Peli: Mass Effect Galaxy
Arvostelija: MobiiliFIN, 9. kesäkuuta 2011
Yhteenveto: Taskukokoista Mass Effectiä myöhäisherännäisille
Tyylilaji: Toiminta / roolipeli
Alustat: iPhone, iPod touch ja iPad. Vaatii iOS 2.2.1 tai uudemman
Arvosteltu: iPod touch 32Gb, peliversio 1.1
Game Center: Ei
Verkkopeli: Ei
Julkaisija: Electronic Arts
Kehittäjä: BioWare
iTunes: Mass Effect Galaxy
Mitä tekee paatunut Biowaren fanittaja saadessaan kätösiinsä laitteen, jolla pääsee nauttimaan App Storen antimista? Ryntää tietenkin lataamaan Mass Effect Galaxyn, tuon tänä kesänä kaksi vuotta täyttävän teoksen, jonka pelaamatta jättäminen on ollut kuin myrkytetty piikki lihassa.
Galaxyn julkaisun aikoihin oli tiedossa vielä puoli vuotta odotuksen tuskaa jäljellä, ennen kuin pelisarjan huikea tarina pääsisi nytkähtämään eteenpäin. Jotkin aiemmin luetut, peliä moittivat arvostelut eivät enää paljon vaakakupissa painaneet, kun hinta on tipahtanut selvästi alle euron. Voiko mikään Mass Effectiin liittyvä teos olla hinta-laatusuhteeltaan huonompi kuin vaikkapa kupillinen kahvia Teboililla?
Tuttua huttua
Juonen osalta Galaxy ei luonnollisestikaan yllä samoihin sfääreihin isoveljiensä kanssa. Keskinkertaisuudestaan huolimatta se toimii riittävänä viitekehyksenä pahojen setien höykyttämisen ja muutamia valintamahdollisuuksia sisältävän dialogin tarjoiluun. Juonen lähtöasetelmana Bataarit pyrkivät Citadelin Neuvoston juttusille lähettiläänsä Jath'Amonin johdolla. Tavoitteena lähettiläällä on unohtaa ihmisrodun kanssa jo kauan kyteneet erimielisyydet ja selkkaukset sekä pidemmällä aikavälillä pysyvä rauha rotujen välille.
Samaan aikaan toisaalla vähemmän rauhanomainen Bataarien ryhmittymä tekee hyökkäyksen matkustaja-alukseen. Kaikkien onneksi pelin sankari, myös myöhemmin Mass Effect 2:ssa vaikuttava Allianssin entinen sotilas Jacob Taylor tarttuu kivääriinsä lopettaakseen hyökkäyksen lyhyeen. Viimeisenkin vihollisen kaaduttua hengettömänä aluksen käytävälle Jacob saa vihiä Bataarien suunnittelemasta verisestä juonesta ihmiskunnan päänmenoksi. Aluksen kapteenin myötävaikutuksesta matka jatkuu Citadeliin, jossa Jacob saa epävirallisen tehtävänannon entiseltä esimieheltään majuri Derek Izunamilta. Parin tunnin mittainen galaksin pelastusoperaatio on täten alkanut.
Suunpieksentää
Kokonaisuus on jaettu välinäyttöjen lisäksi kahteen osa-alueeseen: keskusteluihin ja taisteluun. Keskustelut ovat aina olleet Mass Effect -universumin suola, mutta tällä kertaa joudutaan tyytymään köyhänmiehen versioon. Valinnoilla kun ei ole juurikaan merkitystä tarinan etenemisen kannalta, eivätkä henkilöhahmot herätä lainkaan kiinnostusta Mirandaa lukuun ottamatta. Kyseinen sankaritar nähtiin myöhemmin Jacobin tapaan Mass Effect 2:ssa Shepardin rinnalla.
Keskusteluissa valinnat tehdään rullailemalla oikeassa reunassa olevaa valitsinta halutun lauseen kohdalle. Teknisesti homma toimii oikein mukavasti ja sujuvasti, vielä kun sisältö olisi yhtä hyvin toteutettu. Eniten jää kaivelemaan ääninäyttelyn vähäinen määrä. Välinäytöt on onneksi kokonaan puhuttuja, mutta keskusteluryppäissä ainoastaan ensimmäiset puheenvuorot päästään nauttimaan myös korvien välityksellä.
