Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FelisLeo

Gamereactor
”Oi niitä aikoja: Grand Theft Auto IV”

Syyskuun LTTP eli katsaus menneisyyteen on lähestyvän Grand Theft Auto V:n vuoksi tietenkin Rockstarin Grand Theft Auto IV vuodelta 2008. Keskustelijat pureutuvat kaupungin kaduille moninpeliä ja lisäosia The Lost and Damned ja The Ballad of Gay Tonya unohtamatta. Mustat oriit Sky Polaris ja Jaakkimo kertovat kuinka hieno peli olikaan FelisLeon joutuessa haukkuineen pahasti oppositioon. Valkeana tammana kokonaisuutta tasapainottaa GTA:nsa pelannut Jepu.

Pelatuissa peleissä Lost Planet 3 saa kuulla kunniansa, Duck Tales ottaa vastaan ylistystä ja Jaakkimo huristelee tankeilla. Ninjavartissa valotetaan naisninjojen korutonta historiaa.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Kuunteluohje

Kesto: 2:22:22

00:00 Intro, esittelyt ja MOPP (Lost Planet 3, Duck Tales Remastered, World of Tanks beta, Fellun ninjavartti: kunoichi eli naisninja)

33:17 Uutisosio (Batman: Arkham Origins, Terminator-peliä tulossa, Call of Dutyn vuositahti, Battlefield ei tule vuosittain, hyvästi MS-pisteille Xbox Livessä)

54:27 Viikon keskustelu: GTA IV (yleistä, keskustelijoiden vastakkainasettelu, Polariksen tekniikkavartti, kaupunki itse, tarina, ohjaus, tehtävätyypit, moninpeli)

1:59:39 Viikon keskustelu: GTA IV:n lisäosat (The Lost and Damned, The Ballad of Gay Tony)

2:13:10 Risut, ruusut ja muut mussukoiden mieltä painaneet asiat
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

GTA4 on sub HD ainoastaan PS3:lla, sillä muka niin sanotusti heikommalla peli on täysi 720p sekä pyörii paremmin.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

GTA4 on sub HD ainoastaan PS3:lla, sillä muka niin sanotusti heikommalla peli on täysi 720p sekä pyörii paremmin.

Kiitokset korjauksesta. Minulle käynyt moka tuossa resoluutio jutussa.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Palaute: SkyPolariksiksen toivoisin jaarittelevan hieman vähemmän. Puheessa "jotenkin, niiku, emmä tiiä, vissiin, siihen sitten, ja tällee" jne. ilmaisuja, jotka pitkittävät puheen sanomaa turhaan.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Palaute: SkyPolariksiksen toivoisin jaarittelevan hieman vähemmän. Puheessa "jotenkin, niiku, emmä tiiä, vissiin, siihen sitten, ja tällee" jne. ilmaisuja, jotka pitkittävät puheen sanomaa turhaan.

Kiitokset vihdoinkin rohkeasta palautteesta. Olen tiedostanut tämän ongelman ja koitan seuraavassa podcastissä petrata.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Olihan noita hyviä terminator peliä tullu jo 1995 Bethesda Softworks julkaisemana

[video=youtube;zFzei5nE4hU]http://www.youtube.com/watch?v=zFzei5nE4hU[/video]
[video=youtube;KJpWgIFde9Q]http://www.youtube.com/watch?v=KJpWgIFde9Q&list=PLD85C0B3A7776A5F6[/video]
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

GTA IV LTTP jakso viimein ylitti oman kynnyksen kirjoittaa hieman pitemmästi aiheesta. GTA IV on useammassa KFIN podcastissa saanut kritiikkiä, johon minun on ollut vaikeaa samaistua tai ihmeemmin kommentoida. Ehkä alta selviää miksi...

Alekorista PS3:lle poimittu IV oli ensimmäinen GTA:ni ja enkä siksi osannut kaivata mitään edellisistä osista. Tästä syystä kykenin varmaankin uppoutumaan täysillä uuteen maailmaan. Yhden syksyn illat ensimmäisessä läpipeluussa kuluikin. Myöhemmin peli meni lähes vahingossa läpi myös PC:llä.

