Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysely pro gradu -tutkielmaani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kookasi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kookasi

Member
Olen kuluvan vuoden mittaan tehnyt pelitutkimuksen maisterintutkinnon pro gradu -tutkielmaani Tampereen yliopistossa verkkopelialaan liittyen. Osana tätä työtä tulee olemaan pelaajakysely ja ajattelin KonsoliFinin olevan mainio kohde löytää osallistujia. Toivoisin saavani muutaman asiallisen vastauksen, joista voisin mahdollisesti käyttää osia tai kokonaisuuksia graduni haastatteluosuuksissa sellaisenaan, joten jos vastaat niin kiinnitäthän huomiota kirjoitusasuun, sillä tällöin minun ei tarvitse karsia kenenkään ajatuksia tai muokata niitä kielellisesti sopivammiksi mahdollisesti samalla vahingossa muokaten viestin sisältöä virheelliseksi. Kysely on kaksiosainen ja sen tekemiseen menee noin 30 + 10 minuuttia, mikä luonnollisesti riippuu vastausten laajudesta.

Toivoisin vastanneiden ottavan minuun yhteyttä yksityisviestitse vastaamisen jälkeen (tai ainakin olevan valmiudessa muutamaan viestin vaihtoon), koska allaolevien lisäksi haastatteluun kuuluu osallistujien taustojen lyhyt kartoitus sekä kaksi lisäkysymystä, joiden vastauksia ei tule kuitenkaan tule puida yleisesti ennen tulosten summaamista. Mikäli ei halua näitä haastatteluvastauksiaankaan jakaa tähän viestiketjuun, voi ne lähettää minulle suoraan myös yv:llä. Kun tulokset ovat valmiita, voin lisätä taulukkoa ym. joulukuussa tähän ketjuun, mikäli sille tuntuu olevan kiinnostusta.

Suurkiitokset jo etukäteen vastaajille! Ja sitten se haastattelurunko:

1. Käytätkö enemmän aikaa verkko- vai standardipelaamiseen? Miksi?

2. Miten aloitit verkkopelaamisen?

3. Mikä on sinun eniten suosimasi verkkopeli? Miksi?

4. Miten luonnehtisit verkkopelaamisen kehitystä viime vuosina?

5. Miten oletat verkkopelaamisen tulevan muuttumaan tulevina vuosina? Miksi?

Internet-yhteyksien nopeutuessa ja teknologian edistyessä verkossa päästään pelaamaan yhä kauniimpia ja laajempia pelikokonaisuuksia. Niiden sivussa kuitenkin pienille indie-peleille on yhä enemmän kysyntää. Sen lisäksi virtuaalitodellisuuden pelit tulevat entistä enemmän osaksi pelitarjontaa. Kritiikkiä annetaan kuitenkin itse pelien sisällöstä – vanhoja ideoita kierrätetään ja kopioidaan pelistä toiseen eli, ei uskalleta olla innovatiivisia, ja pelaamista rahastetaan turhilla mikromaksuilla. Mieluummin siis tehdään jatko-osia tai puoliväkinäisiä HD-päivityksiä vanhoille peleille kuin otetaan riski jonkin uuden idean kanssa ja tehdään pelissä etenemisestä vaikeaa lisärahaa käyttämättä.

6. Mitä mieltä olet näistä kehityssuunnista?

7. Pelaatko indie-pelejä / muita pienpelejä? Miksi?

8. Pelaatko mikromaksullisia pelejä ja miten koet mikromaksut peleissä?

9. Miten koet, että tarjontaa voitaisiin monipuolistaa ja välttää jatko-osien jatko-osat?

10. Muita mietteitä?

Ylös Bottom