Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

FelisLeo

Gamereactor
On olemassa asioita, joista ei sovi puhua. Nyt kuitenkin puhutaan, kun KonsoliFINin castikoitsijat käyvät käsiksi kiellettyihin asioihin. Sanan säilän alle joutuvat niin sotarikokset, uskonto kuin seksikin FelisLeon, Jepun, Pikkaraisen ja Paavin päästessä ääneen. Uutisissa pohdiskellaan Nintendon ratkaisuja ja ihmetellään resoluutioita uudella konsolipolvella. Palautteissa painotetaan aiheen rajaamisen tärkeyttä ja lopuksi Paavin tekniikkavartti laittaa pisteen iin päälle.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Sisällys:
00:00 Alkuspiikki ja MOPP (Batman: Arkham Origins, Assassin’s Creed IV, ninjanurkka)
39:56 Uutiset (Wiin valmistus, Nintendon moninpeli, Uusi CoD ja Titanfall: resoluutio Xbonella, Man of Steel)
48:45 Viikon aihe (yleistä tabuista, lapset, naisiin kohdistuva väkivalta, sotarikokset/siviilit, kidutus, uskonto, seksi/alastomuus)
01:59:04 Palautteet, loppukiitokset, Paavin tekniikkanurkka

Kesto: 2:16:34

Kuuma kysymys kuuntelijoille x2:
1) Mitä muita tabuja asioita peleissä tiedät?
2) Jatkaako ninjanurkka?
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Mä haluun kyl täsmentää vielä tota mun viimeistä statementia liittyen palautteen saamiseen, en mä pidä kaikkia pervoina vittuilijoina, vaan se on helposti yleisin reaktio kun joku on sulle mukava ilman omasta mielestä fiksua syytä. Mä haluan nyt elää uskossa että ihmiset ehkä ymmärtää mitä mä tarkoitan =)
Lisäksi haluaisin lisätä että tosiaan teknisiä ongelmia oli sen verran että mun yhteyksien pätkimisen takia jäi monen monta hilpeää tarinaa ja jutunjuurta jakamatta, kurjaa.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Tämän viikon äänite herätti jokseenkin ristiriitaisia tunteita. Aihe oli lähtökohdallisesti mielenkiintoinen, mutta jotenkin se olisi kaivannut syvempää käsittelyä. Nyt jäi käteen lähinnä lista aiheita (tabuja) joihin jokainen kommentoi jotain, mutta mitään konkreettista punaista lankaa ei oikein syntynyt. Vaikea keksiä kuitenkin mitä toi olisi kaivannut ja mihin suuntaan, hyviä huomioita tuli jokaiseen aiheeseen. Ehkä juttua olisi pitänyt pohjustaa paremmin kaikkien osallistujien osalta?

Tabut tai varoen lähestyttävät aiheet on vähän hankalia kaikin puolin, kuten koko juontohenkilöstö itsekin totesi. Ison budjetin peleissä asiaan lähestytään vähän turhankin varmasti aina. Indie-peleissä asiassa olisi paljonkin mahdollisuuksia ja sitä onkin tehty ainakin PC-pelien kohdalla. Mielenkiintoinen esimerkki on Papers Please, jossa asetutaan tullivirkailijan rooliin. Pelaajan tehtävä on selvitä kuukaudesta omassa elämässään; ruoki perhe, maksa vuokra, maksa lahjukset jne. Rahaa saa eri tavoilla, mm. ampumalla rajan yli juoksevia selkään. Humanitaarisuus, moraaliset ja eettiset ratkaisut ovat iso osa pelimekaniikkoja. Mainio arvio pelistä löytyy täältä.

MOPP-osuus oli ihan hauska, mitä nyt FelisLeolla on vääriä mielipiteitä Batman-pelien taistelusysteemistä. Mutta viihdyttävää ja vahvisti minun ennakkokäsitystä niin Arkham Originsin ja Black Flagin suhteen; molemmat jää kauppaan. Batmanin kohdalla vähän harmi, koska Batman voittaa aina, mutta toisaalta vähän arvasinkin että näin mennään kun Rocksteady ei ole tekemässä. NextGen työn alla? Assasin's Creed ei vaan ole ikinä oikein sytyttänyt. Ubisoftin pelit nyt jostain syystä ei oikein ole ikinä saaneet punttiin vipinää.

