Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MAG FAQ - Lääkintämies/medic

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XShava
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

XShava

KonsoliFIN Alumni
Lääkintamiehen (Medic) opas

Kuolleiden taistelutovereiden elvytys ja henkiinherättäminen on yksi pelin merkittävämpiä kykyjä. Monessa tilanteessa, esim. oman tukikohdan ollessa hyökkäyksen alla, on kyky elvyttää kaatunut taistelutoveri ratkaiseva tekijä siinä, saavutetaanko tavoite vai ei, ja menetetäänkö oma tukikohta vai ei.

Lääkintämies on jostain syystä ehkäpä ylenkatsotuin tukirooli MAG:ssä, etenkin uusien pelaajien keskuudessa. Ollakseen lääkintämies pelaajalta vaaditaan 2. tason lääkintävarusteen hankkimista, sekä pystyäkseen pelastamaan kaatuneet toverit, elvytystaito.

Menestyvän lääkintämiehen (medic) opas

Lääkintämiehenä ei ole mahdollista menestyä ilman asialle omistautumista ja yhteistoimintaa tiimin jäseten välillä. Ollakseen hyödyksi lääkintämiehen pitää olla oman tiiminsä mukana ja lähettyvillä, ei kartan toisella laidalla. Kavereitaan ei voi elvyttää jollei pääse heidän luokseen. Lisäksi tiimijäsentesi pitää luonnollisesti odottaa hetken aikaa lääkintämiestä paikalle, eikä heti painaa X päästäkseen spawn-paikalle*. Kun saat mainetta asialleen omistautuneena lääkintämiehenä joka on paikalla silloin kun tarvitaan, luo se tiimisi keskuuteen luottamusta ja rohkaisee tiimiäsi yhteistoimintaan.

Miten hyvän lääkintämiehen tiimin jäsenten tulee toimia?

Elvytys=lääkintämies herättää sinut kuolleista
Parantaminen=lääkintämies palauttaa sinut täyteen kuntoon

Miten saan lääkintämiehen elvyttämään minut?
  1. Pysy tiimisi mukana ja/tai lähellä kohdealuettasi.
  2. Älä luovuta heti kaatuessasi (älä siis paina X heti kun kuolet)
  3. Käytä mikrofoniasi ja pyydä lääkintämiestä paikalle.

Sääntöä 1 ei voi liikaa painottaa, sillä se on koko pelin keskeinen teema ja ohjenuora. Kilpailutilanteissa jotkin joukkueet käyttävät 10 metrin sääntöä, eli yksikään joukkueen/tiimin jäsen ei saa olla 10 metriä kauempana toisistaan tai kohdealueelta. Tällä tavoin lääkintämiehen on mahdollista ehtiä nopeasti paikalla elvyttämään kaatunut joukkuetoveri. Kaksi muuta sääntöä ovat itsestään selviä. Lääkintämies ei voi sinua elvyttää jos luovutat heti kaatuessasi, ja jos lääkintämies huomaa että luovutat aina ennen kuin hän ehtii paikalle, ei hän lopulta tule avuksesi lainkaan. Odota siis rauhassa. Tuskin mikään muu ärsyttää lääkintämiestä enemmän kuin joku joka painaa X:ää luovuttaakseen metriä ennen kuin hän ehtii paikalle. Lääkintämiehen kannatta myös itse kommunikoida mikrofoninsa kautta, ja ilmoittaa kaatuneelle, että apu on tulossa. Kaatuneiden ryhmätoverien jäljellä olevan elvytysajan näkee ko. pelaajan nimen alla olevasta punaisesta palkista. Lisäksi lääkintämies pystyy tuon avulla löytämään elvytystä kaipaavat toverinsa helpommin, sillä se indikoi myös suunnan missä kaatuneen löytää.

Miten saan lääkintämiehen parantamaan minut?

Lääkintämies voi myös parantaa haavoittuneita, ja parhaimmassa tapauksessa antaa täyden terveyden heti.
  1. Mene suojaan, jossa voit odottaa rauhassa
  2. Käytä mikrofoniasi ja kutsu lääkintämiestä nimeltä paikalle
  3. Pysy paikallasi, mutta jos sinun pitää väistellä pysyäksesi hengissä tulituksen alla, yritä silti liikkua rajoitetulla alueella, että lääkintämies pystyy palauttamaan terveytesi.


