Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Samaa sanoi pelipuolella touhuava Tapio Berschewsky, kun hänen kanssaan juttelin. Meinasinkin lähinnä tuota Oliverin esittämää graafia: onko PC-juttuihin keskittyneen Mikrobitinkin jo käytännön pakko ottaa pelikonsolit osaksi tarjontaansa, vai onko kyseessä pelkkä kuriositeetti?Tonppa sanoi:Onhan tuo tapa ollut jo pitkään. Muutaman sivun uhraavat konsoleille, mikäs siinä. Jutut kuitenkin kiinnostavat todennäköisesti suurinta osaa lehden lukijakunnasta.
Eivät he kuitenkaan mitään suuria määriä konsolijuttuja ole lisäämässä.
Oliver sanoi:Kaipa se on jo pikku pakko:
Totta. Mutta ajan kuluessa nähdään, tuleeko niistä vakiokamaa, kuten digikameroista, kotitietokoneista, PC-peleistä ja niin edelleen.Knight sanoi:Käsittääkseni MB on aina käsitellyt konsoleja siinä missä digikameroita, matkapuhelimia, mediasoittimia ja tietokonekomponenttejakin. OIkeastaan inan vähemmän, mutta en näe mitään ihmeellistä siinä, että uusimmassa MB:ssä on juttuja konsolimaailman tapahtumista. Ei ole ensimmäinen kerta.
Niinhän ne Suomessa kaikki..Knight sanoi:EDIT: MB ei ole PC-lehti, vaan tietotekniikkaleht.
Karma sanoi:...eihän niissä paljon muuta kertomista ole kuin pelit.
Hmm... voitteko muotoilla kysymyksenne uudestaan?Knight sanoi:
Niin oli. Silloin konsolit olivat muutenkin melkoisessa nousussa. Jossain välissä Konsolaatikko sitten lakkautettin ja palstatila korvattiin pelkilla PC-peleillä. Jännittävää nähdä josko palsta jälleenrakennettaisiin.phanatic sanoi:Mikrobitissähän on ollut konsoliarvosteluille oma kuukausittainen palsta jo 90-luvun alussa.
Ensin tapettiin Peliasema ja nyt sitten Hifi.Mikrobitti nielaisee Hifin
Mikrobitti- ja Hifi-lehti yhdistyvät. Hifi-lehden tilaajat saavat joulukuun Mikrobitin, ja joulukuusta alkaen Hifin tilaukset muuttuvat Mikrobitin tilauksiksi.
Sanoma Magazines Finland nimitti pari viikkoa sitten Mikrobitin päätoimittajan Otto Aallon myös Hifin päätoimittajaksi. Aalto ilmoitti tuolloin M&M:n haastattelussa, ettei lehtien toimituksia ole tarkoitus "ainakaan lähiaikoina" yhdistää.
- Liiketoiminnallisia päätöksiä tehdään joskus nopeastikin. Se, mitä silloin sanoin, vastasi silloista tilannetta, Aalto sanoo nyt.
Tiesitkö, että tilanne muuttuu näin nopeasti?
- En voi kommentoida.
Sanoma Magazinesin tekniikkalehtien ja yritysjulkaisujen kustantajan Eija Toiviaisen mukaan markkina-analyysit osoittavat selvästi, ettei yhtiön kannata julkaista sekä Hifiä että Mikrobittiä.
- Sisältö menee yhä selvemmin päällekkäin. Viihde-elektroniikka ja mikrot lähenevät toisiaan, kun kodin viihdekeskus toimii usein mikron varassa. Kasvu tulee nimenomaan kuluttajaelektroniikasta kiinnostuneiden lukijoiden suunnasta, Toiviainen sanoo.
Mikrobitin levikki on yli 101 000 ja Hifin hiukan alle 24 000. Toiviaisen mukaan alle puolet levikistä on päällekkäistä.
Hifin brändi jää henkiin
Hifin irtonumeromyynti on ollut hyvää, ja sen säilyttäminen on Mikrobitille haaste.
- Käytämme tosin Hifin brändiä Mikrobitin sisällä ainakin toistaiseksi. Hifillä on hyvä brändi, josta lukijat tykkäävät, Toiviainen sanoo.
Yhdessä Mikrobitti ja Hifi voivat haastaa Yhtyneitten Kuvalehtien Tekniikan Maailman: vain autot puuttuvat. Tällä haavaa Tekniikan Maailmalla on melkein tuplasti niin paljon lukijoita kuin Mikrobitillä ja Hifillä yhteensä.
Ensi viikolla alkavat yt-neuvottelut, jotka koskevat Hifin viittä toimituksellista henkilöä. Sanoma Magazines pyrkii etsimään heille muita tehtäviä yhtiöstä.
- Tarvitsemme varmasti heidän osaamistaan vastakin, Toiviainen sanoo.