PS. Tottakai puhutaan leireistä. Jumaleissön, konsolit on sotaa!
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Steamistä löytyvässä Gone home -pelissä kerrotaan castiin liittyviä aiheita yllättävän aikuismaisella tyylillä. En kerro tästä enempää, koska se saattaisi spoilata pelin ideaa aika paljon. Suosittelen joka tapauksessa tutustumaan kyseiseen peliin, jos haluaa kokea vähän erilaista tarinankerrontaa ja yllättyä sen kertomasta tarinasta.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Paavilla on aineksia toimia esim. urheiluselostajana, eihän se vetänyt henkeä melkein viiteen minuuttin kun jauhoi PS4 ja Xbonen arkkitehtuurista!
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Pitää nyt taas pitkästä aikaa kirjoittaa muutama rivi. Tuntuu siltä, että viimeaikaiset castit ovat petranneet selkeästi kesän/alkusyksyn tuotannosta. Podcasteissa itselleni tärkeintä ovat castaajien välinen kemia ja toiseksi castin asiasisältö, tässä järjestyksessä. Välillä kemiat eivät vain toimi ja jutustelu kuulostaa - sanotaanko väkinäiseltä. Esimerkiksi tässä castissa homma vaan toimi.

Olen pistänyt merkille lyhentyneen pituuden, mikä käy minulle aivan hienosti. Mutta; välillä selvästi asiasta siirrytään eteenpäin vaikka asiaan olisi juttu kesken. Mieluummin haluaisin karsia pituutta sieltä, mistä castaajilla ei riitä puhuttavaa. Eli esimerkiksi on ollut joskus uutiskeskusteluita, joihin juuri kellään castaajalla ei ole kommentoitavaa. Eikö olisi parasta siis ohittaa nuo uutiset ja puhua vain niistä uutisista, joista puhuttavaa on. Jos seuraa jollain tasolla pelimediaa niin nuo uutiset ovat tuttuja, joten kuuntelen castia saadakseni uutiseen uusia näkökulmia. Sama pätee pelattuihin peleihin.

Kuuma kysymys kuuntelijoille x2:
1) Mitä muita tabuja asioita peleissä tiedät?
2) Jatkaako ninjanurkka?
1) Mieleen nyt tulee ainakin yleismaailmallisia tabuja, kuten kannibalismi, josta on saatu "nauttia" ainakin yhdessä viime vuoden parhaimmista peleistä. Abortti lienee arka aihe, sillä en muista peleissä tähän törmänneeni. Sitten on tietysti kaiken maailman kulttuurisidonnaisia tabuja, kuten esimerkiksi hakaristi nats... saksalaisille. Tosin teutoonit sensuroivat kai vertakin, joten sekin lienee kova paikka. Jenkeissähän taannoin baarit ja alkoholi vaihdettiin esimerkiksi kahviloiksi ja mehuksi, mutta se oli kaiketi vain Nintendo American vaatimuksia. Nykyäänhän peleissä nähdään huumehiakin.

2) Mikä ettei. Kyseessä on toki peliaiheinen podcast, mutta ainakin henkilökohtaisesti kuuntelen mieluummin vaikka Pikkaraisen pitsinnypläys-pjäjäystä, mikäli siitä henkisi aito asiantuntemus kuin peliaiheista löpinää vailla kompetenssia. Ninjanurkkaan pystyisi helposti liittämään peliaspektin esimerkiksi tyyliin "peleissähän ninjat tekevät esimerkiksi näin. Historiallisesti asia on kuitenkin näin". Jos kiinnostusta/asiantuntemusta riittää niin miksi rajoittaa ninjoihin. Pelien "todellisuus" vs oikea historia kuulostaisi todella herkulliselta aihepiiriltä.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

2) Kyseessä on toki peliaiheinen podcast, mutta ainakin henkilökohtaisesti kuuntelen mieluummin vaikka Pikkaraisen pitsinnypläys-pjäjäystä, mikäli siitä henkisi aito asiantuntemus kuin peliaiheista löpinää vailla kompetenssia.

