Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Luonnollinen näkökenttä peleissä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aatami

Member
Tällainen tuli vain mieleeni kun tuossa Hitmania pelailin - kun vaihdoin 3rd person näkymästä 1st person -näkymään tuntui kuin valjakkohevoselta - laput molemmille ohimoille, niin että näkökenttä kaventui huomattavasti. Uudet 1st person räiskinnät ovat tietenkin laajakuvatelevisiolle tehtyjä, ja näkökenttä on luonnollisempi 4:3 verrattuna. Kysymys: miksi vahemmissa peleissä koko kuva ala on pyritty venyttämään koko näytön kokoiseksi, kun sen letterboxaamalla saisi (olisi saanut) vaikuttamaan luonnolisemmalta ihmisen näkökenttään verrattaessa. Ja jatkokysymys - onko olemassa 1st person -pelejä, joissa näkymä on tosiaan lähempänä tuota ihmissilmien näkemää kuin 4:3:a?
 
Vastaus: Luonnollinen näkökenttä peleissä

N64:n klassikkopeleissä GoldenEye 007 ja Perfect Dark oli ainakin tuet sekä anamorfiselle laajakuvalle että letterbox-laajakuvalle.
Kuvanhan sai (muistaakseni) joko 4:3, 16:9, tai 2,35:1-suhteeseen. Ja tosiaan ihan anamorfisenakin laajakuvatelkkareita varten.
 
Ylös Bottom