Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Eliminaattori

Kielinatsimoderaattori
Ylläpitäjä
Tällaisen aiheen ajattelin avata, äskeiset pelit olivat niin kaukana tiimipelistä. Ihme kyllä kaikki olivat KFS:n jäseniä.

1) Headset on lähes must. Melkeinpä suosittelisin siirtymistä rivimieheksi jos ei pysty kommunikoimaan. Joitakin käskyjä voi tietty jakaa komentoverkon kautta, mutta se ei korvaa puhumattomuutta.

2) Kerro reitti ryhmällesi. Ryhmänjohtajana sinulla tulisi olla jo tarpeeksi mappituntemusta tietääksesi parhaat reitit kohteen luokse.

3) Puhu varusteista. Pyydä ryhmäsi jäseniä ottamaan mukaan mykkykaasua, savua, miinoja, yms. tärkeitä. Pelin alussa on usein 30 sekunnin aika juuri näiden juttujen sopimista varten.

4) Opi tuntemaan kanssapelaajasi. Jos tiedät jonkun olevan poikkeuksellisen hyvä esim. rynnäkkökiväärin kanssa, niin laita hänet etulinjaan. Sotilaita kaatuu aina, mutta iso ryhmä voi herättää toinen toisensa henkiin ja edetä pitkiäkin matkoja jos liideri on ajan tasalla.

5) Kommunikoi joukkueenjohtajan kanssa. Jos vastassa on liian suuri ylivoima, niin pyydä joukkueenjohtajaa lähettämään toinen ryhmä tueksi.

6) Kuuntele komentoradiosta tulevia, erittäin tarpeellisia tiedotteita. Jos kuulet esim. vihollisen ilmatorjunnan tuhoutuneen, niin hyödynnä se esim. raivaamalla ilmaiskulla esteet edestä. Monesti iso rakennus on erittäin hyvä kohde, koska katolla on aina sotilaita kyttäämässä etenijöitä. Lisäksi pommitus häiritsee ikkunasta tähtääviä heppuja.

7) Jos et tunne mappia riittävän hyvin, niin kysy kokeneemmilta pelaajilta. Yleensä tärkeimpiä asioita ovat reitit, jotka vievät rakennuksen sisälle. C4 oveen, räjähdyksen jälkeen myrkkykaasukranaatit auenneesta ovesta toiselle ovelle, ilmaisku rakennuksen toisella puolella olevalle ovelle ja sitten haastamaan vihollisia kohteen suuntaan ja myrkkykaasukranaatteja / miinoja matkan varrelle, ettei kukaan pääse selkään.

8) Muista merkitä kohde, että kaikki näkevät sen kartassa.

Aloitetaan tästä, lisää mielipiteitä.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

En ole itse testannut, mutta mielestäni pelin alussa olisi tärkeää morjestaa ylempiä upseereita ja ylempien alempia.

Nimittäin väännön ollessa päällä ei juuri ehdi morjestelemaan ja tämmöiset yhtäkkiset tyhjästä tulevat "go to b" saavat aikaan vaan sen, että ryhmässä ihmetellään "mikä se oli, kuka sen sanoi jne." Jos heti alussa porukka huomaa (silloin kun on vielä rauhallista ja ehtii moiseen kiinnittää huomiota), että siellä jossain tosiaan on joku joka heittää ohjeita, niin silloin ohjeita myös osattaisiin odottaa.

Näin selviäisi myös heti alussa se, että keiden perään on turha huudella ja ketä kannattaa kuunnella. (kuka vastaa/kuka ei)
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Puhutaanko nyt ryhmän jäsenestä vai johtajasta?

1. Headsetti on kyllä pirun hyvä apuväline.

2. Jos muut kuuntelee niin sitten

3. Jos ovat edes laittaneet kyseisiä varusteita itselleen käytettäväksi saati sitten avanneet eli ei ole pelaajan moka vaan pelin.

4. Ei, ei tehdä tästä pelistä mitään MM-luokan jäkispeliä pelaajien mukaan, kukin pelaa ja auttaa ryhmäänsä itseänsä sopivalla ja haluamalla tavalla.

5. Be sneaky, kierrä ympäri, tuhoaa AA, ilmaisku raiskaa.

6. Kannattaa AA tuhoamisen jälkeen ennemmin tuhota vihujen tykistö tai bunkkerit, sniput hoitakoot jalkaväen.

7. SVERin mapeissa mappi tuntemuksesta nousee vain harmaita hiuksia kun tietää että ne ovat pullonkauloja jonka vuoksi häviö on melkein taattu jos hyökkäät.

