Vastaus: MAG FAQ - Alokkaiden ABC
Näinkin uutena jäsenenä ja suhteellisen kokemattomana pelaajana rohkenen täydentämään Hartzun erinomaista listausta hieman syvemmälle menevillä ohjeilla tai ehdotuksilla. Tämä siksi, että vaikka nämä kaikki on varmasti käsitelty muualla keskustelualueilla, on niitä vaikea sieltä uuden käyttäjän löytää. Nämä ovat kuitenkin ihan perusjuttuja, joista uskon muiden KFINiläisten olevan samaa mieltä (poislukien LMG-kommentti kohdassa 1

). Lähteenä on MAG-foorumilta löytämäni erinomainen perusasioiden tiivistys, jonka olen vapaasti suomentanut joitakin kohtia poistaen, muokaten tai lisäten.
Thanks r4l4y, whoever you may be!
Lähde:
10 things all MAG players SHOULD know and dont seem to - Tactics and Strategies - PlayStation MAG
1. Panosta aluksi varustevalinnoissasi yhteen aseeseen
Tee varustevalintasi systemaattisesti ja panosta ainakin aluksi yhteen aseeseen, mikä se sitten onkaan. Myöhemmin, kokemuksen kerryttyä voit helposti kokeilla muitakin vaihtoehtoja löytääksesi mieleisesi kokoonpanon. Aloittelijalle ylivertaisuutensa takia paljon kritiikkiä saanut LMG on hyvä ja hyväksyttävä vaihtoehto edullisuutensa ja tehokkuutensa ansiosta. Älä välitä kokeneempien halveksuvista kommenteista – suurin osa heistä on aloittanut myös LMG:llä

Myöhemmässä vaiheessa kunniallinen ja ylpeä soturi valitsee jonkun muun ”morsiamen”.
2. Paranna kaatuneita aina kun voit (Medic Kit vaaditaan, KFIN-klaanissa lähes edellytys)
Kukaan ei pidä siitä, että joukkuetoveri juoksee kaatuneen kaverin ruumiin ohi kohdetta valtaamaan helppojen pisteiden toivossa – ja kuolee itse hetken päästä. Jos sinut herätetään, älä myöskään itse ryntää heti kohteelle vaan katsele ympärillesi nostaaksesi muita joukkuetovereita pystyyn. Tällaisen ”ketjunostamisen” ansiosta ryhmä pysyy koko ajan yhtenäisenä ja tehokkaana eikä jäsenten tarvitse vuorotellen aloittaa spawnipaikalta uudestaan. Pisteitä kertyy myös paljon enemmän kuin pelkästä kohteen valtaamisesta. Muista myös maassa ollessasi viestiä koko ajan näkemästäsi jottei sinua nostamaan tuleva kaveri kaadu saman vihollisen luoteihin!
3. Aseta pommi ja jää vartioimaan
Asettamasi pommi puretaan takuuvarmasti, jos et jää vartioimaan sitä. Peräänny suojaisaan paikkaan (jos mahdollista) ja ole valmiina ampumaan pommia purkamaan saapuvat viholliset. Jos sinulla on kranaatteja, kannattaa ne viskata myös pommipaikalle, jopa ”intuitiivisesti” - eli ennen kuin vihollinen edes ehtii paikalle. Riski omista tappioista on tässä tapauksessa pieni. Myrkkykranaatti toimii myös tässä hyvin. Kun piipitys muuttuu tasaiseksi (piiiiiiip), voit perääntyä, silloin purkaminen on jo myöhäistä ja kohde räjähtää hetken kuluttua. Sanomattakin selvää, että yksin tämä ei tietenkään ole näin helppoa ja todennäköisesti kokeneet vastustajat etsivät sinua ennen kuin ryntäävät purkamaan pommia.
4. FRAGO, FRAGO, FRAGO
Ryhmänjohtajan tärkein voimavara ja motivaattori on FRAGO, eli kohteen merkitseminen kartalta muiden jäsenten toiminnan ohjaamiseksi. Muista, että pääkohteista saa aina bonusta oli FRAGO siihen määritelty tai ei. Käytä siis FRAGOa viisaasti sellaisiin kohteisiin, joiden saavuttaminen helpottaa pääkohteen saavuttamista. Esimerkiksi hyökkäyksissä bunkkerit ovat tällaisia kohteita, koska pystyssä oleva bunkkeri tarjoaa puolustajalle mahdollisuuden suojata usein pääkohdetta jopa suoraan tykkitornista käsin. Se toimii myös puolustajan spawn-paikkana. Voidaan sanoa, että osaavan puolustajan ollessa kysessä bunkkerien tuhoamien ennen pääkohteita on välttämättömyys. Puolustettaessa oma bunkkeri tai läheinen portti/tie-este on aluksi hyvä FRAGOn kohde. Muista kuitenkin, että tilanne elää ja esim. AA:n korjaaminen tai puolustaminen voi hyvinkin muodostua tärkeämmäksi kohteeksi pelin edetessä.
5. Johtajat, tutkikaa karttaanne
Jos näet kartalta (Select-napin takaa), että 20 sinistä pistettä on jo valtaamassa kranaatinheitintä tai tutka-asemaa, älä turhaan ryntää auttamaan. Tilanne pakottaa vihollisen sitomaan resursseja näihin toisarvoisiin kohteisiin, jolloin pääkohteiden puolustus kärsii. Hyvä tilaisuus siis hyökätä ”pääkallon paikalle”. Muista, että pelkillä sivukohteilla peliä ei voiteta. Muista myös, että puolustajan AA:n ollessa ylhäällä on ilmaiskujen tilaaminen hyödytöntä resurssien tuhlausta.
6. Mikrofonin käyttö
Jos sinulla on mikrofoni käytössäsi muista käytöstavat ja etiketti. Älä hauku joukkuetovereitasi tai ryhmänjohtajaa vaikka olisitkin eri mieltä. Ehkä he tietävät pelistä jotain mitä sinä et vielä tiedä ja se ohjaa heidän päätöksiään. Tai ehkä medic, jota juuri kiitit motivoituu auttamaan muitakin kentällä olevia – tämä saattaa olla jopa ratkaiseva tekijä taistelun voittamisessa. Tai ehkä he eivät tosiaan tiedä mitä ovat tekemässä – kaikki ovat aluksi siinä tilanteessa. Varovainen neuvo tai ohjeistus oikeaan suuntaa on varmasti kuitenkin toimivampi ratkaisu – jo pelkästään joukkuehengen säilyttämisenkin kannalta.
7. Määrätietoinen "pään seinään hakkaaminen" ei välttämättä ole paras ratkaisu
Jos olette yrittäneet vallata bunkkeria tai tornia jo viidentoista minuutin ajan ilman tulosta – lopettakaa. Vaihtakaa kohdetta, sillä puolustaja on selvästi panostanut kyseiseen kohteeseen ENEMMÄN kuin muihin. Ennen kuin vihollinen ehtii reagoida muuttuneeseen taktiikkaan, saatte todennäköisesti vallattua sen toisella laidalla olevan kohteen. Monesti on tullut todistettua, että systemaattinen, toiselta laidalta aloitettu bunkkerien vyörytys – jopa koko joukkueen toimesta – antaa nopeasti ylilyöntiaseman hyökkääjälle.
8. Ryhmätyö, Ryhmätyö, Ryhmätyö
Joukkueesi ei tukeudu sinuun vaan sinä joukkueeseesi. Kahdeksan miestä valtaa bunkkerin sataprosenttisella varmuudella tehokkaammin kuin yksinäinen susi. Kommandoillekin on varmasti tilausta, muista silloin kuitenkin ilmoittaa aikeistasi - ja kohteliasta on myös pyytää ryhmänjohtajan siunaus suunnitelmallesi. On varmasi hyvä strategia vyöryttää edestä bunkkeria seitsemän miehen voimin samalla kun yksi, kaikilla mahdollisilla ”sniikkailuhärpäkkeillä” varustettu kommando kiertää bunkkerin taakse asettamaan pommia.
9. Ole varovainen kranaattien kanssa
Älä visko kranaatteja ”silmät kiinni” esimerkiksi juuri vallatulle kohteelle tavoitteenasi auttaa omia. Suurella todennäköisyydellä tapat juuri sen viimeisen oman miehen, joka juuri tappoi viimeisen vihollisen ja on juuri nostamassa joukkuetovereitaan pystyyn.
10. Hyökkääjän tehtävänä on vallata alaa
Muista, että eteneminen on kaikki kaikessa kun hyökätään. Jos koko joukkue kyykkii puskissa ja kivien takana kymmeniä metrejä kohteelta tappaen vain sektoriin tupsahtavia liian innokkaita puolustajia – olette juuri siellä missä puolustaja teidän haluaakin olevan. Älä jää tuleen makaamaan.