Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelien maine paranee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FrankNyberg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FrankNyberg

New Member
ilta-sanomat
*Riita tietokonepelistä: 13-vuotias puukotti isäänsä

13-vuotias poika puukotti isäänsä hengenvaarallisesti tietokonepelistä syntyneen riidan takia Helsingin Laajasalossa lauantaina iltapäivällä.

Pojan 39-vuotias isä ja 10-vuotias pikkuveli pelasivat pelikonsolilla 13-vuotiaan isoveljen huoneessa. Isoveli suuttui pelaajille, minkä jälkeen isä vei pelin toiseen huoneeseen.

IS:n saamien tietojen mukaan 13-vuotias ei kyennyt hillitsemään kiukkuaan, vaan rupesi heittelemään tavaroita. Raivon vallassa hän haki keittiöstä ison leipäveitsen ja alkoi huitoa sillä huonekaluja.

Isä yritti ottaa veitsen pois pojalta, jolloin poika löi häntä veitsellä hengenvaarallisesti rintaan.

Tekoaan säikähtänyt 13-vuotias soitti itse hätäkeskukseen. Isä vietiin Meilahden sairaalaan ja poika otettiin ensin poliisin huostaan. Poliisi toimitti pojan Lastenklinikan päivystävälle psykiatrille.

Perheen äiti oli tapahtuman aikaan töissä.*

Kohta kielletään kaikki pelit, ja pelikortitkin saa vain luvanvaraisesti.

Ilta-lehden uutinen samasta aiheesta.

13-vuotias poika kiukustui ja iski isäänsä leipäveitsellä
Helsinkiläisisä loukkaantui hengenvaarallisesti, kun 13-vuotias poika puukotti häntä rintaan lauantaina Helsingissä.
Poika raivostui isälleen, kun tämä pelasi toisen poikansa kanssa pelikonsolilla hänen huoneessaan.

Poliisi pitää tietokonepelejä ja pelikonsoleita yhtenä syynä nuorten käsittämättömältä tuntuvaan väkivaltakäyttäytymiseen.

39-vuotias isä pelasi 10-vuotiaan poikansa kanssa kaikessa rauhassa pelikonsolilla 13-vuotiaan pojan huoneessa Helsingin Laajasalossa, kun tilanne riistäytyi käsistä.

Isoveli hermostui toisten pelaamisesta, jolloin nämä siirtyivät toiseen huoneeseen jatkamaan pelaamistaan.

Puukolla rintaan
13-vuotias ei kuitenkaan siitä rauhoittunut, vaan alkoi paiskoa tavaroita ympäriinsä. Sekään ei vielä riittänyt, vaan seuraavaksi hän otti keittiöstä ison leipäveitsen ja viilteli sillä huonekaluja.

Pikkuveli pakeni isoveljensä riehumista toiseen huoneeseen ja isä alkoi rauhoitella poikaa.

Kun isä yritti ottaa pojalta puukon pois, tämä iski häntä rajusti suoraan rintaan. Isku osui aivan sydämen lähelle.

Poliisin arvion mukaan vasta puukotus havahdutti pojan niin, että tämä itse soitti hätäkeskukseen ja hälytti apua. Hengenvaarallisesti loukkaantunut isä kiidätettiin Meilahden sairaalaan.

Perheen äiti oli puukotuksen sattuessa töissä, mutta hänet kutsuttiin kotiin.

Isän tila on vakaa, mutta poliisin tietojen mukaan hänellä ei ole enää hengenvaaraa.

Poikaa ei ole kuultu
Poliisi ei ole vielä päässyt kuulustelemaan 13-vuotiasta poikaa, sillä tämä toimitettiin sairaalaan Lastenklinikalle.

Puukotuksen syy on toistaiseksi osittain epäselvä, mutta tämänhetkisten tietojen mukaan näyttää siltä, että poika yksinkertaisesti vain hermostui isän ja pikkuveljen pelaamisesta.

- Olisiko hän häiriintynyt siitä? pohtii päivystävä komisario Juha Hakola.

Poika ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen teostaan alaikäisyytensä takia.

