Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MAG FAQ - Alokkaiden ABC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hartzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hartzu

KonsoliFIN Alumni
  1. Älä ryntää suin päin jonnekin pelin alkaessa. Jollet tiedä mitä tehdä, odota hetki ja seuraa ryhmäsi muita jäseniä.
  2. Tarkista ryhmäsi tavoite käyttöliittymästä (=vilkkuva kirjain ruudun yläreunassa)
  3. Pysy ryhmäsi ja ryhmänjohtajasi läheisyydessä. Aina. Jollei muuta käsketä. Älä myöskään jää lymyilemään spawn-pisteelle, vaan mene rohkeasti ryhmäsi mukana sinne minne hekin menevät.
  4. Kuuntele ryhmänjohtajan ohjeita ja noudata niitä.
  5. Ryhmäsi tavoite näkyy ikonina vasemmassa yläkulmassa ja se näyttää myös missä kohde sijaitsee. Pyri siis sitä kohti, äläkä lähde vaeltamaan minne sattuu.
  6. Jollei sinulla ole mikrofonia hanki sellainen. Kommunikaatio on tärkeässä roolissa. Älä hae johtotehtäviin jollei sinulla ole mikrofonia.
  7. Varusteisiisi kuuluu ensiapupakkaus. Käytä sitä; joko itseesi tai toveriisi.
  8. Tarkka-ampuja ei ole suositeltavin tapa aloittaa peliä, sillä MAG:ssa tarkka-ampujankin on liikuttava koko ajan ja tunnettava kartat ja tavoitteet ennenkuin voi toimia tehokkaasti. Lisäksi tarkka-ampuja tarvitsee varusteita, jotka avautuvat vasta ylemmillä tasoilla.
  9. Käytä ensimmäiset 4 taitopistettäsi Medic/lääkintämiestaitoihin, että voit parantaa kaatuneen taistelutoverin. Näistä saa enemmän pisteitä kuin tapoista ja saat levelit nousemaan ja uusia taitopisteitä nopeammin. Tarvittavat taidot: Improved Healing 1, Self-Heal Speed 1, Resuscitation 1, Resuscitation 2. Muista ostaa varustevalikosta Lääkintäväline ja lisätä se oman hahmosi varusteisiin ensiapupistoolin tilalle. Oletuksena mukana olevalla ensiapupistoolilla et voi parantaa muita pelaajia.
  10. Jos olet ryhmänjohtaja, älä valitse tarkka-ampujavarustusta, tai älä ainakaan lymyile pusikossa.
  11. Ryhmänjohtajan tulee kommunikoida omalle ryhmälleen ja ylemmilleen.
  12. Sabotaasi kentissä et tarvitse korjaustyökalua mukanasi.
  13. Ammu vain, jos tähtäin näyttää punaista (=vihollinen).
  14. Pysy liikkeessä. Paikalla ollessasi olet helppoa riistaa mm. tarkka-ampujille.
  15. Kuoltuasi odota rauhassa lääkintämiestä paikalle. Älä paina heti X:ää palataksesi spawn-paikalle.
  16. Käytä ruudulla näkyvää minikarttaa hyväksesi. Näet siitä omat ja viholliset. Muista, että vihollinen jota kukaan ei ole nähnyt, ei näy kartalla.
  17. APC ei ole tankki, eikä sitä ole tarkoitettu henkilökohtaisia huviajeluja varten. Se on yksikkösi liikkuva spawn-piste ja tärkeä osa hyökkäystä. Älä siis hyppää kuskin pukille jollet tiedä mihin pitää ajaa.
  18. Vaihda käsikranaatin ja lääkintävälineen paikkaa varusteluettelossa siten, että lääkintäväline tulee aina ensin R2:ta painettaessa.
  19. Ilmoita havaintosi. Jos näet vihollisten lähestyvän ja et ole varma että joukkueesi muut jäsenet tietävät asiasta, kerro se heille. Kerro se selkeästi. "Tuolta tulee vihuja" ei ole selkeää ;)

Jatkuu...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG FAQ - Alokkaiden ABC

Näinkin uutena jäsenenä ja suhteellisen kokemattomana pelaajana rohkenen täydentämään Hartzun erinomaista listausta hieman syvemmälle menevillä ohjeilla tai ehdotuksilla. Tämä siksi, että vaikka nämä kaikki on varmasti käsitelty muualla keskustelualueilla, on niitä vaikea sieltä uuden käyttäjän löytää. Nämä ovat kuitenkin ihan perusjuttuja, joista uskon muiden KFINiläisten olevan samaa mieltä (poislukien LMG-kommentti kohdassa 1 :) ). Lähteenä on MAG-foorumilta löytämäni erinomainen perusasioiden tiivistys, jonka olen vapaasti suomentanut joitakin kohtia poistaen, muokaten tai lisäten.
Thanks r4l4y, whoever you may be!
Lähde:
10 things all MAG players SHOULD know and dont seem to - Tactics and Strategies - PlayStation MAG