Varustautuminen lääkintämieheksi


Lääkintämiehellä on valittavanaan muutamia välineitä ja taitoja, joilla profiloidutaan lääkintämieheksi. Jos tavoitteesi on toimia nimenomaan lääkintämiehenä, tulee sinun käyttää ensimmäiset taitopisteesi kehittääkseni lääkintätaidot huippuunsa ennen kuin sijoitat taitopisteitä esim. aseiden kehittämiseen.

Lääkintätaidot ja -välineet:
- Ensiapulaukku: kaikilla oletuksena olemassa. Voi käyttää ainoastaan itsensä tai kaverin rajalliseen parantamiseen.
- Lääkintä-varuste, 2 taitopistettä: palauttaa kerralla isomman osan terveyttä. Edellytys elvytystaidon saamiseksi.
- Elvytystaito, 2 taitopistettä: mahdollistaa kaatuneen toverin henkiin herättämisen
- Nopea parantaminen, 3 pistettä: palauttaa terveyttä nopeammin
- Nopeampi elvytys, 5 pistettä: palauttaa kaatuneen täysin kuntoon kerralla

Voit hankkia 5 pisteen Nopeampi elvytys - taidon myös suoraan ilman, että olet aiemmin hankkinut 2 pisteen Elvytystaitoa. Erona näillä on se, että Nopeampi elvytys palauttaa kohteelle täyden terveyden heti, pelkkä Elvytys vain 50% terveydestä. Molemmista kertyy lääkintämiehelle XP-pisteitä yhtä paljon.


Ensin: parannuskykyinen lääkintämies


Ensimmäisen tason lääkintäpistoolilla voit parantaa itsesi (ja tiimikaverisi?), mutta et voi elvyttää heitä heidän kaaduttuaan. Tätä tasoa ei voi vielä pitää varsinaisesti lääkintämiehenä, sillä tämä on mahdollista kaikille.

Välineet: Ensiapulaukku


Toiseksi: Elvytyskykyinen lääkintämies


Kuten aiemmin todettiin, on kyky elvyttää kaatuneita taistelutovereita yksi tärkeimpiä kykyjä pelissä. Etenkin kyky elvyttää kaatunut täyteen terveyteen. Peli tarjoaa tämän mahdollisuuden, mutta hämmästyttävän harvat käyttävät tätä kykyä, mikä on hieman hämmästyttävää sillä MAG on ennen kaikkea peli tiimipelaajille, ei yksin juokseville ramboilijoille.

Aluksi etene lääkintämiehen kykyvalikoimassa niin pitkälle kuin voit. Saat mahdollisuuden hankkia elvytyskyvyn muutaman tason nousun jälkeen, kun olet kerännyt riittävästi taitopisteitä. Säästä saadut taitopisteesi siihen asti, kunnes voit hankkia elvytyskyvyn. Pelkkä kyvyn hankinta ei vielä tarkoita että voit elvyttää ketään. Seuraavaksi sinun pitää käydä varusteluettelossa* valitsemassa 1000 pistettä maksava lääkintäpistooli* varusteisiisi.

Välineet/taidot: 2. tason lääkintäväline, elvytystaito

Kolmanneksi: Aseista lääkintämiehesi

Lääkintämies ei pärjää pelkällä buranalla ja juoksulenkkareilla. Aseitakin tarvitaan, sodasta kun on kuitenkin kyse. Kuollut lääkintämies ei auta ketään. Joidenkin mielestä kannattaa ensin hankkia fysiikkakykyjä ennen kuin parantaa asekykyjään. Tämä on valintakysymys, mutta ehkä kuitenkin kannattaa hankkia perusaseeseensa (rynnäkkökivääri) hieman parannusta ennen kuin on mahdollista hankkia parempi ase. Ilman lisävarusteitakin rynnäkkökivääri on riittävä pitääksesi viholliset turvallisen välimatkan päässä.

Silloin tällöin näkee lääkintämiehen antavan poloiselle kaatuneelle hoitoa ns. isän kädestä ja heittää käsikranaatin potilaan päälle. Tämä on helppo virhe tehdä jos varustelista on koostettu oletusasetuksin ja ensimmäinen väline L2 painamisen jälkeen on käsikranaatti. Varusteluettelossa on mahdollista vaihtaa varusteiden paikkaa, jolloin voit vaihtaa käsikranaatin tilalle lääkintäpistoolin* ja kranaatin vasta seuraavalle paikalle. Näin vahinkokranaatteja tulee heiteltyä potilaiden päälle huomattavasti harvemmin. Oletusasetuksen lääkintäpistooli tulee kranaatin jälkeen kahden L2 painalluksen jälkeen ja tämä on helppo unohtaa taistelun tuoksinassa. Muuttaaksesi varusteiden järjestystä mene varusteluetteloon* ja poista kranaatti ja lääkintäpistooli varusteistasi. Tämän jälkeen valitse lääkintäpistooli siihen paikkaan missä kranaatti oli, ja kranaatti siihen paikkaan missä lääkintäpistooli oli.

Kaatuneita elvyttävä lääkintämies on helppo saalis vihollisen tarkka-ampujille, joten käsikranaatit eivät ole lääkintämiehelle kuitenkaan paras kranaattivalinta. Hyödyllisempiä monessa tilanteessa ovat savukranaatit, joita hyödynnetään ehkä liian harvoin. Heittämällä muutama savukranaatin kaatuneiden ja vihollisten väliin, voi savuverhon suojassa käydä parantamassa taistelutoverisi. Savukranaatit luovat paksun, pitkäkestoisen savun, ja ovat erittäin tehokkaita näkösuojan luomisessa.

Jos pidät aseesi lisävarusteet minimissään, voit hankkia muita välineitä ja pitää 1000 pisteen arvoisen lääkintäpistoolisi.

Perus varustekokoonpano

Pelaajalla on käytössään yhteensä 3400 pistettä varusteiden hankkimiseksi hahmolleen. Tällä pistemäärällä ei ole mahdollista tehdä rynnäköijä-sniper-rambo-lääkintämies supersotilasta, vaan pitää tasapainotella oman roolinsa vaatimusten mukaisesti.

Lääkintämiehen minimivarustelista on:

  • 2. tason lääkintavaruste, 1000 pistettä
  • rynnäkkökivääri, 500 pistettä
  • käsiase, 100 pistettä
  • kevyt panssari, 200 pistettä

Jäljelle jää 1400 pistettä muihin varusteisiin.

Monitoimi tukirooliin haluavalle mainio lisä on korjaussarja, jolla voi korjata bunkkereita, IT-pattereita, portteja ja hyökätä APC:tä vastaan. Tämän hinta on 1000 pistettä, jolloin muihin varusteisiin jää 400 pistettä. Nämä kannattaa käyttää parempaan panssariin.

Puhdas tukirooli on tehokas hyökkäyssodassa, jos pääset toimimaan APC:n kuljettajana. Kontrolloit liikkuvaa spawn-pistettä, pystyt korjaaman oman kulkuneuvosi ja voit ajaa kulkuneuvojen kaatuneen taistelutoverin suojaksi ja elvyttää hänet, ja jatkaa matkaa APC:llä.

Lääkintämiehellä voi olla myös reilusti tulivoimaa, kunhan lääkintävarusteesi mahtuvat aina mukaan.

Fysiikka

Kun olet valinnut riittävästi rynnäköintitaitoja, ja pystyt jo tappamaan silloin tällöin muutama vihollisen, on aika keskittyä hengissä pysymisen tehostamiseen. Luonnollisesti vain hengissä oleva lääkintämies on hyödyllinen. Fysiikkakyvyistä kannattaa valita muutama keskeinen kyky:
  • Hengityksen tasaantuminen, 1 piste
  • Parempi juoksukunto, 2 pistettä
  • Räjähdyskestävyys, 4 pistettä
  • Parempi kunto, 5 pistettä


Lääkintämiehen laajempi oppimäärä

  1. Älä kuole
  2. Paranna aina ja kaikkialla
  3. Tulita vain jos on pakko
  4. Pysy ryhmäsi ja/tai kohdealueesi läheisyydessä
  5. Kommunikoi
  6. Tapa ensin, paranna vasta sitten
  7. Paranna ensin, tapa myöhemmin
  8. Elvyttämisen prioriteettijärjestys
  9. Varo ruumiskranaatteja