Laajasalon puukotus on murheellista jatkoa nuorten järkyttävien veritekojen sarjaan, sillä Helsingissä on lyhyehkön ajan sisällä sattunut useita nuorten poikien ja tyttöjen väkivallantekoja.

Kesäkuun alussa 14-vuotias tyttö puukotti 16-vuotiasta tyttöä uimarannalla Marjaniemessä. Runsas kuukausi sitten puolestaan kaksi koulutyttöä hakkasi 15-vuotiaan tytön pahoin Herttoniemessä.

Tietokonepelit vääristävät
Komisario Hakola ei ota kantaa Laajasalon tapaukseen, mutta pitää yleisesti ottaen videoita ja tietokonepelejä yhtenä syynä nuorten väkivaltakäyttäytymiseen.

- Ne raaistavat nuorten maailmankatsomusta ja hämärtävät todellisuuskuvaa, kun uhrit heräävät aina pelin jälkeen henkiin.

Hakolan mukaan väkivaltaan syyllistyvät nuoret oirehtivat lähes poikkeuksetta jo ennen kohtalokasta tekoa.

- He antavat merkkejä, ettei kaikki ole hyvin ja toivovat, että joku puuttuisi peliin ennen kuin mitään pahempaa sattuu, Hakola sanoo.

Taas tällaista.
Joku urpo leikkii veitsellä , ja sattumoisin harrastaa pelaamista, ja siitähän saadaankin kunnon haloo. Jos joku äiti kuristaa lapsensa niin ei sitä heti lavasteta äidin pitsinnypläyksestä syyllistä tapahtuneeseen. Mä olen niin kyllästynyt näihin juttuihin...
Varmaan muuten ollut ihan "kiltti lapsi", ja sitten pelit on sekottanu sen pään. Just joo. Vanhemmat hakee syyllisiä lastensa tekoihin, mut ei hoksaa että ne voi itse olla syyllisiä.
Mä oon yhä vahvasti sitä mieltä että ennen ku sais hankkia lapsen, niin pitäisi käydä läpi älykkyys- ym. testit , koska suuri osa vanhemmista ei näköjään oo ollenkaan päteviä kasvattamaan lapsiaan.

Tuollaiset kirjoitukset ottaa päähän ihan tosissaan! Sitä taas kirjoitetaan niin asian tuntevasti ja poliisikin melkein tietää mistä puhuu. Jos videopelit olisivat syy niin maailma olisi ruumiitä täynnä. Tuollaiset kirjoitukset pilaa videopelien maineen, tosin en kyllä usko että tuo paljon vaikuttaa...

Hohhoijaa, että nuo jaksavat. Yleensähän nuo pelejä syyttävät eivät varmaan ole ikinä pelanneet mitään, he vain syyttävät pelejä huhupuheiden perusteella.

Saa nähdä kuka politikko lupaa ensimmäisenä kieltää (väkivalta)pelit suomesta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul
Hohhoijaa, että nuo jaksavat. Yleensähän nuo pelejä syyttävät eivät varmaan ole ikinä pelanneet mitään, he vain syyttävät pelejä huhupuheiden perusteella.

Saa nähdä kuka politikko lupaa ensimmäisenä kieltää (väkivalta)pelit suomesta.
No eiköhän jonkunlaiset rajoitukset ole ainakin kristillisdemokraattien vaalikampanjassa seuraavissa eduskuntavaaleissa. Ja kun kepusta tulee hallituspuolue niin samalla ne kristillisetkin vedetään mukanaan. Sitten kun mukana on vielä demarit ja Paavo I joka sai kristilliset ydinvoiman puolelle lupaamalla "salaa" lantrata keskarin niin johan ilo repeää. ;)

Vai pelit raaistavat maailmankatsomusta ja hämärtävät todellisuuskuvaa? Valitettavasti todellisuudessa tapahtuu paljon sairaampia ja julmempia asioita kuin yhdessäkään pelissä tai elokuvassa.

www.ogrish.com

Voi helvetin helvetti. Jos joku pelaa shakkia ja häviää, ja sitten ampuu suutuksissaan toista kiväärillä niin ei siitä varmasti tuollaista juttua irtoa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TelpeFion
No kyllä itsekin ihmettelisin jos isäni olisi huoneessani pelaamassa.
"Ihmettely" on hieman eri asia kuin että survaiset leipäveitsen vatsaan... ;)
Mä muuten pelaan joskus faijan kanssa NES:illä, se voittaa mut aina Tetriksessä. Enkä mä siitäkään vedä puukkoa esiin .

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Vai pelit raaistavat maailmankatsomusta ja hämärtävät todellisuuskuvaa? Valitettavasti todellisuudessa tapahtuu paljon sairaampia ja julmempia asioita kuin yhdessäkään pelissä tai elokuvassa.

www.ogrish.com

Toi on IHAN sairas sivu. Kelatkaa että jotkut ihmiset käy tollasilla sivuilla ihan huvin vuoksi? (en puhu Kirvastosta, vaan jostain saatanan hulluista.)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Jos joku pelaa shakkia ja häviää, ja sitten ampuu suutuksissaan toista kiväärillä niin ei siitä varmasti tuollaista juttua irtoa.
No luultavasti siitä olisi ihan pieni parin rivin noteeraus Hesarissa... ;)

Ja jossain epäillään 12 vuotiaan tappaneen itsensä, koska ei päässyt Bombermanissa eteenpäin.

Pistää vihaksi koko juttu. En ymmärrä kuinka tällaista tapahtuu.
Tietääkö joku muuten mitä peliä tuolloin pelattiin? Jos kyseessä oli joku FPS-peli, niin silloinhan tästä kunnolla kohistaan. Mutta mitä jos peli olikin vaikka tetris? Vedotaanko silloinkin videopelien aiheuttamaan väkivaltaiseen käytökseen?
En edes minä (muistaakseni) ole puukottanut kanssapelaajaani jos olisin vaikka hävinnyt.

Kun ei muuta syytä keksitä niin syytetään videopelejä , näinhän se homma näyttää olevan. Tosiaan jos jotain tuollaista menee tekemään niin on sitä jo päässä valmiiksi vikaa, en usko että mikään videopeli tuota voisi aiheuttaa. Vaikka itse olen hävinnyt peleissä , formatoinut muistikortin vahingossa tai muuten kuollut pelissä niin en minä mitään puukkoa ole keittiöstä hakenut saatikaan sitten katanaa kokoelmista ja sen kanssa alkanut riehumaan...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto

www.ogrish.com
Hyi helvetti. Ketähän tollaset sivut palvelee??

Lehdistön vapaus

Frankille kiitos hienoista uutisklipeistä!

Oli muuten hauska tarkastella kahden eri julkaisun - Iltalehden ja Iltasanomien - versioita samasta aiheesta: Sanoma konserniin kuuluva Iltasanomat on usein maltillisempi uutisoinneissaan, kun taas Iltalehti on sensaatiohakuisempi. Iltalehti yrittääkin saada väkivaltaisesta perheriidasta ennakkotapauksen koko pelaavaa nuorisoa vastaan. Harmillista touhua, joskin aivan tavallista Iltalehden edustamalle ns. "keltaiselle lehdistölle", jonka tapoihin kuuluu lisätä levikkiä julkaisemalla kaiken maailman juoruja ja tissikuvia.

Nonniin...

Tsekatkaa iltasanomien päivän nettikysely. Lietsovatko tietokonepelit nuoria väkivaltaan?
Ja älykäs perustelu kysymykseen, mitenkään lietsomatta: Moni nuori viettää päivisin tuntikausia potkien, hakaten, ampuen ja tappaen ihmisiä tietokonepeleissä. Viikonvaihteessa 13-vuotias poika puukotti isäänsä pelaamisesta syntyneen riidan päätteeksi.

No tämä nyt on taas sama kuin "Mummo liukastui jäisellä kotipihallaan, pitäisikö talvella liikkuminen kieltää?"

Edit: yllättäen 72% on vastannut kyllä.:o

ei voi muuta sanoa, kuin että pelaaija on monenlaisia.
Jos minä häviän pelissä kaverille, saatan ehkä haastaa...hänet uuteen peliin. On aivan saamarin idioottimaista puhua lietsomisesta, niin puhuu ehkä joku pelien vihaaja joka ei tiedä peleistä muuta kuin sen, että niissä tapetaan.

Ylös Bottom