Tunti turpaan, ehkä jopa kaksi
Ylhäältäpäin kuvatuissa taisteluissa liikkuminen tapahtuu laitetta kallistelemalla ja Jacob tulittaa automaattisesti lukittua vihollista kohti, kunhan väylä on vapaa. Lukituksen pystyy käsipelillä vaihtamaan muuhun kohteeseen täppäämällä ruutua. Pääsääntöisesti tämä onnistuu hienosti, mutta toisinaan tuntuu, ettei lukitus meinaa vaihtua vaikka kuinka naputtelisi näytön lasia. Kaiken kaikkiaan taistelu on jätetty melko yksinkertaiseksi, eikä tavallisen kiväärin lisäksi käytössä ole kuin kranaatinheitin sekä bioottisia ja teknisiä kykyjä yksi kutakin. Taistelutantereelta saattaa löytyä energian ja suojien lisäksi lisäpotkua rynkkyyn, jolloin ase ampuu nopeampaa sarjaa tai luotia lentää laajemmalle alalle kerrallaan. Tarinan edetessä ja roistojen tason kovetessa myös kyvyt kehittyvät hieman tehokkaammiksi.
Kallisteluohjaus tuntuu sinänsä oikealta ratkaisulta, mutta toisaalta vuoropohjaisena ja hieman strategiapainotteisena Galaxy olisi voinut päästä paremmin oikeuksiinsa. Nyt ohjaus on kuitenkin hieman hapuilevaa, varsinkin jos pelin on aloittanut huonossa asennossa. Pelaaja pystyy kuitenkin heittäytymään sohvan pauloihin istuvasta asennosta, kunhan pysäyttää pelin hetkeksi liikkeentunnistuksen uudelleenkalibroimiseksi.
Välinäytöt ovat piirrostyyliltään kohtalaista tasoa mutta koostuvat lähes kokonaan staattisesta kuvasta, johon on lisätty hyvin vähän liikkuvia elementtejä. Ratkaisun taustoja sen enempää tuntematta tuntuu hölmöltä käyttää lähes liikkumatonta kuvaa, kun laitteisto pystyisi paljon parempaankin. Kyseistä spin-offia pelaamattomille sarjan faneille Mass Effect Galaxy on ehdottomasti hintansa arvoinen, vaikka mistään mestariteoksesta ei olekaan kyse. Toivoa sopii, että ennen sarjan kolmatta osaa päästään taskulaitteilla nauttimaan isommasta, kovemmasta ja kauniimmasta jatko-osasta.
3/5
Arvostelija: MobiiliFIN, 9. kesäkuuta 2011
Yhteenveto: Taskukokoista Mass Effectiä myöhäisherännäisille
Tyylilaji: Toiminta / roolipeli
Alustat: iPhone, iPod touch ja iPad. Vaatii iOS 2.2.1 tai uudemman
Arvosteltu: iPod touch 32Gb, peliversio 1.1
Game Center: Ei
Verkkopeli: Ei
Julkaisija: Electronic Arts
Kehittäjä: BioWare
iTunes: Mass Effect Galaxy
Mitä tekee paatunut Biowaren fanittaja saadessaan kätösiinsä laitteen, jolla pääsee nauttimaan App Storen antimista? Ryntää tietenkin lataamaan Mass Effect Galaxyn, tuon tänä kesänä kaksi vuotta täyttävän teoksen, jonka pelaamatta jättäminen on ollut kuin myrkytetty piikki lihassa.
Galaxyn julkaisun aikoihin oli tiedossa vielä puoli vuotta odotuksen tuskaa jäljellä, ennen kuin pelisarjan huikea tarina pääsisi nytkähtämään eteenpäin. Jotkin aiemmin luetut, peliä moittivat arvostelut eivät enää paljon vaakakupissa painaneet, kun hinta on tipahtanut selvästi alle euron. Voiko mikään Mass Effectiin liittyvä teos olla hinta-laatusuhteeltaan huonompi kuin vaikkapa kupillinen kahvia Teboililla?
Tuttua huttua
Juonen osalta Galaxy ei luonnollisestikaan yllä samoihin sfääreihin isoveljiensä kanssa. Keskinkertaisuudestaan huolimatta se toimii riittävänä viitekehyksenä pahojen setien höykyttämisen ja muutamia valintamahdollisuuksia sisältävän dialogin tarjoiluun. Juonen lähtöasetelmana Bataarit pyrkivät Citadelin Neuvoston juttusille lähettiläänsä Jath'Amonin johdolla. Tavoitteena lähettiläällä on unohtaa ihmisrodun kanssa jo kauan kyteneet erimielisyydet ja selkkaukset sekä pidemmällä aikavälillä pysyvä rauha rotujen välille.