1. Panosta aluksi varustevalinnoissasi yhteen aseeseen

Tee varustevalintasi systemaattisesti ja panosta ainakin aluksi yhteen aseeseen, mikä se sitten onkaan. Myöhemmin, kokemuksen kerryttyä voit helposti kokeilla muitakin vaihtoehtoja löytääksesi mieleisesi kokoonpanon. Aloittelijalle ylivertaisuutensa takia paljon kritiikkiä saanut LMG on hyvä ja hyväksyttävä vaihtoehto edullisuutensa ja tehokkuutensa ansiosta. Älä välitä kokeneempien halveksuvista kommenteista – suurin osa heistä on aloittanut myös LMG:llä :) Myöhemmässä vaiheessa kunniallinen ja ylpeä soturi valitsee jonkun muun ”morsiamen”.

2. Paranna kaatuneita aina kun voit (Medic Kit vaaditaan, KFIN-klaanissa lähes edellytys)

Kukaan ei pidä siitä, että joukkuetoveri juoksee kaatuneen kaverin ruumiin ohi kohdetta valtaamaan helppojen pisteiden toivossa – ja kuolee itse hetken päästä. Jos sinut herätetään, älä myöskään itse ryntää heti kohteelle vaan katsele ympärillesi nostaaksesi muita joukkuetovereita pystyyn. Tällaisen ”ketjunostamisen” ansiosta ryhmä pysyy koko ajan yhtenäisenä ja tehokkaana eikä jäsenten tarvitse vuorotellen aloittaa spawnipaikalta uudestaan. Pisteitä kertyy myös paljon enemmän kuin pelkästä kohteen valtaamisesta. Muista myös maassa ollessasi viestiä koko ajan näkemästäsi jottei sinua nostamaan tuleva kaveri kaadu saman vihollisen luoteihin!

3. Aseta pommi ja jää vartioimaan

Asettamasi pommi puretaan takuuvarmasti, jos et jää vartioimaan sitä. Peräänny suojaisaan paikkaan (jos mahdollista) ja ole valmiina ampumaan pommia purkamaan saapuvat viholliset. Jos sinulla on kranaatteja, kannattaa ne viskata myös pommipaikalle, jopa ”intuitiivisesti” - eli ennen kuin vihollinen edes ehtii paikalle. Riski omista tappioista on tässä tapauksessa pieni. Myrkkykranaatti toimii myös tässä hyvin. Kun piipitys muuttuu tasaiseksi (piiiiiiip), voit perääntyä, silloin purkaminen on jo myöhäistä ja kohde räjähtää hetken kuluttua. Sanomattakin selvää, että yksin tämä ei tietenkään ole näin helppoa ja todennäköisesti kokeneet vastustajat etsivät sinua ennen kuin ryntäävät purkamaan pommia.

4. FRAGO, FRAGO, FRAGO

Ryhmänjohtajan tärkein voimavara ja motivaattori on FRAGO, eli kohteen merkitseminen kartalta muiden jäsenten toiminnan ohjaamiseksi. Muista, että pääkohteista saa aina bonusta oli FRAGO siihen määritelty tai ei. Käytä siis FRAGOa viisaasti sellaisiin kohteisiin, joiden saavuttaminen helpottaa pääkohteen saavuttamista. Esimerkiksi hyökkäyksissä bunkkerit ovat tällaisia kohteita, koska pystyssä oleva bunkkeri tarjoaa puolustajalle mahdollisuuden suojata usein pääkohdetta jopa suoraan tykkitornista käsin. Se toimii myös puolustajan spawn-paikkana. Voidaan sanoa, että osaavan puolustajan ollessa kysessä bunkkerien tuhoamien ennen pääkohteita on välttämättömyys. Puolustettaessa oma bunkkeri tai läheinen portti/tie-este on aluksi hyvä FRAGOn kohde. Muista kuitenkin, että tilanne elää ja esim. AA:n korjaaminen tai puolustaminen voi hyvinkin muodostua tärkeämmäksi kohteeksi pelin edetessä.

