Petri Katajan blogi
Kyllä, vuonna 2002 julkaistu Soulcalibur II oli (ja on) upea peli. Taistelunimikkeen kokeneet lienevät kaikki samaa mieltä, mutta onko muistissa kuinka hyvä soundtrack tuotoksessa oikein oli (ja on)?
Project Soulin kehittelemä ja Namcon julkaisema taistelunimike jäi todennäköisesti monien mieleen paitsi toimivan mätkinnän takia, niin luultavasti myös vierashahmojen takia. PlayStation 2:lla taisteli Tekken-nimikkeistä tuttu Heihachi, Xboxilla vieraili Todd McFarlanen sarjakuvahahmo Spawn ja GameCubella säilää heilutti The Legend of Zelda -seikkailujen Link. Joka konsolijulkaisussa oli pelattavana niin ikään McFarlanen suunnittelema Necrid-örrimörri.
Kovakaliiberista musisointia
Mutta ne musiikit! Mainiota korvantäytettä oli kosolti. Sävellyksistä on virallisen soundtrack-julkaisun mukaan kiittäminen kuusikkoa Junichi Nakatsuru, Yoshihito Yano, Asuka Sakai, Rio Hamamoto, Ryuichi Takada ja Junichi Takagi.
Jo pelin intro oli (kulunutta sanaa käyttäen) eeppinen paitsi ulkoasultaan myös musiikeiltaan. Katsokaa vaikka oheinen GameCube-version alkuvideo.
Hulppea meno jatkui myös itse taisteluissa, sillä monessa kentässä kuullut sävelmät olivat myös mitä mainioimpia. Esimerkkinä vaikka Confrontation, Lakeside Coliseum -kentän tunnari, joka on oiva esimerkki Soulcalibur II:n musiikkitarjonnasta.
Entäs sitten Brave Sword, Braver Soul? Takin sekä Mitsurugin kotikenttä Kaminoi Castle - Sakura-dai Gate kuulostaa juuri näille kahdelle hahmolle sopivaksi. Kappale on myös pelin yksi suosituimmista ja sitä on kuultu myös muissa Namcon työstämissä peleissä, kuten vaikkapa Donkey Kongassa.
Chasing Death, Egyptian ruins -areenalla soiva kappale alkaa hitaasti, mutta saa nopeasti vauhtia alleen.
Hubris, pirtsakan Xianghuan kentässä soiva kappale, on kuin hahmon luonteen vastakohta. Oli miten oli, on kyseessä tunnelmallistakin tunnelmallisempi sävellys.
Aikoinaan oma suosikkihahmoni oli Seong Mi-na, kenen kotikenttänä toimi Hwangseo Palace - Phoenix Court. Taisteluareenalla soinut musiikki on nimeltään Sword of the Patriot, mutta toisin kuin kappaleen nimessä, ei hahmo taistellut miekan kera. Hurjaa.
www.youtube.com
Soulcalibur II on täynnä vallan mainiota kuunneltavaa, joten edelle läntätyt esimerkit oli suhteellisen vaikea valikoida tarjolle. Jotta ei olisi tarve kuunnella vain näitä muutamia valittuja sävelmiä, on ohessa videoupotus koko soundtrackiin.
www.youtube.com
Lisää aiheesta:
Hotline Miami -pelit ovat täynnä punatavaraa sekä jumalaista musiikinjytkettä – tässä kuusi parasta kappaletta listattuna
On sillä harvinaisen hyvä soundtrack, Mega Man X:llä nimittäin
Ei, et muista väärin, ensimmäisessä The Simsissä todella OLI timanttinen soundtrack
Mikäli parhaan tappelupelin tunnusmusiikista tapeltaisiin, veisi kruunun joku näistä munakkaista sävellyksistä
Usko tai älä, mutta SimCity 3000:n soundtrack ansaitsee yhä edelleen seisaaltaan annetut aplodit
Hyvän musiikin vastapainona korvat voi puhdistaa vaikka tämän kamaluuden avulla:
Pökäleeksi pökäleen paikalle – tässä se on, huonoin videopeliä varten sävelletty kappale, mitä on koskaan kuultu
Lue juttu sivustolla...
Kyllä, vuonna 2002 julkaistu Soulcalibur II oli (ja on) upea peli. Taistelunimikkeen kokeneet lienevät kaikki samaa mieltä, mutta onko muistissa kuinka hyvä soundtrack tuotoksessa oikein oli (ja on)?
Project Soulin kehittelemä ja Namcon julkaisema taistelunimike jäi todennäköisesti monien mieleen paitsi toimivan mätkinnän takia, niin luultavasti myös vierashahmojen takia. PlayStation 2:lla taisteli Tekken-nimikkeistä tuttu Heihachi, Xboxilla vieraili Todd McFarlanen sarjakuvahahmo Spawn ja GameCubella säilää heilutti The Legend of Zelda -seikkailujen Link. Joka konsolijulkaisussa oli pelattavana niin ikään McFarlanen suunnittelema Necrid-örrimörri.
Kovakaliiberista musisointia
Mutta ne musiikit! Mainiota korvantäytettä oli kosolti. Sävellyksistä on virallisen soundtrack-julkaisun mukaan kiittäminen kuusikkoa Junichi Nakatsuru, Yoshihito Yano, Asuka Sakai, Rio Hamamoto, Ryuichi Takada ja Junichi Takagi.
Jo pelin intro oli (kulunutta sanaa käyttäen) eeppinen paitsi ulkoasultaan myös musiikeiltaan. Katsokaa vaikka oheinen GameCube-version alkuvideo.
Hulppea meno jatkui myös itse taisteluissa, sillä monessa kentässä kuullut sävelmät olivat myös mitä mainioimpia. Esimerkkinä vaikka Confrontation, Lakeside Coliseum -kentän tunnari, joka on oiva esimerkki Soulcalibur II:n musiikkitarjonnasta.
Entäs sitten Brave Sword, Braver Soul? Takin sekä Mitsurugin kotikenttä Kaminoi Castle - Sakura-dai Gate kuulostaa juuri näille kahdelle hahmolle sopivaksi. Kappale on myös pelin yksi suosituimmista ja sitä on kuultu myös muissa Namcon työstämissä peleissä, kuten vaikkapa Donkey Kongassa.
Chasing Death, Egyptian ruins -areenalla soiva kappale alkaa hitaasti, mutta saa nopeasti vauhtia alleen.
Hubris, pirtsakan Xianghuan kentässä soiva kappale, on kuin hahmon luonteen vastakohta. Oli miten oli, on kyseessä tunnelmallistakin tunnelmallisempi sävellys.
Aikoinaan oma suosikkihahmoni oli Seong Mi-na, kenen kotikenttänä toimi Hwangseo Palace - Phoenix Court. Taisteluareenalla soinut musiikki on nimeltään Sword of the Patriot, mutta toisin kuin kappaleen nimessä, ei hahmo taistellut miekan kera. Hurjaa.
- YouTube
Profitez des vidéos et de la musique que vous aimez, mettez en ligne des contenus originaux, et partagez-les avec vos amis, vos proches et le monde entier.

Soulcalibur II on täynnä vallan mainiota kuunneltavaa, joten edelle läntätyt esimerkit oli suhteellisen vaikea valikoida tarjolle. Jotta ei olisi tarve kuunnella vain näitä muutamia valittuja sävelmiä, on ohessa videoupotus koko soundtrackiin.

SoulCalibur II Original Soundtrack (2002)
Game: Soul Calibur II (2002)Platforms: GameCube / PlayStation 2 / XboxComposers: Junichi Nakatsuru, Yoshihito Yano, Asuka Sakai,Rio Hamamoto, Ryuichi Takada,...

Lisää aiheesta:
Hotline Miami -pelit ovat täynnä punatavaraa sekä jumalaista musiikinjytkettä – tässä kuusi parasta kappaletta listattuna
On sillä harvinaisen hyvä soundtrack, Mega Man X:llä nimittäin
Ei, et muista väärin, ensimmäisessä The Simsissä todella OLI timanttinen soundtrack
Mikäli parhaan tappelupelin tunnusmusiikista tapeltaisiin, veisi kruunun joku näistä munakkaista sävellyksistä
Usko tai älä, mutta SimCity 3000:n soundtrack ansaitsee yhä edelleen seisaaltaan annetut aplodit
Hyvän musiikin vastapainona korvat voi puhdistaa vaikka tämän kamaluuden avulla:
Pökäleeksi pökäleen paikalle – tässä se on, huonoin videopeliä varten sävelletty kappale, mitä on koskaan kuultu
Lue juttu sivustolla...