Challenge accepted!

...no ehken mä kuitenkaan.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Paavilla on aineksia toimia esim. urheiluselostajana, eihän se vetänyt henkeä melkein viiteen minuuttin kun jauhoi PS4 ja Xbonen arkkitehtuurista!

Vähän sikin sokin tuli selitettyä, kun yritin nopeasti vetää asian yhteen jaksoa sen kummemmin pidentämättä ja tiesin, että ei se ainakaan ketään osallistujista kiinnostanut.

Oma osallistuminen näihin kahteen viimeisimpään kastimeen on tullut vähän puun takaa, joten valmistautuminen ei ole ollut edes tavallsita tasoa. Toivottavasti se nyt ei ole kaikkea pilannut.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

...no ehken mä kuitenkaan.
Parempi niin. Satunnaisen internet-otoksen pohjalta ei välttämättä kannata tehdä toimenpiteitä. Vaikken tuolla kärjistyksellä tätä ehdottanutkaan niin nettikeskusteluiden tapaan mutkat suoriksi pistämällä voisi tulkita, että 25 % ketjun foorumilaisista ehdotti pitsinnypläystä peliasian sijaan.

Jaksosta pitää vielä kirjoittaa muutama sananen. Aihe oli yllättävänkin mielenkiintoinen ja pohdinta oli kiitettävän laaja-alaista. Jotain taustatyötä tähän oli ollut pakko tehdä ja se kyllä kuului. Mistähän asti jepulla oli teknisiä ongelmia eli mistä aiheesta jäi tarinaa puuttumaan?
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Alusta alkaen oli ongelmia, ja yhteys katoili tasaisesti koko jakson läpi useampaan otteeseen. Pari kertaa olisi ollut sanottavaa aiheeseen, mutta kun pääsin takaisin keskusteluun, oli jo seuraava menossa enkä viitsinyt palata enää edelliseen. Ainakin uskonto oli yks niistä, muita en enää muista kyllä millään.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

CoD: MW2:ta ja Little Big Planetia on taidettu päivitellä vihaisten uskovaisten pelossa. Taulut ja laulut ovat siis tabuja myös.

Ja hauska että kaste estää Bioshockin pelaamisen, mutta tappaminen ei hetkauta suuntaan tahi toiseen. Aamen.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Kuuma kysymys kuuntelijoille x2:
1) Mitä muita tabuja asioita peleissä tiedät?
2) Jatkaako ninjanurkka?

1) Kehitysvammaiset ihmiset. Kertokaa jos tiedätte jonkun pelin jossa joku pelin oleellinen hahmo olisi ollut kehitysvammainen. Itse en ainakaan muista yhtään peliä jossa näin olisi ollut.

2) Jatkoon, mutta tuo Paavin ehdotus blogin pitämisestä oli hyvä, kannattaisi todella harkita sitä. Mutta itse olen ainakin tykännyt aina kuunnella ninjanurkkaa, kunhan se pysyy sopivan pituisena.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Myös silent hill pelissä koulussa oli niitä lapsia

[video=youtube;Umf4VzSbSKk]http://www.youtube.com/watch?v=Umf4VzSbSKk[/video]
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Minusta tämä oli hyvä ja mielenkiintoinen jakso. Uutisosio on edelleen yksi lemppareistani ja toiveeni on, ettei sitä ohittaisi vain "uutisina". Castissa selviääkin uutisesta vähän taustojakin, joita kiva kuunnella. Minusta 2-2,5h on hyvä jakson mitta. Pidempikin saa olla jos tuntuu juttu luistavan, mutta hyväksyn lyhyetkin jaksot, kunhan ei väkisin yritetä aina puristaa tiettyyn timmiin muotoon. Jos jostain nyt halutaan vetää juustohöylällä, niin ehkä minun mielestä se voisi olla MOPP. MOPP:iin on useinkin hurahtanut lähes tunti aikaa.
 