PS3 oli ensimmäinen pelikonsolini ja hankin sen lähinnä Blu-ray tuen takia. GTA:ta pelatessa täytyi tutustua kunnolla myös padiohjaimeen. Kunnon seinä tuli vastaan kun ensimmäisen kerran pääsi Cometin ratin taakse kisaamaan. Autohan ei montaa sekuntia alkuun tiellä pysynyt. Kisa taisi mennä uusiksi yli kymmenen kertaa. Toisella läpipeluulla huomasi ainakin oppineensa ajamaan paremmin.

Joku heikkous minulla on hiekkalaatikkopeleihin, joissa aika menettää merkityksensä, vaikka putkijuoksujen pelaaminen voisi olla paljon viisaampaa. Kun pääjuoneen ei enää jaksanut panostaa, tuli session lopuksi koeteltua maailman rajoja kaupungissa riehumalla. Toinen ajanviete oli kruisailu ja talk radion kuuntelu. Parhaimmillaan satiirinen autoradio maalaili kuvaa terroristeja pelkäävästä pintaliitäjien junttilasta. Tuota kautta ehkä avautui tekijöiden yhteiskuntakritiikki, tai sitten kaikki oli vain omaa pelin vahvistamaa kuvitelmaa. Jossain kohtaa myös Nico kinaili Romanin kanssa amerikkalaisesta elämäntavasta.

Tarina pysyi alkuun hyvin kasassa, mutta jossain kohtaa punainen lanka alkoi kadota ruumiskasan alle. Alussa maailma oli niin lähellä todellisuutta, että ensikertalainen yritti pysytellä kaidalla polulla. Mutta Nicon moraalin rapautuessa omatkin estot katosivat. Vaikka tehtävät olivat riittävän vaihtelevia, pisti Nico jengiä kylmäksi sitä tahtia, että realismin tuntu oli mennyttä.

Pelin parasta antia taisi lopulta olla vahva side Liberty Cityyn ja tarina jäi helposti yksityiskohtien varjoon. Eikä se tässä tapauksessa edes hirveästi harmittanut. Lisäosista Gay Tony on edelleen kesken. Tarinaltaan se tuntuu jotenkin sekavalta, eikä onnistu tempaamaan mukaansa.


Pientä kommenttia ja täydennystä myös podcastin sisältöön:

Pelimekaniikka hyödynsi 2000-luvun alun terrorismikammoa. Poliisi oli alussa terrorismiuhan vuoksi sulkenut pelin sillat, jotka sitten aukenivat tarinan edetessä. Tiesuluista pääsi autolla läpi, jolloin poliisi ryhtyi armottomaan ajojahtiin. Tämä tarjosi heti pelin alussa yhden tavan melko haastavan trophyn tekemiseen, jos pysyi hengissä riittävän pitkään.

Muutamaan tehtävään tosiaan kuului kaverien soittelu skriptattuna kesken toiminnan. Puhelimeen kannatti vastata, sillä Nicon selitykset sille miksi "nyt ei pysty" olivat joskus aika helmiä. En tiedä vaikuttiko vastaaminen yhtään siihen miten paljon kaverit ottivat nokkiinsa.

Extratehtävistä: Pöllimällä poliisiauton pääsi kiinni viranomaistietokoneeseen ja pääsi harrastamaan "lainvalvontaa". Vastapainoksi eräästä puhelinkopista pääsi jossain pelin keskivaiheilla palkkasoturikeikoille.

Kaverien kanssa hengailemalla pääsi käsiksi minipeleihin, joista keilailu ja biljardi olivat ihan pelattavia. Dartsista irtosi trophy tai pari helpolla. Myös arcade pelistä Cub3D oli mahdollista repiä trophy.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Extratehtävistä: Pöllimällä poliisiauton pääsi kiinni viranomaistietokoneeseen ja pääsi harrastamaan "lainvalvontaa". Vastapainoksi eräästä puhelinkopista pääsi jossain pelin keskivaiheilla palkkasoturikeikoille.

Kaverien kanssa hengailemalla pääsi käsiksi minipeleihin, joista keilailu ja biljardi olivat ihan pelattavia. Dartsista irtosi trophy tai pari helpolla. Myös arcade pelistä Cub3D oli mahdollista repiä trophy.

Nuo unohtu nyt tosiaan ihan tyystin. Vanhuus ei tule yksin. Itekin tahkosin kaikki poliisimissiot ja salamurhatehtävät tojella mielissäni. Tuo Qub3d mahto olla joku palikkapeli, eikö? Hyvä kun muistutit!
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Nuo unohtu nyt tosiaan ihan tyystin. Vanhuus ei tule yksin. Itekin tahkosin kaikki poliisimissiot ja salamurhatehtävät tojella mielissäni. Tuo Qub3d mahto olla joku palikkapeli, eikö? Hyvä kun muistutit!

Joo, joku 3D Tetrishän se oli. Ei ihan helppo, mutta taisi ne "v***n kontrollitkin" olla vähän hämärät. :D

Itse totuin aika nopsaan Nicon massan hitauteen juostessa. Autoista ei voi valittaa oikein muuta kuin että niillä oli omituinen taipumus päätyä volttien jälkeen aina takaisin pyörilleen. Pelattavuuden kannalta tuo oli varmaan ihan hyvä ratkaisu. Ajettavuuteen vauriot vaikuttivat varmaan lähinnä maksiminopeuteen ja sitten vanteella ajettaessa ei ohjaus ollut enää ihan priimaa.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Olihan noita hyviä terminator peliä tullu jo 1995 Bethesda Softworks julkaisemana

Ja Amigalle tuli aikoinaan melkosen kova Terminator 2. Hyviä muistoja.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Pelatuissa peleissä Lost Planet 3 saa kuulla kunniansa,

Kuunteluohje

Kesto: 2:22:22

00:00 Intro, esittelyt ja MOPP (Lost Planet 3, Duck Tales Remastered, World of Tanks beta, Fellun ninjavartti: kunoichi eli naisninja)

33:17

Podan sisäinen vastakkainasettelu jatkuu: pelailen Lost Planet 3:n PS3-versiota KFINin arviota varten... ja pelihän on hyvä!:) Teknologiassa on ongelmia ja toiminta kopioi härskisti Dead Spacea ja Gears of Waria, mutta se pääasia eli tarina henkilöhahmoineen ja ohjaus toimivat hienosti. Tällä hetkellä vahva 3/5, mutta en toki ole vielä päässyt loppuun asti. Pelaan ihan reilusti Easyllä, mutta jos meno säilyy näin hyvänä, saatan ottaa uusintarundin Hardilla heti perään.

Joka tapauksessa paras Lost Planet ehdottomasti.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Podan sisäinen vastakkainasettelu jatkuu: pelailen Lost Planet 3:n PS3-versiota KFINin arviota varten... ja pelihän on hyvä!:) Teknologiassa on ongelmia ja toiminta kopioi härskisti Dead Spacea ja Gears of Waria, mutta se pääasia eli tarina henkilöhahmoineen ja ohjaus toimivat hienosti. Tällä hetkellä vahva 3/5, mutta en toki ole vielä päässyt loppuun asti. Pelaan ihan reilusti Easyllä, mutta jos meno säilyy näin hyvänä, saatan ottaa uusintarundin Hardilla heti perään.

Joka tapauksessa paras Lost Planet ehdottomasti.

Itse olen ollut "taktisesti" hiljaa :D. Latasin pelin julkaisussa Steamista. Nyt pelannut jotain seitsemisen tuntia (normaalilla) ja nauttinut pelistä täysin.

Jennin + Metacriticin keskiarvo on aika jäätävää kamaa, ja ajattelin, etten viitsi olla ainut ja ensimmäinen joka hehkuttaa peliä.

PC:llä peli pyörii sulavasti, mutta joissain arvosteluissa tosiaan arvosteltu (muiden pelin seikkojen lisäksi) konsoliversion teknologiaa ruudunpäivityksineen yms.

Vertaus tosiaan Dead Space 3:een on pakostakin selvä (Gearsia en ole pelannut kun ei Xboxia ole), mutta tässä on jotenkin ollut mielestäni jopa autenttisempi tunnelma kuin DS3:ssa.

Tähän asti on mielestäni ollut hyvässä tasapainossa Rig:ssä olo ja jalkaisin. Rig:in luonteeseen kuluu hieman kömpelö kulkeminen, enkä mitään aseita siihen kaipaakaan. Kaiken lisäksi sillä ei tarvitse kovin kauaa tepastella, kun siirrytään seuraavaan alueeseen, mistä tuleekin ainut selkeästi vähän häiritsevä tekijä eli lataustauot! Kävelet Rig:llä 100-200m ja lataustauko uudelle alueelle siirryttäessä :eek:.

Ja ohjaus/ mekaniikka Xbox- ohjaimella toimii sulavasti ainakin PC:llä. Lisäksi pidän maisemista ja värimaailmasta, sinertävän kylmä planeetta vs. kirkkaan oranssi mönjä, mikä ötököistä pursuaa luotien myötä.

Lost Planet 3 saattaa itkeä hyisistä oloista poskelle jäätyviä kyyneliä "arvostelumurskauksesta", mutta sanon rohkeasti: "Minä pidän sinusta!":D
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Tulinpahan vain perjantain ratoksi kertomaan, että KFIN podcastilla on väliä, sillä aiemmin en ole ollut GTA-sarjasta juurikaan innostunut, mutta podcastin kuuntelun seurauksena piti tämä GTA4 sitten hankkia. Pelissä olen vasta alkumetreillä, mutta hyvin tuo on mukaansa "imaissut". Ainut mikä hieman on pistänyt silmään, sekä ärsyttänyt, on autojen(etenkin, ja myös urheiluautojen) hessuhopomainen käyttäytyminen. Tuntuu, kun autojen pohjat olisi tehty kumista ja iskunvaimentimina pelkät jouset.

Polarikselle semmoisia terveisiä vielä, että ei ole pakko vastata aivan jokaiseen aiheeseen niin kiirehtien. Välillä voi ja saa olla myös hiljaa, mikäli aivan tarpeetonta lisäämistä asiaan ei ole. Muuten oikein hyvä lisä casteihin.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Perjantain kunniaksi juon "eeässää", syön "enkkulakui" ja pelaan Lost Planet 3:a nautiskellen. No ei sentään: en juo ES-energiajuomaa.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Polarikselle semmoisia terveisiä vielä, että ei ole pakko vastata aivan jokaiseen aiheeseen niin kiirehtien. Välillä voi ja saa olla myös hiljaa, mikäli aivan tarpeetonta lisäämistä asiaan ei ole. Muuten oikein hyvä lisä casteihin.

Kiitokset palautteesta. Nyt on helpompi valmistautua seuraavaan podcastiin kun tietää mitä asioita omassa esiintymisessä täytyy hieman korjailla.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Wall of Text hits you.--More--

MOPP ja uutiset

Uutta Ducktalesia en ole pelannut, mutta NES-versiosta minulla on sellainen vahva muistikuva, että koimme sen kavereiden kanssa kovin helpoksi ja lyhyeksi. Se oli pelattu läpi noin kolmessa tunnissa vuokraamisesta. Remastered-versioon on ilmeisesti laajennettu leveleitä ja lisätty muutakin sisältöä.

Suomeksi käännetyssä kirjallisuudessa paljon on kiinni kääntäjästä. Monia käännöksiä on tehty useampaan kertaan kun joku ei ole ollut tyytyväinen edelliseen versioon, tai vaikkapa runomitallisista Homeroksen teoksista on olemassa sekä proosalliset että runomitalliset käännökset. Mainittu Tolkien-tuotanto on varmasti parhaita suomennoksia mitä löytyy, mitä edesauttoi myös se, että Tolkien kielitieteilijänä jätti kääntäjille hyvin tarkkoja ohjeita esim. nimistön kääntämisestä.

Vanhemmilla alustoilla pelaaminen riippuu hyvin vahvasti henkilöstä. Tiedän monien saavan näppylöitä jo alhaisemmasta resoluutiosta, mutta minä pystyn hyvin pelaamaan karummankin näköisiä pelejä, kunhan ne ovat hyviä pelejä. Pelasin taannoin mm. Final Fantasy IX:n, joka PS1:n 3D-pelinä näyttää todella karulta nykystandardeilla, enkä häiriintynyt yhtään kulmikkaista hahmoista, karkeista tekstuureista, tai fixed point -aritmetiikan epätarkkuuden aiheuttamasta polygonisaumojen repeilystä ja liikejitteristä. Sen sijaan jos itse peli on selvästi totuttua karumpi voi sen pelaaminen olla hankalampaa. Esimerkkinä GTA3, joka on kyllä hyvä peli, mutta josta puuttuu paljon ominaisuuksia joihin on uudemmissa osissa tottunut. Liikkuvasta ajoneuvosta ei pääse poistumaan, ja hahmo kuolee välittömästi vesikosketuksesta, joten pelin pariin on vaikea palata edes Vice Cityn jälkeen.

Hyvistä Terminator-peleistä olisin myös maininnut tuon 1995 julkaistun Future Shockin, mutta muut ehtivät ensin. Peli oli muuten melkoinen pioneeri, se julkaistiin ennen Quakea ja oli ensimmäisiä joissa sekä ympäristö että viholliset olivat täysin 3D:tä, sekä kontrollit nykyisenkaltaiset vapaalla hiirikatselulla.

Call of Dutya ei ole onnistu ryöstöviljelemään ehkä siksi, että sitä tehdään "vain" peli vuodessa. Tony Hawkiakin tehtiin vain peli vuodessa, mutta franchise onnistuttiin käytännössä tappamaan kun Activision oli sokaistunut Guitar Heron menestyksestä ja päätti tehdä muovisen skeittilautakontrollerin, joka odotetusti floppasi massiivisesti. Guitar Heron ryöstöviljely puolestaan tapahtui, kun Activision julkaisi parin vuoden aikana kymmenkunta Guitar Hero -peliä. Sivuvaikutuksena koko musiikkipeligenre painui takaisin marginaaliin. FPS-genren tappaminen vaatisi ryöstöviljelyn sijasta jotain poikkeuksellista, ottaen huomioon kuinka paljon räiskintäpelejä julkaistaan koko ajan myyntilukujen kärsimättä.

Tiedän että kuulun tässä vähemmistöön, mutta minä pidin enemmän MS-pisteistä kuin oikean valuutan käytöstä. Kai siihen valuuttaankin tottuu, mutta se ei muutu miksikään, että hintojen ja alennusten hahmottaminen on vaikeampaa pienillä ,99-hintaisilla desimaaliluvuilla kuin tasasatasista. Alennuslistoissa on nyt jokaiselle tuotteelle peräti viisi eri hintaa, kun taas MSP-hinnat olivat globaaleja. Jotkin Rock Bandin 80MSP maksaneet DLC-kappaleet maksavat nyt 0,95 euroa, jotkut muut 1,00 euroa, eikä asiassa näytä olevan minkäänlaista kaavaa tai yhdistävää tekijää. Tällä hetkellä on vielä muitakin toivottavasti lapsentaudiksi laskettavia pikkuvikoja havaittavissa, esimerkiksi weppimarketplacelta ei pystynyt muutama päivä sitten ottamaan ilmaisia tuotteita ilman luottokorttitietoja, vaikka tilillä on monta kymppiä valuuttaa.

Se on totta, että Valve ulkoisti Orange Boxin PS3-version, mutta lopputulos oli mm. järjettömän pitkine lataustaukoineen niin kurja, että Portal 2:n PS3-version Valve halusi tehdä itse. Se onkin sitten boksia parempi versio, eikä pelkästään siksi että mukana on Steam-tuki ja PC-versio kaupan päälle.