8. Tarkoitat varmaan ruudussa sillä kaikki kohteet näkyvät kartassa.


Hyvä johtaja saa ihmiset kuuntelemaan mitä hän sanoo ja saamaan ihmiset toteuttamaan suunnitelma.
Käyttäkää APC fiksusti sillä se on aivan älyttömän hyvä vehje fiksuilla pelaajilla.
Älkää kutsuko ilmaiskuja ennen kuin AA on pois pelistä.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Puhutaanko nyt ryhmän jäsenestä vai johtajasta?

1. Headsetti on kyllä pirun hyvä apuväline.

2. Jos muut kuuntelee niin sitten

3. Jos ovat edes laittaneet kyseisiä varusteita itselleen käytettäväksi saati sitten avanneet eli ei ole pelaajan moka vaan pelin.

4. Ei, ei tehdä tästä pelistä mitään MM-luokan jäkispeliä pelaajien mukaan, kukin pelaa ja auttaa ryhmäänsä itseänsä sopivalla ja haluamalla tavalla.

5. Be sneaky, kierrä ympäri, tuhoaa AA, ilmaisku raiskaa.

6. Kannattaa AA tuhoamisen jälkeen ennemmin tuhota vihujen tykistö tai bunkkerit, sniput hoitakoot jalkaväen.

7. SVERin mapeissa mappi tuntemuksesta nousee vain harmaita hiuksia kun tietää että ne ovat pullonkauloja jonka vuoksi häviö on melkein taattu jos hyökkäät.

8. Tarkoitat varmaan ruudussa sillä kaikki kohteet näkyvät kartassa.


Hyvä johtaja saa ihmiset kuuntelemaan mitä hän sanoo ja saamaan ihmiset toteuttamaan suunnitelma.
Käyttäkää APC fiksusti sillä se on aivan älyttömän hyvä vehje fiksuilla pelaajilla.
Älkää kutsuko ilmaiskuja ennen kuin AA on pois pelistä.

Itse saan pelistä enemmän hupia irti, kun lisään siihen vähän vakavuusmomenttia. Loppupeleissä olen se etulinjan rynnijä, jolla on aina hemmetin paljon tappoja ja kuolemia, enkä pelaa niin taktisesti, mutta heti jos olen ryhmänjohtajana, niin meininki muuttuu täysin. Rivisotilaana juoksen aina silmittömästi ja parannan / herätän muita henkiin, vaikka itsesuojeluvaisto kehottaa juoksemaan nurkan taakse ja nostamaan energiatasoa paremmaksi kuin se 10 jäljellä olevaa hassua pinnaa.

Lähinnä nyt sen takia pistin tämän aiheen pystyyn, että näkisin ehkä muita samalla tavalla pelaamiseen suhtautuvia ihmisiä, sellaista kun en vielä tunne. MAG tarjoaa taktikointiin niin paljon erilaisia tapoja, joten miksei ajattelisi kokonaiskuvaa vähän laajemmin kuin vain yksittäisenä pelaajana, joka on tullut taistelukentälle pitämään hauskaa haluamallaan tavalla.

Hyviä kommentteja lopussa.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Diktaattorimainen johtaminen tulehduttaa ainakin itselläni fiilistä tällaisessä harrastelija skenessä. En tosin voi puhua muiden puolesta mutta itse en pelaa peliä suorittaakseni vaan lähinnä hyvän fiiliksen perässä. Liian vakavasti asemansa/pelin ottava dominantti on enemmänkin turhake kuin hyödyke. Rennolla meiningillä pääsee pitkälle, pelaamisen pitää olla hauskaa, ei hampaiden kiristämistä. En nyt tarkoita ettäkö vakavuus olisi kielletty mutta tällainen harrastelija yhteisö tuskin koostuu kiven kovista klaani klopeista.

Pelkäätkö johtajan asemaa? Onko norsunluutorni hermoille hiemn liikaa? Johtajuudesta voi luopua kesken peliä START-valikon kautta. Joku dominoivampi persoona voi anoa johtajuutta samaisesta valikosta. Muistathan myös olla valitsematta squad leader-optiota group-valikosta välttääksesi esimiehen pestin.

EDIT: Väärän kuvan välttämiseksi kompattakoon Eliminaattoria. Oma esimerkkini koskee lähinnä sitä ääripäätä. Itse tuen myös taktista pelaamista.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

2. Jos muut kuuntelee niin sitten

3. Jos ovat edes laittaneet kyseisiä varusteita itselleen käytettäväksi saati sitten avanneet eli ei ole pelaajan moka vaan pelin.

4. Ei, ei tehdä tästä pelistä mitään MM-luokan jäkispeliä pelaajien mukaan, kukin pelaa ja auttaa ryhmäänsä itseänsä sopivalla ja haluamalla tavalla.