Vastaus: KonsoliFIN Podcast 132: Pelien tabut

Xbox Onen grafiikkapiirin embeddattu muisti tuskin aiheuttaa resoluution pudottamista samalla tavalla kuin Xbox 360:n vastaava ratkaisu, joka oli aavistuksen liian ahdas kolmelle 720p-framelle, syyt lienevät muualla. Todennäköisesti (tai ainakin toivottavasti) uudessa sukupolvessa tähdätään enemmän 60fps:n päivitystaajuuteen, jolloin resoluution pudottaminen on deadlinen lähestyessä helpompi ratkaisu kuin tekninen optimointi. Pudotetut resoluutiotkin varmasti hissukseen kasvavat kun teknologiat saadaan päivitettyä uusille laitteille, aivan kuten nykyisessä sukupolvessa kävi.

Lapsien käsittelyn vaikeudelta välttyy kun lapsia ei ole ollenkaan. Alkuperäisissä isometrisissä Fallouteissa (ykkösessä ja kakkosessa) käsittääkseni on mahdollista tappaa lapsia, mistä saa melkoisesti negatiivista mainetta hahmolleen. Euroopassa tietysti todettiin, että tämä ei ole kivaa, joten pelien eurooppalaisista versioista lapset poistettiin kokonaan. Euroopassahan on kärsitty yksittäisten maiden tabuista iät ajat. Saksassa voivat natsiassosiaatiot olla liikaa, ja Brittilän takia on mm. nunchakuja poistettu tai muutettu pelien euroversioista.

Rymistelyn sivullisista uhreissa puhuttaessa en voi olla ajattelematta Kevin Smithin debyyttielokuvaa Clerks, jossa pohditaan Jedin paluun rakennustyöläisiä: Death Star Politics

Uskontoa käsittelevistä peleistä minulle tulee aina ensimmäiseksi mieleen tarunhohtoinen PS1-japsirope Xenogears. Pelinä se on hyvinkin puutteellinen, mutta se käsitteli poikkeuksellisen kunnianhimoisia teemoja jumaluudesta ja järjestäytyneestä uskonnosta. Uskonnon kriittisen käsittelynsä vuoksi peli meinasi jäädä kokonaan julkaisematta Amerikassa, ja Eurooppaan se ei koskaan tullutkaan, joten jos joku haluaa kokeilla se on saatavilla Jenkkilän PSN:stä.

Fahrenheitissa osana peliä oleva interaktiivinen seksikohtaus oli ok, mutta kukaan ei viitsinyt julkisesti närkästyä kun peli oli liian marginaalinen. GTA:ssa piti itse aktiivisesti modata peliä saadakseen sänkypuuhat näkyviin, ja se olikin niin järkyttävää että peli vedettiin pois kauppojen hyllyiltä.

Amerikkalaiset ovat paljaan pinnan lisäksi allergisia myös tuhmille sanoille, minkä vuoksi iso osa eurooppalaisista elokuvista on Jenkkilässä korkealla ikärajalla. Jo kaksi kovaa kirosanaa riittää nostamaan elokuvan ikärajan PG-13:sta R:ksi. Muistan aikanaan hämmentyneeni, kun Final Fantasy VII:n käännöksessä oli paljon roisimpaa kieltä kuin mihin tyylilajin peleissä oli totuttu.

Gamesradar kävi aikanaan läpi oman tabulistansa, jolle pääsivät myös itsemurha, kannibalismi ja insesti: 10 taboos and the games that broke them | GamesRadar

Näen kyllä ironian, kun itse arvostan hieman lyhyempiä podcast-jaksoja, mutta samalla kommentoin niitä pienoisromaanin verran...
 
Ylös Bottom