1. Älä kuole

Helppo muistisääntö, mutta hankala toteuttaa. Ensimmäinen keino on rauhoittaa omaa peliään; älä juokse etulinjaan heti ensimmäisten joukossa kun peli alkaa. Odota 10-15 sekuntia ja lähde tiimikavereidesi perään. Seuraa mitä he tekevät. Katso mitä vastustaja tekee. Seuraa näytöllä olevaa minikarttaa. Huomio potentiaaliset suojapaikat. Etsi mahdolliset kulkuväylien pullonkaulat ja ristitulialueet kohdealueen ympärillä. Sulaudu ympäristöön ja pysy matalana. Älä tulita jollei ole pakko. Keskity elvyttämiseen ja parantamiseen. Jos olet hyvä FPS pelaaja, tämä voi tuntua hullulta, mutta yritä ymmärtää. Jos olet naurettavan hyvä run&gun* pelaaja, kuvittele miten hyvä olet pelaajana, joka pystyy toimimaan huomaamatta taustalla, ja tarvittaessa taistelemaan parhaiden rinnalla, tasapainoisesti tilanteen mukaan. Kokeile uutta tyyliä muutaman kierroksen ajan ennen paluuta vanhaan tyyliisi. Huomaat lopulta omaksuneesi uuden, rauhallisemman ja lääkintämiehelle sopivan tyylin.

Hyvä lääkintämies pysyy taustalla, suojautuu, suojaa tiimikavereitaan, parantaa ja herättää kuolleista. Sankari-lääkintämies tuhoaa ensin loput viholliset rokkamaisella aseenkäyttötaidoillaan ennen kuin rauhoittuu parantamaan ja elvyttämään poloiset tiimikaverinsa valmiiksi seuraavaa hyökkäysaaltoa varten. Parhaat lääkintämiehet ovat tarkkoja aseenkäyttäjiä, ja pystyvät luoviin ratkaisuihin tilanteen mukaan.

2. Paranna aina ja kaikkialla

Lääkintämiehenä sinun ei pidä lääkkeittäsi säästämän. Kun lääkintäpistoolisi on taas toimintavalmiina edellisen parantamisen jälkeen, käytä sitä
heti parantaaksesi lähistölle olevia tiimikavereitasi, myös elossa olevia. Et voi parantaa liikaa tai liian usein. Omien huolehtimisesta kertyy helposti kokemuspisteistä, ja elvyttämisestä saat kaksi kertaa enemmän pisteitä kuin taposta. Muissa peleissä, esim. BF2 ja QW:ET, lääkintämies heittelee lääkintäpaketteja, mutta MAG:ssä lääkintä toimii injektioina, joten nopeus on valttia parantamisessa. Harjoittele lääkintäpistoolin ja pääaseesi välistä vaihtamista niin että se tulee lopulta selkärangasta.

3. Tulita vain jos on pakko

Jos olet puhdasverinen lääkintämies, ja olet käyttänyt kaikki saamasi taitopisteet lääkintäkykyjesi maksimoiseksi, ja siihen liittyen oheistaitojen kartuttamiseen, ei sinulla ole samaa välineistöä ja valmiutta suoraan tulitaisteluun kuin tiimisi muilla jäsenillä. Suoja-asusteesi on kevyt ja aseesi perusase ilman erityisiä lisäosia. Näin ollen ei ole viisasta aktiivisesti vetää vihollisen huomiota puoleensa. Todennäköisesti vastassasi on kuitenkin raskaammin varustettu kaveri, ja häviät kaksintaistelun. Olet ollut tiimillesi enemmän hyödyksi, jos saldosi lopussa on 0 tappoa, 0 kuolemaa ja 20 elvytystä kuin toisinpäin. Tässä tilanteessa pisteesi ilman FRAGO tai muita bonuksia olisi ollut 200, 20 tapolla vain 100.