Samaan aikaan toisaalla vähemmän rauhanomainen Bataarien ryhmittymä tekee hyökkäyksen matkustaja-alukseen. Kaikkien onneksi pelin sankari, myös myöhemmin Mass Effect 2:ssa vaikuttava Allianssin entinen sotilas Jacob Taylor tarttuu kivääriinsä lopettaakseen hyökkäyksen lyhyeen. Viimeisenkin vihollisen kaaduttua hengettömänä aluksen käytävälle Jacob saa vihiä Bataarien suunnittelemasta verisestä juonesta ihmiskunnan päänmenoksi. Aluksen kapteenin myötävaikutuksesta matka jatkuu Citadeliin, jossa Jacob saa epävirallisen tehtävänannon entiseltä esimieheltään majuri Derek Izunamilta. Parin tunnin mittainen galaksin pelastusoperaatio on täten alkanut.
Suunpieksentää
Kokonaisuus on jaettu välinäyttöjen lisäksi kahteen osa-alueeseen: keskusteluihin ja taisteluun. Keskustelut ovat aina olleet Mass Effect -universumin suola, mutta tällä kertaa joudutaan tyytymään köyhänmiehen versioon. Valinnoilla kun ei ole juurikaan merkitystä tarinan etenemisen kannalta, eivätkä henkilöhahmot herätä lainkaan kiinnostusta Mirandaa lukuun ottamatta. Kyseinen sankaritar nähtiin myöhemmin Jacobin tapaan Mass Effect 2:ssa Shepardin rinnalla.
Keskusteluissa valinnat tehdään rullailemalla oikeassa reunassa olevaa valitsinta halutun lauseen kohdalle. Teknisesti homma toimii oikein mukavasti ja sujuvasti, vielä kun sisältö olisi yhtä hyvin toteutettu. Eniten jää kaivelemaan ääninäyttelyn vähäinen määrä. Välinäytöt on onneksi kokonaan puhuttuja, mutta keskusteluryppäissä ainoastaan ensimmäiset puheenvuorot päästään nauttimaan myös korvien välityksellä.
Tunti turpaan, ehkä jopa kaksi
Ylhäältäpäin kuvatuissa taisteluissa liikkuminen tapahtuu laitetta kallistelemalla ja Jacob tulittaa automaattisesti lukittua vihollista kohti, kunhan väylä on vapaa. Lukituksen pystyy käsipelillä vaihtamaan muuhun kohteeseen täppäämällä ruutua. Pääsääntöisesti tämä onnistuu hienosti, mutta toisinaan tuntuu, ettei lukitus meinaa vaihtua vaikka kuinka naputtelisi näytön lasia. Kaiken kaikkiaan taistelu on jätetty melko yksinkertaiseksi, eikä tavallisen kiväärin lisäksi käytössä ole kuin kranaatinheitin sekä bioottisia ja teknisiä kykyjä yksi kutakin. Taistelutantereelta saattaa löytyä energian ja suojien lisäksi lisäpotkua rynkkyyn, jolloin ase ampuu nopeampaa sarjaa tai luotia lentää laajemmalle alalle kerrallaan. Tarinan edetessä ja roistojen tason kovetessa myös kyvyt kehittyvät hieman tehokkaammiksi.
Kallisteluohjaus tuntuu sinänsä oikealta ratkaisulta, mutta toisaalta vuoropohjaisena ja hieman strategiapainotteisena Galaxy olisi voinut päästä paremmin oikeuksiinsa. Nyt ohjaus on kuitenkin hieman hapuilevaa, varsinkin jos pelin on aloittanut huonossa asennossa. Pelaaja pystyy kuitenkin heittäytymään sohvan pauloihin istuvasta asennosta, kunhan pysäyttää pelin hetkeksi liikkeentunnistuksen uudelleenkalibroimiseksi.
Välinäytöt ovat piirrostyyliltään kohtalaista tasoa mutta koostuvat lähes kokonaan staattisesta kuvasta, johon on lisätty hyvin vähän liikkuvia elementtejä. Ratkaisun taustoja sen enempää tuntematta tuntuu hölmöltä käyttää lähes liikkumatonta kuvaa, kun laitteisto pystyisi paljon parempaankin. Kyseistä spin-offia pelaamattomille sarjan faneille Mass Effect Galaxy on ehdottomasti hintansa arvoinen, vaikka mistään mestariteoksesta ei olekaan kyse. Toivoa sopii, että ennen sarjan kolmatta osaa päästään taskulaitteilla nauttimaan isommasta, kovemmasta ja kauniimmasta jatko-osasta.
3/5
Viimeksi muokannut moderaattori: