettimen aukon ja joskus varovasti levykelkan ja muuten koneen päältä.

PS2 on toiminut moiteettomasti julkaisupäivästä lähtien, missään pelissä ei ole vielä ollut jumiutumisia tai read erroreita, parissa dvd leffassa sitävastoin on ollut. Taisi sattua mulle poikkeuksellisen hyvä yksilö. Lukupäätäkään en ole joutunut puhdistamaan vielä.
Tosin minulla on olkkarissa myös ilmanpuhdistin joka varmasti osaltaan vähentää pölyn määrää joka muuten voisi mennä laitteen sisään.

Sitä ritinää kuuluu mullakin (on kuulunut alusta asti)samuttamisen jälkeen kun kone on ollut pitemmänaikaa päällä. Uskoisin että se tulee jäähdytyssiilien jäähtymisestä, ainakin vanhemmissa PS2:ssa on melkoisen järeät jäähdytyssiilit sisällä. Pelatessa tai elokuvia katsoessa ei kuulu muita kuin normaaleja ääniä.

Mulla tuota rätinää/naksumista kuuluu kyllä ihan kylmälläkin koneella. Imuroin kanssa silloin tällöin koneen, oma kone on toiminut tähän asti kuin unelma, vaikka onkin ensimmäistä erää. Yksikään DVD ei ole vielä kenkkuillut ainoastaan jotkut CDROM pelit hurisevat ihan "sika"-kovaa, mutta toimivat (siis sellainen räminä ihan ei mikään surina...)

3 n k ! nE

Ylös Bottom