4. Pysy ryhmäsi ja/tai kohdealueesi läheisyydessä

Kohdealueen lähettyvillä partiointi on oiva keino kohdata elvytettäviä ja parannettavia tiimiveljiä. Kohdealueet ja FRAGOt* voi tarkistaa ruudulla näkyvältä minikartalta. Katso missä siniset pisteet (=oman tiimisi jäsenevät) vilistävät ja hakeudu heidän luokseen, näin olet aina oman tiimisi lähettyvillä. Vaaleansiniset pisteet ovat pataljoonasi jäseniä. Pysyttele vaaleansinisten pisteiden joukossa jollei komentajalta tule muita käskyjä.

Kun kiiruhdat pelialueella etsien elvytettäviä taistelutovereita, yleensä sinulla ei ole tarkkaa tietoa tilanteesta kaatunen lähistöllä, et esimerkiksi tiedä missä hänet ampunut vihollinen lymyilee. Ympäri karttaa juoksentelua ei muutenkaan ole kovin hyvä taktiikka, ja saatat jopa joutua tiimisi jäsenten silmätikuksi jos rynnit sinne tänne, etkä pysy tiimisi mukana. Älä jahtaa pakonomaisesti XP pisteitä, vaan anna niiden tulla luoksesi. Kun pysyt niiden sotilaiden lähellä, jotka kaatuvat, on sinulla yleensä myös hyvä tilannekuva ja voit tunnistaa potentiaaliset uhkat ennen kuin ryhdyt parantamis- tai elvytystoimenpiteisiin.

5. Kommunikoi


Yksi menestyksen keskeisiä tekijöistä koko pelissä. Kerro heti pelin alussa, etenkin jos pelaat tuntemattomien kanssa, että olet lääkintämies, ja heidän ei pitäisi luovuttaa heti kaaduttuaan jos he ovat lähettyvilläsi. Ilmoita kaatuneille tovereillesi, että olet tulossa heidän luokseen ja pyydä odottamaan. Jos elvytettävä on taistelun keskellä, ja sinä et aio tappaa ensin vihollisia ympäriltä, kerro hänelle että luvassa on taisteluelvytys. Tämä tarkoittaa, että elvytät hänet taistelun keskellä, ja hänen pitää olla valmiina suojautumaan ja taistelemaan heti noustuaan.

6. Tapa ensin, paranna myöhemmin

Joidenkin pelaajien mielestä hankala ja virheellinen sääntö, mutta sille on perusteensa. Pelaajat eivätyleensä pidä siitä, että kun he kuolevat, heidät elvytetään mutta samantien heidät tappanut tappaa heidät uudestaan niille sijoilleen, ja pahimmassa tapauksessa hätiin tullut lääkintämies kaatuu kalmona päälle. Tämä on aloittelijan virhe. Lääkintämiehen pitää varmistaa alueen turvallisuus ensin ennen elvyttämistä, ja varmistaa mm. ettei kaatunutta vartioi lähipusikosta tarkka-ampuja. Myös tässä tilanteessa pysyttely oman tiimin lähettyvillä tulee hyödyksi: et ole tilanteessa yksin.

7. Elvytä ensin, tapa myöhemmin

Tämäkin on kelvollinen taktiikka. Vihollinen on mahdollisesti parhaillaan lataamassa, tai katsoo muualle jättäen sinulle hyvän tilaisuuden elvyttää toverisi. Näin käännät 1 vastaan 1 tilanteen itsellesi edullisemmaksi 2 vastaan 1 tilanteeksi. Todennäköisesti sinulla on myös vähemmän tulivoimaa kuin vihollisellasi, joten ylimääräinen taistelija rinnalla ei ole pahitteeksi, etenkin jos kaverilla on huomattava ase arsenaali käytössään. Näin parannat oman hengissä pysymisesi mahdollisuuksia, ja voit jatkaa seuraavan avun tarvitsijan luokse. Päätös taistelemisen ja parantamisen välillä vaatii tilannetajua ja kokemuksen myötä pystyt valitsemaan sopivan taktiikan paremmin.