PS3-ongelmien lisäksi GTA4:n julkaisua viivästytti myös Xbox 360 -ongelmat, joita aiheutti se, että 360:n pelien pitää Microsoftin vaatimusten mukaan toimia ilman kovalevyä, koska typeryyksissä sellaisiakin bokseja on menty myymään. Mainittu 1120x640 on GTA4:n resoluutiona vain PS3-versiossa, Xbox 360 -versio pyörii täydellä 720p:llä, siksi PS3-versio näyttää hieman pehmeämmältä. Red Dead Redemptionilla oli muuten aivan samat resoluutiot, joten kyse lienee laajemminkin RAGE-moottorin eroista alustoilla. Saa nähdä miten GTA5:ssä, joka käyttää edelleen RAGEa.

360:llä on yksinkertainen syy monien pelien alhaisempien resoluutioiden käyttöön. Grafiikkapiirin sulautettu 10 megatavun muisti on aavistuksen liian pieni kolmelle 720p-framelle, jolloin pikkuisen resoluutiota pudottamalla pystytään tekemään kahden framen yhdistämistä vaativia efektejä huomattavasti helpommin ja tehokkaammin. PS3:n resoluutiopudotuksiin voinee pitää syynä sitä, että arkkitehtuurin kanssa tappelun vuoksi suorituskykyä ei vain saada hyväksyttäväksi ellei piirrettävän määrää pudoteta hieman. Monialustapelejä tehdessä se heikompi alusta ei yleensä ole ollut boksi, vaikka vanhempi laite onkin, vaan PS3, erityisesti vähäisemmän muistinsa ja paljon enemmän laitespesifistä optimointia vaativan vaikeamman arkkitehtuurinsa vuoksi.

GTA4

GTA4 kuuluu minullekin pelihistorian pahimpiin pettymyksiin, en ole koskaan kyennyt ymmärtämään pelin 98 pisteen metascoreja. Fellun "paskin täysiä kymppejä kerännyt peli" lienee paras määritelmä mitä olen kuullut. GTA:t 3, Vice City ja San Andreas tuli hakattua suurella innolla puhki suhteellisen nopeasti. Vaikka GTA4:n ostin poikkeuksellisesti jo yöjulkaisussa en ole saanut sitä vieläkään saanut kahlattua loppuun, yli viisi vuotta pelin julkaisun jälkeen. GTA4:stä on kyllä kuulunut paljon enemmän soraääniä kuin sarjan edellisistä peleistä.

Minä jäin myös kaipaamaan kaupunkien ulkopuolisia aktiviteetteja San Andreasin jälkeen, pelkkä kaupunki on pienestä vaihtelustaan huolimatta aika yksipuolinen ympäristö. GTA4 on tosin niin paljon yksityiskohtaisempi, että vaikka San Andreasissa oli kolme kaupunkia ja landea, ei sen kartta ole juurikaan GTA4:ää suurempi, kukin GTA4:n pääsaarista on suunnilleen yhden San Andreasin kaupungin kokoluokkaa.

Kännykkä on hyvä idea, mutta toteutus on jäänyt paikoin rasittavaksi. Kännykän saa pois päältä, mutta se valitettavasti palaa maagisesti takaisin päälle aina kun suorittaa jonkin tehtävän. Pienenä vihjeenä, ei kannata koskaan kieltäytyä kaverin ehdottamasta aktiviteetista. Sen sijaan hyväksyy menon ja soittaa välittömästi perään että eipä sovikaan niin kaveri ei suutu eivätkä ystävyysprosentit putoa.

Minua eivät hahmojen ja autojen raskaat kontrollit häirinneet, vaikka pitäisinkin enemmän hieman kevyemmästä ja arcademaisemmasta. Sen sijaan raivostuin checkpointeista. Tehtävät ovat kyllä pitkiä ja monipuolisia, mutta checkpointit ovat lähinnä vitsi. Vaikka periaatteessa epäonnistumisen jälkeen taksi vie suoraan tehtävän alkuun niin pahimmillaan tehtävän ensimmäinen osa on saaren päästä päähän ajaminen. Kuluneet haarniskat ja käytetyt aseet on tietysti myös menetetty, jolloin tehtävää keskeltä aloittaessa voi olla vaikeuksissa, ja checkpointteja vähävaivaisempi tapa on vain tallentaa ennen tehtävän tekemistä ja tarvittaessa ladata niin ei tarvitse lähteä metsästämään uutta haarniskaa aina kuolon jälkeen. Checkpointteja on kuulemma Gay Tonyssa vihdoinkin järkiperäistetty, mutta sitä en ole vielä pelannut. Ilmeisesti pitäisi, kun siinä lienee enemmän vanhaa GTA-henkeä.

Varmasti yksi merkittävä syy miksi GTA4 ei minulle kolahtanut on se, että se on mennyt niin paljon vakavammaksi, ei vain sisällöllisesti vaan myös pelimekaanisesti. GTA4:ssä autoja ei meinaa saada räjähtämään ilman kunnon yritystä tai raskasta aseistusta, kun ne yleensä lakkaavat liikkumastakin ennen. Aiemmissa osissa kaikki autot lopulta syttyivät tuleen ja räjähtivät otettuaan tarpeeksi vauriota tai käännyttyään katolleen. Se ei ehkä ollut kovin realistista, mutta se oli pirun hauskaa.

Kaikesta kitinästä huolimatta GTA4 on minustakin hyvä peli. Se vain oli massiivinen pettymys sarjan aiempien osien ja 98 pisteen metascorejen luomiin odotuksiin nähden. Vaikka tarina putoaa minulla lähinnä "jaa"-kategoriaan Nicosta olen aina pitänyt hahmona. Ei sinänsä paha ja paatunut rikollinen, vaan enemmänkin lakoninen ja sarkastinen "mä oon vaan töissä täällä". Lisäksi yksityiskohtiin on panostettu, kuten aina sarjan peleissä. Erinomainen känniefekti on yksi syy miksi kaverien kanssa yleensä jaksaa käydä jossain, ja Jacob auton kyydissä savuamassa huvittaa aina.

Hieman yllätyin, että radiokanavat jätettiin kokonaan mainitsematta. Minulle kyseessä on yksi Grand Theft Autojen keskeisimmistä ominaisuuksista. Pelin ajan henkeä heijastavaksi valitut soittolistat, sekä loistavasti käsikirjoitetut parodiat radio-ohjelmista ja erityisesti puheohjelmista hauskoine julkkiscameoineen ovat syy jäädä joskus vain kuuntelemaan radiota.

Minun pelityyliini kuuluu useimmissa peleissä pelata sivutehtävät ennen kuin etenee juonessa, jos vain on selvillä mikä tehtävä sitä juonta edistää. Ei siksi että juonta säästelisi, vaan siksi kun kaikki pitää nähdä, ja monissa peleissä osan sivutehtävistä pystyy tekemään vain rajallisen ajan, erityisesti jos pelin maailma muuttuu dramaattisesti juonen mukana.

Palaute ja loppusanat

Tapasin kyllä komean WaLuigin jo viime vuoden Gamescom-reissulla, mutta tänä vuonna jäi morjenstamatta kun olivat tosiaan Danielan kanssa toisaalla siihen aikaan kun kävin muuta seuruetta tapaamassa.

Jennille tervetuloa vaan, naisääniä ei castissa ole ollut liiaksi asti.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Huh, tässähän meni ilta rattosasti tuota ylläolevaa lukiessa :) Jäi tosiaan kokonaan mainittematta nuo radiokanavat, mikä on kyllä ihime. Iteki oon aina tykänny vaan ajella ja kuunnella radiota. Varsinkin just ne puhekanavat on iha hillittömän hauskoja, kuten myös feikki-mainokset sun muut. Ehdottomasti yks GTA-pelin määrittäviä ominaisuuksia nuo kanavat. Ja vitonen ei oo jäämässä tässä ainakaan jälkeen, vuodetun soundtrackin perusteella.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 124: Rikos se on mikä kannattaa

Jakson innoittamana tuli ostettua pelin Complete Edition PleikkariStoresta kun ei ollut hinnallakaan pilattu.. nyt on hyvä kuunnella uutta castia kun on samalla tekemistäkin
 
Ylös Bottom