5. Be sneaky, kierrä ympäri, tuhoaa AA, ilmaisku raiskaa.

6. Kannattaa AA tuhoamisen jälkeen ennemmin tuhota vihujen tykistö tai bunkkerit, sniput hoitakoot jalkaväen.

7. SVERin mapeissa mappi tuntemuksesta nousee vain harmaita hiuksia kun tietää että ne ovat pullonkauloja jonka vuoksi häviö on melkein taattu jos hyökkäät.

2. Mun mielestä pitäisi olla oletettua että kaikki kuuntelee, ja ainakin joka ainoassa pelissä jonka olen pelannut KFS-ryhmässä niin kaikki on sitä tehnyt, johtajasta riippumatta. Olipa sitten itsellä mikki tai ei, aina voi kuunnella. Ryhmänä saadaan enemmän aikaiseksi.

3. Ellu lähinnä tarkotti sitä että yksi tai kaksi ottaa kyseiset varusteet... eihän siinäkään ole mitään järkeä että 8 äijää nappaa mukaan miinat, siinä kärsii ryhmäläisten parannus ja muut. Juurikin tämän takia olisi myös hyvä olla mikki, jos johtaja pyytää ottamaan jonkun tietyn varusteen, voi mikillä kuitata että "N.N ottaa miinat", niin muut tietävät ettei välttämättä itse tarvii vaihtaa kittiä seuraavan kuoleman yhteydessä.

4. Tottakai hyvä fiilis on pääasia. Ja nimenomaan tuohan oli Ellun pointti. Että autetaan ryhmää sillä tavalla kuin parhaiten osaa. Jos on hyvä jollain tietyllä osa-alueella, niin johtaja pyytää tekemään kyseistä juttua. Siksi painotettiinkin kanssapelaajien tuntemista.

5. Jos tällä tarkoitat sitä että yksi pelaaja yksin lähtee jonnekki vihollisen selustaan ramboilemaan ja koittaa yksin tuhota jonkun kohteen, esim. juuri AA:n, niin tämä on yksi sellainen asia mitä en tue. Tottakai joissain tilanteissa on järkevää olla "sneaky", mutta tämänkin on hyvä olla suunniteltua, ja varsinkin useamman kuin yhden pelaajan tekemä isku. Hyvä olisi että tuohon lähtee mukaan ainakin se 3 pelaajaa, silloin on mahdollisuus parantaa toisia, eikä välttämättä mene suunnitelma perseelteen heti kun vastaan tuleeki pari juuri omasta basesta spawnannutta vihua. Mielellään myös ryhmänjohtaja mukaan kyseiseen toimintaan, kyllä sen hetkisellä rintamalla pärjää hetken 4-5 pelaajan voimin.

6. Montako snipua olet SVER:illä nähnyt? :rolleyes: Itse kun olen tuolla snipuna pelaillut niin aika harvoja, ainakaan snipuun täysin erikoistuneita pelaajia, on tullut vastaan KFS:n riveissä. Se ei varmaan ollutkaan pääpointtisi, kunhan totesin.
Ilmaiskut ovat äärimmäisen tehokkaita sekä mainittuihin kohteisiin että sotilaisiin. Jonkunlainen järki pitäisikin olla mukana joka kerta kuin tulee eteen tilanne jossa ilmaisku pitää tehdä. Tilannekohtaisesti ois hyvä tommoset kattoa. Joskus voi ensin pyyhkäistä ilmaiskulla kaikki vihut pois ja sitten iskeä sotilaitten voimin tuhoamaan tyhjät kohteet.

7. Mielestäni SVER:illä on suhteellisen "voitettavissa olevat" mapit. Esimerkiksi verrattuna meijän sabotaasipuolustukseen. Sen olen tasan kerran ollut mukana häviämässä. Se saa kyllä hyvin perseelteen mennä jos meinaa sen hävitä. Ainoa mieleen tuleva tapa jolla sen voi hävitä on vastustajan suunniteltu ja putkeen mennyt alkurynnistys. Mitä tulee hyökkäysmappeihin, molemmat Dominationit täysin voitettavissa. Toisessa valtausmapissa (nimeä tai puolustavaa joukkuetta en nyt muista) voin kyllä allekirjoittaa tuon pullonkaulamaisuuden osittain. Kuitenkin, omissa statseissa lukee seuraavaa: Wins as attacker 47, Losses as attacker 13. Ja mitä olen KFS:läisten kanssa puhunut niin monella vastaavanlainen trendi. Puolustus tuotakin selvempi. Joten vaikeita mappeja en kyllä lähtisi valittamaan. Kaikki täysin voitettavissa.