8. Elvytettävien prioriteettijärjestys

Elvytä ensin muut elvytyskykyiset kaatuneet eli lääkintämiehet. Heidät tunnistaa nimitagin vieressä olevasta rististä. He voivat edelleen elvyttää muita ja saatte miehistön taistelukuntoon nopeammin. Poikkeuksena sääntöön on tilanne, jossa olet tukemassa pioneeriä joka on korjaamassa ilmatorjuntapatteria tai muuta tärkeää kohdetta. Tässä tilanteessa elvytä ensin pioneeri, koska tarvitse häntä saavuttaaksenne FRAGO-tavoitteenne.

9. Varo ruumiskranaatteja

Vihollisen yleinen taktiikka on heittää kranaatti tapetun taistelijan lähelle apuun tulevan lääkintämiehen tappamiseksi. Ole kärsivällinen, älä ryntää suoraan kaatuneen luokse vaan varmista tilanne, ja selvitä voitko suorittaa elvytyksen suojasta tai nurkan takaa. Lääkintäpistooli toimii joskus yllättävän kaukaa, ja jopa esineiden läpi.

Näin tehokasta työkalua luulisi kaikkien käyttävän, mutta jostain syystä näin ei kuitenkaan ole. Etenkin yleisissä peleissä näkee useammin yksinäisiä susia juoksentelemassa ympäri karttaa kuin yhteistoiminnasta kiinnostuneita pelaajia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG FAQ - Lääkintämies/medic

Korjauksia/ehdotuksia saa ehdottaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG FAQ - Lääkintämies/medic

Sivuten tätä, vastatkaas joku improved ressun omaava, saako sillä myös 10xp per ylösnousemus vai enemmän?
 
Vastaus: MAG FAQ - Lääkintämies/medic

Sivuten tätä, vastatkaas joku improved ressun omaava, saako sillä myös 10xp per ylösnousemus vai enemmän?

Samat pisteet sillä saa. (10kp per herätys, +10kp johtajan/tehtävän lähettyvillä)

Harmittavasti pelissä ei näe kaatuneiden osalta paljonko heillä on elvytysaikaa jäljellä ennen kuin he siirtyvät spawn-pisteelle*, ja joskus lääkintämies juoksee paikalle turhaan.
Tässä on virhe. Kaatuneen nimen alla on punainen palkki joka tyhjenee vähitellen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: MAG FAQ - Lääkintämies/medic

Tässä on virhe. Kaatuneen nimen alla on punainen palkki joka tyhjenee vähitellen.

Niinpä onkin, onko joku perehtynut tuon palkin logiikkan tarkemmin? Olin siinä käsityksessä, että siitä näkee vain spawnia odottelevat kanssataistelijat.
 
Vastaus: MAG FAQ - Lääkintämies/medic

Oikealla alakulmassa pelaajalistassa nimen alla valuva palkki kertoo kahta asiaa; Ensin sen Bleedout-ajan ja sen jälkeen respawn-ajan. Mutta lääkintämies näkee myös HUD:issa kaverilla jäljellä olevan bleedout-ajan punaisena palkkina, joka myös osoittaa missä kaveri makaa vuotamassa kuiviin.
 
Vastaus: MAG FAQ - Lääkintämies/medic

Pieni käytännön vinkki, kun ekan kerran spawnaa voi laittaa jonkun timerin päälle joka hälyyttää 20sec välein kun on ns. viimeinen hetki painaa bleedouttia että pääsee kentälle muutamassa sekunnissa eikä esim. 19 sek päästä. Voihan sitä laskea siitä kellostakin mutta itse ainakin unohdan ko. ajan aina silloin tällöin ja menee arvokkaita sekuntteja hukkaan.

Toimii sabossa yms., dominationissa ei ainakaan koko aikaa koska siinä tulee niitä nopeutus/hidastusjaksoja loppupuolella.

Ilmaisia counttereita kännyyn/pc:lle on netti pullollaan, itse käytän tällaista moniin puhelimiin sopivaa:
Round Timer X
Väliksi 19sec ja koska tuo pikkaisen jätättää (omassa kännyssä) kannattaa starttaa n. -2-3sec (niin häly tulee sitten lopussakin ennen h-hetkeä eikä sen jälkeen) ja siihen vielä päälle oma hlökohtainen reaktioaika ja normaali 'ennakkoaika' n. 6sec -> juuri ennen pelin alkua kun päräyttää kellon käyntiin 10 sec kohtalla niin hyvin menee koko matsi .
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom