Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolien kaupallinen menestys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tommi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tommi

Jäsen
Tässä pari pitkähköä artikkelia niille, joilla riittää aikaa ja mielenkiintoa lukemiseen. Löytyvät "Acts of Gord"-saitilta, joka sinänsä sisältää todella hilaarisia muistelmia videopelikauppiaan arkipäivästä :)

Tähdennettäköön vielä, ettei tarkoitukseni ole aukoa päätä mihinkään suuntaan, ajattelin vaan mainita koska nämä ovat mielestäni aika asiantuntevasti ja ajatuksella kirjoitettuja arvioita siitä, miten (ehkä) tulee käymään.

(mietin ensin josko tämän postaisi ihan tuonne "Yleistä"-osastolle mutta ehkä tämä sopii tänne Konsolisotaan kuitenkin paremmin. Sotikaa jos haluatte. Whatever.)

Anyway... mietteitä X-Boxista (kirjoitettu keväällä 2001):

http://www.actsofgord.com/page46.html

Ja GameCube-artikkeli:

http://www.actsofgord.com/Proclamations/chapter01.html

Heh, Gord on kuningas! :D

...mutta tota noin itse artikkeleihin siis. No on kai se nyt selvää (ja olis kyllä pitänyt olla kaikille jo alussakin) jopa kaikille suurimmillekin fanipojille, että Sony tulee voittamaan tämän konsolisodan. Konettahan on myyty jo jotakin 25 miljoonaa kappaletta, ja sitä myydään kokoajan säkeittäin lisää. Selvä hommahan se on, että PS2 ei ykköspaikaltaan minnekään mene. Mutta itse en ole kyllä ihan yhtä pessimistinen kuin Gord näiden kahden muun konsolin kanssa.

Itse ainaskin olen sitä mieltä, että markkinatilaa löytyy kaikille kolmelle konsolille, ja aivan 100% varmasti vähintäänkin kahdelle. Microsoftin ja Nintendon tekeleitä on huono verrata Segan Dreamcastiin 'menestykseen'. Silloin kun DC julkistettiin Sega oli jo pahoissa vaikeuksissa rahan kanssa: lafkahan oli jo silloin hyvin lähellä konkurssia. Jos ei lasketa mukaan Segan kolikkopeliosastoa, niin Sega ei tehnyt penniäkään voittoa. Päinvastoin firmahan teki tappiota kuin viimeistä päivää (onneksi ei kuitenkaan...). Niin M$:llä kuin Nintyllä löytyy riittävästi rahaa tukemaan konsoleitaan vielä monta vuotta, vaikka niistä ei tulisikaan niin suuria menestyksiä.

No olipa kovaa tekstiä ps2-fanipojalta, ja nyt tulee Xbox-fanipojan kommentti. ;)

Mä menetin uskoni artikkeliin kohdassa:

"Tech talk and mip mapping aside, Xbox isn't going to impress against the PS2. Same argument, Joe average isn't going to think it looks any worse, just they'll look the same."

Jo muutama Xboxin julkaisupeli polkee graafisesti maanrakoon vuosia kehityksen alla olleet 3rd-gen PS2-pelit. IMO.

Joojoo pelattavuushan se ratkaisee, I know.

Näyttää aina välillä siltä että Konsolisodan ykköspallin jakaa nämä kaikki kolme konsolia yhtäaikaa. Enkä mä nyt tällä tarkota mitään myyntilukuja tms. vaan ihan yleisesti. Ja mikä parasta kun kolme helvetin hyvää pelikonsolia on markkinoilla niin kaikille on jotakin joltakin osa-alueelta. Eli elämme todellakin konsolien ja etenkin pelaajien kulta-aikaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Code
No olipa kovaa tekstiä ps2-fanipojalta, ja nyt tulee Xbox-fanipojan kommentti. ;)

Mä menetin uskoni artikkeliin kohdassa:

"Tech talk and mip mapping aside, Xbox isn't going to impress against the PS2. Same argument, Joe average isn't going to think it looks any worse, just they'll look the same."

Jo muutama Xboxin julkaisupeli polkee graafisesti maanrakoon vuosia kehityksen alla olleet 3rd-gen PS2-pelit. IMO.

Joojoo pelattavuushan se ratkaisee, I know.

En ole kyllä saanut Gordista semmoista kuvaa että se olisi mikään varsinainen "PS2-fanipoika"...enemmänkin nuo jutut tuntui perustuvan sen omiin kokemuksiin jne.

Tuo pätkä mitä lainasit, enemmänkin siinä oli käsittääkseni pointtina se että ne "kansan syvät rivit" jotka loppujen lopuksi määräävät myyntiluvuista eivät välttämättä näe hirveää eroa PS2/GameCube/XBox-pelien graffassa, eivätkä esim. ymmärrä polygoneista sun muusta mitään.

Suurin osa konsolien ostajista ei kuitenkaan ole kovin "tiedostavia" pelaajia, niin surullista kuin se onkin. Me jotka täälläkin pyöritään ollaan loppujen lopuksi aika pieni osa jonkun Sonyn/MicroSoftin/Nintendon kohderyhmästä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tommi

En ole kyllä saanut Gordista semmoista kuvaa että se olisi mikään varsinainen "PS2-fanipoika"...enemmänkin nuo jutut tuntui perustuvan sen omiin kokemuksiin jne.

No siis, niinhän tuo minunkin kommentti grafiikoista pohjautui minun omiin kokemuksiin. :)

Ja kyllä ne graffat huomaa myös tavalliset Joe Blow:t, ei muuten joku simppeli arcade-racer kuten Wreckless komeilisi USAn myyntilistojen TOP kympissä.

Ja sitä en missään nimessä siis kiellä etteikö PS2 ole parhaiten myyvä ja etteikö se tulisi olemaan parhaiten myynyt konsoli tästä sukupolvesta. 20 miljoonan kaula on kova pala kenelle tahansa. Ja hittolainen, PS2-konsolia myydään jenkeissä tällä hetkellä enemmän kuin Cubea ja Xboxia yhteensä.

"Tuo pätkä mitä lainasit, enemmänkin siinä oli käsittääkseni pointtina se että ne "kansan syvät rivit" jotka loppujen lopuksi määräävät myyntiluvuista eivät välttämättä näe hirveää eroa PS2/GameCube/XBox-pelien graffassa, eivätkä esim. ymmärrä polygoneista sun muusta mitään."

tarviiko polygoneista ymmärtääkkään mitään? kyllähän ne näkee?

esim "tehokkain konsoli" topic... itse en tajua lähestulkoon sanaakaan heidän tekniikka selityksistä, joten joudun uskomaan silmääni ja tehdä omat johtopäätökset... ja en jaksa edes mainostaa mitä pidän graaffisesti parempana.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Näyttää aina välillä siltä että Konsolisodan ykköspallin jakaa nämä kaikki kolme konsolia yhtäaikaa. Enkä mä nyt tällä tarkota mitään myyntilukuja tms. vaan ihan yleisesti. Ja mikä parasta kun kolme helvetin hyvää pelikonsolia on markkinoilla niin kaikille on jotakin joltakin osa-alueelta. Eli elämme todellakin konsolien ja etenkin pelaajien kulta-aikaa.
Samaa mieltä.

Hahah.

Kyllähän tuossa jotain asiaakin oli, ja olen samaa mieltä siitä, että PS2 kyllä tulee näillä näkymin myymään elinkaarensa aikana enemmän kuin GameCube tai Xbox (tosin yksikin massahysteriaa aiheuttava killeripeli voi helposti myydä jo parikin miljoonaa konsolia, vrt. Pokémon), Silti alkoi tympimään noiden tekstien kirjoitusasu; ns. "puolueettomat" artikkelit olivatkin loppupeleissä kunnon säkinnuolentaa Sonyn hyväksi. Muutama kälyinen vertaus ja ympäripyöreä "fakta" ei riittänyt vakuuttamaan ainakaan minua - ensi kerralla kun tehdään konsolivertailua niin annetaas homma jollekin puolueettomalle jampalle - muuten artikkelista välittyy turhan yksipuolinen kuva pelimarkkinoista.

Ylös Bottom