Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kumpaa suosit? 5.1 vai DTS?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tobias_Rieper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tobias_Rieper

New Member
Mä suosin Kyllä ite henkilökohtaisesti DTS:ää jos sellanen vaan sattuu leffasta löytymään. En ala jauhamaan kummankaan eduista tai haitoista....Oon vaan utelias....:)

5.1:llä tarkoitat varmasti Dolby Digitalia. Onhan DTS:kin yleensä 5.1 -ääntä, ellei jopa 6.1.

Eihän tuossa pitäisi olla mitään "suosimista". DTS on parempi. Piste. Ei paljon, mutta kuitenkin.

Saattaa riippua myös miksauksesta kumpaa suosin, sekä jos ääniraita on viallinen, niin toki silloin suosin sitä toimivaa. esim. Susien klaanin dts-raidassa on vikaa, mutta siitä on olemassa myös korjattu versio. Dts-raidan valitsen yleensä, jos sellainen on ja vielä kunnossa oleva.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
5.1:llä tarkoitat varmasti Dolby Digitalia. Onhan DTS:kin yleensä 5.1 -ääntä, ellei jopa 6.1.
Sehän on DTS-ES...

Nehän menee niin, että DTS ja DD ovat 5.1 ja DTS-ES ja DD-EX ovat 6.1.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan shondel
Sehän on DTS-ES...

Eeeeeehei! DTS-ES voi olla joko 5.1 tai 6.1. Esim. Terminator 2 Ultimate Editionissa on DTS-ES 5.1 (ja löytyy myöskin DD 5.1 Surround EX).

DTS-ES 5.1 on DTS:stä kehitetty muunnos, jossa dekooderissa luodaan matriisitekniikan avulla takakeskikanava. Diskreetti DTS-ES 6.1 taasen on monikanavajärjestelmä, joka sisältää erillisen takakeskikanavan. Korjata saa, jos uskoo olevansa oikeammassa kuin minä.

Ainiinjoo, DTS:äähän sitä itse suosin :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan shondel
Sehän on DTS-ES...

Kun alkuperäisessä viestissä sekoitettiin ihan perusjuttu, oli varmaan selvempi sanot 6.1 kuin ES tai EX. (kuten masankin sinällään hyvä viesti osoittaa)

Vielä tarkennusta omaan alkuperäiseen kommenttiini Slashin kommentin jälkeen. Tottahan DTS-miksaus voidaan ryssiä tai mukaan eksyy tekninin vika kuten Susien klaanissa, mutta lähtökohtaisesti DTS on parempi. Mitään yleistä etu- ja haittavertailua, jossa toinen olisi parempi toisessa ja toinen toisessa, ei siksi voi tehdä, koska DTS on tekniikkana yksinselitteisesti parempi. Ainoa haitta on sen vaatima suurempi tila levyltä, mutta sekään ei tässä ole merkityksellistä, kun puhuttiin kuuntelusta ja tilanteesta, jossa levyllä on kumpikin ääniraita.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan masaf1
Eeeeeehei! DTS-ES voi olla joko 5.1 tai 6.1. Esim. Terminator 2 Ultimate Editionissa on DTS-ES 5.1 (ja löytyy myöskin DD 5.1 Surround EX).

DTS-ES 5.1 on DTS:stä kehitetty muunnos, jossa dekooderissa luodaan matriisitekniikan avulla takakeskikanava. Diskreetti DTS-ES 6.1 taasen on monikanavajärjestelmä, joka sisältää erillisen takakeskikanavan. Korjata saa, jos uskoo olevansa oikeammassa kuin minä.
Edelleen siinä DTS-ES:ssä ja DD-EX:ssä on 6.1 kanavainformaatio... tottakai siitä saadaan tuo 5.1 kun ei hyödynnetä sitä erillistä tai matriisikoodattu takakeskikanavaa. :o
Niin tai poistat lisäksi takakanavat käytöstä niin saat siitä 3.1:n :)

Eli tuo ES (Extended Surround) tarkoittaa, että siinä on se takakeskikanava mukana, joten se on aina 6.1.

Ylös Bottom