5. Johtajat, tutkikaa karttaanne

Jos näet kartalta (Select-napin takaa), että 20 sinistä pistettä on jo valtaamassa kranaatinheitintä tai tutka-asemaa, älä turhaan ryntää auttamaan. Tilanne pakottaa vihollisen sitomaan resursseja näihin toisarvoisiin kohteisiin, jolloin pääkohteiden puolustus kärsii. Hyvä tilaisuus siis hyökätä ”pääkallon paikalle”. Muista, että pelkillä sivukohteilla peliä ei voiteta. Muista myös, että puolustajan AA:n ollessa ylhäällä on ilmaiskujen tilaaminen hyödytöntä resurssien tuhlausta.

6. Mikrofonin käyttö

Jos sinulla on mikrofoni käytössäsi muista käytöstavat ja etiketti. Älä hauku joukkuetovereitasi tai ryhmänjohtajaa vaikka olisitkin eri mieltä. Ehkä he tietävät pelistä jotain mitä sinä et vielä tiedä ja se ohjaa heidän päätöksiään. Tai ehkä medic, jota juuri kiitit motivoituu auttamaan muitakin kentällä olevia – tämä saattaa olla jopa ratkaiseva tekijä taistelun voittamisessa. Tai ehkä he eivät tosiaan tiedä mitä ovat tekemässä – kaikki ovat aluksi siinä tilanteessa. Varovainen neuvo tai ohjeistus oikeaan suuntaa on varmasti kuitenkin toimivampi ratkaisu – jo pelkästään joukkuehengen säilyttämisenkin kannalta.

7. Määrätietoinen "pään seinään hakkaaminen" ei välttämättä ole paras ratkaisu

Jos olette yrittäneet vallata bunkkeria tai tornia jo viidentoista minuutin ajan ilman tulosta – lopettakaa. Vaihtakaa kohdetta, sillä puolustaja on selvästi panostanut kyseiseen kohteeseen ENEMMÄN kuin muihin. Ennen kuin vihollinen ehtii reagoida muuttuneeseen taktiikkaan, saatte todennäköisesti vallattua sen toisella laidalla olevan kohteen. Monesti on tullut todistettua, että systemaattinen, toiselta laidalta aloitettu bunkkerien vyörytys – jopa koko joukkueen toimesta – antaa nopeasti ylilyöntiaseman hyökkääjälle.

8. Ryhmätyö, Ryhmätyö, Ryhmätyö

Joukkueesi ei tukeudu sinuun vaan sinä joukkueeseesi. Kahdeksan miestä valtaa bunkkerin sataprosenttisella varmuudella tehokkaammin kuin yksinäinen susi. Kommandoillekin on varmasti tilausta, muista silloin kuitenkin ilmoittaa aikeistasi - ja kohteliasta on myös pyytää ryhmänjohtajan siunaus suunnitelmallesi. On varmasi hyvä strategia vyöryttää edestä bunkkeria seitsemän miehen voimin samalla kun yksi, kaikilla mahdollisilla ”sniikkailuhärpäkkeillä” varustettu kommando kiertää bunkkerin taakse asettamaan pommia.

9. Ole varovainen kranaattien kanssa

Älä visko kranaatteja ”silmät kiinni” esimerkiksi juuri vallatulle kohteelle tavoitteenasi auttaa omia. Suurella todennäköisyydellä tapat juuri sen viimeisen oman miehen, joka juuri tappoi viimeisen vihollisen ja on juuri nostamassa joukkuetovereitaan pystyyn.

10. Hyökkääjän tehtävänä on vallata alaa

Muista, että eteneminen on kaikki kaikessa kun hyökätään. Jos koko joukkue kyykkii puskissa ja kivien takana kymmeniä metrejä kohteelta tappaen vain sektoriin tupsahtavia liian innokkaita puolustajia – olette juuri siellä missä puolustaja teidän haluaakin olevan. Älä jää tuleen makaamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG FAQ - Alokkaiden ABC

Erittäin hyvä täydennys MAG perustietopakettiin. Kiitokset :)

Kaikkiin FAQ/Opas artikkeleihin on erinomaisen toivottavaa saada sisältöä käyttäjiltä, ja jopa kirjoittaa niitä uusiksi/täydentää Jibi_78:n esimerkin mukaisesti.
 
Vastaus: MAG FAQ - Alokkaiden ABC

Sellaisen voisi lisätä että FRAGOn voi myös asettaa tuhottuun kohteeseen mikäli taistelut tapahtuvat sellaisen ympärillä. Itse ainakin siirtelen FRAGOa sen mukaan missä ja mihin ryhmäläiset liikkuvat.

Myös käännösvirhe kohdassa 5., pitäisi olla että puolustajien AA:n ollessa ylhäällä iskut eivät mene perille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom