Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laajakuvasuhde peleissä

Tommi Helminen

New Member
Onko seuraavanlainen "ongelma" muille tuttu: Pelaan pleikkarillani laajakuvatelkussa, joten valitsen tietysti peleissä laajakuvasuhteen, jos mahdollista.

Kuitenkin joissain peleissä esim. kompassi, nopeusmittari tms. venyy soikioksi leveyssuunnassa vaikka muu kuva näkyy oikein laajakuva telkkarissa. Olen valinnut playstationin omistaa asetuksista oletukseksi laajakuvasuhteen.

Onko vika peleissä vai koneessa vai onko kyseessä ominaisuus?

Ainiin tuli mieleen toinen onkelma. Ostin televisioni reilu vuosi sitten joten aika uutta tekniikkaa luulisi sisältävän, mutta 60Hz:n tilan valitessa kuvasta tulee mössöä? onko mitään tietoa asiasta? TV on JVC HV-32P37

Vastaus: Laajakuvasuhde peleissä

Olen huomannut samaa muutamissa peleissä. Vika ei ole missään muussa kuin että pelin koodaajat ovat unohtaneet joitain seikkoja kun grafiikkaa ovat vääntäneet.

Voisiko tuo 60Hz:n tilan näkymättömyysongelma johtua siitä, että koska PS2 näyttää ilmeisesti 60Hz:n tilan NTCS (tai jotain?) värijärjestelmässä, pitäisi se erikseen TV:oon valita? Normaalisti käytössä on tietysti PAL-värijärjestelmä.

Käsittääkseni Eurooppalaisten pelien 60Hz-moodi käyttää PAL-värijärjestelmää, joten saattaa olla, että televisiosi ei tue moista. Jenkkipeleissä on 60Hz/NTSC.

Harmittaa ja ihmetyttää kyllä että miksei useimmissa peleissä ole aitoa laajakangas mahdollisuutta. SSX:ssä oli aikoinaan erittäin komeasti toteutettu laajakangas - se näytti yksinkertaisesti enemmän kuvaa sivusuunnassa. GTA:ssakin väittävät olevan laajakangas tuki, mutta kun sen kytkee päälle niin kuvaa leikataan ylhäältä ja alhaalta ja lisäksi kuu on täysin soikea. Yleensä pelaankin pelejä "ideal" näyttötilassa, jolloin kuva venytetään koko ruudulle siten että ylhäältä ja alhaalta leikkautuu vain 1-2 senttiä eikä kuvasuhde vääristy häiritsevästi.

Ylös Bottom