Vielä, mitä tulee johtamiseen: se että ryhmällä on johtaja on hyvä asia. Ryhmässä taistelemalla saa parhaiten tulosta aikaiseksi, ja jotta ryhmä toimisi hyvin yhteen tarvitaan joku joka pitää langoistaa kiinni. Monessa muussa FPS:pelissä on nähty että yksin sooloilemalla tulee vain takkiin. Niin tulee tässäkin pelissä. Käskyttäjiä ei kukaan siedä. Ei myöskään semmoisia joiden taktinen näkemys on ontuvaa. Esimerkkinä että laittaa samantien mapin alussa valtausmapissa kohteeksi jonkin bunkkereitten takana olevan kohteen. Käskyttävää johtajaa ei ole itselläni ainakaan vielä KFS:n riveissä tullut vastaan. Joillakin saattaa olla matalampi kynnys tämän suhteen, vähempikin voi alkaa ärsyttää. Kuitenkin, luulisi sen että saa ylimääräistä xp:tä siitä että on mukana valtaamassa ja tuhoamassa kohteita kannustavan kaikki mukaan yhteiseen toimintaan, myös ne synnynnäisen sooloilijat.

Itsellänikin on jo hyvän aikaa ollut auki toi johtamismahdollisuus. Muutaman mapin, varsinkin pienemmissä pelimuodoissa, olen kokeillut miten toimii. Jätän kuitenkin useimmiten nuo tehtävät muille hoidettavaksi. Snipuna on vaikeeta ja jossain määrin tyhmää koittaa fiksusti johtaa ryhmää joka taistelee kauempana, kohteen luona, kun itse kökit taustalla nakuttelemassa alas vastustajan jalkaväkeä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Yksi ongelma mihin olen törmännyt noissa isompien muotojen (kaappaus & hallinta) korkeamman portaan johtohommissa on se että on melko vaikeaa tietää mikä squadi on missäkin. Joukkueenjohtajana joskus tekisi mieli pyytää apua viereiseltä squadilta, mutta mapilla ei ole mitään merkintää tyyliin iso "B" sinisen ympyrän sisällä merkkaamassa missä bravo joukkueen ryhmänjohtaja on, jotta tietäisi vieressä olevan squadin nimikkeen. Tän jos korjaisivat niin toi johtaminenkin helpottuisi.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Itse painotan ehdottomasti tiimikommunikointia. Jos kommunikointi sujuu kaikkien kesken niin aika sama kuka siellä on alikessuna, koska pelataan tiimille. Itse olen luonteeltani vähän suulaampi kaveri ja tilanteen tai ryhmän mukaan tiedän kuinka paljon tarvitsee antaa neuvoja tai ohjeistaa kaveria. Jos on asiansa osaava, annan tottakai tilaa hänen ratkaisuilleen, mutta hyvin usein näkemys on täysin sama kuin itselläni siinä tilanteessa.

Pelin havainnointi on koko ryhmän vastuulla ja infoa on jaettava, jotta osataan reagoida tarpeeksi nopeasti.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

2. Mun mielestä pitäisi olla oletettua että kaikki kuuntelee, ja ainakin joka ainoassa pelissä jonka olen pelannut KFS-ryhmässä niin kaikki on sitä tehnyt, johtajasta riippumatta. Olipa sitten itsellä mikki tai ei, aina voi kuunnella. Ryhmänä saadaan enemmän aikaiseksi.

3. Ellu lähinnä tarkotti sitä että yksi tai kaksi ottaa kyseiset varusteet... eihän siinäkään ole mitään järkeä että 8 äijää nappaa mukaan miinat, siinä kärsii ryhmäläisten parannus ja muut. Juurikin tämän takia olisi myös hyvä olla mikki, jos johtaja pyytää ottamaan jonkun tietyn varusteen, voi mikillä kuitata että "N.N ottaa miinat", niin muut tietävät ettei välttämättä itse tarvii vaihtaa kittiä seuraavan kuoleman yhteydessä.

4. Tottakai hyvä fiilis on pääasia. Ja nimenomaan tuohan oli Ellun pointti. Että autetaan ryhmää sillä tavalla kuin parhaiten osaa. Jos on hyvä jollain tietyllä osa-alueella, niin johtaja pyytää tekemään kyseistä juttua. Siksi painotettiinkin kanssapelaajien tuntemista.

5. Jos tällä tarkoitat sitä että yksi pelaaja yksin lähtee jonnekki vihollisen selustaan ramboilemaan ja koittaa yksin tuhota jonkun kohteen, esim. juuri AA:n, niin tämä on yksi sellainen asia mitä en tue. Tottakai joissain tilanteissa on järkevää olla "sneaky", mutta tämänkin on hyvä olla suunniteltua, ja varsinkin useamman kuin yhden pelaajan tekemä isku. Hyvä olisi että tuohon lähtee mukaan ainakin se 3 pelaajaa, silloin on mahdollisuus parantaa toisia, eikä välttämättä mene suunnitelma perseelteen heti kun vastaan tuleeki pari juuri omasta basesta spawnannutta vihua. Mielellään myös ryhmänjohtaja mukaan kyseiseen toimintaan, kyllä sen hetkisellä rintamalla pärjää hetken 4-5 pelaajan voimin.

6. Montako snipua olet SVER:illä nähnyt? :rolleyes: Itse kun olen tuolla snipuna pelaillut niin aika harvoja, ainakaan snipuun täysin erikoistuneita pelaajia, on tullut vastaan KFS:n riveissä. Se ei varmaan ollutkaan pääpointtisi, kunhan totesin.
Ilmaiskut ovat äärimmäisen tehokkaita sekä mainittuihin kohteisiin että sotilaisiin. Jonkunlainen järki pitäisikin olla mukana joka kerta kuin tulee eteen tilanne jossa ilmaisku pitää tehdä. Tilannekohtaisesti ois hyvä tommoset kattoa. Joskus voi ensin pyyhkäistä ilmaiskulla kaikki vihut pois ja sitten iskeä sotilaitten voimin tuhoamaan tyhjät kohteet.

7. Mielestäni SVER:illä on suhteellisen "voitettavissa olevat" mapit. Esimerkiksi verrattuna meijän sabotaasipuolustukseen. Sen olen tasan kerran ollut mukana häviämässä. Se saa kyllä hyvin perseelteen mennä jos meinaa sen hävitä. Ainoa mieleen tuleva tapa jolla sen voi hävitä on vastustajan suunniteltu ja putkeen mennyt alkurynnistys. Mitä tulee hyökkäysmappeihin, molemmat Dominationit täysin voitettavissa. Toisessa valtausmapissa (nimeä tai puolustavaa joukkuetta en nyt muista) voin kyllä allekirjoittaa tuon pullonkaulamaisuuden osittain. Kuitenkin, omissa statseissa lukee seuraavaa: Wins as attacker 47, Losses as attacker 13. Ja mitä olen KFS:läisten kanssa puhunut niin monella vastaavanlainen trendi. Puolustus tuotakin selvempi. Joten vaikeita mappeja en kyllä lähtisi valittamaan. Kaikki täysin voitettavissa.

2. No se johtuukin siitä että KFS puolella on jatkuvasti ainakin yksi ryhmällinen pelaajia pelaamassa jonka vuoksi tuo onnistuu kun taas KFR puolella hyvä jos saat edes puoli ryhmää kasaan ja yritä sitten joidenkin kuuntelemattomien ulkomaalaisten kanssa pelata.

3.Niin mutta jos kellään ei ole ollenkaan kyseisiä varustuksia käytössä niin entäs sitten?

4.Ei, Ellu tektsissä esiintyi tämä kilpailunhalu minkä hän itse myöntikin.

5.Ylivoima ei ole aina sama kuin 2 vs 1 vaan voi olla jopa 10 vs 3 jonka vuoksi on parempi saada se ilmatuki käyttöön.

6. Onhan niitä muutama tullu vastaan kun ovat ampuneet minut puolustamasta.
Se että pelaajat tuhlaavat aikaansa (esim. kaappauksessa) tiettyjen kohteiden tuhoamiseen jalkaväellä olisi tehokaampaa posauttaa kyseinen kohde ilmaiskulla, keep the army on the wheels, ja edetä pääkohteelle koko ajan.

7. En selitä kaikkia SVERin etuja mapeissa mutta netissä voin puhua ja näyttää jahka pääsen SVERille kun olen pelannut muut puolet lävitse mutta otan vaikka SVERin kaappausmapin esimerkiksi. APC voivat tulla portille tai sen molemmin puolin oleville bunkkereille vain yhtä reittiä eikä kyseiseen paikkaan ole muuta reittiä ja nämä molemmat reitit ovat melkein kuin junalla ajelisi raidetta pitkin eli mennään joko eteen- tai taaksepäin jonka vuoksi vastustajat saavat miinoitettua kyseisen reitin ja keskitettyä kaikki sinkonsa samaan paikkaan ja tuhoamalla APC hetkessä kun taas muiden puolien kartoissa ei ole samaa etua jonka vuoksi hyökkäys on helpompaa.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

APC voivat tulla portille tai sen molemmin puolin oleville bunkkereille vain yhtä reittiä eikä kyseiseen paikkaan ole muuta reittiä ja nämä molemmat reitit ovat melkein kuin junalla ajelisi raidetta pitkin eli mennään joko eteen- tai taaksepäin jonka vuoksi vastustajat saavat miinoitettua kyseisen reitin ja keskitettyä kaikki sinkonsa samaan paikkaan ja tuhoamalla APC hetkessä

Yksi varmasti toimiva taktiikka kyseisissä bunkkerien muodostamassa pullonkaulassa on tuhota ensin pullonkaulan bunkkerien tornit kaukaa raketeilla ja sitten PL+OIC ajaa APC:llä sisään ja antaa oman väen spawnata lähelle bunkkereita. En ole vielä kertaakaan nähnyt kyseistä tapahtuvan vaikka muutamat ovatkin tehneet peliä vaikeaksi tuhoamalla yksittäisiä torneja raketeilla.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Itse saan pelistä enemmän hupia irti, kun lisään siihen vähän vakavuusmomenttia. Loppupeleissä olen se etulinjan rynnijä, jolla on aina hemmetin paljon tappoja ja kuolemia, enkä pelaa niin taktisesti, mutta heti jos olen ryhmänjohtajana, niin meininki muuttuu täysin. Rivisotilaana juoksen aina silmittömästi ja parannan / herätän muita henkiin, vaikka itsesuojeluvaisto kehottaa juoksemaan nurkan taakse ja nostamaan energiatasoa paremmaksi kuin se 10 jäljellä olevaa hassua pinnaa.

Lähinnä nyt sen takia pistin tämän aiheen pystyyn, että näkisin ehkä muita samalla tavalla pelaamiseen suhtautuvia ihmisiä, sellaista kun en vielä tunne. MAG tarjoaa taktikointiin niin paljon erilaisia tapoja, joten miksei ajattelisi kokonaiskuvaa vähän laajemmin kuin vain yksittäisenä pelaajana, joka on tullut taistelukentälle pitämään hauskaa haluamallaan tavalla.

Olithan kanssani, kun tänään tilasin tykistökeskitylsen ja se meni hupsankeikkaa omien niskaan?
Nooh, nää on näitä aloittelevan johtajan vakiomokia...
Vakavasti puhuen, olen kyllä täysin samoilla linjoilla kanssasi. Mielestäni huumori saa kukkia ja hyvä läppä lentää taistelutantereilla, kunhan ei koko touhua vedetä läskiksi. Pieni naurahdus sinne tänne saa pelaamisen tuntumaan mukavalta.
Kyllä se taktisuuden määrä hämmästyttää, kun peliä pelaa ja siihen pääsee koko ajan syvemmälle. Välillä kismittää katsella touhua, kun random-porukassa joutuu pelaamaan ja ryhmänjohtaja on tietenkin snipu, joka on puolenkilsan päässä toiminnasta ja ottaa niitä "varmoja tappoja". Yritä siinä sitten pistää kampoihin, kun johtajabonus on jossakin lähellä Nevadaa... Sitten on näitä, jotka eivät merkkaa kohteita, rynnivät eivätkä odota, että saisivat laastaria, kun tulee pipi jne. Lista jatkuu...
Kuitenkin Suomiporukalla on yleensä saanut aika kivaa haipakkaa aikaiseksi ja yleensä tiimityöskentely tuottaa tulosta. Juuri tämä tiimityöskentelyyn painottaminen voimakkaasti pelaamisessa on MAGin suola. Se on niin paljon antoisampaa, kuin vaikkapa jeesusCODissa. Harvoin MW2:ssa päästään samanlaiseen joukkue-fiilikseen, kuin tässä. Ja se on pirunmoinen harmi.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

GameSpot Forums - MAG - A guide to being a leader

Tuo eka postaus. Niin pähkinänkuoressa kuin voi olla.

Loistava kirjoitus!

Reittejä en ole koskaan harrastanut, mutta niitä voisi käyttää useinkin, muuten eteneminen on päätöntä rynnimistä ja osa porukasta kaatuu jo matkalla kohteeseen.

Ja täytyypä myöntää, että laitan ilmaiskut aina sinne, missä jalkaväkeä juoksee kaikkein eniten :rolleyes:
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Reittejä en ole koskaan harrastanut, mutta niitä voisi käyttää useinkin, muuten eteneminen on päätöntä rynnimistä ja osa porukasta kaatuu jo matkalla kohteeseen.

Totta, etenkin hieman vieraammissa kartta-alueissa tulee joskus eksyttyä jollei koko ajan seuraa missä muu porukka liikkuu. Ja jollei selvää reittiä ole merkitty hajaantuu joukko joka tapauksessa muutenkin hieman eri reiteille vaikka kohde sama onkin, ja se tietysti helpottaa matkalla olevien vihujen elämää.

Ja laittakaa niitä FRAGO:ja! Eilen squad liidi antoi kyllä voicena ohjeita domissa, mutta unohti merkitä maalit fragoina.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Eilen testailin ekaa kertaa ryhmänjohtajan virkaa. Aika vikkelään sai muutella objekteja kun oma ryhmä oli korjaus hommissa tehokas.

Noista reitin merkkauksista sellaista, että mikäli oikein käsitin niin laittamalla se merkki johonkin lähelle taistelua saa taistelusta lisäpojoja. Sillä on myös hyvä osoittaa vaikka puollustusrintamalinja. Yksi hyvä käyttötarkoitus on kerätä ryhmä kokoon ennen hyökkäystä itse kohteeseen. Vieläkun mikissä selostaa."AAA-kuntoon, hyökätään täydellä tiimillä, kerääntymispaikka merkitty". Ja kappas, sen sijasta että porukka valuu yksitellen vihollisen harventamana AAA:lle kuolemaan, niin ryhmä onnistuukin kohdentamaan täyden painostuksen AAA:lle. Ero fragon suorituksessa on kuin yöllä ja päivällä verrattuna tuohon yksittäiseen valumiseen.

Ja jos joku vois vahvistaa tuon linkin jutun siitä, että onko siis noita airstrikejä käytössä aina 1kpl per hetki per rintama. Eli jos ryhmänjohtaja lasauttaa airstriken, niin joukkueenjohtaja saa odotella sen bunkkerinlasautus iskun kanssa? Vai voivatko ryhmänjohtajat laittaa vaikka tuplastrikin yhtäaikaa ja siihen vielä joukkueen johtajan strike päälle? Käsitin että ei voi, mutta kun välillä rytisee strikeja niin pirusti niskaan ettei mitään rajaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

...
Ja jos joku vois vahvistaa tuon linkin jutun siitä, että onko siis noita airstrikejä käytössä aina 1kpl per hetki per rintama. Eli jos ryhmänjohtaja lasauttaa airstriken, niin joukkueenjohtaja saa odotella sen bunkkerinlasautus iskun kanssa? Vai voivatko ryhmänjohtajat laittaa vaikka tuplastrikin yhtäaikaa ja siihen vielä joukkueen johtajan strike päälle? Käsitin että ei voi, mutta kun välillä rytisee strikeja niin pirusti niskaan ettei mitään rajaa.


Kartalla (Select-nappi) näkyy alalaidassa recharge-bar, joka on koko lohkolle yhteinen (Squad Leaderit ja Platoon Leader) eli aina kun yksi käyttää jotakin Assettia palkki täyttyy ja lähtee pikkuhiljaa tyhjenemään.

Tästä päästäänkin siihen että huonot Squad Leaderit saattavat olla uskomattomaksi haitaksi pelin kululle. Tilanteessa jossa yksi ryhmä on päässyt bunkkeriketjun läpi ja tuhoaa AAA:n, Platoon Leaderi voisi käyttää kahta Air Strikeään kahden muun bunkkerin tuhoamiseen. Valitettavasti vain useasti joku Squad Leader on juuri ennen AAA:n tuhoutumista tilannut oman Striken (joka vielä mosahtaa AAA:han) ja palkki on täynnä --> Platoon Leader ei kutsu bunkkerintuhoojaa...

EDIT: Lisätään vielä että PL:n tehtävänä on hoitaa koko lohkon 4 squadin läpipääsy, johon myös Strafing Run on tehokas (tyhjentää bunkkerin lähimaasto ja saattaa jopa tuhota koko bunkkerin.)
SL:n kannattaa keskittyä omilla Strikeillään vastustajan ryhmittymisalueille ( :D lue spawnpisteiden eteen..)
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Jatketaan vielä kun vauhtiin päästiin...

Jos koko oma lohko on on ns. hoidettu kuntoon eli hyökätessä ollaan jo Fuel Pump Controleilla ilman ongelmia / puolustessa muutama epätoivoinen hyökäilee bunkkereita vastaan yksinään ja Mortareita ei tarvita, kannattaa ne sijoittaa muiden lohkojen alueelle jossa on ongelmia.

Itse Platoon Leaderina (50h takana) olen hyvinkin monta kertaa ollut tilanteessa jossa oma lohko pitää mainiosti mutta muualla menee päin mäntyä. Näissä tapauksissa tiputan Chemical Roundin vastustajan uudelle spawn-paikalla (helikopteri alusta, laskuvarjohyppääjien loppupiste.) Näin voit osaltasi helpottaa myös muiden lohkojen toimintaa. Sama pätee periaattessa SL:n Assetteihin.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Heh, töissä on tylsää kun odottelee kotiinpääsyä, joten lisätäänpä vielä pari vinkkiä (olishan ne heti voinut kirjoittaa samaankin viestiinkin :rolleyes: )

Eli OIC:n (mikä lie Komppanian päällikkö suomenkielisessä olikaan) kannattaa myös opetella tarkkaan nuo omat Assetit mitkä ovat käytössä. Esim. Jammeri on uskomattoman tärkeä puolustajalle. Tilanteessa jossa oma AAA posahtaa joltakin lohkolta, käynnistä Jammeri heti!. Tämä estää vastapuolen SL/PL:ä kutsumasta bunkkerientuhoojia / muita ilma-iskuja...

SL:nä kannattaa todellakin opetella kartat ja etenemisreitit kunnolla, mikäli saat jatkuvasti Mora-hoitoa :eek: omalta tiimiltäsi kannattaa miettiä teetkö jotakin väärin. Vinkkinä: Jokaisella kartalla ja jokaisella lohkolla on aina yksi etenemisreitti jossa on ns. blind spot bunkkereita vastaan. Myös S.V.E.R:n kartoilla. Tätä kannattaa oikeasti hyödyntää eikä käskeä squadiaan itsemurhahyökkäykseen avomaaston yli bunkkereita päin. Toki esim. S.V.E.R:llä osataan jo varoa näitä kohtia, ja pätevä PL/SL:t suluttavat nämä Chem roudeilla / Mortareilla (Ravenilla ja varsinkin Valorilla, jossa kartat ovat hankalaa puustoa nämä reitit ovat hieman hankalammin hahmotettavissa siinä suhteessa että mihin se isku kannattaa suunnata.)

Lisäksi, SL:n kannattaa roudin alussa varmistaa että hyökätessä jollakin jäsenellä on sinko mukanaa (bunkkerin turrettia varten) / puolustaessa pari engineeriä. IMO, tämä on ainoa tilanne jossa mikistä on jotain todellista hyötyöä mikäli Squad muuten osaa asiansa.

Lisäksi kaikken Upseerien (SL, PL, OIC) buffeja kannattaa oikeasti hyödyntää. Koittakaapa hyökätä Squadia vastaan jossa kaikki kolme ovat:

-Lataavat aseensa nopeammin
-Vähemmän alttiita kaasuaseille
-Liikkuvat nopeammin
-Kestävät räjähteitä paremmin
-Minimapissa näkyy ampuvat viholliset kauempaa
-Bunkkeri tai ajoneuvo korjataan automaattisesti
-Virittävät ja purkavat räjähteitä nopeammin
-Armor on luokkaa parempi
-Automaattinen parantuminen
-Näkymättömyys tutkassa mikäli liikkuvat crouchilla (ja aseissa on silut...)

Jostakin kumman syystä kannattaisi antaa PL:n olla aina bunkkerin turretissa / APC:ssa.....
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Hyvää settiä Jarnol. Ja kiitokset selventävästä vastauksesta.

Samperi vaan kun edelleen ravenin riveissä on harvinaista että kuulee edes puhauksen joukkueen johtajasta. Toisaalta KFR ei ole ollut erityisen aktiivinen vielä kokeilemaan noita leader chatteja. Ollaan keskitytty enimmäkseen oman ryhmän dynamiikkaan. Tietysti jos joku ylempi heebo jaksaisi edes vähän enemmän yrittää kuin "keep that bunker" tai jotain muuta ympäripyöreetä niin kyllä KFR varmasti yrittää parhaansa. Siitä onkin tosipaljon apua kun puollustetaan täysillä bunkeria ja sitten joku josta ei ole aikaisemmin kuullut pihaustakaan tokaisee että puollustakaa sitä bunkeria.
 
Vastaus: Millainen on hyvä ryhmän- tai joukkueenjohtaja?

Mahtavia kommentteja! Sen verran lisäisin vielä edellisiin jota osa olikin jo painottanut että kun meillä on ne headsetit niin käytetään niitä oikeesti! Nytkin pelatessa tulee kunnolla infoo siitä missä on vihollisia puolustettaessa ja hyökätessä, mutta miettikää kun ootte bleedaamassa jossakin ja näette esim sinne vihun spawn paikalle niin tostaku infoo SL:ää se tilaa sinne ylläriä ilmasta ja avot! Samalla oma ryhmä on kunnossa ja taistelemassa. Tuo vain esimerkkinä eli ryhmän välillä saa olla sitä keskustelua mielestäni koko ajan ja tietenkin meiningillä pilkettä silmäkulmaan!! :D
 
Ylös Bottom